Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi SINUA häiritsee MINUN kasvissyöntini?

Vierailija
06.08.2015 |

En tyrkytä, en ota puheeksi kahvipöytäkeskusteluissa, en koskaan vaadi erikoiskohtelua (toki ilmoitan, jos erikseen pyydetään ilmoittamaan erityisruokavaliot). En vaadi, että joka ainoan ravintolan tarvitsisi tarjota kasvisruokavaliolle sopivia tuotteita, en motkota ruuan ulkonäöstä yksitoikkoisuudesta perus työpaikkaruokaloissa. En ensisijaisesti kategorisoi itseäni kasvissyöjäksi, tyylillä että esittelisin itseni 27-vuotiaaksi naiseksi ja kasvissyöjäksi. En näytä miltään stereotyyppiselta ekohipiltä enkä edes netissä jaksa osallistua mihinkään kasvisruokaväittelyihin.

Silti saan ihan jatkuvasti kuulla maanittelua "maistamaan nyt edes vähäsen", nettikeskusteluissa me kasvissyöjät ollaan jatkuvasti itsekkäitä, vaativia ja turhasta kitisijöitä. Yksi työkaveri oli kuulemma kertonut toiselle selkäni takana, että lähden jouluksi ulkomaille siksi, ettei tulisi paha mieli kun en "mukamas voi" syödä kinkkua - ihan täysin tuon juoruilijan omasta päästä vedetty, absurdi väite vailla mitään totuuspohjaa, koko asiasta ei ollut edes mitään puhetta. 

Ymmärrän jotenkin sen, että ärsyttää vääntää jotain vegaanikakkua rippijuhliin. Mutta kun minulle ei tarvitse, en ole niin ehdoton ettenkö voisi syödä esimerkiksi kermakakkua tai karjalanpiirakkaa. Jauhelihapiiraaseen tai kinkkuvoileipäkakkuun en koske, mutta mitä sitten? Omassa suvussani on muitakin kasvissyöjiä ja suku on muutenkin pieni ja tiivis eikä asiaa ole koskaan nostettu erityisesti framille, miehen suvun juhlissa syön jotakin lihatonta enkä nosta meteliä. Jos vaikka hääkutsussa pyydetään ilmoittamaan erityisruokavalio, niin toki sen teen - silloinhan kutsuja nimenomaan tahtoo tietää, miten voi tarjota kaikille vierailleen sopivaa syötävää. 

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää ainoastaan se jos kasvissyöjä kokee oikeudekseen arvostella omaa oikeuttani olla lihansyöjä. Noin muuten, en kiinnitä kasvissyöjiin mitään huomiota.

Vierailija
22/45 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:43"]

Vähän se haittaa, kun on epäkohteliasta olla syömättä sitä mitä tarjotaan. Se loukkaa, jos on asettanut tarjolle vaikkapa itse tehtyjä herkkuja ja vieras nirsoilee. Allergia on tietysti asia erikseen.

[/quote]

Kyse ei ole mistään nirsoilusta. Monet sekasyöjä-ystäväni ovat paljon nirsompia esimerkiksi erilaisten kasvisruokalajien kanssa kuin minä, mutta ei minulle tule silti mieleen haukkua heitä siitä ja pahoittaa mieltäni, kun eivät syö mitä tarjotaan. Miksi kasvissyöjän pitäisi syödä lihaa, mutta sekasyöjä saa irvistellä ja ihmetellä kaikessa rauhassa, jos on tarjolla jotain ''outoa'' ruokaa?

Minun elimistöni ei esimerkiksi enää kestä lihaa, vaan se menee välittömästi sekaisin jos sitä syön. Onko se sitten kohteliasta, että vieras ripuloi vain sen takia että miellyttäisi sinua? Voisi puhua jo liha-allergiasta. :D 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:47"]

Vähän se haittaa, kun on epäkohteliasta olla syömättä sitä mitä tarjotaan. Se loukkaa, jos on asettanut tarjolle vaikkapa itse tehtyjä herkkuja ja vieras nirsoilee. Allergia on tietysti asia erikseen.

[/quote]

On kohteliasta kutsua esittäessään kysyä vieraalta, onko tällä jotain erityisruokavalioita. 

[/quote]

Nirsoilu ei ole erityisruokavalio.

Vierailija
24/45 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää nyt on ihan eri asia, mutta hassusti samaa asennetta tuntuu olevan kahvia juomattomia kohtaan.

Vierailija
25/45 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:49"]

[/quote]

On kohteliasta kutsua esittäessään kysyä vieraalta, onko tällä jotain erityisruokavalioita. 

[/quote]

[/quote]

Oletko koskaan kuullut eettisiin tai esim. uskonnollisiin syihin perustuvista ruokavalioista? Nirsoileeko absolutisti, jos kieltäytyy skumppamaljasta?

Vierailija
26/45 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kyse ei ole mistään nirsoilusta. Monet sekasyöjä-ystäväni ovat paljon nirsompia esimerkiksi erilaisten kasvisruokalajien kanssa kuin minä, mutta ei minulle tule silti mieleen haukkua heitä siitä ja pahoittaa mieltäni, kun eivät syö mitä tarjotaan. Miksi kasvissyöjän pitäisi syödä lihaa, mutta sekasyöjä saa irvistellä ja ihmetellä kaikessa rauhassa, jos on tarjolla jotain ''outoa'' ruokaa?

