"Lisämyynti" ahdistaa töissä
Olen nyt 20-vuotiaana päässyt ensimmäiseen "oikeaan" työpaikkaani, jossa työskentelen opiskelujeni ohella. Työ on muuten mukavaa, mutta koko ajan pitäisi olla myymässä lisää ja lisää ja lisää. Erityisesti veikkauksen pelien myyminen ahdistaa suunnattomasti ja tavallaan sotii omaa ideologiaani vastaan; en siis haluaisi tuputtaa ihmisille lottoa kenon perään kun peliriippuvuus on niin iso ongelma monelle. En työtä aloittaessani tajunnut, että se oikeasti olisi tällaista...
Jos en ole saanut myytyä tarpeeksi niin pomo valittaa ja mua alkaa jopa hävettämään se, että nyt on jäänyt näinkin paljon myytävää seuraavallekkin työntekijälle. Olen siis alkanut itse ostamaan niitä pelejä pois :( ihan tajuton taakka ja alan melkein itkemään kun tätä kirjoitan, katsoin äsken verkkopankista ja kesäkuussa käytin tähän kioskiin yli 300e ja hyvin harvoin ostan sieltä juomista, evästä tms... Ja nyt vasta ahdistaakin kun tajusin että neljännes mun palkasta jää kauppiaalle itselleen kun asettaa mulle niin kovat myyntitavoitteet. Irtisanoutuakaan en nyt ihan lyhyellä aikataululla voi juurikaan rahallisista syistä.
Onko kellään muulla samankaltaisia kokemuksia? Neuvoja, vinkkejä?
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 20:39"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 19:49"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 19:46"]
Mitä helvettiä. No et itse osta missään nimessä, mutta sinun on yritettävä lisämyyntiä jokaisen asiakkaan kohdalla, se ei ole edes suuri taakka. Jos tämä sotii etiikkaasi ja moraaliasi vastaan, sinun on vaihdettava työpaikkaa. Jouduin minäkin nuorena hesen kassalla jokaiselle aterian ostavalle tarjoamaan "otatko aterian plussana, maksaa vaan euron" vaikka asiakas olisi ollut pahasti ylipainoinen.
[/quote]
Siis kyllä mä sitä lisämyyntiä teenkin parhaani mukaan, mutta aina asiakkaat vaan eivät osta. Hiukan ahdistaa kun aamuvuorossa ois noin 70 kappaletta 2e-30e porukkaosuuksia myytävänä ja asiakkaita saattaa käydä 120.
ap
[/quote]
Ei ne muutkaan varmaan tolkuttomasti lisämyyntiä saa? Sun pomo voisi heittää sut pihalle, jos muka olisit niin huono työntekijä.
[/quote]
Itseasiassa oon ainut työntekijä, mun lisäksi töissä on siis kaksi kauppiasta. Ja kyllä vaan tuntuvat saavan... mä olen kyllä oikeasti ihan hiton hyvä työntekijä, mutta tuntuu että tosta tulee heti valitusta.
Kertokaapas joku fiksumpi nyt, paljonko kioskit saa provikka veikkauksesta? En usko että kuitenkaan kovin paljoa?
Ja kuka määrää ne porukka osuuksien määrät, tai siis kuka ne kupongit tulostaa? Tuleeko se määräys Veikkaukselta vai kioskin pitäjältä?
Kyllähän näitäkin joku taho valvoo? En tosin tiedä mikä, mutta lopeta ihan ensiksi itse ostaminen. Lisäksi on laitonta pakottaa henkilökunta ostamaan myymättä jääneet kupongit. Kuuluthan johonkin ammattiliittoon?
Kyllä on johtamisen taso todella alhainen tässä maassa. Pomot(tajat) ovat tyhmiä, härskejä ja ahneita, eivätkä tajua, että varsinkin jos myyvät ylihintaista paskaa, niin se ettei se mene kaupaksi ei todellakaan ole alipalkattujen orjiensa vika.. Peiliin katsomisen ja vastuunkannon paikka !
Älä osta enää yhtään mitään mitä et oikeasti halua. Älä osta edes eväitä jostain saatanan kalliista kioskista. Ota kotoa omat tai osta jostain marketista halvemmalla parempaa. Ei ole sun tehtävä tekohengittää omaa työpaikkaa, jos ei muuten pysy pystyssä ni kaatukoon. Ihan sairasta, kioskimyyjän palkka on niin mitätön ettei tuollaista kannata tehdä eikä pidä muutenkaan tehdä missään.
