Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saksassa asuneita?

Vierailija
09.03.2022 |

Löytyykö täältä Saksassa asuneita tai asuvia? Missä päin olet asunut, ja mitä haluaisit kertoa siitä?
Tarjoutui työmahdollisuus, joka hieman kiinnostaisi, mutta ei mitään kokemusta käytännön tasolla siellä asumisesta ja elämisestä, vaikka käynyt toki olen ja kieltä osaan jonkin verran.

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täältä nähtävästi poistui jollekin kovin tärkeä huomio vessanpöntön mallista. On niitä tarjotinmallisia pönttöjä muuallakin, ja tuskin se on kauhean suuri kulttuurishokki tai este Saksaan kotiutumiselle. Sentään on vessanpönttö.

Kokemuksia mulla on lähinnä pohjoisemmasta, ja mitään järisyttävää ei ole tullut vastaan. Harmillisen usein saksalaiset vaihtavat englantiin, vaikka yritän kommunikoida saksaksi. Ehkä puheestani ei sitten vain saa selvää :(  Se voi myös hämmentää, ettei digitalisaation suhteen olla kovinkaan pitkällä, vaan paperisota on ihan vieläkin ihan konkreettista papereiden hankkimista ja lähettelyä. 

Mä taas aina yllätyn kuinka vähän saksalaiset puhuvat englantia, no ainakin saan harjoitella alkeellista saksaani aina siellä  käydessä. 

Missäpäin Saksaa tapaat käydä? Entisen DDR:n alueella vasta nuoremmat osaavat kunnolla englantia. Päälle nelikymppiset eivät sitä opiskelleet koulussa.

Tarkoitit varmaan päälle kuusikymppiset

Vierailija
42/43 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varaudu elämäsi pahimpaan byrokratiaan 😁 se on jopa huvittavaa. Mutta kaikki toimii hyvin ja ajallaan.

Kerropa siitä byrokratiasta. En ole huomannut mitään Suomea kummempaa täällä. Ranskassa se on jotain täysin käsittämätöntä muttei Saksassa.

'

Eri, mutta itselläni esimerkiksi kesti netin saaminen kämppään yli kuukauden ja eri virastoissa piti käydä kaikissa täsmälleen oikeassa järjestyksessä, jotta sai sen ja sen paperin vietyä sinne, jotta sai sen uuden paperin vietäväksi seuraavaan paikkaan.

Tyttäreni muutti muutama viikko sitten, netin saaminen kesti päivän. Sähkösopimuksen teki netissä. Rathausissa kävi tekemässä muuttoilmoituksen. Postiin teki ilmoituksen. Siinä se hirveä paperisota olikin.

Mikäli ei tunne systeemeitä niin saattaa kestää. Itsellä esim. saksalaisen henkilökortin uusiminen kesti 20 minuuttia, heti sain mukaani. Italian henkilökortti kesti päivän saada. Suomessa ei riittänyt edes kolme viikkoa asian hoitamiseen, meinasi loma loppua eikään yhtään joustoa ollut vaikka sanoin että kolme viikkoa olen Suomessa. Enää en ota Suomen henkilökorttia tai passia, kalliitakin ovat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täältä nähtävästi poistui jollekin kovin tärkeä huomio vessanpöntön mallista. On niitä tarjotinmallisia pönttöjä muuallakin, ja tuskin se on kauhean suuri kulttuurishokki tai este Saksaan kotiutumiselle. Sentään on vessanpönttö.

Kokemuksia mulla on lähinnä pohjoisemmasta, ja mitään järisyttävää ei ole tullut vastaan. Harmillisen usein saksalaiset vaihtavat englantiin, vaikka yritän kommunikoida saksaksi. Ehkä puheestani ei sitten vain saa selvää :(  Se voi myös hämmentää, ettei digitalisaation suhteen olla kovinkaan pitkällä, vaan paperisota on ihan vieläkin ihan konkreettista papereiden hankkimista ja lähettelyä. 

Mä taas aina yllätyn kuinka vähän saksalaiset puhuvat englantia, no ainakin saan harjoitella alkeellista saksaani aina siellä  käydessä. 

Kyllä saksalaiset englantia osaavat, seniorit vähemmän. He eivät vain halua puhua sitä, itsekään en missään nimessä halua puhua englantia vaikka osaankin. Saksassa saksaa ja Italiassa italiaa. Miksi pitäisi joka paikassa puhua englantia. Opetelkaa muitakin kieliä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi