Mitä teen, kun mies on seonnut salaliittoihin
Olen ihan loppu. Mieheni on seonnut enkä tiedä, kuinka voisin auttaa häntä tai pelastaa avioliitomme.
Riitelemme nykyisin jatkuvasti. Kaikki alkoi koronan myötä. Mies alkoi kaivaa netistä kaikenlaisia salaliittojuttuja.
En ole itsekään mikään koronahysteerikko mutta riskiryhmäläisenä otin rokotteet. Mies vaan puhui niiden kokeellisuudesta, mikrosiruista sun muusta. Pidin asiaa aluksi vitsinä, luenhan itsekin kaikenlaista hörhöilyä.
Hänestä kuoriutui myös venäjämielinen ja länsivastainen. Clinton, Epstein sun muut vilahtelevat hänen puheissaan. Tiedän, ettei maailmanpolitiikka ole niin simppeliä kuin moni haluaisi sen olevan. En kuitenkaan usko, että työtön, koneella istuva suomalaismieheni olisi päässyt käsiksi salatun tiedon ytimeen.
Viimeinen niitti minulle oli se, että hän suunnittelee hakevansa Venäjän passia (saisi sen, koska isänsä oli syntynyt Venäjällä). Sanoin, että siinä tapauksessa otan eron. Hän syyttää minua nyt kiristäjäksi, joka puhuu länsimedian termeillä. Minusta hän puolestaan käyttää juuri sitä kieltä, mitä kaikkein folioin porukka.
Mitä voin tehdä. Rakastan miestäni mutta hänestä on tullut näiltä osin kuin vieras ihminen.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kans yks kaveri sekos näihin. En oo ite juuri kertonut mitä mieltä olen, vain kuunnellut. On kuitenkin hyvä ystävä ja tärkeempää se on kun eriävät mielipiteet. Tosin suhteessa en tollasta kattelis. Mikset pakota sitä töihin? Sais muuta ajateltavaa. Sanot vaan et jos ei pian oo jossain töissä ja tuo rahaa pöytään, niin etit miehen joka näin tekee.
Tietenkin haluaisin nähdä mieheni menevän töihin mutta hänellä on krooninen fyysinen vamma, joka sen estää. Se ei ole ollut haitta suhteelle mutta tämä ajatusmaailmojen ero on.
Ap
Kai sitä nyt voi kouluttautua johonkin missä vamma ei ole este työnteolle?
Vierailija kirjoitti:
Mun kans yks kaveri sekos näihin. En oo ite juuri kertonut mitä mieltä olen, vain kuunnellut. On kuitenkin hyvä ystävä ja tärkeempää se on kun eriävät mielipiteet. Tosin suhteessa en tollasta kattelis. Mikset pakota sitä töihin? Sais muuta ajateltavaa. Sanot vaan et jos ei pian oo jossain töissä ja tuo rahaa pöytään, niin etit miehen joka näin tekee.
Samaa mieltä. Työttömyys ja sen tuoma masennus ym. on nyt ajanut ukon liian syvälle internetin ihmemaahan. Nuo salaliittoteoriat tuovat vähän uskoa itseen ja omaan erinomaisuuteen. Parasta olisi, jos mies löytäisi työn mahdollisimman nopeasti. Tulisi omanarvontuntoa ihan oikeasta asiasta, eikä noista satujutuista.
Ensimmäisenä tietokone kiinni ja sitten ulos lenkille.
Kuulostaa huonolta provolta.
Mutta totuudet ovat olleet yleensä melko julkisia, mutta median valta on sen verran väkevä että enemmistö ja historia on helppo taivuttaa mieleiseksi. Ei keskimääräisellä ihmisellä ole riittävästi aikaa tai edes kykyä alkaa selvittämään maailman todellista olemusta. Onneksi joillakin kyvykkäillä on ollut ja asioita on ansiokkaasti pengottu ja laitettu internetsissä jakoon. Muutaman viime vuoden aikana skene on selvästi kasvanut Trumpin ja koronan myötä, joten äänet kantautuvat kohta jo jokaisen korviin väistämättä.
Toki "salaliittojen" alle mahtuu paljon kaikenlaista, mutta hörhöimpiä juttuja ei ole mielekestä edes kommentoida.
Ei tuo nyt välttämättä ikuista ole, varsinkaan jos se on kuitenkin alkanut suht. vähän aikaa sitten miehesi ollessa psyykkisen avun tarpeessa. Voisitteko sopia, ettette puhu aiheesta? Tiedätte jo toistenne mielipiteet eikä riitely niitä muuksi muuta.
Tämä Venäjän hyökkäys voi olla miehellesi venäläistaustan takia raskasta ja herättää ristiriitaisia tunteita (haluaa nähdä hyvää maassa, jonne on juuria), joita ei jaksa käsitellä kovin rakentavasti psyykkisten ongelmien takia.
Hyvä, että miehesi saa apua, toivottavasti saa jatkossakin ja pystyy sitoutumaan siihen.
Av:lka käsketään jättämään suunnilleen jokaisesta eteen tulevasta ongelmasta, sitä nyt ei kannata ottaa vakavasti, itse tiedät parhaiten.
Millainen miehesi on ollut ennen? Oletteko olleet kauan yhdessä?
Ai ihan venäjänmielinen, hahahahaha! Hyvä provo! 5/5
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo nyt välttämättä ikuista ole, varsinkaan jos se on kuitenkin alkanut suht. vähän aikaa sitten miehesi ollessa psyykkisen avun tarpeessa. Voisitteko sopia, ettette puhu aiheesta? Tiedätte jo toistenne mielipiteet eikä riitely niitä muuksi muuta.
