Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin koiran, mitä ottaa huomioon?

Vierailija
10.08.2015 |

Olen ajatellut koiran ottamista (joko valkoisenpaimenkoiran tai saksanpaimenkoiran). Minulla ei ole koskaan ollut mitään lemmikkiä. Kertokaa kaikki mitä teille tuleekaan mieleen koiran kanssa elämisestä.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian vaativia rotuja ainakin mietit, jos koirista ja niiden koulutuksesta ei ole mitään käytännön kokemusta. Valitse koira muiden ominaisuuksien perusteella ulkonäön sijaan.

Vierailija
2/41 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein asia: muista että se tulee rajoittamaan erittäin rankasti menojasi, jos olet koiran "yksinhuoltaja". Itse olen, en tosin omasta tahdostani vaan koirat jäi mulle kun tuli ero. Ja kyllä joskus on rankkaa kun koskaan et voi olla kotoa pois kuin max 9 tuntia ja sitten koirat lenkittämään. Ei ikinä työpaikan perjantai-illanviettoon, ei tiimipäiviin jotka jatkuu yli työajan, ei työmatkoja, ei lomamatkoja. Joka ainoa päivä työpäivän jälkeen kiidät suoraan kotiin ja koiria lenkittämään. Ei myöskään harrastuksia iltaisin, koska se matkoineen 9 h työpäivä on jo tosi paljon yksinoloa koirille, joten ei niitä taas voi jättää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talous pitää olla kunnossa. Jos elät kädestä suuhun joka kuukausi ja yllättävät isot menot eivät sovi budjettiisi, älä ota koiraa. Eläinlääkärit ovat kalliita, tai voi olla että koirallasi tuleekin joku jatkuvaa hoitoa tai kallista ruokavaliota vaativa sairaus, esim. vaikea ihottuma, epilepsia tms. 

Mieti hoitokuviot valmiiksi. Vietkö hoitolaan (maksaa) vai onko sukulaista tai tuttavaa joka voi ottaa koirasi hoitoon (maksaa sekin). 

Vierailija
4/41 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksi mietit, mitä haluat tehdä koiran kanssa. Sitten mietit, mikä rotu sopii siihen. Sitten mietit raha-asioita, koiran pito ei ole halpaa, eivät kuulu kunnalliseen terveydenhoitoon. Tämän jälkeen mietit uudestaan, haluatko koiraa. No, jos rahat on ok, mietit koulutusta. Jokainen koira on koulutettava. Pystytkö siihen? Koulutukseen saattaa hurahtaa jokunen vuosi. Ruoka on tärkeä osa koiran elämää. Haluatko ruokkia koirasi oikein, vai mainosmiesten mukaisesti? Ok, otat selvää koiran ravinnosta, hyvä.

Onko sinun kotonasi siistiä ja kaikki paikat ehjiä? Kun otat koiran, kaikki muuttuu. Et nää kotonasi ehjää paikkaa etkä siisteydestä tiedä mitään. Sun on pakko piilottaa kaikki omat vaatteesi jonnekin katonrajaan saadaksesi joskus mennä ulos ihmisen näköisenä.

MUTTA

Kun tulet kotiin mieli ehkä vähän maassa, tämä koira ottaa sinut vastaan häntä heiluen. Kuka muu tekisi niin?

Vierailija
5/41 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt itsekin samoja rotuja. Minulla tosin on koirista kokemusta. Siitä huolimatta en uskalla noita rotuja ottaa ennenkuin olen täysin varma rotuvalinnasta. Tiedätkö esimerkiksi, että valkkareissa on arkoja yksilöitä? Mitä pidät sakemannin koulutuksessa tärkeänä?

Vierailija
6/41 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärät valinnat eka koiraksi.

Vierailija
7/41 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista myös, että jokaisesta koirasta lähtee kotiin karvaa ja jonkinlaisia jälkiä tulee mattoihin vaikka pyyhkisi tassut lenkkien jälkeen kuinka. Lisäksi lähes jokainen koira joskus oksentaa tai ripuloi sisälle elämänsä aikana, moni aika useinkin. Eli jos todella siisti koti on haave, ei kannata koiraa ottaa.  

