PCO?
No niin...kävun elien lekurilla epäsäännööllisen kierron taikia. Lekuri teki perus gyne tutkimuksen ja totesi että kaikki ok.
Olen ylipainoinen, joten hän rupesi pohtimaan monirakkulaisen munasarjan mahdollisuutta (pco?). Näin ollen menen nyt ensi viikolla " paremmalle" gynelle, joka kuulemma ultraa munarakkulat.
eli kertokaapa nyt kanssasisaret, mitä tuo pco tarkoittaa ja kuinka sitä on teillä hoidettu? yritämme toista lastamme, ja kiinnostaisi myös tietää kuinka se on vaikuttanut raskautumiseenne. Olemme nyt yrittämässä vasta toista kiertoa ja eka lapsi tärppäsi heti ekalla kierrolla.
Kommentit (3)
Minulla todettiin pco-tyyppiset munasarjat toukokuussa gynen ultraamana, kun menkat eivät tulleet toisessa pillereiden jälkeisessä kierrossa ollenkaan. Olin sitä jo epäillyt, koska kiertoni olivat olleet ennen pillereitä nuoruudesta lähtien ihan sekaisin eli välillä tosi lyhyitä ja välillä ihan megakiertoja. Tieto helpotti suunnattomasti, nyt kun tiesin mistä kaikki johtui.
Mikaela: Minua alkoi kiinnostamaan kommenttisi, että ovistestit voi pcolaisella näyttää plussaa, vaikka ovista ei tapahtuisikaan. Oletko lukenut sen jostain vai onko lääkäri sen sanonut? Minusta on tuntunut, että en ole ovuloinut kertaakaan tämän 8kk:n aikana, jolloin olemme lasta yrittäneet. Söin 3kk:n Terolutsatsin ja heti Terojen aikana ovistestit näytti plussaa, mutta luulen sen johtuneen ainoastaan Teroista. Ja nyt tässä luomukierrossa sain melkein yhtä vahvat viivat, mutta silti menkat eivät alkaneet ajallaan eli testit tosiaan voisi näyttää väärin! Ehdin jo tilata ensi viikolle gyneajan, kun menkkoja ei tosiaan kuulunut, mutta yllättäin eilen alkoi tuhruttelu kp50 eli ei paljoa Terot vielä ole vaikuttaneet kiertoja lyhentävästi. Luulen, että lisätutkimukset on kohdallani kohta tarpeen.
Hoyt
On juuri vähän kiire, mutta sen verran kommentoin, että mielestäni ainakin joidenkin ovistestien ohjeissa lukee, ettei anna luotettavaa tulosta jos on pco. Myöhemmin lisää..
Meitä on itseasiassa aika paljonkin tuolla Pitkikset-pinossa, tervetuloa mukaan!
Minulla on aina ollut epäsäännölliset kierrot sekä ylipainoa, monirakkulaiset munasarjat löydettiin loppuvuodesta 2004. Molemmissa munasarjoissa on kymmenittäin pieniä rakkuloita. Ei ole varmaa, ovuloinko jokaisessa kierrossa.
Ennen pco-löydöstä käytin Terolutteja tasaamaan kiertoja ja se onnistuikin hyvin; jokainen kierto (3 kiertoa niitä söin) oli 28pv. Myös ovistesti näytti aina puolivälissä plussaa, mutten raskautunut. Viimeisessä terokierrossa sitten otettiin verikokeella s-prog, jolla selvitettiin ovuloinko. En ovuloinut. Pco:ssa käy joskus/usein niin, että ovistesti näyttää plussaa vaikkei ovulaatiota olekaan. En kyllä ymmärrä miksi, koska minullakin kaikki hormonit olivat tasapainossa (lh ja joku toinenkin, en enää muista mikä).
Menin tuon viimeisen terokierron jälkeen sinne yksityiselle gynelle ultraan ja löysi ne monirakkulaiset munasarjat, mutta myös iiison keltarauhasen, eli olin ovuloinut, mutta vasta joskus kp28-30 kieppeillä.
Hakeuduin yksityiselle (siirryimme myöhemmin julkiselle) lapsettomuushoitoihin. Aloitin clomifenit ja kävin follikkeliultrissa. Tehtiin myös muita kokeita (mm. munatorvien aukiolotutkimus) sekä miehen siittiöt tutkittiin. Viides clomikierto toi plussan. En syönyt kuitenkaan clomeja peräkkäsissä kierroissa, koska välillä tehtiin noita kokeita eikä silloin saanut syödä noita hormoneja.
Esikoinen meillä tärppäsi paria vuotta aikaisemmin luomusti ½ vuoden yrityksen jälkeen, mutta hänen aikanaan en tajunnut mennä minnekään tutkimuksiin tai ultriin. Toista lasta (" clomivauvaa" ) yritimme reilun vuoden.
Mutta tule ihmeessä jakamaan ajatuksia tuonne Pitkiksiin. Samoin lapsettomuuspuolella näyttää pinoutuvan pco-plikat. Pco on se lievempi malli monirakkulaisista munasarjoista. Toinen " aste" on sitten pcos, eli pco-syndrooma. Siinä on yleensä myös muita oireita mm. hirsutismia eli karvaisuutta.
Täältäkin palstalta löytyy rutkasti tietoa kun käyt tuolla haku-toiminnossa katsomassa esim. sanalla pco tai pcos.
Tulehan kertomaan mitä ultrassa näkyy! Pco-diagnoosi ei ole mikään tuomio, minulle se oli enemmänkin helpotus. Löytyi syy pitkiin kiertoihin ja tärppäämättömyyteen. Tähän on olemassa hoitojakin ja se tieto helpotti. Mutta pco:sta ei kuitenkaan koskaan parane. Myöhemmällä iällä (kun ei enää lapsia halua) on tietysti mukavaa kun ei ole menkkoja ihan joka kuukausi :)