Mies ei haluakaan panostaa yhteiseen kotiin!
Avoliitossa ollaan, molemmat kolmekymppisiä. Asutaan miehen omistamassa kaksiossa ja on säästetty vuoden verran, että ostetaan oma yhteinen. Katselin aamulla Oikotieltä asuntoja kuten niin monena sunnuntaina ennenkin ja löysin ihanan kolmion. Sopiva sijainti, hyvä taloyhtiö, kätevä pohja. Esittelin sitä miehelle innoissani ja tämä katsoi hintaa todeten, että liian kallis meille, säästössä ei ole tarpeeksi rahaa. Ihmettelin, että mehän saadaan tästä rahaa sen verran, että lainaa ei tarvita mahdottomia summia. Mies siihen, ettei hän aio myydä kaksiotaan vaan laittaa sen vuokralle. Kun ostetaan yhteinen, maksaa kumpikin siitä yhtä paljon eikä hän halua, että vain minulla on lainaa ja joudun maksamaan hänelle osan, jotta molemmat panostaa kotiin yhtä paljon.
Olin ihan tyrmistynyt. Me ei ikinä saada sitä kolmiota säästettyä, jos mies vaatii, että se pitää maksaa tasan. Kaksio kuulemma voi olla vakuutena, sen verran mies joustaa. Säästöjä tarvitaan silti niin paljon, että ainakin 2 vuotta täytyy vielä kituuttaa tässä.
Kommentit (37)
No kyllä mä ton ymmärrän. Ja viisas mies kun jättää sijoitusasunnon.
No, mutta tuotahan joka suunnasta kaupataan, että kummallakin oma omaisuutensa ja yhteiset tasan puoliksi. Ei luulis nykypäivänä (jolloin aviopuoliso voi olla toiselle velkaa 2e) olevan mikään yllätys tuo vaatimus.
Vähän särähtää korvaan tuo "mehän saamme tästä [miehen omistamasta kaksiosta] niin paljon rahaa"... Ette TE saa. Mies saa, jos myy.
Otsikkoon viitaten: samalla logiikalla sinäkään et halua panostaa yhteiseen kotiin.
Olen nähnyt elämässäni niin monenlaista raha-asioihin liittyen, että miehesi kuulostaa järkevältä. Pari vuotta menee nopeasti, eikä kaksiossa asuminen nyt mitään kituuttamista ole.
Miksi ette ole puhuneet yhteisen asunnon hintahaarukasta ja rahoituksesta? Menet peppu edellä puuhun, jos katselet asuntoja ennen lainalupausta.
Kuulostaa ihan järkevältä mieheltä. Etkö itse sitten ajatellut maksaa puolet uudesta asunnosta? Miten osallistut asumiskuluihin tällä hetkellä asuessasi miehen kaksiossa?
Veroedun takia Ap:n kannattaisi itse asiassa maksaa 51 %.
Tuohan on ihan ihannetilanne, jos kaksio on jo pitkälle maksettu. Olette yhteistä asuntoa maksaessanne tasavertaiset, sinun ei tarvitse olla miehelle mitään velkaa, ja elintasonnekin on suunnilleen sama, mikäli palkkatasonne ei ole tyystin erilainen. Sijoitusasunto pahan päivän varana kerää hiljalleen varallisuutta. Tuolla tavalla saavutetaan turvallinen taloudellinen tilanne, kun kaikki ei ole kiinni siinä ylihintaisessa (?) keskustakolmiossa.
Miksi ette voisi ostaa yhdessä uutta asuntoa esim. siten, että sinä omistaisit siitä 1/3 ja mies 2/3 (tai sinä 1/4 ja mies 3/4)?
Provohan hän tämä on, koska kukaan ei katso asuntoja enää oikotiestä. Oikotie on pilannut sivunsa uusilla päivityksillä.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 10:12"]Miksi ette voisi ostaa yhdessä uutta asuntoa esim. siten, että sinä omistaisit siitä 1/3 ja mies 2/3 (tai sinä 1/4 ja mies 3/4)?
[/quote]
Tämä. Kumpikin omistaa sen verran mitä asunnosta on maksanut. Tietysti.
Oon kyllä ihan tyrmistynyt kanssasisariini, jos tämä avaus on totta.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 10:21"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 10:12"]Miksi ette voisi ostaa yhdessä uutta asuntoa esim. siten, että sinä omistaisit siitä 1/3 ja mies 2/3 (tai sinä 1/4 ja mies 3/4)? [/quote] Tämä. Kumpikin omistaa sen verran mitä asunnosta on maksanut. Tietysti.
[/quote]
Mutta jos mies ei halua omistaa 2/3 tai 3/4 vaan 1/2 ja sijoitusasunnon. Ai miksikö? Koska sijoitusasunto on sijoitus.
Mulla ainakin naisena soisi hälytyskellot, jos mies alkais katsella oikotiestä tai mistä vaan asuntoja, joita hänellä ei olisi varaa hankkia puoliksi kanssani. Varsinkin jos punkkaisi jo valmiiksi mun luonani.
Jos tämä ei ole provo, niin missä nykynaisten ylpeys?
Oikeasti, jos ostatte asunnon niin, että miehen tästä nykyisestä saama omaisuus käytetään molemmille puoliksi (eli uuden asunnon omistus menee puoliksi ja laina puoliksi), verottajan mielestä olet saanut ansiotonta etua ja joudut maksamaan lahjaveron siitä miehen sinulle lahjoittamasta omaisuuden puolikkaasta. Et kai muutenkaan voi olettaa, että mies antaa sinulle puolet omistamastaan asunnosta (tai sen hinnasta) ihan ilmaiseksi? Te ette ole edes naimisissa ja onko edes lapsiakaan vielä? Miksi ihmeessä hän jakaisi omia rahojaan jollekin naiselle, jonka kanssa ei vielä ole sitouduttu yhtään mihinkään? Avosuhde päättyy kovin helposti, vaikka juuri rahariitoihin. Maksatko nykyisestäkään asunnosta mitään vai loisitko vaan miehen kämpässä, maksaen ehkä osan ruuasta ja vessapapereista?
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 10:12"]
Tuohan on ihan ihannetilanne, jos kaksio on jo pitkälle maksettu. Olette yhteistä asuntoa maksaessanne tasavertaiset, sinun ei tarvitse olla miehelle mitään velkaa, ja elintasonnekin on suunnilleen sama, mikäli palkkatasonne ei ole tyystin erilainen. Sijoitusasunto pahan päivän varana kerää hiljalleen varallisuutta. Tuolla tavalla saavutetaan turvallinen taloudellinen tilanne, kun kaikki ei ole kiinni siinä ylihintaisessa (?) keskustakolmiossa.
[/quote]
Turvallinen tilanne miehelle, mutta ei naiselle! Hänhän joutuu koko ajan maksamaan palkastaan asuntoa enemmän ja mies voi käyttää siihen sijoitusasunnon tuottoa. Ei kovin reilua laittaa nainen uuden kodin maksajaksi ja itse käyttää palkkansa mihin tahtoo.
miehesi on järkevä ja oikeassa