Vierailija
8/41 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juuri noihin rotuihin päätynyt, kun olen miettinyt mitä tekisin koiran kanssa. Pelkkää seurakoiraa en tahdo, vaan haluan harrastaa.

Rahan takia en ole koiraa vielä hankkinutkaan, mutta suunnittelen tulevaisuutta tässä. Olen keskustellut useiden omistajien (ja muutaman kasvattajan) kanssa rotujen piirteistä, hyvistä ja huonoista puolista. En ole sen suuremmin tutustunut ruokintaan vielä, sillä olen vasta suunnittelu vaiheessa. Kouluttamiseen olen myös perehtynyt ja kuunnellut neuvoja, sekä lukenut/ katsonut erinäisiä koulutus ohjeita. 

Sen tiedän että koiran mukana tulee sotkua (ja jumalaton kasa karvoja tietyillä roduilla). Ja kun ystäväni collie oli minulla hoidossa, huomasin että se karvarulla on hyvin toimiva väline, jos on tarvetta esiintyä edustavana.

Vierailija
9/41 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 15:06"]

Olen juuri noihin rotuihin päätynyt, kun olen miettinyt mitä tekisin koiran kanssa. Pelkkää seurakoiraa en tahdo, vaan haluan harrastaa.

Rahan takia en ole koiraa vielä hankkinutkaan, mutta suunnittelen tulevaisuutta tässä. Olen keskustellut useiden omistajien (ja muutaman kasvattajan) kanssa rotujen piirteistä, hyvistä ja huonoista puolista. En ole sen suuremmin tutustunut ruokintaan vielä, sillä olen vasta suunnittelu vaiheessa. Kouluttamiseen olen myös perehtynyt ja kuunnellut neuvoja, sekä lukenut/ katsonut erinäisiä koulutus ohjeita. 

Sen tiedän että koiran mukana tulee sotkua (ja jumalaton kasa karvoja tietyillä roduilla). Ja kun ystäväni collie oli minulla hoidossa, huomasin että se karvarulla on hyvin toimiva väline, jos on tarvetta esiintyä edustavana.

[/quote] Mitä pidät saksanpaimekoiran koulutuksessa tärkeänä?

Vierailija
10/41 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tällä ap:llä kerran on tarkoitus harrastaa, niin ei välttämättä ole yhtään huonoja rotuvaihtoehtoja. Eikä sekään haittaa jos ap ei VIELÄ osaa kauheasti koiria kouluttaa, meinaan siellä harrastuspiireissä on kyllä kokeneita ihmisiä joilta saa neuvoja. 

Ei siinäkään mitään järkeä ole että pitäisi ensin ottaa joku villakoira vaikkei semmoisesta yhtään tykkää, vain siksi että muka sakemanni olisi jotenkin ylettömän vaativa. Jos ap haluaisi sohvakoiraa jota ei kauheasti tarvi kouluttaa, se olisi väärä rotu, mutta aktiivista harrastamista aikovalle ei välttämättä ollenkaan.

Vierailija
11/41 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sakua en suosittele ensimmäiseksi koiraksi. Ota vaikka semmoinen collie, joka sulla on ollut hoitokoirana?

Vierailija
12/41 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs meinasit koiran kanssa harrastaa?

Vierailija
13/41 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeäähän on se että koiralle opettaa oikean käyttäytymisen. Kiltisti istuminen ynm ei ole siinä olennaisinta, vaan se miten käyttäydytään turvallisesti ihmisten ja muiden koirien kanssa. Toki asiaanhan vaikuttaa koiran aggressiivisuus. Tärkeintä on turvallisuus. Koulutushan vaatii pitkäpinnaisuutta, eikä voi olettaa että pentu oppii heti. Toistoja ja johdonmukaista koulutusta.

