Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako hankkia lapsia tässä maailman tilanteessa?

En enään tiedä
07.03.2022 |

Sota, ilmastonmuutos, pandemia... Onko näin kamalaa tilannetta ennen ollut... Haluan lapsia ja olemme puolisoni kanssa yrittäneet jo muutaman kuukauden. Nyt Ukrainan tilanteen myötä mietin onko täysin vastuutonta ja typerää hankkia lapsia tähän maailmaan?

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntuu siltä, että lapsen saaminen on tärkeintä elämässä ja mieluumin suunnilleen kuolisi kuin jäisi lapsettomaksi niin sitten kannattaa. Jos ei halua lasta noin palavasti niin sitten ei. 

Vierailija
22/76 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juu, ei kannata ottaa lemmikkejäkään. Niitähän ei saa viedä vokkiin. Jos tästä tulee lähtö, niin Musti ja Mirri jää sitten heitteille tänne kotomaahan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isästäni tuli henkisesti sairas. Syntyi vuonna - 41. Piti minua seksuaalisena objektina lähes koko ikänsä. Vasta kun olin 45v, niin pyysi anteeksi puheitaan ja kopelointejaan. Ei todellakaan hyviä kokemuksia noista sodanaikaisista sukupolvista.

Vierailija
24/76 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotia tulee ja menee. Ilmastonmuutos on se asia, josta kannattaa olla oikeasti huolissaan, kun tulevia sukupolvia mietitään.

Vierailija
25/76 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen parin tulisi tehdä vähintään kymmenen lasta ja nostaa Suomen väkiluku lähemmäs 50 000 000.

Vierailija
26/76 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laittaisin nyt kaikki isot projektit jäihin.

Vierailija
27/76 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kannattaa lykätä vuosi pari. Olen suorastaan hämmästynyt, jos Suomi ei ole sodassa vuoden sisällä. Yhtä hämmästynyt olen, jos Putin deletoi itsensä vapauttamatta kaikkia ydinaseita euroopan ilmatilaan. Tuntuu olevan niin päästään sekaisin että voi tehdä mitä tahansa. Jos se hyökkää edes yhteen Nato-maahan, silloin varmasti hyökkää Suomeenkin.

Vierailija
28/76 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole hyvä tilanne varsinkaan se jos sisarusparveen syntyy vain yksi lapsi tai jos yksi lapsista jää hyvin yksinäiseksi kun muut suvun nuoret ovat täysin eri ikäisiä. Ajatukseni perustuvat erääseen sivusta seuraamaani tapaukseen. Minusta on vähän niin, että joko olisi hyvä olla useampi lapsi suvussa/perheessä tai sitten ei yhtään. Jotkut tietysti pärjäävät hyvin ainokaisenakin.

Vierailija
29/76 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämän tarkoitus on lisääntyä ja selviytyä. Ei kuitenkaan rajattomasti.

Vierailija
30/76 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on lähes täysi-ikäinen, yläastelainen ja iltatähti päiväkodissa. Enää ei ole tarkoitus lapsia hankkia. Ja vaikka olisikin ollut, en IKINÄ yrittäisi raskautta tässä muuttuneessa tilanteessa! Olisin aivan paniikissa, jos olisin nyt raskaana.

Maailman tilanne ei ole merkittävästi muuttunut vuosikymmentenkään saatossa. Aina on jossain päin sotaa ja hätää. 

Totta, mutta silti tämä Ukrainan sota tuntuu nyt todella lähellä olevalta, kiitos Venäjän. Koen tilanteen aivan uutena.

Hyvä, että olet tässä vaiheessa pystynyt avaamaan silmäsi sille, että maailmassa ei ole rauhaa ikinä. 

Vierailija
31/76 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kannattaa lykätä vuosi pari. Olen suorastaan hämmästynyt, jos Suomi ei ole sodassa vuoden sisällä. Yhtä hämmästynyt olen, jos Putin deletoi itsensä vapauttamatta kaikkia ydinaseita euroopan ilmatilaan. Tuntuu olevan niin päästään sekaisin että voi tehdä mitä tahansa. Jos se hyökkää edes yhteen Nato-maahan, silloin varmasti hyökkää Suomeenkin.

