Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saksassa asuneita?

Vierailija
09.03.2022 |

Löytyykö täältä Saksassa asuneita tai asuvia? Missä päin olet asunut, ja mitä haluaisit kertoa siitä?
Tarjoutui työmahdollisuus, joka hieman kiinnostaisi, mutta ei mitään kokemusta käytännön tasolla siellä asumisesta ja elämisestä, vaikka käynyt toki olen ja kieltä osaan jonkin verran.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne vaan! Hyvä terveydenhoito, yleensä hyvä palkka, yleensä 6 viikkoa lomaa vuodessa, ihmisiin saa kontaktla heti ( ovat pohjoismaalaisista kiinnostuneita), paljon harrastusmahdollisuuksia, halvat kielikurssit (Volkshochschule) iltaisin, ja kesä ainakin kaksi kuukautta pidempi kuin Suomessa. Olen asunut Hessenissä (aika keskellä Saksaa) jo monta vuotta ja vaikka menen kesällä mielelläni Suomeen, en muuttaisi takaisin.

Vierailija
2/43 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut useammassakin paikassa, joita en tunnistettavuuden vuoksi täällä luettele. Paras mitä Saksasta voi sanoa on, että kaikkeen tottuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle hyvä kokemus. Lähde vain!

Vierailija
4/43 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kehutaan Suomen luontoa. Ihan okei. Mutta täällä Saksassa on ihan julmetun paljon luontoa metsineen, jokineen, järvineen ja vuorineen.

Vierailija
5/43 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa vuokrakämppään pitää vankkia itse keittiökalusteet. Tämä on musta ihan käsittämätöntä. Viihdyttiin kyllä hyvin Saksassa muutama vuosi.

Vierailija
6/43 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoija nro 1 jatkaa: Jos tulet, ota selville mikä suomalainen seurakunta on täällä alueellasi. Ei todellakaan ole pelkkää kirkollista touhua eikä kirkkoon kuuluvuus ole ehto vaan apua saa joka tilanteessa ja kontakteja saa heti, ja toimintaa siellä - jos haluat.

Vierailija
7/43 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen asunut jo kauan, useammassa kaupungissa. En muuttaisi mihinkään muualle. Kaikki terveydenhoidosta kouluun on hyvää.

Vähän riippuu mihin päin Saksaa. Mihinkään itäiseen kaupunkiin en muuttaisi eivätkä Berliini, Hannover tai Bremen varsinkaan. München, Hampuri, Stuttgart, Nürnberg ja niiden seutu ovat mielestäni ihania. Etelässä kaunista ja vaurasta mutta myös kalliimpaa kuin muualla Saksassa.

Vierailija
8/43 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista, hyviä kokemuksia täällä. Mieluusti saa jakaa kaikkia käytännön juttuja ja kokemuksia - kaikkia faktoja nyt pääsee lukemaan mistä vaan.

Varsinkin kokemus Suomi-kirkkojen toiminnasta oli hyvä idea!

Vierailija
9/43 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lännemmäs olisi siis ajatus ja myös nro 8 pli ap.

Vierailija
10/43 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole asunut. Houkuttaisi, mutta insinöörityyppisillä aloilla on kai 10 tunnin työpäivät tavallisesti.

Vierailija
11/43 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopa vuokrakämppään pitää vankkia itse keittiökalusteet. Tämä on musta ihan käsittämätöntä. Viihdyttiin kyllä hyvin Saksassa muutama vuosi.

Ei tarvi kärsiä pattihellasta ja jos ei kiinnosta, niin vuokraa kämppä jossa on "einbaukuche"

Asun alueella, jossa 50km säteellä asuu joku 2M ihmistä ja 3h 80m2 kämppä 800m reutetieasemasta 525€/kk

Halpaa on!

Vierailija
12/43 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä jokaiseen. Kaverini on muuttaneet muutaman kerran ja niissä oli Einbauküchenit valmiina. Itse asun huoneistossa, jossa oli myös keittiö valmiina. Eli ei nyt kaikki vaikka monet.

Vierailija
13/43 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvi kärsiä pattihellasta ja jos ei kiinnosta, niin vuokraa kämppä jossa on "einbaukuche"

Asun alueella, jossa 50km säteellä asuu joku 2M ihmistä ja 3h 80m2 kämppä 800m reutetieasemasta 525€/kk

Halpaa on!

WM vai KM?

Vierailija
14/43 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaudu elämäsi pahimpaan byrokratiaan 😁 se on jopa huvittavaa. Mutta kaikki toimii hyvin ja ajallaan.

Vierailija
15/43 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä nähtävästi poistui jollekin kovin tärkeä huomio vessanpöntön mallista. On niitä tarjotinmallisia pönttöjä muuallakin, ja tuskin se on kauhean suuri kulttuurishokki tai este Saksaan kotiutumiselle. Sentään on vessanpönttö.

Kokemuksia mulla on lähinnä pohjoisemmasta, ja mitään järisyttävää ei ole tullut vastaan. Harmillisen usein saksalaiset vaihtavat englantiin, vaikka yritän kommunikoida saksaksi. Ehkä puheestani ei sitten vain saa selvää :(  Se voi myös hämmentää, ettei digitalisaation suhteen olla kovinkaan pitkällä, vaan paperisota on ihan vieläkin ihan konkreettista papereiden hankkimista ja lähettelyä. 

Vierailija
16/43 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaudu elämäsi pahimpaan byrokratiaan 😁 se on jopa huvittavaa. Mutta kaikki toimii hyvin ja ajallaan.

Kerropa siitä byrokratiasta. En ole huomannut mitään Suomea kummempaa täällä. Ranskassa se on jotain täysin käsittämätöntä muttei Saksassa.

Vierailija
17/43 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältä nähtävästi poistui jollekin kovin tärkeä huomio vessanpöntön mallista. On niitä tarjotinmallisia pönttöjä muuallakin, ja tuskin se on kauhean suuri kulttuurishokki tai este Saksaan kotiutumiselle. Sentään on vessanpönttö.

Kokemuksia mulla on lähinnä pohjoisemmasta, ja mitään järisyttävää ei ole tullut vastaan. Harmillisen usein saksalaiset vaihtavat englantiin, vaikka yritän kommunikoida saksaksi. Ehkä puheestani ei sitten vain saa selvää :(  Se voi myös hämmentää, ettei digitalisaation suhteen olla kovinkaan pitkällä, vaan paperisota on ihan vieläkin ihan konkreettista papereiden hankkimista ja lähettelyä. 

Kakkatarjotin on kielletty puheenaihe. :-D

Vierailija
18/43 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerropa siitä byrokratiasta. En ole huomannut mitään Suomea kummempaa täällä. Ranskassa se on jotain täysin käsittämätöntä muttei Saksassa.

'

Eri, mutta itselläni esimerkiksi kesti netin saaminen kämppään yli kuukauden ja eri virastoissa piti käydä kaikissa täsmälleen oikeassa järjestyksessä, jotta sai sen ja sen paperin vietyä sinne, jotta sai sen uuden paperin vietäväksi seuraavaan paikkaan.

Vierailija
19/43 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole asunut. Houkuttaisi, mutta insinöörityyppisillä aloilla on kai 10 tunnin työpäivät tavallisesti.

Kahden tunnin lounastauolla.

Vierailija
20/43 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ole suomalaisittain ajoissa vaan täsmälleen ajallaan. Saksalainen pitää ajoissa olevaa yhtä epäkohteliaana kuin myöhästelijää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme