Miten taivutatte genetiivimuotoon nimet Riikka ja Miikka?
Kommentit (74)
Riikan ja Miikkan. Mä tosin tunnen Miikan (veli) ja Miikkan (poikaystävä) ja selvempää noin.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 23:42"]
Kysymys: Miten penis taipuu?
[/quote]
Samalla tavalla kuin Tuomas (Tuomaksen/Tuomaan): peniksen tai peniin. :D
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 23:43"]
Mä tosin tunnen Miikan (veli) ja Miikkan (poikaystävä) ja selvempää noin.
[/quote]
Mä tunnen neljä Ristoa. Selvyyden vuoksi taivutan heidät Riston, Ristoon, Ristooon ja Ristoooon.
I:hin päättyvät yleisnimen näköiset erisnimet (Suvi, Veli, Helmi) taivutetaan pääsääntöisesti ilman astevaihtelua (Suvin/Velin/Helmin auto). Sen sijaan esimerkiksi erisnimet Satu ja Säde suositellaan taivuttamaan yleisnimien tavoin. Nimi ei todellakaan ole kantajansa omaisuutta vaan osa kieltä ja siihen pätee kielen lainalaisuudet. Jos asia jää kaivelemaan voi apua hakea vaikka kielitoimiston verkkosivuilta.
Minulla on yleisnimen tavoin taipuva etunimi ja yleisnimen näköinen, mutta ilman astevaihtelua taipuva toinen nimi ja olen jo luovuttanut. Joka toinen taivuttaa nimeni päin honkia. Kiristelen hampaita, mutten enää edes vaivaudu korjaamaan.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 23:43"]Riikan ja Miikkan. Mä tosin tunnen Miikan (veli) ja Miikkan (poikaystävä) ja selvempää noin.
[/quote]
Teknisesti väärin, mutta kieli elää ja on kommunikoinnin väline - ei itseisarvo. Minulle ihan ok, että omakin nimeni taivutetaan usein vastaavasti päin p----ttä.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 23:37"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 23:33"]
Ei oo muuten höpöhöpö ;) Vai taivutatko oikeesti Suven?
[/quote]
Monet taivuttavat, ja se on ihan oikein. Lähde: http://www.kielikello.fi/index.php?mid=2&pid=11&aid=1119
[/quote]
Yleisohjeellisesti oikein kyllä, mutta Suvi : Suvin. Mielleyhtymä kesään ja lämpimään säähän on varmasti vahva, mutta silti ei taivuteta Suvi : Suven. Rinnalla ovat suosittu Suvikki ja harvinaisempi Suvituuli, joissa i säilyy.
"Mitä konkreettisempi nimen rinnalla olevan sanan merkitys on, sitä suurempi on tarve nimen taivutuksella irrottautua sanan merkityksestä."
"Suomenkielisetkin nimet ovat nykyihmiselle enemmän pelkkiä nimiä kuin merkityksiä sisältäviä sanoja, mikä lisää halua säilyttää nimien muoto mahdollisimman muuttumattomana."
Lähde: http://www.kielikello.fi/index.php?mid=2&pid=11&aid=1358
Ärsyttää ku jotku sanoo pappa - pappan eikä suostu uskomaan että se on PAPAN !
Satu: yleisohje on "Sadun", mutta rinnalla kulkee myös "Satun", jota nimen kantaja voi haluta käyttää.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 00:03"]
Satu: yleisohje on "Sadun", mutta rinnalla kulkee myös "Satun", jota nimen kantaja voi haluta käyttää.
[/quote]
Satu, Sadun.
Nimen kantaja voi haluta taivuttaa vaikka "Satu, Kirstin", mutta ei se oikein ole. "Satu, Satun" vihloo korvia samalla lailla kuin "äiti, äitin".
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:44"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:10"]
veljekset miikka ja miika
miikan pallo? öööö
[/quote]
Ei kukaan laittais veljeksille nimeksi Miika ja Miikka, ihan liian samanlaiset nimet, tai no jos joku laittais niin ois aivan tollo.
[/quote]
Tuttavalla Miikka ja Miikku. Ja sekaisin menevät ihmiset.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 00:03"]Satu: yleisohje on "Sadun", mutta rinnalla kulkee myös "Satun", jota nimen kantaja voi haluta käyttää.
[/quote]
Mistäpä kukaan tietää millä kukakin Satu haluaa nimensä taivutettavan. Voisivat esitellä itsensä: Satu, joka taivutetaan teellä ei deellä.
Itse en kyllä ole koskaan kohdannut, joka valittaa nimensä taivutuksesta ääneen.
Mulle se on Riikan, niin kuin pitääkin. Miikka taipuu taas minun suussani Miikkan. En löydä järjellistä selitystä sille miksi niin sanon, sanon vaan. Jos jonkun maailma tähän kaatuu niin onneksi ei ole isompia murheita.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 09:17"]
Mulle se on Riikan, niin kuin pitääkin. Miikka taipuu taas minun suussani Miikkan. En löydä järjellistä selitystä sille miksi niin sanon, sanon vaan. Jos jonkun maailma tähän kaatuu niin onneksi ei ole isompia murheita.
[/quote]
Miltä murrealueelta olet kotoisin? Tuo "Miikkan" saattaa selittyä sillä.
Kysymys: Miten penis taipuu?
Vastaus: Hyvä penis ei taivu.