Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin kirkkaasti paras hakija, mutta en silti saanut paikkaa

Vierailija
09.03.2022 |

Tuntikausia meni tähänkin prosessiin aikaa. Ilmoituksessa ei kerrottu tarpeeksi tarkasti mitä odottavat. Olisin jättänyt kokonaan hakematta, jos olisin tiennyt ylimitoitetut vaatimukset.

Harmittaa.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juuri vaihtamassa työpaikkaa ja prosessi oli 1 puhelu rekryninjan kanssa, 1 videotapaaminen kyseisen rekryäjän kanssa, 1 tunnin videomiitti työpaikan kanssa, ja tarjosivat työpaikan, palkkapyyntö 5500e/kk ja sen tarjosivat.

Millä alalla nämä painajaisrekryt yleensä tapahtuvat?!

Vierailija
22/45 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain perussihteerirekryssä oli hakija, jolla oli yli 400 noppaa yliopistoista eri puolilta, joka ei ollut kääntynyt miksikään järjelliseksi tutkinnoksi, edes kanditasolle. Muut hakijat tradenomeja tai merkonomeja.

Epäilen, että varmasti piti itseään parhaimpana hakijana ja valintaa selvänä. Haastattelussa alkoi manspleinaamaan minulle, toiselle haastattelijalle siitä miten työt meillä hänen käsityksensä mukaan tehdään (minulla esimiesasema ja ihan valmiiksi asti tehty maisterin tutkinto) ja kertomaan, miten hän voisi jakaa osaamistaan työssä.

Kun ovi meni kiinni ja hän poistui, sekä itse, että mukana ollut mieshaastattelija todettiin yhteen ääneen että m ul kku. Iloinen puhelu oli soittaa että et muuten tullut valituksi, iski minulle luurin korvaan. Viimeinen silaus sille, että aivan oikea päätös.

Tämä ihan vaan sillä, että leijuminen ei välttämättä perustu yhtään mihinkään, eikä varsinkaan vastaa rekryävälle osapuolelle muodostuvaa käsitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP vaikutit paperilla hyvältä, naamatusten et.

Joten persoona, käytös ja vuorovaikutus sulla tökkii, kuten kommenteistasikin huomaa. Mikään organisaatio ei kaipaa narsistista kiukkupussia.

Vierailija
24/45 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei kiinnostanut työpaikka/yritys enää kun rekrytointia hoiti juuri teini-iän ohittanut nuori nainen joka ei edes osannut kysyä oikeita asioita työtehtävistä ja ammattitaidoista, ajattelin et enää tuhlaa aikaani.

Suhtaudutko nuoriin kollegoihin väheksyvästi? Onko joku oikeasti sitä mieltä, että hakija osaa esittää paremmat kysymykset haastattelussa kuin rekrytoija? Pientä ylimielisyyteen taipumusta?

Vierailija
25/45 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole kisa jossa paras voittaa. Sopivin valitaan, työnantajan näkökulmasta siis.

Leijumisesi saattaa olla syy siihen ettet saa töitä.

Valintaperusteet vaan pitää julkaista ja niistä voi valittaa, jos työpaikasta tehty julkinen ilmoitus.

Vierailija
26/45 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on käynyt tuolla lailla ainakin 10 kertaa. Niin julkisella kuin yksityisellä. Viimeksi julkisella virkaan valittiin aivan surkean cv:n omaava, mun cv oli kymmenen kertaa parempi…mutta en ollut sukua kunnanjohtajalle niinkuin valittu henkilö oli.

Valittaminen noista päätöksistä ei koskaan johda mihinkään.

