Sinulla on ajokortti, muttet uskalla ajaa autoa
Kommentit (44)
Voisinkin toki mutta koska arjessa en autoa tarvitse, ei sellaista hyötyä. Luppoaikaa ei myöskään juuri oo niin en oo saanut aikaiseksi. Jospa seuraava auto olisi ulkomitoiltaan pienempi ja näkyvyys parempi niin tulis lähdettyä. Yksin mieluiten ensin kokeilisin. Ajoin heti kortin saatuani paljon ja tykkäsinkin siitä, joten ihan vieras juttu ajaminen ei ole.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:06"]
Minä pelkään tosi paljon auton hallintaa. Maantieajo nyt menee, sitä ajaa vaikka 7-vuotias, mutta kaupungissa tai edes taajamassa pelkään kuollakseni. En luota ajotaitoihini. En tiedosta auton linjoja ja miten lähelle voin ajaa toista autoa, mäkilähdöt saavat minut epätoivon partaalle jne. En henkeni puolesta pelkää, enkä muidenkaan, mutta pienet peltikolarit kello neljän ruuhkassa vilisevät silmissäni joka kerta, kun autolla pitäisi ajaa.
[/quote]
Jee en ole yksin! Maantieajo on niin mahtavaa kun ei tarvitse niin hirveästi pysähdellä, katsella ympärilleen samoin kuin kaupungissa, vaihdella vaihteita, tehdä mäkilähtöjä jne. Alkuun pelotti se maantieajokin kun tuntui, että aina kun joku tulee vastaan niin peilit kopsahtaa, vaikka mitään riskiä sellaiseen ei edes ollut. Kaupunkiajo taas on sellaista kaistojen kanssa seikkailua, valoihin pysähtelyä, siis ihan pelkkää stressiä. Mäkilähdöt alkaa jo sujua jotenkin kun opettelin käsijarrullakin lähtemään. Kytkimellä jyrkässä mäessä saattaa sammua, mutta ei enää lähde valumaan, koska kokeilen aina varovasti jarrulla valuuko auto, jos hippasenkaan liikahtaa taakse niin kytkintä vaan ylemmäs. Hidastahan se vähän on, mutta jos jollain on niin kova kiire, että ottaa minut mieluummin konepellilleen niin sekin voidaan sitten tehdä.
T. Se mies joka ei osaa ajaa autoa
Osta fiat uno vm. -84. Siitä näet ulos kuin akvaariosta ja laatikkokori on helppo hahmottaa
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 20:51"]
Saatuani kortin poliisi pysäytti muutamia kertoja. Kuulemma näytti siltä kuin joku olisi ajanut umpikännissä. Olin tietysti selvinpäin. Ajohalut meni.
[/quote]Anteeks,mut räjähdin nauruun =D
Epävarmuuttani.. Kuvittelen koko ajan miten muut kuskit (paremmat tilallisen hahmotuksen omaavat miehet) halveksuvat minua, kun en saa taskuparkkia onnistumaan täydellisesti ekalla... En myöskään mielelläni aja helsingin keskustassa koska pelkään jääväni ratikan ajolinjalle enkä osaa kaikkia linjoja ulkoa.
Sain ajokortin 18vuotiaana mutta ei minulla ole koskaan ollut omaa autoa, en siis ole päässyt harjoittelemaan kuin joskus vanhempien autolla tai nyt mieheni autolla - lopputulos: en mielelläni aja koska kuulen mielessäni miten kaikki huutavat minulle törkeyksiä naiskuskista :)
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 20:46"]
Mun mielestä ne on säälittäviä luusereita. En vaan pysty ymmärtämään mikä voi pelottaa ajamisessa
[/quote]
Minusta sinä olet säälittävä luuseri.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 20:57"]
Mä! En oo ajanu autoa n. 10 vuoteen ja nyt en uskalla isolla autolla lähtee lapset kyydissä. Pitäis ostaa joku pieni harjoituskottero mutta asutaan keskustan tuntumassa eikä oo toista autopaikkaa.
