Osastojaksosta kysymys
Meillä tytöllä on tulossa muutaman päivän osastojakso kohta puolin. Tytöllä on hypotonia ja epäily dysfasiasta. Neurologi sanoi viime kerralla, että hoitojaksolle osallistuu puh.terap. ja fysioterap. että muille ryhmään kuuluville ei ole tarvista (psykologi ja sos.työntek. ). Nyt kuiteskin kävi ilmi, että psykologi tulee mukaan, mutta haastattelee vain minua. Siitä ajattelin kysyä teiltä, että mitäs se psykologi minulta kyselee? Onko kokemuksia? Ymmärsin, että ei tyttöä ollenkaan katsele, mutta osallistuu kuiteskin yhteispalaveriin mukaan. Itseäni ärsyttää suunnattomasti se, että sinne tulee ihmisiä jotka eivät ole olleet missään tekemisissä tytön kanssa ja sinne sitten tullaan istumaan! Mulle on soittanut vaikka minkä nimistä ja eri tittelillä olevia naisia ja kysellyt milloin tämä palaveri on. Olen kylmän viileesti sanonut, että ei saa tulla. Ehkä koen itse tulevan osastojakson paljon raskaammin kuin tyttö. Onko sinne pakko tulla vieraita ihmisiä?
t. Kipe
Kommentit (4)
itse siis päästäisin ainakin sen psykologin. lapsesi asioista hän sinulta kyselee.
Tietenkin jokainen voi itse päättää, ketä päästää loppupalaveriin mukaan, mutta kannattaa muistaa, että ei kukaan sinne uteliaisuuttaan tule " aikaansa kuluttamaan" : Kannattaa kysyä henkilön motiiveja mukaan tuloon. Esimerkiksi neuvolan terveydenhoitaja voi tulla mukaan oppiakseen ymmärtämään " erilaisia" lapsia ja näin ollen joku toinen perhe voi hyötyä siitä.
Lisäksi voit pyytää teille tärkeitä avainhenkilöitä, vaikka he eivät ole olleet tutkimassa juuri tällä osastojaksolla. Esim. meillä oli minun pyynnöstäni mukana avopuolen puheterapeutti, kuulohuoltoliiton kuntoutusohjaaja ja päiväkodin erityislastentarhanopettaja, nimittäin useasti lapset toimimat eri tavalla arjessa kuin testitilanteessa ja ammattihenkilöä uskotaan paremmin kuin vanhempien sanaan. nimimerkillä kokemusta on sekä vanhempana että ammattihenkilönä
vaikka vuotuisen maksukaton täyttymisen suhteen, matkakorvauksien suhteen jne.
me emme päästä palavereihin ulkopuolisia ihmisiä. sairaala jaksolla sama juttu. turhia pällistelijöitä en halua mukaan. ainoastaan ne ihmiset saa tulla, jotka ovat pojan kuntoutuksessa mukana.
me emme ole päästäneet esim. neuvolan th palavereihin, koska on täysin turha. pituus ja paino, kiitos. ei ole ammattitaitoa kehitysvammasen lapsen kehityksestä.
meiltä on aina kysytty saako tulla se ja se.
psykologi haluaa ehkä varmistaa ettei ole kyse hyvin lievästä kehitysvammasta.