Johtaako palstalla valittaminen, silti teet niin. Pyydä ainakin nimitysmuistio, niin ei perustu pelkkään omaan perstuntumaan, mikä oikeasti oli valinnan taustalla ikä tarvi turhaan olla katkera. Aina kun se oma arvio ei ole aivan objektiivinen,

Voihan se kunnanjohtajan sukulainen olla hyvinkin pätevä, ja pelkkä muodollinen pätevyys ei aina riitä, vaan tarvitaan henkilö, joka esim osaa esiintyä, on hyvät verkostot, on hyviä kehittämisnäkemyksiä jne.

No se sukulainen ei omannut päivääkään työkokemusta siitä virasta johon haki. Mulla ja monella muulla oli vuosien kokemus. Mutta joi toki se epäpätevä oli ilman muuta ”sopivin”.

Vierailija
27/45 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole kisa jossa paras voittaa. Sopivin valitaan, työnantajan näkökulmasta siis.

Valintaperusteet vaan pitää julkaista ja niistä voi valittaa, jos työpaikasta tehty julkinen ilmoitus.

Ei voi! Siis kaikissa kunnissa. Kunnat on ovelia ja tekeekin päätöksen kunnanhallituksessa j valtuustossa, niistä ei voi valittaa. Sen sijaan viranhaltijan päätöksestä voi valittaa.

Just olin yhden kaupungin johtajahaussa, selvästi itseäni epäpätevämpi valittiin (huhujen mukaan homma oli ennakkoon luvattu tälle) ja päätös vietiin valtuustoln, ei valitusoikeutta.

Vierailija
28/45 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu mullakin on koulutus ja vuosien kokemusta, mutta eräille en kelpaa, ennemmin ottavat sellaisen jolla ei ole koulutusta eikä siten kokemustakaan tai sitten tilanne on myös se, että tietystä firmasta joukkoirtisanomisen kokemaan joutuneita on koulutettu te-rahalla ja nämä on sitten ilmeisesti sitouduttu ottamaan tietyn suuren työllistäjän palvelukseen... Sillä on ollut paikkoja, mutta ne on tarkoitettu a) väliaikaisille b) sopimustyöllistettäville.

No! Näin se menee!

Vierailija
29/45 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka sinä olisit työtön, suurin osa työnhakijoita ei ole.

???? En ole työtön työnhakija, narsisti hyvä.

Vierailija
30/45 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sorry mutta valitukset ei ikinä johda mihinkään. Oma kunta perseilee ja valitsee epäpäteviä tuttuja. Ja olen seurannut siis pitkään tilannetta ja niitä valituksi joita sitten syrjäytetyt on tehneet. Mikään ei ole mennyt läpi. Kunta aina keksii tuulesta temmatun vastineen millä todistelee että tämä valittu (epäpätevä) omaa tällaisen ja tuollaisen erikoistaidon jota ilman kunta ei voi elää.

Valittamalla paskoo vaan oman nimensä ja maineensa.

Vierailija
31/45 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olit mielestäsi paras, mutta et ollut nähtävästikkään sopivin.

Vierailija
32/45 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kelvannut, kun et yltänyt niihin "ylimitoitettuihin" vaatimuksiin.

Vierailija
33/45 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on käynyt tuolla lailla ainakin 10 kertaa. Niin julkisella kuin yksityisellä. Viimeksi julkisella virkaan valittiin aivan surkean cv:n omaava, mun cv oli kymmenen kertaa parempi…mutta en ollut sukua kunnanjohtajalle niinkuin valittu henkilö oli.

Valittaminen noista päätöksistä ei koskaan johda mihinkään.

Johtaako palstalla valittaminen, silti teet niin. Pyydä ainakin nimitysmuistio, niin ei perustu pelkkään omaan perstuntumaan, mikä oikeasti oli valinnan taustalla ikä tarvi turhaan olla katkera. Aina kun se oma arvio ei ole aivan objektiivinen,

Voihan se kunnanjohtajan sukulainen olla hyvinkin pätevä, ja pelkkä muodollinen pätevyys ei aina riitä, vaan tarvitaan henkilö, joka esim osaa esiintyä, on hyvät verkostot, on hyviä kehittämisnäkemyksiä jne.

