TYÖTTÖMÄT! PALJON TIENAATTE KK?
Kommentit (65)
620e. Vuokra maksetaan tuosta ja se on sen 220e, siihen vielä sähkö, vesi ja nettilasku. Puhelimen käytön lopetin kokonaan ja liittymän katkaisin että saisi edes vähän säästettyä.
649e tulee kelalta neljän viikon välein, ja kelan lappua vastaan saa aina lainanlyhennykseen rahaa 690e vakuutusyhtiöstä.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 23:46"]
No mä saan sen jotain 500 € kuussa. En tiedä tarkkaan, kun vasta sain päätöksen, että kelpaan työttömäksi. Johan sitä 2 kk odottelinkin. En saa mitään asumis- tai toimeentulotukia. Jos joku on tosta mun saamasta summasta kateellinen, niin kivat sille.
[/quote]
Mä olen kateellinen. olen yrittäjä enkä saa mitään tukea, firma tekee tappiota. Eli en tienaa mitään.
Näimmä 820e nettona. Kausittaista keikkaa on joskus. Kela tukee asumista varsin avokätisesti, yllätyin jopa. Toinen puoliska kaartelee osapäiväisesti töissä.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 23:18"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 22:43"]Täällähän on monella pääomatuloja :D Hyvä, että valtio maksaa vähän lisää taskurahaa. Sen voi käyttää sitten vaikka parempilaatuisiin viineihin. [/quote]Pääomatuloja on nykyisin n. 76 % suomalaisista joten ei se ihme ole jos niitä on av-palstalaisillakin. Moni esim. perii pörssiosakkeita nykyään.
[/quote]
Pääomatuloa ovat kai pankkitalletusten lähdeveron alaiset korot ( meillä noin 7€/vuosi) , osuuskuntien maksamat ja muut sellaiset pikkutulot. Ei todellakaan 3/4 suomalaisista ole pörssiosakkeitten omistajia, saati sitten niistä huomattavia tuloja saavia.
Oma ansiosidonnainen työttömyyskorvaus n. 1100 €/kk, ei mitään muita tuloja.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 22:33"]Ja sitten mietitään miksi suomelta loppuu rahat?:D
[/quote]
Niinpä! Oon kokopäivätyössä ja saan käteen 1200€.
Ansiosidonnaisesta (2400€) sain käteen 1800€ eli 400€ vähemmän kuin palkkaa kun verotus keveni huomattavasti.
Huvittavaa miten köyhiä taas kadehditaan, alapeukuista päätellen siis. :-) Jääkää kadehtiat itse työttömäksi, niin ei tarvitse kadehtia.
685/kk, kotihoidontuella oleva avovaimoni saa asumistuen n. 500e joka menee vuokranantajalle ja lapsilisän. Ei juhlita todellakaan!
48 : töissä ollessa työ erittäin vaativa asiantuntijatehtävä, jota tein asiakkaiden luona eri puolilla maailmaa kuukausipalkan ollessa viisinumeroinen +päälle päivärahat.
Tuollaista työtä ei vaan jaksa kauhean montaa vuotta (itse vuosikymmenen tein), nyt suunnitelmissa kerätä voimia ansiosidonnaisella puoli vuotta ja sitten aloittaa aktiivinen työnhaku.
Jäin pari kk sitten työttömäksi ja työssäni tienasin € 7.000 per kk bruttona. Ansiosidonnainen näyttäisi olevan n. € 2.700 per kk bruttona, sitten kun sitä alan saamaan. Kerroin/laskukaava ei siis ole hyvä, noilla aiemmilla tuloilla.
Pääomatuloja tulee näillä näkymin sijoituksista tänä vuonn aika nihkeästi, eli n. € 10.000 per vuosi miinus verot.
Aktiivisesti haen töitä, vaan eipä ole vielä yhtäkään haastatteukutsua tullut, vaikka ihan pätevä oman alani osaaja luulin olevani.
Pikkasen on totuttelemista, kun ennen yhteenlasketut vuosituloni olivat € 130.000 brittona per vuosi (isohko pääomatulo-osuus firman osakkeista).
Vaihtaisin osani kyllä ansiotyöhön takaisin ihan koska tahansa, myös pienemmällä palkalla kuin aiemmin. Pidin työstäni kovasti.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 22:03"]524€ nettona.
[/quote]
Samma här
Ai että työtön "tienaa". Verbi "saada" sopisi tähän yhteyteen paremmin.
Huvittavaa, miten joku toinen saa työttömänä enemmän kuin mitä työssäkäytävä saa per naama, kun elättää toista.