Onko näin typeriä ihmisiä oikeasti olemassa kuin AP? 25 pinnaa omasta palkasta Veikkauspelien ostaoon, kun pelottaa pomon kitinä ja sitten ihan itkua tihrustetaan nettifoorumille, kun niin ahdistaa. VOI HELVETIN PERKELE MITÄ IHMISIÄ ON OLEMASSA
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 20:53"]
Onko näin typeriä ihmisiä oikeasti olemassa kuin AP? 25 pinnaa omasta palkasta Veikkauspelien ostaoon, kun pelottaa pomon kitinä ja sitten ihan itkua tihrustetaan nettifoorumille, kun niin ahdistaa. VOI HELVETIN PERKELE MITÄ IHMISIÄ ON OLEMASSA
[/quote]
Luuletko, etten itse tajua olevani helvetin typerä? Kyllä tajuan. Mä en vaan yksinkertaisesti jaksanut enää sitä tenttausta siitä, miksi näitä hiton kenoja on näin paljon jäljellä ja nyt oon oravanpyörässä. Kyllä olen myynyt, ei vaan ole ostettu. Ilmeisesti sä tunnet itsesi vähemmän typeräksi kun kommentoit tolla tavalla ketjuun, jossa lähinnä kaipasin neuvoja ja ehkä jopa jollai tasolla pientä ymmärrystä jos jollakulla ois ollu samankaltainen työnantaja tms.
ap
Eikö tätä loton lisämyyntiä kiellettykään (vielä)?
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 21:02"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 20:53"]
[/quote]
Luuletko, etten itse tajua olevani helvetin typerä? Kyllä tajuan. Mä en vaan yksinkertaisesti jaksanut enää sitä tenttausta siitä, miksi näitä hiton kenoja on näin paljon jäljellä ja nyt oon oravanpyörässä. Kyllä olen myynyt, ei vaan ole ostettu. Ilmeisesti sä tunnet itsesi vähemmän typeräksi kun kommentoit tolla tavalla ketjuun, jossa lähinnä kaipasin neuvoja ja ehkä jopa jollai tasolla pientä ymmärrystä jos jollakulla ois ollu samankaltainen työnantaja tms.
ap
[/quote]
Tuolla tyo yksi kiskamyyjä jo sanoikin, miten homma hoidetaan. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Pakko olla provo. Ei voi olla noin ääliö työnantaja eikä voi olla noin ääliö työntekijä. T:Työnantaja
Asiakasta ahdistaa vähintään yhtä pahasti kuin sinua. Välttelen paikkoja, joissa yritetään pakkomyyntiä.
Mun mielestä sun kannattaa nyt ihan rehellisesti sanoa, että koet lusänyyntitavoitteet aika kovina. Kerrot tilastosi, esim että sulla pitää olla 70/120 hit rate, jotta saavutat lisämyyntitavoitteen. Se on tosi kova tavoite aloittelevalle myyjälle. Sitten kerrot, että olet paikannut tavoitetta ostamalla itse pelejä, näytät vaikka tiliotteesta kuinka paljon.
Sitten kerrot, että aiot jatkaa lisämyyntiä reippaan iloisesti, mutta tulos on eri.
Joo minäkin asiakkaana inhoan lottolisämyyntiä. Kyllä minä sitten ostan ässäarvan, jos joskus haluan. Lottoni lottoan netissä.
Ja jos asiakkaat haukkuvat sinua, niin aina voit pyytää heitä antamaan kauppiaalle suoraan palautetta tuosta tuputtamisesta. Kerrot vain tekeväsi töitä, joita käsketään tekemään.
Lopetat nyt tuon stressaamisen. Lautat paperille paljonko sä sieltä tienaat ja sitten vähennät siitä summasta sieltä ostetut arvat, eväät ja muut mahdolliset työssäkäyntikulut? Paljonko sulle jää nettona? Onko se sellainen summa, että sen vuoksi kannattaa stressata? Tuskin. Joten lopetat välittämästä mitä sulle kitistään: Pahinta mitä tuossa tapauksessa voisi tapahtua on, että saat potkut, mutta kuten yllä todettiin, sulla ei ole pahemmin hävittävää. Sitä paitsi ne olisi todennäköisesti laittomat potkut, joten jos rahaa mietittyä, saattaisit saada rahaa sitäkin kautta.
