Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi SINUA häiritsee MINUN kasvissyöntini?

Vierailija
06.08.2015 |

En tyrkytä, en ota puheeksi kahvipöytäkeskusteluissa, en koskaan vaadi erikoiskohtelua (toki ilmoitan, jos erikseen pyydetään ilmoittamaan erityisruokavaliot). En vaadi, että joka ainoan ravintolan tarvitsisi tarjota kasvisruokavaliolle sopivia tuotteita, en motkota ruuan ulkonäöstä yksitoikkoisuudesta perus työpaikkaruokaloissa. En ensisijaisesti kategorisoi itseäni kasvissyöjäksi, tyylillä että esittelisin itseni 27-vuotiaaksi naiseksi ja kasvissyöjäksi. En näytä miltään stereotyyppiselta ekohipiltä enkä edes netissä jaksa osallistua mihinkään kasvisruokaväittelyihin.

Silti saan ihan jatkuvasti kuulla maanittelua "maistamaan nyt edes vähäsen", nettikeskusteluissa me kasvissyöjät ollaan jatkuvasti itsekkäitä, vaativia ja turhasta kitisijöitä. Yksi työkaveri oli kuulemma kertonut toiselle selkäni takana, että lähden jouluksi ulkomaille siksi, ettei tulisi paha mieli kun en "mukamas voi" syödä kinkkua - ihan täysin tuon juoruilijan omasta päästä vedetty, absurdi väite vailla mitään totuuspohjaa, koko asiasta ei ollut edes mitään puhetta. 

Ymmärrän jotenkin sen, että ärsyttää vääntää jotain vegaanikakkua rippijuhliin. Mutta kun minulle ei tarvitse, en ole niin ehdoton ettenkö voisi syödä esimerkiksi kermakakkua tai karjalanpiirakkaa. Jauhelihapiiraaseen tai kinkkuvoileipäkakkuun en koske, mutta mitä sitten? Omassa suvussani on muitakin kasvissyöjiä ja suku on muutenkin pieni ja tiivis eikä asiaa ole koskaan nostettu erityisesti framille, miehen suvun juhlissa syön jotakin lihatonta enkä nosta meteliä. Jos vaikka hääkutsussa pyydetään ilmoittamaan erityisruokavalio, niin toki sen teen - silloinhan kutsuja nimenomaan tahtoo tietää, miten voi tarjota kaikille vierailleen sopivaa syötävää. 

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin tää asia surettaa, nyt kymmenen vuotta kasvissyöjänä. Jos sanon etten syö lihaa niin ensimmäinen kysymys kauhistuneena "etkö kanaa edes". Sitten ne jotka ihan tosissaan naljailee tästä ruokavaliosta niin on itse yleensä ylipainoisia ja metsästää lihansa makkarahyllyltä ja sen kuulee usein että "kyllä raavas mies tarvitsee lihaa ja ihminen on luotu metsästäjäksi". Ja miksi siitä idunpurennasta pitää niin kovaan ääneen vittuilla, eikö vois olla iloinen siitä ettei rehunsyöjä syö niidenkin elukoita?

Vierailija
42/45 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei,ei häiritse millään tavoin,jokainen syököön niin kuin parhaaksi näkee.Jos istun vieraamman ihmisen kanssa samaan ruokapöytään ja hän syö pelkästään kasvisruokaa,nii jotenki tulee automaattisesti avattua keskustelua ruokavaliosta.Onko sekin tosiaan loukkaavaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:26"]

Saat syödä herneenversojasi ihan vapaasti. Itse syön lihaa. Ongelma on korviesi välissä.

[/quote]

Enpä edes muista, koska viimeksi olisin syönyt herneenversoja... Siitä on aikaa, kun en niistä erityisesti pidä enkä siis kotiin osta. Semisti ärsyttävät tuollaiset tietämättämyyden aiheuttavat ennakkoluulotkin, että söisimme jotain hemmetin herneenversoja ja riisiä vaan jatkuvasti. Ennakkoluulot ovat kuitenkin paljon ymmärrettävämpiä kuin sekasyöjien taholta tuleva tuomitseminen ruokavaliostani, joka ei loukkaa ketään millään tavalla. 

Vierailija
44/45 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:04"]

Itsekään en ymmärrä tätä ollenkaan!!! Jokaisen ihan oma valinta, millaista ruokavaliota noudattaa, oli se sitten eettisistä syistä tai vaikka terveyssyistä. Itse noudatan kasvisruokavaliota terveyssyistä. Huolehdin myös, että saan kaikki tärkeät vitamiinit ja kivennäisaineet sun muut. En mäkään vingu muille ihmisille siitä, jos eivät syö vaikka jotain ruokaa mistä eivät pidä. Ja ihan eri asia, kun tässä ei ole nirsoudesta kyse. En ikinä tyrkytä kasvisruokiani muille, joskus pyydän perhettäni maistamaan. Saat kuulla joka kahvipöydässä "Voi miksi syöt pupunruokaa syö nyt oikeaa ruokaa ja lopeta toi hölmöily, ota tästä pihviä." Vittukun en syö lihaa tai pihviä, on se niin vaikee tajuta. Ravintolassa käynti, jos otat kasvisvaihtoehdon niin tulee silmien pyörittelyä. Luet pakkausselosteet tarkemmin niin sitäkään ei voida ymmärtää. Tekisi lihansyöjillekin ehkä ihan hyvää katsoa mitä sinne suuhunsa lappaa. HK:n sinistä, punaista lihaa ym. voisi moni vähentää reippaasti ihan jo terveyssyistä.

[/quote]

miten nyt tuossa näin kävi, en tyrkytä mutta kuitenkin sanon.......

Joskus me ihmiset ei vaan huomata kuinka tuodaan esiin oman näkemyksen, sitä vaan ei huomaa.

Vierailija
45/45 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavannut monta erillaista kasvisyöjää. Yksi on niin ehdoton, että lapset ei myöskään saa syödä lihaa, kalaa jne. Minua ei tämä haittaa ja olenkin järjestänyt muuta tarjoiltavaa heille. Tosin tämä äiti on aika hankala tapaus muutenkin, hän voi esimerkiksi tulla meille kotiin ja meillä on karkki kulho edessä (oli syntymäpäivä juhlat). Hän nosti sen pois ja sanoi kovalla äänella, tässä on liivatetta että otamme tämän pois niin että x ja y ei syö näitä. Eli koska hänen lapset eivät saa syödä liivatetta, niin ei myöskään muut 10 lasta. Jokaisella saa olla oma ruokavalio ja hyvänä emäntänä tarjoan kaikille sopivaa ruokaa, mutta en halua että minun kotiin tullaan nostamaan pois tarjottavat joka sopii muille.

Toinen ystäväni on vegaani. Hän ei tuputa omaa näkemystä ja hänen kanssa on helppo sopia asioista. Hän tekee hyvää ruokaa (vaikka siinä ei ole lihaa, tai muita eläinperäisiä tuotteita). Jos en keksi mitään tarjottavaa juhliin (koska on vaikea tehdä täysin vegaanista ruokaa) hän tuo jotain kivaa mukana.

Eli minua ei millään tavalla kiinnosta mitä laitat suuhusi, kunhan et tule kotiini nostamaan tarjottavat pois.

Jos menen jonkun kanssa syömään en tarkastele hänen lautasta, minulla on paljon muuta keskusteltavaa kuin mitä meidän ruokalautasilla on.