Siinäpä sinulla sitten riittää hämmästelemistä. Ei nimittäin tule yksikään skenaariosi tapahtumaan ikinä. 

Vierailija
32/76 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se onkin hyvä asia, että mt-potilaat eivät lisäänny. Lapselle ei ole hyväksi syntyä hysteerisille vanhemmille. 

Vierailija
33/76 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Oma esikoinen on nyt 1v ja tosi paha mieli tulee kun mietin mihin hän tuli. Jos voisin kellon käntää taaksepäin, niin en lähtis tähän uudestaan. Harmittaa niin prkleesti että synnytin hänet tämmöiseen maailmaan.

Vierailija
34/76 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä laittaisin nyt kaikki isot projektit jäihin.

Elämää ei eletä pelkäämällä kaikkea, varsinkin kun tulevasta ei tiedä kukaan! Ikinä ei tule 100% optimaalista aikaa tehdä mitään isoja päätöksiä elämässä (kodin osto, jälkikasvun hankinta, jne....). Pitää olla luottavainen ja rohkeakin jos haluaa saavuttaa elämässä asioita. Pelkäämällä jää elämä elämättä.

Vierailija
35/76 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata. Oma esikoinen on nyt 1v ja tosi paha mieli tulee kun mietin mihin hän tuli. Jos voisin kellon käntää taaksepäin, niin en lähtis tähän uudestaan. Harmittaa niin prkleesti että synnytin hänet tämmöiseen maailmaan.

Anna lapsi adoptioon, kun kerran noin kamalat olot teillä on. 

Vierailija
36/76 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joka ei näitä asioita mieti on itse mt potilas. Narsismi on paha vika josta ei pääse eroon.

Vierailija
37/76 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan ihan kohta ensimmäisen lapseni ja ei huoleta yhtään. Kautta historian on ollut sotia, pandemioita ja muita ikäviäkin asioita. Ja tulee aina olemaankin. Mutta on myös niitä hyviä asioita! Lähivuosina olen joutunut hautaamaan monta läheistä, joten nyt vuorostaan on uuden elämän seuraamista. Elämä jatkaa kulkuaan.

Vierailija
38/76 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia ei kannata hankkia ikinä, jos maailman tilanne on motiivina. Maailmanrauhaa kun ei tulla koskaan saavuttamaan. 

Juuri näin. Maailmassa on ollut aina sotia, tauteja, hätää ja kurjuutta ja niin vaan on sukupolvi toisensa jälkeen kasvanut ja saanut lapsia. Ja näin tulee olemaan jatkossakin. Ihmiset sopeutuu ja elämä jatkuu. Ja omalla yksilötasolla elämä voi ja saa olla onnellista, on paljon hyviä hetkiä ja päiviä, rakkautta, kauneutta ja iloa.

Nykyään maailman kauhut puskevat silmille somesta ja joka tuutista niin, että ihmiset oikeasti luulee että nyt eletään huonompia aikoja kuin koskaan ennen. Rohkenen väittää että esim nyt Suomessa on ollut todella paljon pahempia aikoja: nälkövuodet, sisällissota ja maailmansodat, nyt esimerkiksi. Ja silloinkin syntyi lapsia, ja tuli paremmat ajat, rauha ja positiiivista kehitystä. Välillä on huonoja aikoja, välillä hyviä. Ja lapsia syntyy aina.

Vierailija
39/76 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tekisi ja ihmettelen kuka vielä haluaa lapsia tähän julmaan maailmaan. Minulla on lapsia ja huoli heistä on todella suuri. Itsestäni ei enää niin väliä, mutta heillä pitäsi olla tulevaisuus.

Vierailija
40/76 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä varmistui se ettei kolmatta lähdetä yrittämään. Vanhemmat lapset jo kouluikäisiä ja iltatähdestä haaveiltiin. Tottakai huolettaa kouluikäisten puolesta myös tosi paljon. Harmittaa etteivät saaneet kokea huoletonta lapsuutta.