G: kerrotteko raha-asioista ystävillenne?
Esim. palkastanne, kuinka paljon rahaa tilillä ym.
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn.
Omasta mielestäni ne ovat yksityisasioita, eikä niistä perheen ulkopuolella puhuta. Siis niin, että kerrotaan suoraan summia ja tilin saldoa ym.
Kommentit (11)
Jonkun verran muhumme muutenkin, asuntolainat eivät ole salaisuuksia, muista lainoista emme niinkään puhu.
Itselläni on pari niin läheistä ystävää, että he ovat suoraa perheen jatketta. Ollaan tunnettu yli kaksikymmentä vuotta, ja siinä on jaettu ensimmäiset kuukautiset, ensimmäiset kännit ja ensimmäiset yhdynnät näiden ystävien kanssa. Ei ole MITÄÄN mistä en voisi heidän kanssaan jutella ja välillä tekee erittäin hyvääkin keskustella tietyistä asioista muidenkin kuin miehen kanssa. Saa perspektiiviä. Keskustelen heidän kanssaan seksielämästäni, terveydestäni, raha- ja työtilanteistani jne. ja tuleehan näissä aihepiireissä vastaan todella intiimejäkin juttuja. Ja monet kerrat on silloin opiskeluaikana (josta ei nyt niin montaa vuotta vielä ole) puolin ja toisin lainailtu rahaa ja pelastettu toinen vuokrapäivänä viimeisillä lanteilla omalta tililtä. Ihan tasan tarkkaan tietävät nykyisen kuukausipalkkani ja minä myös heidän rahatilanteensa.
Vähän " vieraammilta" ystäviltä, sellaisilta joihin on yhteydessä harvemmin tai joiden kanssa ei ole samanlaista historiaa takana, en menisi näitä asioita kyselemään tai omia saldojani juoruilemaan. Tosin kun tietää ammattini, tietää kyllä aika tarkan palkankin.
Kerrotaan toisillemme kuinka paljon on mitäkin laskuja ja usein jos suunnitellaan vaikka yhteistä illanviettoa niin joku ilmoittaa että " mä oon sit ihan PA" tai " onks sulla sen verran et piffaat mulle nyt niin mä sit sulle ens kerralla" .
Usein laskeskellaan toistemme kk-budjetteja ja voivotellaan rahan menoa :)
kerron palkkani kysyttäessä. Se on tärkeää esim silloin kun joku kaveri miettii omia palkkatoiveitaan.
Voin sanoa, riittävätkö rahani johonkin vai ei. VOin sanoa, että nyt ollaan tiukilla, voin sanoa että taas on vaihteeksi vähän löysempää.
Voin puhua esmi remonttia tekevien tai samanlaisia juhlia järjestävien kanssa, mitä mikäkin on maksanut ja mistä sen on saanut edullisimmin.
Jos joku vaikka kysyy, paljonko maksetaan vuokraa, niin kyllä minä sen voin sanoa, mutta en selosta palkkoja ja tilejä tms.
Varmaan joittenkin kanssa voisi periaatteessa asiasta jutellakin, mutta sitä on paha etukäteen mennä sanomaan, kuka tulkitsee minkäkin asian mitenkin (joko ruikutukseksi/valitukseksi taikka kehuskeluksi tms.) joten parempi pitää yksityisasiat yksityisasioina.
Oman palkkani yleensä suht tietää, kun kerron ammattini. Joskus joku " ei-niin-läheinen-ystävä" on kysynyt mieheni tuloja, niistä en puhu. Enkä puhu/kerro, paljonko menee säästöön tai paljon on ehkä säästössä rahaa. En edes läheisille ystäville.
Jos mä kertoisin paljon meillä on tilillä rahaa, niin aiheuttaisin pelkkää närää. Suurin osa mun kavereista on pienituloisia, ja pärjäävät juuri ja juuri. Monella on kaikki tuet käytössä. Ei mulla ole mitän mielenkiintoa/uskallusta mennä retostelemaan pankkitilin saldolla.
Siis ihmisille, joiden tiedän tienaavan suunnilleen saman verran, hankkineen asuntolainaa niin kuin mekin tms. Voidaan voivotella yhdessä " ahdinkoamme" . Tarkkoja saldoja ei tietenkään levitellä.
Yhdelle ystävälle palkkataso lipsahti, kun kerroin saaneeni bonuksia. Osasi sitten laskea yhteen 1+1.
Niin hyvästä rahatilanteesta kuin huonostakin. Puolin ja toisin lainataan kavereiden kanssa. Eli miljonäärejä ei olla, mut kaikilla vähän eri taloudellinen tilanne ja ihan niistä puhutaan niinku päivän säästä. Mitä henkilökohtasta niissä nyt on? Miksi niistä ei voisi puhua. Seksi nyt henkilökohtasempaa on ja siitäkin puhutaan jatkuvasti =)