Joudun järjestämään anopin hautajaiset
Mieheni äiti kuoli 4 päivää sitten ja miehen toiveesta lupasin hoitaa järjestelyt kun hän on itse ihan järkyttynyt tapahtuneesta. Appiukko kuollut jo ennen kuin olen mieheni tavannut ja anopilla ei ole sisaruksia. En ollut anopin kanssa läheinen, joten en tiedä yhtään mistä hän piti ja mieheltä ei tuon järkytyksen keskeltä saa oikein mitään järkevää vastausta. En ole ikinä järjestänyt mitään "tärkeitä" juhlia ja kaipaisin nyt check listin että muistan ja tajuan tehdä kaiken.
Olen hoitanut hautaukseen liittyvät asiat kirkon ja hautaustoimiston kanssa ja varannut tilan muistotilaisuutta varten. En itse halua pitää mitään pitkiä kahvitteluja ja ruokailuja kun en miehen suvusta melkein ketään tunne, joten ajattelin että tilaisuus olisi kakku+kahvit ja ulos periaatteella. Siskoni lupautui hoitamaan kahvinkeiton ja tarjoilupuolen. Kakun ajattelin tehdä itse.
Mitä muuta hautajaisissa on? Olen ollut hautajaisissa viimeksi lapsena enkä suoraan sanottuna muista niistä mitään.
Pitäisikö olla jotain muuta tarjottavaa kuin kakku?
Mitä muuta tulee mieleen?
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 23:28"]
Siunaustilaisuus ja hautaukseen liittyvät asiat on siis jo hoidettuna, papin kanssa sovittu virret ym. Anopin paras ystävä pitää muistelupuheen kahvitilaisuudessa kun olivat ystäviä lapsesta saakka, eli pappi hoitaa vain siunauksen. Kutsuttavia ollaan paperille saatu 34 nimeä + meidän porukka 3. Pappi on varmaan kanssa kohteliasta kutsua kahville? Kuinka tavallista on tarjota ruoka muistotilaisuudessa? Kaikki kutsuttavat tulossa läheltä (max. 50km päästä). Riittäisikö siis pientä suolaista kakun lisäksi. Pitääkö varautua ylimääräisiin vieraisiin? Emme laita kuolinilmoitusta lehteen ennen hautajaisia, vasta sen jälkeen. Ei tietääkseni ollut hautajaistestamenttia, sillä kuolema tuli todella yllättäen eikä anoppi mikään vanhakaan ollut (59v). Kantajia emme tarvitse, sillä vainaja menee tuhkaukseen. Arkku siis on kappelissa odottamassa ja jää sinne kun poistumme. Kukat käymme varmaankin laskemassa haudalle tilaisuuden jälkeen, ja sen jälkeen suuntaamme muistotilaisuuspaikkaan. Eli lisään listalleni kukat, adressien lukijan, valokuva, pöytäkoristeiksi kukat. Tuleeko teille vielä muuta mieleen? Perunkirjoitus asiat eivät tähän hautaukseen nyt liity, ne selvitämme sitten hautajaisten jälkeen. Kiitos kaikille jo annetuista vinkeistä.
[/quote]
Mille haudalle ne kukat lasketaan jos kyseessä on tuhkaus? Tarkoitan siis sitä että onhan hautausmaalla todella olemassa hautapaikka anopillesi, eikä kyseessä ole mikään ajatusvirhe siitä mihin kukat yleensä asetetaan? Toki tuhkat saatetaan haudata vaikka sukuhautaan, mutta monesti niillä ei ole omaa hautapaikkaa vaan sellainen yhteinen muistelukivi jossain päin hautuumaata. Vaikka varmaan senkin lähelle voisi laittaa jotain kukkia.