Lapsi oli sairaana koulussa. Tää on nyt mun syytä.
Aamulla soitti mulle töihin että vatsaan koskee, mutta hänellä koskee tosi usein aamuisin vatsaan, joten käskin lähteä kouluun. Kiltisti meni kouluun ja sairasti siellä. Oli ihan kalpea kun tuli kotiin ja myönsi että oli oksentanut koulussa. Ei ollut uskaltanut soittaa mulle kun pelkäsi etten usko.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Nythän on hiihtolomat.
Suomessa on talvilomat porrastettu, eikä koko Suomi ei lomaile samaa aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 9v tytär jonka olen useasti hakenut kotiin kun mahaan koskee ja oksettaa, kotona rynnännyt pelaamaan ja syönyt ihan pirteänä. Opettajakin turhautunut, kun lapsi tulee aamulla normaalisti kouluun. Lääkärissä käyty, tutkittu ja kokeita otettu, mitään ei löytynyt. Varmaan joku kerta kun oikeasti oksutauti, sanon kyllästyneenä että "Nyt saat kyllä kävellä!" (meiltä kouluun 2km) ja sitten kotona odottaa oksennukset joka huoneen lattialla..
Aika lastenlääkärille, ei se lapsi turhaan valita, joku vahva syy siihen pahaan oloon koulussa on. Opettaja, kun ei siihen osaa sanoa mitään , on tutkimusta jatkettava., jotain psyykistähän se lienee.
Vierailija kirjoitti:
Onko ehkä laktoosi-intoleranssi tai keliakia? Laktoosittoman ruokavalion noudattaminen on nykyään helppoa.
Haloo- jos se olisi laktoosi-intoleranssia, niin silloinhan se vatsakipu vaivaisi myös kotona , viikonloppuna ja lomilla. AHDISTUKSEN SYYON SELVITETTÄVÄ asiantuntijoiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kannattaisko ne vatsakivut vaikkapa tutkia että mistä johtuu jos harvasepäivä koskee mahaan ja sit sen vuoksi et usko vakavempaa huonoa oloa.
Ei niihin ole fyysistä selitystä. Kouluun meneminen ahdistaa häntä ja siksi maha on kipeä. Ap
Se , että häntä ahdistaa, siihen on painava syy, joka pitää teidän selvittää. Se on huomattavasti vakavampi asia, kuin olisi fyysinen syy, joka ilmeisen helpompi hoitaa. Nyt ryhtiä asioiden hoitoon ap.
Ma a a ahan muu. Tttajien lapset kiusaa sitä? Kannattaa selvittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas todistetaan se, että valehtelu on vahingollista. Jos ei joka päivä valehtelisi mahakivusta, olisit uskonut häntä nyt eikä tauti olisi levinnyt.
Ei hän ole valehdellut mistään vatsakivusta, vaan se on ihan todellista. Me kuitenkin tiedetään mistä se johtuu ja lapsikin tietää, että vatsakipu menee ohi ja hän voi mennä kouluun. Hän vain soittaa lähes joka aamu mulle töihin samasta asiasta ja käydään joka aamu keskustelu tästä. Kai hän itse luuli, että vatsakipu johtui vain ahdistuksesta tai ajatteli, että mä luulen niin, koska tästä on niin usein puhuttu. Mä olen pahoillani että näin kävi. Erityisen pahoillani olen lapseni puolesta kun joutui menemään kouluun ja olemaan siellä siinä pelossa, etten olisi uskonut häntä. En minäkään mitään erityistä syytä siihen tiedä. Ap
No, mutta lapsi ei tähän kuole, eikä mitään vakavaa, pysyvää haittaa ole tapahtunut. Nyt vaan pyytää lapselta rauhallisesti anteeksi ilman sen kummempia hössötyksiä. Ja selittää lapselle tilanteen, että ei vanhempi osaa tulkita lapsen erilaisia mahakipuja, vaan lapsen pitää itse alkaa opetella pohtimaan sitä, minkälainen kipu on, jottei näin käy jatkossa. Eli lapsen pitäisi itse alkaa pohtia sitä, onko maha kipeä koska jännittää, vai onko maha kipeä koska eilen riiteli kaverin kanssa, ja riita painaa yhä mieltä. Vai onko maha sillä tavalla kipeä, että pitää vessaan mennä kohta/oksettaa?