No se sukulainen ei omannut päivääkään työkokemusta siitä virasta johon haki. Mulla ja monella muulla oli vuosien kokemus. Mutta joi toki se epäpätevä oli ilman muuta ”sopivin”.

Voi olla, että siitä huolimatta, että sulla on 100 v kokemus, sulla ei ole lainkaan hyvä näkemys asioista ja niiden kehittämisestä, tai se voi olla täysin päinvastainen kuin esimiehillä. Niin miksipä sellaista riivinrautaa vaivoikseen ottamaan.

Joku voi lyhyellä, tai eri organisaatiosta olevalla kokemuksella osoittaa hyviä näkemyksiä, ja toiselle taas ei ole jäänyt mitään osaamista käteen kymmenestä vuodestakaan. Jotka kenties saikutettu? Huom, joskus rekrytoijat soittavat edellisiin työpaikkoihin. Mitä arvelet, että esimiehesi ovat sinusta kertoneet?

Vierailija
34/45 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei kiinnostanut työpaikka/yritys enää kun rekrytointia hoiti juuri teini-iän ohittanut nuori nainen joka ei edes osannut kysyä oikeita asioita työtehtävistä ja ammattitaidoista, ajattelin et enää tuhlaa aikaani.

Suhtaudutko nuoriin kollegoihin väheksyvästi? Onko joku oikeasti sitä mieltä, että hakija osaa esittää paremmat kysymykset haastattelussa kuin rekrytoija? Pientä ylimielisyyteen taipumusta?

Eikä ihan pientäkään.

Hei, naisia vihaavat nepsy-äijät eivät ole nykyään haluttuja työntekijöitä.

Vierailija
35/45 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen juuri vaihtamassa työpaikkaa ja prosessi oli 1 puhelu rekryninjan kanssa, 1 videotapaaminen kyseisen rekryäjän kanssa, 1 tunnin videomiitti työpaikan kanssa, ja tarjosivat työpaikan, palkkapyyntö 5500e/kk ja sen tarjosivat.

Millä alalla nämä painajaisrekryt yleensä tapahtuvat?!

Kunnissa. Julkisella kaikki virat jaetaan tiskin alta etukäteen sukulaisille ja tutuille, sitten kuitenkin virka muotosyistä laitetaan avoimeksi ja pidetään haastattelut. Vaikka tulos on jo etuköteen selvä.

Vierailija
36/45 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sorry mutta valitukset ei ikinä johda mihinkään. Oma kunta perseilee ja valitsee epäpäteviä tuttuja. Ja olen seurannut siis pitkään tilannetta ja niitä valituksi joita sitten syrjäytetyt on tehneet. Mikään ei ole mennyt läpi. Kunta aina keksii tuulesta temmatun vastineen millä todistelee että tämä valittu (epäpätevä) omaa tällaisen ja tuollaisen erikoistaidon jota ilman kunta ei voi elää.

Valittamalla paskoo vaan oman nimensä ja maineensa.

Mikäs kunta se tällainen on?

Vierailija
37/45 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniin työpaikkoihin on "oikea" tekijä jo valmiiksi valittu ja sovittu, mutta ne on silti laitettava julkiseen hakuun virallisten krumeluurien takia. Ja sitten käy näin.

Vierailija
38/45 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvata itseäsi. Jos me täällä huomaamme pelkästä tekstistä sinun qusipäisyytesi, sen huomaa haastattelussa paljon selvemmin.

Kyvyttömyys itsekriittisyyteen ja muiden syyttely viittaavat pahasti sen tason ongelmiin, ettet selätä niitä aivan helposti.

Vierailija
39/45 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaxuhail, ap. Tulee vielä uusia it-tukihenkilöhakuja.

Vierailija
40/45 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti luonnevika. Millään pätevyyksillä ei ole väliä jos luonne on mahdoton / sopimaton.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän