Nuorten parissa työskentelevät aikuiset, jotka käyttäytyvät kuin teinit ja kiusaavat muita?
Heti alkuun sanon, että nuorten parissa työskentelee paljon fiksuja ja kypsiä aikuisia, jotka ovat kasvatustyössä paikallaan ja juuri oikeassa ammatissa. Valitettavasti näin ei aina ole. Olen tehnyt töitä useammassakin paikassa töitä aikuisten kanssa, joilla on kasvatusalan koulutus ja he työskentelevät nuorten kanssa. Olen järkyttynyt siitä, millaista käytöstä joillakin noista aikuisista on ollut. Reilusti aikuisessa iässä olevat henkilöt käyttäytyvät kuin kamalimmat teinit: kiusaavat toisia, valitsevat suosikkejaan ja inhokkejaan ihmisten joukosta, jättävät jonkun ulkopuolelle ryhmästä, muodostavat kuppikuntia, sanovat mitä sylki suuhun tuo, ovat temperamenttisia ja äyskähtelevät kuin teinit murrosiässä. Osa on todella mustavalkoisia ja saattaa esimerkiksi inhota/syrjiä jotakin ihmistä jonkun todella pienen asian takia. Osa kerää nuorista itselleen "fanikerhon", jonka suosiossa rakastavat paistatella. Osa esittää kasvotusten ystävällistä, mutta henkilön poistuessa paikalta alkaa pahan puhuminen siitä "miten tuo Mila 15 v on sitten niin tyhmä ja antaa itsestään h'r'n vaikutelman, kun pukeutuu noin" tai "Tuula-työkaveri on niin ärsyttävä, kun tekee työt eri tavalla kuin on tähän asti tehty". Tämä käytös saattaa kohdistua nuoriin, mutta myös aikuisiin työtovereihin.
Kertokaa joku, miksi nuorten parissa työskentelee tällaisia ihmisiä, jotka käyttäytyvät kuin teinit ja kiusaavat? Ymmärrän, että teinit ovat keskenkasvuisia ja jotkut asiat oppii vasta aikuistuessaan, mutta miksi reilusti aikuisessa iässä olevat käyttäytyvät yhä kuin teinit?
Kommentit (36)
Kasvatusala ja hoitoala vetää puoleensa tietynlaisia naisia. Joillakin naisilla on taipumusta tuollaiseen käyttäytymiseen, varsinkin toisia naisia kohtaan. Mitään ei tietenkään myönnetä ääneen.
Oot vaan ap kateellinen ku et sovi joukkoon 😘
Hoito- ja auttamisalalla on valitettavasti paljon epävakaita, narsistisia tomppeleita joiden anti tuonkaltaiselle työlle on 0.
Vierailija kirjoitti:
Minä muistan kouluajoilta yhden opettajan, joka kaveerasi kaikkien pissisten kanssa ja yritti miellyttää heitä. Jo tuolloin ihmetytti ja ärsytti. Aikuisena jotenkin säälittää tuo, että ei opettaja ei osannut olla aikuinen tuossa tilanteessa. Mietin, yrittikö hakea jotain hyväksyntää niiltä ns. suosituilta.
Mulla vastaava kokemus yhdestä yläasteen opesta. Open mielistelyn kohteet sai kympit tekemättä mitään ja ahkerat puurtajat sai vaan kasit. Ope ei halunnut palkita kilttejä lukutoukkia kasia paremmalla numerolla.
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuntemani nuorisotyönohjaaja halusi aikanaan lukemaan psykologiaa, mutta ei päässyt. On kuitenkin omasta mielestään niin lahjakas, että esittää omia arvioita kollegoiden ja nuorten mielenterveydestä sekä mahdollisista diagnooseista. Kerran meni hermo ja totesin ihan suoraan, että sinä et kenellekään tuollaisia diagnooseja jakele, vaan sen tekee psykiatri. Tosin luulen, ettei psykologin ja psykiatrin ero ole hänelle ihan selvä, mutta se ei liene ongelmista suurin. :D
On kyllä puurot ja vellit sekaisin, jos joku nuokkari kokee olevansa ekspertti tekemään psyk.diagnooseja.😂
-haluavat ja saavat nuorilta huomiota
-haluavat tuntea itsensä nuoriksi
-haluavat käyttää valtaa
Ehkä tuollaiset tapaukset eivät vain koskaan kypsy aikuisiksi? Näkevät työssään teinien käytöstä, eivätkä tajua, että aikuisen ei pidä toimia samoin. Teinille ne tunteenpurkaukset ja muut on okei, mutta aikuisen oletetaan jo osaavan käyttäytyä. Teinit myös muistuttavat nuoruudesta ja nykyajan vitsauksena aika moni haluaa pitää nuoruudesta kiinni. Ei ymmärretä, että itsekin vanhenee ja ei tarvitse eikä voi olla kuten nuo teinit.