Minun elimistöni ei esimerkiksi enää kestä lihaa, vaan se menee välittömästi sekaisin jos sitä syön. Onko se sitten kohteliasta, että vieras ripuloi vain sen takia että miellyttäisi sinua? Voisi puhua jo liha-allergiasta. :D 

[/quote]

Kyllä sen lihasta kieltäytymisen siinä tapauksessa ymmärtää, jos siitä menee maha sekaisin. Yhtä epäkohteliasta on kyllä kieltäytyä nirsoilun takia tarjotuista kasvisruoistakin.

Vierailija
27/45 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Jos on ollut vaikkapa parikin vuotta viljattomalla ruokavaliolla, niin viljojen syömisestä tulee sen jälkeen aivan mielettömät vatsakivut. Haluatko, että vieraasi tulevat tarjoiluistasi kipeäksi?

Vierailija
28/45 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:52"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä sen lihasta kieltäytymisen siinä tapauksessa ymmärtää, jos siitä menee maha sekaisin. Yhtä epäkohteliasta on kyllä kieltäytyä nirsoilun takia tarjotuista kasvisruoistakin.

[/quote]

Siis tarkoitin että on epäkohteliasta nirsoilla, vaikka tarjolla olisi pelkkää kasvisruokaa.

Vierailija
29/45 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin ketään kiinnostaa. Haluaisit vaan...

Vierailija
30/45 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:54"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Jos on ollut vaikkapa parikin vuotta viljattomalla ruokavaliolla, niin viljojen syömisestä tulee sen jälkeen aivan mielettömät vatsakivut. Haluatko, että vieraasi tulevat tarjoiluistasi kipeäksi?

[/quote]

Jos maha menee sekaisin, niin se on eri asia.

Vierailija
31/45 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:55"]

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:54"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Jos maha menee sekaisin, niin se on eri asia.

[/quote]

Lähes kaikilla pitkään kasvissyöjinä olleilla tulee vatsa kipeäksi, jos syö lihaa. 

Vierailija
32/45 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:51"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Oletko koskaan kuullut eettisiin tai esim. uskonnollisiin syihin perustuvista ruokavalioista? Nirsoileeko absolutisti, jos kieltäytyy skumppamaljasta?

[/quote]

Alkoholi ei ole ruokaa.

Vierailija
33/45 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häiritse pätkän vertaa. Et ole niin erikoinen mielestäni.

Vierailija
34/45 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:57"]

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:51"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Alkoholi ei ole ruokaa.

[/quote]

Mutta se on monissa juhlissa osa tarjoilua.

Okei, toinen esimerkki. Vieraanasi on ortodoksijuutalainen, joka kieltäytyy tarjoamastasi kinkkupiiraasta. onko tämä nirsoilua?

Vierailija
35/45 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään kasvissyönti ei ole koskaan häirinnyt minua. Hyvä, että eläimiä kuolee vähemmän.

Syön jonkin verran lihaa. Näin hiljattain videon, joka kauhistutti minua. Possu kokosi kolmen palan palapelin. Minä olen syönyt eläintä, joka osaa koota palapelin... Olen kamala ihminen.

Vierailija
36/45 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä, kyllästynyt selittelemään kasvissyöntiäni.Yleensä nykyään salaan sen ja esim. kaikille tapailemilleni miehille en ole kertonut. Ongelma mulla lähinnä se, että moni olettaa kasvissyönnin automaattisesti tarkoittavan että tuomitsen lihansyönnin, äänestän vihreitä, jne. jne.

Vierailija
37/45 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei minua kyllä häiritse. En olisi edes tiennyt asiasta ellet olisi tehnyt tätä avausta.

Vierailija
38/45 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekään en ymmärrä tätä ollenkaan!!! Jokaisen ihan oma valinta, millaista ruokavaliota noudattaa, oli se sitten eettisistä syistä tai vaikka terveyssyistä. Itse noudatan kasvisruokavaliota terveyssyistä. Huolehdin myös, että saan kaikki tärkeät vitamiinit ja kivennäisaineet sun muut. En mäkään vingu muille ihmisille siitä, jos eivät syö vaikka jotain ruokaa mistä eivät pidä. Ja ihan eri asia, kun tässä ei ole nirsoudesta kyse. En ikinä tyrkytä kasvisruokiani muille, joskus pyydän perhettäni maistamaan. Saat kuulla joka kahvipöydässä "Voi miksi syöt pupunruokaa syö nyt oikeaa ruokaa ja lopeta toi hölmöily, ota tästä pihviä." Vittukun en syö lihaa tai pihviä, on se niin vaikee tajuta. Ravintolassa käynti, jos otat kasvisvaihtoehdon niin tulee silmien pyörittelyä. Luet pakkausselosteet tarkemmin niin sitäkään ei voida ymmärtää. Tekisi lihansyöjillekin ehkä ihan hyvää katsoa mitä sinne suuhunsa lappaa. HK:n sinistä, punaista lihaa ym. voisi moni vähentää reippaasti ihan jo terveyssyistä.

Vierailija
39/45 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittain tän takia olen vain munaton fleksitaristi, eli esim. juhlissa saatan ottaa myös liharuokia.

Vierailija
40/45 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:08"]

Osittain tän takia olen vain munaton fleksitaristi, eli esim. juhlissa saatan ottaa myös liharuokia.

[/quote]

Ehe, tarkoitan siis, että olen vähän vässykkä, en sitä, että välttelen kananmunaa. Sitäkin tosin pyrin tekemään.