Tämä Venäjän hyökkäys voi olla miehellesi venäläistaustan takia raskasta ja herättää ristiriitaisia tunteita (haluaa nähdä hyvää maassa, jonne on juuria), joita ei jaksa käsitellä kovin rakentavasti psyykkisten ongelmien takia.
Hyvä, että miehesi saa apua, toivottavasti saa jatkossakin ja pystyy sitoutumaan siihen.
Av:lka käsketään jättämään suunnilleen jokaisesta eteen tulevasta ongelmasta, sitä nyt ei kannata ottaa vakavasti, itse tiedät parhaiten.
Millainen miehesi on ollut ennen? Oletteko olleet kauan yhdessä?
Kiitos asiallisesta vastauksesta. En todellakaan halua jättää miestäni, vaan etsin ratkaisua asiaan.
Olemme olleet yhdessä kohta 20 vuotta. Meillä on ollut hyvä liitto ja olemme toistemme parhaat ystävät. Mieheni on aina ollut vähän oman tiensä kulkija, vähän ulkopuolinen kaikesta. Hänellä on ollut vaikea lapsuus. Hän on tukenut minua kaikessa ja minä häntä - tähän saakka.
Mieheni menetti työkykynsä viisi vuotta sitten ja oikeastaan tämä kehitys lähti siitä. Hänellä on aivan liikaa aikaa käytettäväksi netissä, jossa hän on kaiken maailman salaisilla keskustelukanavilla. Olen kysynyt häneltä, tietääkö hän, kuka on kaikkien noiden koodinpurkujuttujen ja arvoitusten takana, joita hän ratkoo. Olen sanonut, että hän saattaa tietämättään tehdä töitä jollekin valtiolle.
Olemme miettineet perheasiainkeskuksen parisuhdeneuvontaan hakeutumista. Jos minä kiristän miestäni tässä passiasiassa, hän kiristää minua terapian suhteen. Hän ei halua, että siellä käsitellään hänen pilvenpolttoaan, joka mielestäni on osa tätä koko ongelmaa. Niissä määrin mitä hän polttelee, se ei voi olla vaikuttamatta todellisuudentajuun. Olen tämän hyväksynyt, koska se on hänelle ainoa toimiva kipulääke.
Ap
Kunnon salaliittoteoriikko tietää ettei venäjä ja putin ole muuta kuin kolikon toinen puoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Työttömyys ja sen tuoma masennus ym. on nyt ajanut ukon liian syvälle internetin ihmemaahan. Nuo salaliittoteoriat tuovat vähän uskoa itseen ja omaan erinomaisuuteen. Parasta olisi, jos mies löytäisi työn mahdollisimman nopeasti. Tulisi omanarvontuntoa ihan oikeasta asiasta, eikä noista satujutuista.
Tämä just! Mieheni saa jonkinlaista omanarvontuntoa siitä, että kuvittelee olevansa jonkin salaisen tiedon äärellä. Itkettää ajatellakin, kuinka hän selittää silmät loistaen, että ensi viikolla maailma romahtaa, tulee joku iso juttu, lisää salattua tietoa paljastuu... eikä mitään ikinä tapahdu.
Ap
Ei tuossa varmaan voi asiasta ainakaan yhteisymmärrykseen päästä. Agree to disagree on vaihtoehto jolla pystyy elämään yhdessä, mutta kummankin täytyy pystyä siihen. Pilvenpolttelusta kertominen terapiassa voi olla iso kynnys, koska se monesti muuttaa heiän suhtautumista henkilöön. Monesti polttelijat ei koe että se vaikuttais paljoakaan, mutta ympärilläolevat voi olla toista mieltä. Siinäpä sitten kysymys kumpi olis oikeammassa, sokaistuuko polttelija käytön vaikutuksille, vai voiko ulkopuoliset tietää ihmisen subjektiivisesta kokemuksesta enemmän kuin käyttäjä itse. Siittä pisteet ettet halua erota, vaikka melkoisen haastava tilanne onkin.
Luin ketjun uudelleen ja huomasin on jäänyt multa sanomatta, että mieheni isä ei siis ole venäläinen, vaan suomalainen joka on syntynyt Venäjällä. Siksikin tämä on käsittämätöntä. Ymmärtäisin, jos hänellä olisi jokin todellinen kulttuurillinen side.
Ollaan illan aikana saatu paljon keskusteltua asiasta (ei pelkästään riideltyä) ja näyttää siltä, että terapiaan mennään. Saan siellä sanoa, että mieheni haluaa rajata keskustelun ulkopuolelle erään asian (sen pilvenpolton), joka myös vaikuttaa suhteeseemme. Tästä voi terapeutti päätellä varmaan ihan riittävästi. Minulla ei ole mitään ongelmaa puhua terapeutin kanssa näistä mieheni teorioista, koska en usko kenenkään fiksun lähtevän komppaamaan noita juttuja.
Mieheni sydäntäsärkevä kommentti tähän Venäjän passiin oli: "Mutta mitä jos jossain vaiheessa paljastuu, että tämä kaikki on ollut huijausta ja se passi olisikin kannattanut ottaa ennen kuin meillä on kaikilla Venäjän passi?"
Kiitos vielä kaikille ilkkujille panoksestanne tähän ketjuun. Saatatte kuvitella kaikkea omasta todellisuudestanne poikkeavaa trollaamiseksi. Ei se mitään. Elämä tulee vetämään maton teidänkin altanne kuten se on nyt tehnyt minulle.
Ap
Tämä aika on vaan paljastanut hänen tyhmyyden, mieti voitko olla loppuikäsi idiootin kanssa vai kannattaisiko elämä muuttaa