Tämä ketju muistutti hyvin, miksi jätin työt murrosikäisten parissa. Heidän kanssaan kyllä pärjää, niiden aikuisten "murkkujen" kanssa ei sitten niinkään.
Vierailija kirjoitti:
Minä muistan kouluajoilta yhden opettajan, joka kaveerasi kaikkien pissisten kanssa ja yritti miellyttää heitä. Jo tuolloin ihmetytti ja ärsytti. Aikuisena jotenkin säälittää tuo, että ei opettaja ei osannut olla aikuinen tuossa tilanteessa. Mietin, yrittikö hakea jotain hyväksyntää niiltä ns. suosituilta.
Koulukiusaamistrauma ja pelko sen uusiutumisesta ajoi nuolemaan nuorten kiusaajien takapuolta. Väärä alavalinta. Onhan noita. Yleensä mitä matalampi koulutustaso, sitä eläimellisempi meno.
Vierailija kirjoitti:
Tv-dokumenteista olen saanut sen kuvan, että ex-vangit usein hakeutuvat nuoriso- ja vapaa-ajanohjaajiksi.
Rikosrekisteriä ei saa olla. Joten tuomiosta pitää olla 7v kulunut.
Nää vangit ovat usein uskoon tulleita ja haluavat tuoda omaa kokemusta työssä esiin että ei kannata lähteä väärälle tielle. Ei varmaan yleistä, mutta nää esiintyy eniten mediassa. Harva haluaa kertoa olleensa vankilassa, kaikkille sellainen ei ikinä ole ollut elämäntapa, sinne voi joutua pienemmistä syistäkin vaikka rattijuopumuksesta...
Elämänkokemus, luonne, mahdollinen lapsuudenkodista opittu malli, väsymys, stressi, kyllästynyt työhönsä ja ei ole empatiakykyä. Syitä on varmasti useita.
Tunnen muutamia nuorisotyötä tekeviä, amk-taustaisia. Näillä ko. ihmisillä on kova tarve olla cool nuorten silmissä. Puhetapakin kuulostaa siltä, kuin olisivat jääneet teini-ikään. Ehkä tuo työ tuo heillä turvaa: saa pysyä teininä eikä tarvitse kasvaa aikuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että tätä tapahtuu laajemminkin kasvatustyössä lasten ja nuorten kanssa. Lapset ja nuoret tuskin kyseenalaistaisivat korkeammalle tasolle sitä, jos aikuiset käyttäytyvät asiattomasti. Siihen on lapsella/nuorella vaikea puuttua, koska työntekijä on eri asemassa. Eikä lapset ja nuoret aina kaikkia tilanteita näekään, monet asiat tapahtuvat selän takana kuten ap sanoi.
Tämä. Ja jos se aikuinen menee puolustautumaan niin siinä on sana sanaa vastaan. Aika moni uskoo tuossa tilanteessa sitä aikuista.
Eniten mua surettaa, mitä tuo aikuisten esimerkki tekee lapsille ja nuorille. Jos aikuiset kiusaavat, jättävät ulos porukasta ja sorsivat erilaisia niin siinä on aikamoinen esimerkki muille. Vaikka aikuinen kuinka sanoisi, että ei saa kiusata ja pitää olla kiva kaikille, niin jos ei itse toimi noin, niin metsään menee.
Meilläkin kokemusta juuri tällaisesta. Lievästi kehitysvammaisten nuorten asumisyksikössä oli ohjaaja jolla meni heti "ihon alle" kun nuori kapinoi. Tätä kesti vajaa 2v ja viimein puutuin. Vaan eipä mitään. Mitään puhuttelua ei tullut johtoportaan kanssa vaan tämä ohjaaja "irtisanoutui "ja vaihtoi toiseen yksikköön. Ilmeisesti talon sisällä eri puolelle kaupunkia.
Että näin. Suojelua sisällä koska myös ykskön johtaja olisi saanut sapiskaa.
"Osa kerää nuorista itselleen "fanikerhon", jonka suosiossa rakastavat paistatella."
Niin tuttua!
Eräs tuntemani nuokkarimies on juuri tällainen! Nauttii siitä, kun nuoret pörräävät hänen ympärillään - tytöt varsinkin. Ei siis sekaantuisi noihin nuoriin mitenkään asiattomasti, mutta nauttii ihastuneiden ja häntä ihailevien nuorten huomiosta.
Luulen, että tätä tapahtuu laajemminkin kasvatustyössä lasten ja nuorten kanssa. Lapset ja nuoret tuskin kyseenalaistaisivat korkeammalle tasolle sitä, jos aikuiset käyttäytyvät asiattomasti. Siihen on lapsella/nuorella vaikea puuttua, koska työntekijä on eri asemassa. Eikä lapset ja nuoret aina kaikkia tilanteita näekään, monet asiat tapahtuvat selän takana kuten ap sanoi.