Mutta tuo alkuperäinen syy sen päivittäisen lapsen kokeman mahakivun takana pitäisi kyllä selvittää, sillä tuo on aika outoa, että lapsi soittaa sinulle melkein päivittäin ja valittaa kipua. Miten reagoit lapsen soittaessa? Lohdutatko lasta, otat kivun tosissasi ja keskityt kipuun? Miten ylipäätään reagoit/vanhemmat reagoivat siihen kun lapsi on kipeä? Erityishemmottelua, huomiota? Saako lapsi tarpeeksi huomiota ollessaan "kivuton", vai saako vanhemman huomion varmiten silloin kun johonkin koskee?
Enkä nyt tarkoita sitä, etteikö lasta pitäisi huomioida hänen ollessaan sairas, mutta jotain kummaa tuossa nyt on, että tunnut vaan hyväksyneen sen, että lapsella on maha jatkuvasti "kipeä", vaikka todellisuudessa näin ei ole, vaan lapsi oireilee ihan jotain muuta vatsallaan.Teet lapselle aika karhunpalveluksen, jos vaan myötäilet hänen kokemaansa "vatsakipua", ja taustalla onkin esim. ahdistuksen aiheuttama fyysinen tuntemus. Kouluikäisen kanssa asioista pitäisi jo puhua niiden oikeilla nimillä.
Vierailija kirjoitti:
Nythän on hiihtolomat.
Ehkä aloittajan lapsi käy koulua Etelä-Suomessa.
Oikeasti asia pitää selvittää. Miksi lapsi jännittää kouluun menoa niin , että tulee kipeäksi? Mitä pelottavaa sinä olisit tehnyt, jos koulusta olisi soitettu, että lapsi on kipeä?
Meillä on ollut samanlaista. Varsinkin koronan alettua, milloin mikäkin kohta kipeä ja viluttaa ja soittaa töihin että huono olo. Alkuun sai usein jäädä kotiin mutta tajusin pian että oli teatteria. Sitten sanoin että seuraavan kerran oot pois koulusta kun on kuumetta, lähetti mulle kuvan mittarista jossa 37, sai jäädä kotiin kun ajattelin kuumeen olevan nousussa. Kotona selvisi että oli ottanut siitä aloitusnäytöstä kuvan.
Seuraavaksi oli maha kipeä, käskin kouluun mutta joutui lähtemään kesken päivän kotiin ja olikin oikeasti kipeä.
Vähän semmonen Pekka ja susi-ilmiö.
Että turha potea huonoa omaatuntoa minun mielestä. Sillä ei me voida opettaa että kotiin on ok jäädä jos on vähän epämukava olo, ehkä itekin oppii että ei kannata huijata kun sitten ei uskota kun on oikeasti kipeä.
Älä tuollaisesta stressaa. Tuollaista tapahtuu koulussa usein lapsille. Ei se ole vaarallista, laitetaan lapsi kotiin ja siivooja pesee oksennukset. Jos sattuu että on korona nii sitten ilmoitus kouluun, että osataan neuvoa testaa lapsia jotka ovat samalla luokalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän on hiihtolomat.
Ehkä aloittajan lapsi käy koulua Etelä-Suomessa.
Oikeasti asia pitää selvittää. Miksi lapsi jännittää kouluun menoa niin , että tulee kipeäksi? Mitä pelottavaa sinä olisit tehnyt, jos koulusta olisi soitettu, että lapsi on kipeä?
Hieman on ollut paineita lapsille tässä pari vuotta eka korona ja nyt Ukraina... Jos aikuisetkin näistä sekoaa, nii miks ei vaikuta lapseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ehkä laktoosi-intoleranssi tai keliakia? Laktoosittoman ruokavalion noudattaminen on nykyään helppoa.
Haloo- jos se olisi laktoosi-intoleranssia, niin silloinhan se vatsakipu vaivaisi myös kotona , viikonloppuna ja lomilla. AHDISTUKSEN SYYON SELVITETTÄVÄ asiantuntijoiden kanssa.
Paitsi jos kotona syödään laktoositonta ja koulussa ei, siihen pitäisi olla lääkärintodistus että sellaisen ruokavalion koulussa saa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 9v tytär jonka olen useasti hakenut kotiin kun mahaan koskee ja oksettaa, kotona rynnännyt pelaamaan ja syönyt ihan pirteänä. Opettajakin turhautunut, kun lapsi tulee aamulla normaalisti kouluun. Lääkärissä käyty, tutkittu ja kokeita otettu, mitään ei löytynyt. Varmaan joku kerta kun oikeasti oksutauti, sanon kyllästyneenä että "Nyt saat kyllä kävellä!" (meiltä kouluun 2km) ja sitten kotona odottaa oksennukset joka huoneen lattialla..
