Pääseekö metsästysseuroihin naisia? Entä hirvimettälle?
Tietääkö kukaan? Tiedän metsästyksestä kyllä yhtä ja toista, ja lähtisin hirven metsästykseen ajomieheksi jos huolitaan.
Kommentit (17)
Siihen vaikuttaa enemmän muut asiat kuin sukupuoli.
Heposti pääsee, jos omistaa metsää. Meillä ei metsästysseuraan oteta mukaan muita kuin maanomistajia.
Miksi ei pääsisi? Eikös se ole nykyään rikollista kieltää naisilta pääsy johonkin?
Ota yhteyttä lähimpään metsästysseuraan tai sen alueen seuraan, jolla omistat maata. Harvemmin metsästysseuroihin otetaan muita kuin maanomistajia ja metsästäjiä.
Hanki ensimmäiseksi metsästyskortti. Ei se silti velvoita sinua ampumaan eikä metsästämään. Hirviporukkaan voit päästä kun suoritat hirvenammuntakokeen. Ajomiehinä ovat yleensä ne samat metsästäjät, jotka myös ampuvat. Nykyään ajoketjumetsästys taitaa olla vähenemässä, kun harmaita tai muun värisiä hirvikoiria riittää.
Metsästysseuroihin ei ole Suomessa pääsyä, jos ei ole tuhatta hehtaaria metsästysmaita myötäjäisinä. Samalla vanhat seurojen huru-ukot ovat huolissaan seurojen ja lajin ukkoutumisesta.
Kymmenen vuoden kuluttua metsästys on vahvassa vastatuulessa viherhörhöjen puolelta jos maattomia kaupunkilaismetsästäjiä ei aleta ottamaan seuroihin mukaan.
kyllä hirviporukkaan/metsästysseuraan kuuluminen on muutakin kuin vain nuo itse metsällä käynnit: eli samalla sitoudut käyttämään runsaasti vapaa aikaasi tähän muuhunkin: passipaikkojen ja muun huoltoon jne. tämä kun tuntuu monelle tulevan täysin yllätyksenä; haluttaisiin vain kermat kakun päältä :)
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 10:03"]Metsästysseuroihin ei ole Suomessa pääsyä, jos ei ole tuhatta hehtaaria metsästysmaita myötäjäisinä. Samalla vanhat seurojen huru-ukot ovat huolissaan seurojen ja lajin ukkoutumisesta.
Kymmenen vuoden kuluttua metsästys on vahvassa vastatuulessa viherhörhöjen puolelta jos maattomia kaupunkilaismetsästäjiä ei aleta ottamaan seuroihin mukaan.
[/quote]
Näköjään et tiedä asiasta hevon kukkua mutta lusikka pitää laittaa joka asiaan. Metsästykseen soveltuvan maan omistaja
pääsee automaattisesti seuraan tai sitten puolison kautta joka omistaa maata.
Minä en omista maata :/ asun kaupungin laitamilla, mutta isäni on metsästänyt jo lähes 60v, jota kautta minulla on aika paljon tietoa metsästysasioista. Isäni on metsästänyt aina jäniksiä, mutta minä haluaisin hirvimetsälle. Ampumaan minun ei tarvitse päästä, osaan tehdä kyllä paljon kaikkea, muut saa kaataa ne hirvet, minä voisin olla taustajoukoissa.
Yleensä metsästyseuroihin suorastaan halutaan niitä naisia ja muutenkin nuoria ihmisiä. Seurat ovat monesti vähän ukkoutuneet.
Esim. tiedän muutamankin naisen, joilla ei ole aselupaa, mutta jotka haluavat kouluttaa koiraansa jäljestyksessä tositilanteessa. Eli voi metsästykseen osallistua muutenkin kuin ampujana.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 10:10"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 10:03"]Metsästysseuroihin ei ole Suomessa pääsyä, jos ei ole tuhatta hehtaaria metsästysmaita myötäjäisinä. Samalla vanhat seurojen huru-ukot ovat huolissaan seurojen ja lajin ukkoutumisesta.
[/quote]
Näköjään et tiedä asiasta hevon kukkua mutta lusikka pitää laittaa joka asiaan. Metsästykseen soveltuvan maan omistaja
pääsee automaattisesti seuraan tai sitten puolison kautta joka omistaa maata.
[/quote]ja sinä et näköjään ymmärrä lukemaasi.
Saa olla. Ja on mukana ollut ihan pienempiä kun siskoni 8 vuotias poika ja 10 vuotias tytär olivat myös ampumassa niitä elukoita
Ajamaan pääsee kyllä ihan ilman lupiakin, soita ja kysy lisää. :)
Olin ex-mieheni kautta seurassa ajomies-naisena monena syksynä. Lisäksi nyljin ja paloittelin saalista. Ja kuten joku jo edellä mainitsi, niin kuuluu seuratoimintaan talkootöitäkin. Passitornien kunnostusta, suolakivien vientiä, lahtimajan kunnossapitoa, passipaikkojen ruokintaseimien täyttöä ja paljon muuta.
Mutta jos olet erähenkinen, etkä pelkää verta tai työntekoa, on tämä sinun harrastukseni. :)
Itse en ole hirviheppuja vaan paremminkin peurakyttääjiä koska inhoan porukkatouhuja. Ja kyttäys tehdään yksin, mutta silti pitää kuulua seuraan että pääsee kyttäämään yksin.
Tulisipa lakimuutos, joka jättäisi vain hirven "pakkoseurametsästykseksi" mutta peuraluvat jokainen hakisi suoraan RHY:ltä ja kyttäysluvan maanomistajalta. Niin ei tarvitsisi vaivautua tuohon turhaan porukkamöykkäämiseen (sitähän se seurametsästys piskien kera on...). Siihen asti pitää tyytyä jäniksiin ja lintuihin, joskin kalliilla kyttäysluvilla pääsee sim Laukkoon yksinkin metsästämään.
Kyllä ja kyllä.