Mutta yksi asia sun kannattaa ehdottomasti tehdä heti: Liity liittoon! Nykyajan työmarkkinoilla tulee valitettavasti tilanteita, joissa lakiapu voi tulla tarpeen. myöhemminkin omassa ammatissa.
Mä haistattaisin paskat tollasella työnantajalle. En todellakaan alkais ostelemaan pelejä vielä työnteon lisäksi.
Lopeta itse ostaminen.
Anna työnantajan valitaa, ainahan hän voi sanoa sinut irti.
Anna työnantajan sanoa sinut irti, älä itse irtisano itseäsi.
Kun et sano itse itseäsi irti selviät helpommalla työkkärin kanssa etkä saa karenssia.
Ala nyt jo heti etsimään itsellesi uutta työpaikkaa.
Punaisten pelien (monari, pitkäveto..) tarjoaminen on kielletty. Vihreitä pelejä (lotto, ejp, VAKIO!...) saa tarjota, jos asiakas osoittaa veikkauksen peleihin kiinnostusta esim. vilkuilemalla tai ihan vaan jos tulee tarkastuttamaan pelejä, niin saa tarjota.
Minäkin olin kauppiaalla töissä. En mene enää ikinä. Millään muulla ei ollut väliä kun lisämyynnillä. Jätin sen tekemättä kokonaan kun se ahdisti niin paljon, vaikka olen siinä hyvä. Kauppias oli kamala haahka eikä siellä mikään muukaan asia toiminut. Irtisanouduin sen painostuksen alla. Vaikka joka kerta sain kaiken myytyä mikä oli tarkoituskin.
Työskentelen myös ketjun kioskille ja saan helposti myytyä usealla sadalla eurolla porukoita, jos haluan. Ketjulla ollessa vaan ei ole minkäänlaisia paineita olla töissä.
Tunnen AP tuskasi. Itse inhosin lisämyyntiä yli kaiken, työskentelin liikenneasemalla. Ensin burgeripaikassa piti tyrkyttää dippiä tai isompaa ateriaa joka hemmetin ylipainoiselle lapsiperheelle ja sitten veikkauksen pelejä niillekin raukoille, jotka käyttivät surullisen suuren osan tuloistaan peleihin jo muutenkin. "Tulisiko muuta?" on mielestäni kohtelias lisäkysymys esittää ja lisämyynniksihän senkin voi tulkita, mutta noin muuten minusta olisi kohteliasta kunnioittaa asiakasta ja luottaa siihen, että hän osaa kyllä itsekin valikoida haluamansa/tarvitsemansa jutut. Asiakkaanakin inhoan esim. Vilassa harjoitettua tapaa tarjota jokaiselle asiakkaalle sukkahousua ja toppia ja korvista ja mitä vielä...
Vihaan itse myydä lisää ja vihaan kun minulle koitetaan myydä lisää.
Itse toteutan kanssa tätä "Hyvä näin" "saisko olla vielä jotain muuta".
Olen ainakin itse ottanut sen asenteen että jos koitetaan väkisin tuputtaa jotain lisää en periaattestakaan osta, vaikka saataisin tarvitakin esim pinnejä, ponnareita tms vaatekaupan kassalla.
Minulle ei ehdoteta koskaan lisämyyntiä - köyhä :(
AP:n tilanne todella tympeä!
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 19:49"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 19:46"]
Mitä helvettiä. No et itse osta missään nimessä, mutta sinun on yritettävä lisämyyntiä jokaisen asiakkaan kohdalla, se ei ole edes suuri taakka. Jos tämä sotii etiikkaasi ja moraaliasi vastaan, sinun on vaihdettava työpaikkaa. Jouduin minäkin nuorena hesen kassalla jokaiselle aterian ostavalle tarjoamaan "otatko aterian plussana, maksaa vaan euron" vaikka asiakas olisi ollut pahasti ylipainoinen.
[/quote]
Siis kyllä mä sitä lisämyyntiä teenkin parhaani mukaan, mutta aina asiakkaat vaan eivät osta. Hiukan ahdistaa kun aamuvuorossa ois noin 70 kappaletta 2e-30e porukkaosuuksia myytävänä ja asiakkaita saattaa käydä 120.
ap
[/quote]
Ei ne muutkaan varmaan tolkuttomasti lisämyyntiä saa? Sun pomo voisi heittää sut pihalle, jos muka olisit niin huono työntekijä.