Vierailija
14/41 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastuskoiraksi sopii myös esim. keskikokoinen snautseri tai joku kiva noutaja. En ymmärrä näitä, jotka hinkuu saksanpaimenkoiraa ensikoiraksi. Meidän kulmilla näkee pariakin eri naista ulkoiluttamassa sakemanniaan -- tai siis sakemannit ulkoiluttaa emäntiään. Toisen koiran vastaantullessa tarraudutaan lähimpään puuhun tai lyhtytpylvääseen. Sakemanni on nykyisin lähinnä juoppojen ja narkkien koira. Poliisitkin käyttää belgianpaimenkoiria, koska sakemannit on pilattu jalostuksella.

Koirassa olet AINA kiinni, et voi lähteä ex tempore reissulle tai jäädä duunipäivän jälkeen ostoksille luuhaamaan. Ulkoilutat koiraa kolme kertaa päivässä, oman työnsä aiheuttaa karvanlähtöaika kahdesti vuodessa, ja juoksuaika jos otat nartun. Karvojen lisäksi kodissasi on hiekkaa ja hyvällä tuurilla paskaa, kusta ja oksennusta matoilla.

Vierailija
15/41 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksanpaimen vaatii jämäkkää ja määrätietoista koulutusta. Se oppii helposti MUTTA kyllästyy yhtä helposti, joten vaatii omistajalta paljon saada koira pidettyä kiinnostuneena. Saksanpaimenen kanssa tulee helposti myös ongelmia jos ei osaa tulkita koiraa. Moni koira on rauhaton ja stressaantunut omistajan takia. Meille otettiin saksanpaimen kun täytin 0,5v ja äiti koulutti sen erittäin hyvin, joten koira oli rauhallinen ja stressitön vaikka asuikin lapsiperheessä. Vanhempien nykyinen koira on huonosti koulutettu eikä tiedä paikkaansa laumassa.Hirveä touhotus ja stressi kun tulee vieraita, vaikka koiran pitäisi olla rauhallinen tällaisissa tilanteissa.

Vierailija
16/41 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko agilitya, suojelua (tää on vahva ehkä ja riippuu niin koiran luonteesta ja siitä uskaltaisinko sittenkään), jäljestystä ja toko ois näillä näkyminen vaihtoehtoina.

Vierailija
17/41 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 lisää vielä.. älä missään nimessä ota sellaista viistoperäistä saksanpaimenta, sellaisella jalostuksella on lonkat pilattu. Meidän saksis oli ihan suoraselkäinen.

Vierailija
18/41 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 15:17"]

Tärkeäähän on se että koiralle opettaa oikean käyttäytymisen. Kiltisti istuminen ynm ei ole siinä olennaisinta, vaan se miten käyttäydytään turvallisesti ihmisten ja muiden koirien kanssa. Toki asiaanhan vaikuttaa koiran aggressiivisuus. Tärkeintä on turvallisuus. Koulutushan vaatii pitkäpinnaisuutta, eikä voi olettaa että pentu oppii heti. Toistoja ja johdonmukaista koulutusta.

[/quote] Onko tämä ap? Sanoisin, että yksi tärkeimmistä asioista jäi mainitsematta. Nimittäin johtajuus. Saksanpaimenkoiran kanssa ei kärsi olla johtajuusongelmia. Nimittäin muuten munaat koko koulutuksen.

Vierailija
19/41 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 15:23"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 15:17"]

[/quote] Onko tämä ap? Sanoisin, että yksi tärkeimmistä asioista jäi mainitsematta. Nimittäin johtajuus. Saksanpaimenkoiran kanssa ei kärsi olla johtajuusongelmia. Nimittäin muuten munaat koko koulutuksen.
[/quote]

Juuri tätä minäkin hain takaa (16). Useimmat ongelmat koirien kanssa johtuu nimenomaan siitä, että koira pitää itseään lauman johtajana. Pahinta tällainen on nimenomaan ison koiran kanssa, mutta jo chihuahuan kanssa on vaikeaa jos se pitää itseään johtajana.

Vierailija
20/41 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 15:22"]

16 lisää vielä.. älä missään nimessä ota sellaista viistoperäistä saksanpaimenta, sellaisella jalostuksella on lonkat pilattu. Meidän saksis oli ihan suoraselkäinen.

[/quote]

Joo aion ehdottomasti ottaa suoraselkäsen. Tekee pahaa kattookkaan niitä viistoperäsiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän