HR-assistentti (työharjoittelu)
Mitä olette mieltä, onko HR-assistentin paikka hyvä vaihtoehto HR-alalle suuntautuvan yliopistotutkinnon harjoitteluksi? Olen saanut vähän mutkan kautta tuttavan välityksellä harjoittelutarjouksen ulkomailta ja tehtäviin kuuluisi aika paljon toimistohommia ynnä muuta eikä yliopistokoulutuskaan ole edes vaatimuksena kyseisessä paikassa. Itse lähtisin ihan mielelläni ottamaan ensiaskeleita HR-alalla tällaisissa työtehtävissä, koska olen todellakin ihan aloittelija ja kyseessä on ensimmäinen työpaikka alalla. Olen kuitenkin kuullut jotain negatiivisia kommentteja siitä, että en etsi vaativamman tason harjoittelupaikkaa... itse taas koen, että jostainhan se on aloitettava ja osaaminen on hankittava pikkuhiljaa käytännössä! En ole koskaan ajatellut, että koulunpenkiltä lähtisin tavoittelemaan kuuta taivaalta. Jotenkin ihimettelen, että teenkö muka virheen jos lähden tällaiseen työharjoitteluun? Opintoihini kuuluu siis yhdistelmä kasvatustieteistä, kauppatieteistä ja psykologiasta, joten henkilöstönkehittämiseen liittyvät tehtävät ovat tulevaisuuden tavoitteina. Mielipiteitä?
Kommentit (22)
Palkallinen vai palkaton harjoittelu?
Mä olin juuri sellaisessa ns. helpossa työharjoittelussa ja täytyy sanoa, että kaduttaa aika paljon. Nyt kun pitäisi päästä töihin, niin on todella hankala päästä, kun ei edes työharjoittelun kautta ole kunnon kokemusta alani töistä. Mun neuvo onkin, että aina kannattaa yrittää mennä sellaiseen työharjoitteluun, josta ihan oikeasti on hyötyä sitten valmistuttua. Ei riitä, että cv:ssä näkyy, että on ollut siellä ja sillä harjoittelussa, jos taidot sitten kuitenkin on vain oppikirjan varassa. Nykyisin on niin vaikea muutenkin saada sitä ensimmäistä oman alan työpaikkaa.
Jotenkin helvetin ironista. HR väellä vaikeuksia löytää töitä.
-m35
Mun lakia toista vuotta lukeva tytär oli HR-assarina ilman varsinaista alan koulutusta koko viime kevään. Ihan palkallisesti. Tylsä työ, joten vaihtoi lakifirmaan.
Palkaton harjoittelu siis kyseessä valitettavasti.
Tuo minuakin toisaalta huolestuttaa, että mitä jos työn saanti on harjoittelun jälkeen ihan yhtä vaikeaa jos ei ole riittävän hyvää harjoittelupaikkaa. Mutta kuten joku aiemmin kirjoitti, paikat tosiaan ovat kiven alla... ap
[/quote]
Ja palkatonta harjoittelua taas ei huomioida ansioluetteloon joten aika ankaraa sinun kannalta.
[/quote]
Kuinka niin ei huomioida? Tottakai ensisijaisesti toivoisi palkallista harjoittelua, mutta niitä vaan ei tunnu löytyvän. Sekin vielä rajoittaa, kun mulla on opintoaikataulujen takia mahdollista suorittaa harjoittelu vain tietyn ajanjakson sisällä. Eikä oikein voi jäädä kovin pitkäksi aikaa odottelemaankaan josko joku palkallinen jossain vaiheessa löytyisi, kun se harjoittelu olisi saatava alkuun suhteellisen pian. Ap
[/quote]
Ansioluettelossahan on juuri ne, mitä sinne itse laittaa. Lienee eri vaikkapa, jos haetaan kunnallisella puolella virkamääräysluettelo tms.
Ehdottomasti aloitat urasi oppimalla ne assistentin hommat ensin, eihän kukaan pääse henkilöstöpäälliköksi harjoittelemaan. Haloo.
Samaa mieltä olen itsekin siitä että kukaan tuskin pääsee päälliköksi harjoittelemaan. Eikä kyllä itsellä ole missään vaiheessa käynyt edes mielessä. Olin jo ihan hyvillä mielin tästä koko asiasta ja innoissani että pääsen tutustumaan hr-tehtäviin, kunnes aloin kuulla moitteita siitä ettei harjoittelu vastaa koulutustani... aloin jo itsekin epäillä, että teenkö nyt todella muka jonkun virheen ja torppaan etenemismahollisuudet olemalla liian vaatimaton. Ehkä se on sitten sitä itseluottamuksen puutetta... ap
HR-assistentin paikanhan saa CV:ssä näyttämään juuri niin vaativalta kuin itse sen haluaa näyttävän. Eihän sitä tarvitse CV:ssä kertoa, että "otin kopioita työhakemuksista", vaan voi kertoa osallistuneensa rekrytointiin, kehittäneensä rekrytointiprosesseja jne. HR-assistentin toimenkuva voi ihan oikeastikin olla hyvinkin vaativa ja monipuolinen, mutta jos nyt ei sattuisi olemaan, niin CV:ssä sen saa pienellä justeeraamisella näyttämään siltä. Turha siis itkeä sitä, että liian "helppo" työharjoittelu ei auta työn saannissa.
