Korvaako kotivakuutus vuokra-asunnon kiinteän kalusteen vahingon?
Eli sattuipa tuossa äskettäin sellainen, että keittotaso halkesi, kun päälle putosi lasipurkki. Olen siis vuokralla tässä asunnossa. Minulla on laaja kotivakuutus, mutta eikö se korvaa vain irtaimiston vahingot, eli mun omat tavarat vahingon sattuessa? Onko vuokranantajalla yleensä omaan asuntoonsa vakuutus, joka korvaa tällaiset vahingot vai jääkö keraaminen taso mun maksettavakseni? Asunto on siis yksityisen vuokranantajan omistusasunto.
(Ja ihan varalta tähän loppuun, että soitan toki tälle rouvalle heti huomenna aamulla asiasta ja selvitän tilanteen. En halua häiritä häntä tähän aikaan illasta, kun on kuitenki iäkkäämpi ihminen.) :)
Kommentit (17)
Jos kiinteä, niin voi kuulua taloyhtiöllekin. Esim. wc-istuimet ja lavuaarit kuuluvat taloyhtiölle.
Jaa, eikös keittotaso ole kuitenkin asuntoon kuuluva osa, eli se ei ole asuntoyhtiön vastuulla. Luulisi, että silloin menee kotivakuutuksesta. Eri asia, jos aiheutat esim. vesivahingon, joka tuhoaa asuntoyhtiön vastuulle kuuluvia osia, niin sitten menee eri tavalla luulisin.
Yritin Turvan sivuilta lukea, mutta epäselväksi jäi kyllä. Äh, pitää kysyä asiasta huomenna suoraan sieltä. Kyllä osaa ärsyttää oma tunarointi. Pitiki just reunaa vasten pudota, että pääs lasi menemään rikki. -ap
Kuuluu kiinteä kalustus laajaan kotivakuutukseesi. Omistajalla vakuutus rakenteisiin.
Nim. Vak.yhtiössä töissä
If:n kotivakuutukseen ainakin kuuluu myös huoneiston kiinteä sisustus.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 22:12"]
Kuuluu kiinteä kalustus laajaan kotivakuutukseesi. Omistajalla vakuutus rakenteisiin. Nim. Vak.yhtiössä töissä
[/quote]
Ei omistajalla vaan taloyhtiöllä.
Kävin lukaisemassa Turvan vakuutusehdot, kiinteät kalusteet kuuluu irtaimistovakuutukseen.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 22:12"]
Kuuluu kiinteä kalustus laajaan kotivakuutukseesi. Omistajalla vakuutus rakenteisiin. Nim. Vak.yhtiössä töissä
[/quote]
Ei omistajalla vaan taloyhtiöllä.
[/quote]
Itse olen vuokranantaja, niin ei minulla ole minkäänlaista vakuutusta vuokraamaani asuntoon. Asukkaalla on vuokrasopimuksessa ehto, että hänellä on kotivakuutus ja yhtiöllä on vakuutus rakenteisiin.
Kun kyse on vahingosta, kotivakuutus korvaa. Tosin siitä tehdään ikävähennys. Vaikka laite olisi taloyhtiön, joudut sen korvaamaan kun itse sen rikoit.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 22:28"]Kun kyse on vahingosta, kotivakuutus korvaa. Tosin siitä tehdään ikävähennys. Vaikka laite olisi taloyhtiön, joudut sen korvaamaan kun itse sen rikoit.
[/quote]
No ei keittotaso ole taloyhtiön.
Vastuuvakuutus tai laaja kotivakuutus korvaa. Uskon, että ihan tavallinen kotivakuutus. Menet vain vakuutusyhtiöösi ja ilmoitat että keittotaso halkesi vahingon vuoksi.
Taloyhtiön vastuulle eivät kuulu mitkään keittotasot.
Vuokranantajille suosittelen AINA omaa kotivakuutusta! A) Voitko olla varma, että vuokralaisen kotivakuutus on voimassa vielä vuoden kuluttua. B) vuokranantajien vakuutukselle tulee kiinteistönomistajan oikeusturva esim jos vuokralaisen kanssa joutuu käräjille C) vakuutuksella on kiinteä sisustus vakuutettu vuokranantajaan ilmoittamaan määrään saakka, vuokralaisen vakuutuksella ehkä 5000 euroon saakka. Mieti tilannetta, että asunto on täysin remontoitu ja se tuhoutuu palossa. Taloyhtiö korvaa alkuperäiskuntoon saakka, vuokralaisen vakuutus 5000 euroon saakka.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 23:09"]
Vuokranantajille suosittelen AINA omaa kotivakuutusta! A) Voitko olla varma, että vuokralaisen kotivakuutus on voimassa vielä vuoden kuluttua. B) vuokranantajien vakuutukselle tulee kiinteistönomistajan oikeusturva esim jos vuokralaisen kanssa joutuu käräjille C) vakuutuksella on kiinteä sisustus vakuutettu vuokranantajaan ilmoittamaan määrään saakka, vuokralaisen vakuutuksella ehkä 5000 euroon saakka. Mieti tilannetta, että asunto on täysin remontoitu ja se tuhoutuu palossa. Taloyhtiö korvaa alkuperäiskuntoon saakka, vuokralaisen vakuutus 5000 euroon saakka.
[/quote]
No paljollako jossain esim. kaksiossa on sitä vuokranantajan omaisuutta? Keittiön kaapit ja koneet. Tuleeko siitä 5000 € ?
Hei kiitos paljon vastauksista! Itse en tosiaan Turvan sivuilta löytäny tietoa, mutta onneksi oli tarkkasilmäisempiä linjoilla. :) -ap
Luulisi, että hänellä on joku vakuutus asuntoonsa(mutta kattaako se uunin? luulisi)