Lapsi saattaa vaan haluta tehdä mukavia asioita mielummin kuin mennä kouluun. Sellaista ei pidä sallia. Eikä potea huonoa omaatuntoa jos nyt kerrankin on ollut oikeasti kipeä ja joutunut kävelee kouluun silloin. Moni lapsi kävelee joka ikinen päivä koulumatkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, hänen sairaus ei oo sun syytä, mutta lähtisin kyllä miettiin muuten teiän välistä suhdetta jos lapsella on asioita joista ei uskalla kertoa.
Tuota vatsakipua on jatkunut niin kauan, että lapsi itsekin tietää, ettei se ole enää mitenkään uskottava selitys. En mä tiedä miksi hän pelkäsi, etten usko häntä. Ihan varmasti mä olisin uskonut, jos hän olisi uudelleen mulle soittanut. Ap
IBS on tosi yleinen nykyään. Siihen ei oikein auta mikään muu ku yrittää kokeilla mikä ois sopiva ruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Olet tosi vastuuton äiti, koska et ota lastasi vakavasti. Siis ala todella selvittää, mikä on juurisyy, että vatsaan koskee. Kun ei lapsi pysty syytä sanomaan, juttele open kanssa kertoen tilanteesta ja kysellen mitä havaintoja opettaja on tehnyt. Miten teillä kotona on perhesuhteet? Ole rehellinen , reaktio aikuisten tai sisarten ristiriitaisuuksiin. Onko isän kanssa ongelmia. Miten käy, kun kaveri tai kaverit tulee kotiin lapsen luo. Onko joku vastenmielinen harrastus.
Kerroppa rehellisesti kaikki, niin voimme ottaa kantaa ja antaa vinkkejä.Asia pitää selvittää.
Kun vastate näille aloiteen tekijöille katsotteko koskan kellon aikoja miloin kirjotus tänne lähetetty? Kun on muka töissä miten työpaikalta voi tänne kirjoitaa? Jos sit onkin joku 6 h.suojatyöpaikka.Lulisi koitiin tuleesa on työstä paltua ,muta tehtävää kun avaa sivusto ja kirjoitaa.Sama asia vuortyöläisillä.En usko aloitus yhtään.Ajan kuluksi joku vain kirjotti jutun.
Tuosta muistuukin mieleeni lasten päiväkotiajat.
Yhdellä lapsistamme oli ja kai on edelleenkin piirre, että kuume nousee levon jälkeen vasta, kun ollut jo pitkään hereillä.
Aamulla vien terveen lapsen hoitoon ja puolilta päivin soitetaan, että on täällä kuumeessa. Tämä sattui usein ja nolotti kovasti.
Tuli myös tunne, että päiväkodissa luullaan, että haluan tuoda kipeänä hoitoon, jotta pääsen töihin. Vaikka todellisuudessa kaikista mieluiten olisin tuolloin kotona ollut, enkä töissä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Olet tosi vastuuton äiti, koska et ota lastasi vakavasti. Siis ala todella selvittää, mikä on juurisyy, että vatsaan koskee. Kun ei lapsi pysty syytä sanomaan, juttele open kanssa kertoen tilanteesta ja kysellen mitä havaintoja opettaja on tehnyt. Miten teillä kotona on perhesuhteet? Ole rehellinen , reaktio aikuisten tai sisarten ristiriitaisuuksiin. Onko isän kanssa ongelmia. Miten käy, kun kaveri tai kaverit tulee kotiin lapsen luo. Onko joku vastenmielinen harrastus.
Kerroppa rehellisesti kaikki, niin voimme ottaa kantaa ja antaa vinkkejä.Asia pitää selvittää.
Lapsissa on kaikenlaisia, ihan kuten aikuisissakin. Jos lapsi harva se päivä yrittää luistella kouluun menosta valittamalla milloin mistäkin, niin sitä alkaa väistämättä epäilemään. Lisäksi jos kyseessä on pieni lapsi, niin silloin pitää jäädä itsekin pois töistä hoitamaan lasta, eikä sekään kyllä ole tunnolliselle työntekijälle tai varsinkaan työnantajalle ideaali ratkaisu.