Saksassa asuneita?
Löytyykö täältä Saksassa asuneita tai asuvia? Missä päin olet asunut, ja mitä haluaisit kertoa siitä?
Tarjoutui työmahdollisuus, joka hieman kiinnostaisi, mutta ei mitään kokemusta käytännön tasolla siellä asumisesta ja elämisestä, vaikka käynyt toki olen ja kieltä osaan jonkin verran.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Varaudu elämäsi pahimpaan byrokratiaan 😁 se on jopa huvittavaa. Mutta kaikki toimii hyvin ja ajallaan.
En oo vielä törmännyt, mistä sitä löytyy?
Viimeinen muistikuva Suomen byrokratiasta on käräjät kelan kanssa ja täysin järjetön lopputulos.
Viihdyin ja tein töitä Stuttgartissa neljä vuosikymmentä. Eläkkeelle kun pääsin, muutin Italiaan. Saksassa viihdyin toki erittäin hyvin, mutta eläkkeellä on mukava elellä Toskanan kukkuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varaudu elämäsi pahimpaan byrokratiaan 😁 se on jopa huvittavaa. Mutta kaikki toimii hyvin ja ajallaan.
Viimeinen muistikuva Suomen byrokratiasta on käräjät kelan kanssa ja täysin järjetön lopputulos.
Esimerkiksi suuryrityksistä ja yliopistoista. Ei ehkä kosketa kotiäideiksi lähteneitä mammoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa siitä byrokratiasta. En ole huomannut mitään Suomea kummempaa täällä. Ranskassa se on jotain täysin käsittämätöntä muttei Saksassa.
'
Eri, mutta itselläni esimerkiksi kesti netin saaminen kämppään yli kuukauden ja eri virastoissa piti käydä kaikissa täsmälleen oikeassa järjestyksessä, jotta sai sen ja sen paperin vietyä sinne, jotta sai sen uuden paperin vietäväksi seuraavaan paikkaan.
Tyttäreni muutti muutama viikko sitten, netin saaminen kesti päivän. Sähkösopimuksen teki netissä. Rathausissa kävi tekemässä muuttoilmoituksen. Postiin teki ilmoituksen. Siinä se hirveä paperisota olikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa siitä byrokratiasta. En ole huomannut mitään Suomea kummempaa täällä. Ranskassa se on jotain täysin käsittämätöntä muttei Saksassa.
'
Eri, mutta itselläni esimerkiksi kesti netin saaminen kämppään yli kuukauden ja eri virastoissa piti käydä kaikissa täsmälleen oikeassa järjestyksessä, jotta sai sen ja sen paperin vietyä sinne, jotta sai sen uuden paperin vietäväksi seuraavaan paikkaan.
Tyttäreni muutti muutama viikko sitten, netin saaminen kesti päivän. Sähkösopimuksen teki netissä. Rathausissa kävi tekemässä muuttoilmoituksen. Postiin teki ilmoituksen. Siinä se hirveä paperisota olikin.
Upeata. Monilla ihmisillä on kuitenkin hyvin toisenlainen kokemus ja heitä on sen verran monia, että asiasta on muodostunut klisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi suuryrityksistä ja yliopistoista. Ei ehkä kosketa kotiäideiksi lähteneitä mammoja.
Oon kyllä vaan paperimies, mutta vaimo rakastaa kotiäiteilyä.
Hausfrau on semmoista luksusta, johon suomalaisilla ei ole verotuksen takia varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'
Tyttärelläsi lienee kansalaisuus. Nettiä ei Saksassa päivässä niin vaan saa.
Mun vanhimman isosiskon ihan suomalainen kummitäti on asunut Münchenissä ja sen lähettyvillä jo vuodesta 1995 lähtien ja on tunnettu jazzartisti siellä päin. Laulaa myös suomeksi ja kauppaa Suomen eksotiikkaa saksalaisille.:-D Mun vanhin isosisko oli yliopistovaihdosta Hampurissa lukuvuonna 2011-12 ja tykkäsi paljon siitä kaupungista. Opiskeli siis pääaineenaan saksan kieltä ja kulttuuria Jyväskylän yliopistossa. Mä kävin myös kerran isosiskoa tapaamassa iskän kanssa Hampurissa. Oon opiskellut myös saksaa ja havittelen sitä yhdeksi valinnaisaineeksi nyt tänä keväänä yliopistossa. Kyselin siltä Suomeen palaamisen jälkeen vähän käytännön asioihin liittyvistä asioista ja sanoi, että siellä Saksassa pitää käydä erikseen rekisteröitymässä sen oleskelupaikkakunnan jossain kunnantalolla tms. Asui opiskelija-asuntolassa omassa huoneessa, niin oli jo valmiiksi kalustettu huone siellä. Itseni yllätti se ettei paikalliset kaupat oo auki sunnuntaisin Saksassa. Liekö asiat muuttuneet vuodesta 2014, kun viimeksi kävin Hampurissa parin päivän reissulla äitini ja molempien isosiskojen kanssa. Vanhimman isosiskon yks paikallinen kaveri meni naimisiin sillon.
M27
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa vuokrakämppään pitää vankkia itse keittiökalusteet. Tämä on musta ihan käsittämätöntä. Viihdyttiin kyllä hyvin Saksassa muutama vuosi.
Ei pidä jokaiseen. Kaverini on muuttaneet muutaman kerran ja niissä oli Einbauküchenit valmiina. Itse asun huoneistossa, jossa oli myös keittiö valmiina. Eli ei nyt kaikki vaikka monet.