[/quote]
Hei, harjoittele sillä isommalla autolla. Ota vaikka miehesi mukaan, ensin lyhyt matka ja siitä pidennät.
Kauppojen tyhjillä pysäköintialueilla voi harjoitella peruuttamisen, tuo 10 vuotta on tosi pitkä aika olla ajamatta, menkää miehen kanssa opettelemaan. Ajamaan oppii vain ajamalla.
[/quote]
Ei julkinen tie ja liikenne ole mikään harjoituspaikka. Miehellä pitäisi olla vähintään jarru omalla paikallaan.
Paras paikka olisi harjoitella jossain maalla missä on erittäin vähän liikennettä missään ja paljon tilaa. Niin kauan että autolla liikkuminen ja sen ohjaaminen on luontevaa.
Jossain kaupungissa (varsinkin Helsingissä) ei todellakaan ole hyvä harjoitella. Kun moni kokenutkaan kuski ei yhtään tykkää liikkua kaupungissa. Itseasiassa tunnen monta kuskia jotka ovat erittäin kokeneita ajajia jotka ei suostu menemään autolla lähellekkään kaupungin keskustaa (Helsingissä). On ihan eri asia ajaa maantiellä ja maalla kuin jossain kaupungin keskustassa
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 20:36"]
Mikset?
[/quote]Näköni on huonontunut viime vuosina, eikä sitä saada kunnolla korjattua edes laseilla. Pelkään että aiheutan onnettomuuden. Olisi vastuutonta ajaa, kun en näe kunnolla.
Ajoin ajokorttini maalla pienellä paikkakunnalla, joten ajokokemus on lähinnä sieltä. Muutin opiskelemaan helsinkiin, joten autolla ajaminen loppui. En uskaltaisi ajaa autoa helsingissä, koska en muista edes kaikkia liikennesääntöjä (esim ratikat, motarit, rampit...), en osaa parkkeerata ahtaisiin paikkoihin ja hermostuttaa muut tienkäyttäjät, jotka ajattelevat minun olevan tien tukkeena.
Toki uskallan ajaa autoa tuolla maalla jos olen vanhempieni luona, mutta pidemmälle en uskalla ajaa. Enkä toisaalta edes omista autoa enkä sitä juuri tarvitse.
Kakkonen tässä. Mulla menee välillä oikea ja vasen sekaisin.
Vaikea keskittyä ja ottaa kaikki olennainen huomioon. Ollut kortti 9v. Alussa ajoin. Sitten muutin keskustaan ja en enää tarvinnut autoa.
Kolari teki varovaiseksi.
Jos toinen kuljettaja väistövelvollisena törmää minuun täydellisissä olosuhteissa niin syvälle mieleen iskostuu väkisinkin että kuinka epäluotettavia muut kuskit ovat!
Lisäksi tuo jätti refleksinomaisesti toimivia reaktioita ja voit kuvitella miten hankalaa on ajaa ruuhkassa jos koko ajan säpsähtelee muita autoja. :D
Joten ihan kaikille parempi etten aja isoissa kaupungeissa.
Mä ajelen kyllä joka kesä maalla käydessäni. Se on kivaa ja nautin siitä. Asun Helsingissä, tämä liikenne on mulle liikaa:). Täällä en uskalla ajaa. Ja tosiaan kun ajan vain kerran vuodessa, se vähäkin aluksi aina pelottaa.
Mulla on epilepsia ja olen taas saanut enemmän kohtauksia.
Pelkään mokaavani liikenteessä ja aiheuttavani itseni tai jonkun muun kuoleman. Mielestäni syy on täysin pätevä. En ole ajanut metriäkään 30 vuoteen, koska ei ole ollut tarvetta. Aluksi ei ollut varaa autoon, nyt on auto, mutta kävelymatka joka paikkaan.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:41"]
Mä! En oo ajanu autoa n. 10 vuoteen ja nyt en uskalla isolla autolla lähtee lapset kyydissä. Pitäis ostaa joku pieni harjoituskottero mutta asutaan keskustan tuntumassa eikä oo toista autopaikkaa.