On aivan hyvä vaihtoehto. Harjoittelupaikat ovat todellakin kiven alla, joten sinua on kohdannut valtaisa onnenpotku, joka kannattaa ehdottomasti hyödyntää. Hr-assarin harjoittelupaikkoihin Suomessa saattaa olla monta sataa hakijaa!
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:30"]
Tuo minuakin toisaalta huolestuttaa, että mitä jos työn saanti on harjoittelun jälkeen ihan yhtä vaikeaa jos ei ole riittävän hyvää harjoittelupaikkaa. Mutta kuten joku aiemmin kirjoitti, paikat tosiaan ovat kiven alla... ap
[/quote]
Unohda koko juttu. Palkattomat harjoittelut on enemmän amiksille.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:47"]
[/quote]
[/quote]
Kyllähän sitä mieluummin palkkaa saisi, mutta kun ei tunnu juuri missään kukaan haluavan maksaa harjoittelijalle. Ap
Mun tytär oli juurikin Hr assarina harjoittelemassa yliopisto-opintojen päätteeksi, tosin palkallisena. Ilman muuta lähtisin itse tuossa tilanteessa ulkomaille mutta palkkaa vastaan, en ilmaiseksi. Kaikki harjoittelu on hyvästä
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:02"]
[/quote]
[/quote]
Kyllähän sitä mieluummin palkkaa saisi, mutta kun ei tunnu juuri missään kukaan haluavan maksaa harjoittelijalle. Ap
[/quote]
Ja palkatonta harjoittelua taas ei huomioida ansioluetteloon joten aika ankaraa sinun kannalta.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:08"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:02"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kuinka niin ei huomioida? Tottakai ensisijaisesti toivoisi palkallista harjoittelua, mutta niitä vaan ei tunnu löytyvän. Sekin vielä rajoittaa, kun mulla on opintoaikataulujen takia mahdollista suorittaa harjoittelu vain tietyn ajanjakson sisällä. Eikä oikein voi jäädä kovin pitkäksi aikaa odottelemaankaan josko joku palkallinen jossain vaiheessa löytyisi, kun se harjoittelu olisi saatava alkuun suhteellisen pian. Ap
Ensi viikkoon mennessä pitäisi nyt päättää otanko ko. paikan vastaan. Työtehtävät ovat vähän selkiytyneet ja tulisivat pitämään sisällään rekrytointeihin ja haastatteluihin osallistumista, hakemusten läpikäymistä, uusien työntekijöiden perehdyttämiseen osallistumista ym. Lisäksi paljon tosiaan ihan mapittamista, printtaamista ja tietojen kirjaamista koneelle sekä ihan yleisesti varmaan monenlaista mitä mulle nyt keksitään nakittaa. Kaikki tehtävät myöskään eivät liity HR:ään. Mitä olette siis mieltä? Ap
Toihan kuulostaa tosi hyvältä. Mitä ihmettä sä vielä mietit? Vai odotatko että pääset johtajan paikalle harjoitteluun?
Nostanpa vielä tämän ketjun jos löytyisi lisää vastauksia. Tokihan se olisi ihanteellista, jos pääsisi harjoittelemaan sellaiseen paikkaan missä mahdollisimman hyvin voisi hyödyntää omia opintojaan, mutta kyllä itse ainakin koen tärkeäksi, että voisi ansioluotteloon laittaa mitä tahansa kokemusta omalta alalta. Tämä harjoittelu nyt tulisi varmaan aika paljon sisältämään sellaista perustoimistohommaa, mutta musta ainakin tuntuu, että olisi paljon kivempi lähteä seuraavia työmahdollisuuksia hakemaan jos on jo jotain kosketuspintaa alalle. Tuntuu tuttavapiirissä vaan vallitsevan joku käsitys siitä, että ei tällaisessa harjoittelussa opi mitään tutkintoa tai opintoja tukevaa. Sitä vaan ei eletä enää 1970-luvulla enkä valitettavasti opiskele lääketieteellisessä. Vai onko se jotenkin huono tulevan työllistymisen kannalta jos on "ollut liian vaatimaton"?? ap