Hyvä kuulla, me ei taidettu nähdä ainuttakaan jossa ois ollut valmiina. Mutta meidän saksan ajoista on kyllä jo aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Täältä nähtävästi poistui jollekin kovin tärkeä huomio vessanpöntön mallista. On niitä tarjotinmallisia pönttöjä muuallakin, ja tuskin se on kauhean suuri kulttuurishokki tai este Saksaan kotiutumiselle. Sentään on vessanpönttö.
Kokemuksia mulla on lähinnä pohjoisemmasta, ja mitään järisyttävää ei ole tullut vastaan. Harmillisen usein saksalaiset vaihtavat englantiin, vaikka yritän kommunikoida saksaksi. Ehkä puheestani ei sitten vain saa selvää :( Se voi myös hämmentää, ettei digitalisaation suhteen olla kovinkaan pitkällä, vaan paperisota on ihan vieläkin ihan konkreettista papereiden hankkimista ja lähettelyä.
Mä taas aina yllätyn kuinka vähän saksalaiset puhuvat englantia, no ainakin saan harjoitella alkeellista saksaani aina siellä käydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä nähtävästi poistui jollekin kovin tärkeä huomio vessanpöntön mallista. On niitä tarjotinmallisia pönttöjä muuallakin, ja tuskin se on kauhean suuri kulttuurishokki tai este Saksaan kotiutumiselle. Sentään on vessanpönttö.
Kokemuksia mulla on lähinnä pohjoisemmasta, ja mitään järisyttävää ei ole tullut vastaan. Harmillisen usein saksalaiset vaihtavat englantiin, vaikka yritän kommunikoida saksaksi. Ehkä puheestani ei sitten vain saa selvää :( Se voi myös hämmentää, ettei digitalisaation suhteen olla kovinkaan pitkällä, vaan paperisota on ihan vieläkin ihan konkreettista papereiden hankkimista ja lähettelyä.
Mä taas aina yllätyn kuinka vähän saksalaiset puhuvat englantia, no ainakin saan harjoitella alkeellista saksaani aina siellä käydessä.
Missäpäin Saksaa tapaat käydä? Entisen DDR:n alueella vasta nuoremmat osaavat kunnolla englantia. Päälle nelikymppiset eivät sitä opiskelleet koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäpäin Saksaa tapaat käydä? Entisen DDR:n alueella vasta nuoremmat osaavat kunnolla englantia. Päälle nelikymppiset eivät sitä opiskelleet koulussa.
Berliinissä ja Dusseldorfissa ja Kölnissä enimmäkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Berliinissä ja Dusseldorfissa ja Kölnissä enimmäkseen.
Piti vielä mainita että musta on oikeasti ihan kiva päästä harjoittelemaan saksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'
Tyttärelläsi lienee kansalaisuus. Nettiä ei Saksassa päivässä niin vaan saa.
EU:n kansalaisuus toimii oikein hyvin.
Näin se etenee
Osoite -> Tili -> Sopimukset
Vierailija kirjoitti:
Älä ole suomalaisittain ajoissa vaan täsmälleen ajallaan. Saksalainen pitää ajoissa olevaa yhtä epäkohteliaana kuin myöhästelijää.
Tämä sopii hyvin minulle! Inhoan niitä, jotka ovat tasaksi kutsuttuina puolelta pihalla (puoli tuntia etuajassa siis).
T. Viime tipan ap
Miten muuten, millainen on kaupungeissa vuokra- ja omistusasumisen suhde, asuvatko siis monet vuokralla vai pyritäänkö lähinnä omaan? Entä talotyypit ja niissä huomioitavat asiat? Päivähoito ja koulut?
Täytyy kehua, kun tämä on niin mun paikka. Kiva pikkukaupunki, isompia kaupunkeja kuitenkin lähellä useita, kiva työpaikka, mahtavat työkaverit. Viihdyn. Tervetuloa vaan!
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kehua, kun tämä on niin mun paikka. Kiva pikkukaupunki, isompia kaupunkeja kuitenkin lähellä useita, kiva työpaikka, mahtavat työkaverit. Viihdyn. Tervetuloa vaan!
Danke schön!
Ap
On tullut asusteltua kolmeen otteeseen etelässä ja lännessä. Ehkä viihdyin etelässä paremmin, mutta on se länsikin ihan jees. Pidän saksalaisesta tapakulttuurista kohteliaisuuksineen. Etenkin tekniikan tohtorina on oikeinkin miellyttävää, kun on edes joku perusarvostus tällaistakin ammattia kohtaan. Suomessa ei arvosteta oikein mitään koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa vuokrakämppään pitää vankkia itse keittiökalusteet. Tämä on musta ihan käsittämätöntä. Viihdyttiin kyllä hyvin Saksassa muutama vuosi.
Ei tarvi kärsiä pattihellasta ja jos ei kiinnosta, niin vuokraa kämppä jossa on "einbaukuche"
Asun alueella, jossa 50km säteellä asuu joku 2M ihmistä ja 3h 80m2 kämppä 800m reutetieasemasta 525€/kk
Halpaa on!
Riippuu missä asuu. München, Stuttgart yms. järjettömän kalliita suomalaisellekin.
Olen kokenut samaa, mutta kyllä ne vaihtavat kiltisti takaisin saksaan, kun vastaa englanninkieliseen puheeseen: "Wie, bitte?"