[/quote]
Hei, harjoittele sillä isommalla autolla. Ota vaikka miehesi mukaan, ensin lyhyt matka ja siitä pidennät.
Kauppojen tyhjillä pysäköintialueilla voi harjoitella peruuttamisen, tuo 10 vuotta on tosi pitkä aika olla ajamatta, menkää miehen kanssa opettelemaan. Ajamaan oppii vain ajamalla.
[/quote]
Ei julkinen tie ja liikenne ole mikään harjoituspaikka. Miehellä pitäisi olla vähintään jarru omalla paikallaan.
Paras paikka olisi harjoitella jossain maalla missä on erittäin vähän liikennettä missään ja paljon tilaa. Niin kauan että autolla liikkuminen ja sen ohjaaminen on luontevaa.
Jossain kaupungissa (varsinkin Helsingissä) ei todellakaan ole hyvä harjoitella. Kun moni kokenutkaan kuski ei yhtään tykkää liikkua kaupungissa. Itseasiassa tunnen monta kuskia jotka ovat erittäin kokeneita ajajia jotka ei suostu menemään autolla lähellekkään kaupungin keskustaa (Helsingissä). On ihan eri asia ajaa maantiellä ja maalla kuin jossain kaupungin keskustassa
[/quote]
jos on kortti, niin voi ihan hyvin "harjoitella" maantiellä. harjoittelija on todennäköisesti todella varovainen ja epävarma, kun taas tuolla liikenteessä on näitä hulluja talla pohjassa ajavia "huippukuskeja", jotka ovat sata kertaa vaaralisempia.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 23:19"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
jos on kortti, niin voi ihan hyvin "harjoitella" maantiellä. harjoittelija on todennäköisesti todella varovainen ja epävarma, kun taas tuolla liikenteessä on näitä hulluja talla pohjassa ajavia "huippukuskeja", jotka ovat sata kertaa vaaralisempia.
[/quote]
Kai huomasitte, että hänellä on kortti, mutta ei ajoa 10 vuoteen. Mikä vika maantieajossa??? Lukekaa, ennen kuin vastaatte.
Näyttää että yleinen käsitys naisten ajotaidottomuudesta pitää paikkaansa. En olisi uskonut, naisilla on parempi mahdollisuus oppia ajamaan autoa hyvin kuin miehillä.
tv. rekkakuski N -96
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 23:28"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 23:19"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kai huomasitte, että hänellä on kortti, mutta ei ajoa 10 vuoteen. Mikä vika maantieajossa??? Lukekaa, ennen kuin vastaatte.
[/quote]
kortti on silti, sama se onko autoa ajettu vai ei, eikä sillon tarvitse mihinkään maalle lähteä ajelemaan ta suljettuun tilaan harjoittelemaan.
Ihan vain siksi, että on ollut monia läheltä piti -tilanteita joko omien virheiden tai muiden virheiden tai tielle tulleiden eläimien takia. Kannattaisi ehkä tutustua edes vähän psykologiaan jos ei ymmärrä sitä, että tuollaiset tapahtumat jättävät jälkiä ihmiseen.
Epävarmuus on syynä. Ajoin nuorena paljon mutta muutettuani pois kotoa ei ollut autoa, niin se jäi. Sen jälkeen mies omi auton enkä juuri saanut ajaa. Se vöhä mitä ajoin viimeisen 10 vuoden aikana oli automaattiautolla. Nyt in manuaali ja viimeks ajoin manuaalivaihteista autoa nuorena eli noin 20 vuotta sitten.
Tuntuu myös etten ehdi seurata liikennettä, liikennemerkkejä, nopeutta, peilejä jne. En myöskään osaa pysäköidä. Pelkään paniikikohtausta muös.
Viimeksi ajoin autoa noin 4 vuotta sitten.
En kertakaikkiaan uskalla ajaa enää.