Olenko ainoa, jolla Ukrainan tilanne alkaa jo vaikuttaa mielenterveyteen?
Korona-aika on mennyt ihan kohtuullisesti sinnitellen, mutta nyt alkaa tuntua siltä, että ei vain jaksa enää. Näin uutisissa kuvan kadulle menehtyneestä ukrainalaisperheestä, joka oli yrittänyt paeta. Yritän olla lukematta liikaa juttuja, mutta on silti sydän syrjällään kun ajattelen, että Venäjä pommittaa nyt siviilejä kostona sotaretkensä epäonnistumisesta. Eikö me oikeasti voida tehdä mitään?
Olenko ainoa, jolla alkaa jo ottaa hengen ja terveyden päälle?
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ärsyttää suunnattomasti syyllistävä huomauttelu siitä, että moni kokee enemmän myötätuntoa Ukrainan kuin lähi-idän sotien uhreja kohtaan. Eri tieteenalojen lukuiset tutkimukset osoittavat ihmisen samaistuvan helpommin ryhmiin, jotka ovat kulttuurisesti (sis. tavat, ulkoinen olemus, historia ym.) lähellä itseä ja oman kulttuurin arvoja ja normeja. Täysin luonnollinen taipumus kaltaisellemme laumaeläimelle. En minäkään oleta, että Mosambikissa kansalaiset ovat menettäneet yöunensa itä-Euroopan sodan takia.
Näinhän se on, mutta mielestäni ei ole mitenkään hieno asia, että suurimmalla osalla ihmisistä kyky empatiaan on näin rajallinen. Ei todellakaan mikään ylpeyden aihe.
Pitäisi olla täysin itsestään selvää, että samanlaista se inhimillinen kärsimys on joka maailman kolkassa. Sota aiheuttaa samaa tuhoa ja tuskaa kaikkialla.
Itse ainakin suren kaikkia sotia, viimeisimpänä Afganistanin ja Syyrian sodat. Mutta meneehän tällainen ihan eri tavalla ihon alle, kun suurvalta hyökkää ns. puskista toiseen valtioon ja häviön äärellä pommittaa siviilejä ihan vain kostaakseen. En edes murehdi Suomen tulevaisuutta vaan yksinkertaisesti suren Ukrainan tilannetta. En voi sille mitään, että siviiliuhrien kohtalo kaikissa sodissa surettaa.
Vierailija kirjoitti:
Tulkaa ulos median luomasta pelon valtakunnasta.
Katsoin tämän videon tänään aamulla aiemmin, ja niin ironista kuin se onkin, niin suurin osa tuon videon sisällöstä nousee pelosta. Sisältö on tietysti ihan erilaista kuin ns. valtamediassa ja lähestymiskulma ihan eri, mutta pelon lietsontaa silti omalla tavallaan.
Kaikella tuolla on myös hyvin vähän tekemistä henkisyyden ja henkisen heräämisen kanssa, joista Samuli niin paljon puhuu.
Kysyn ihan vilpittömästi kaikilta, joita tämä tilanne ahdistaa niin ahdistikonteitä esim se mitä Isis teki joitakin vuosia sitten? Jos ei niin miksei? Voin kertoa että siellä teot olivat merkittävästi raaempia ja sadistisempua kuin tässä Venäjän tilanteessa.
Maailmalla tapahtuu koko ajan hirvittäviä tekoja ihmisyyttä vastaan, mikseivät ne liikuta ja ahdista yhtä paljon?
Ei ahdista, vaikka sotaa en hyväksy. Totuin jo, kuinka Suomessa syrjitään rokottamattomia ihmisiä ja opin, ettei suomalaisiin voi luottaa enää, ovat valmiita syrjimään omiaan, mikä on pahempi asia. Hajoita ja hallitse -politiikka näyttää uppoavan ihmisiin. Sotauutisointia käytetään korona-asioiden peittelyyn nyt, kun ihmiset puhuvat vain sodasta. Toivottavasti tulee rauha. Toivottavasti syrjintä loppuu ja ihmisten erottelu. Rauhaa kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Et ole ainoa... Eniten mua ahdistaa tässä se että ei taida olla olemassa enää minkäänlaista ennustettavaa tulevaisuutta.
Ei sitä ennustettavuutta ole itse asiassa koskaan ollut. Tunne siitä on aina harhaa, toki ihmiselle toivottavaa ja jossain määrin tarpeellistakin harhaa. Oikeasti elämässä voi sattua mitä tahansa koska tahansa. Ja ainoa todellinen aika on tämä hetki, joten kannattaa elää sitä ja tehdä siitä mahdollisimman hyvä. Se on myös tie vapauteen ahdistuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Kysyn ihan vilpittömästi kaikilta, joita tämä tilanne ahdistaa niin ahdistikonteitä esim se mitä Isis teki joitakin vuosia sitten? Jos ei niin miksei? Voin kertoa että siellä teot olivat merkittävästi raaempia ja sadistisempua kuin tässä Venäjän tilanteessa.
Maailmalla tapahtuu koko ajan hirvittäviä tekoja ihmisyyttä vastaan, mikseivät ne liikuta ja ahdista yhtä paljon?
Tämän tyyppiset viestit on saaneet tosi paljon alapeukkuja, vaikka kysymykset on ihan hyviä ja relevantteja.
Se nyt vain valitettavasti on niin, että isoa osaa ihmisistä ei hetkauta tuon taivaallista asiat, jotka tapahtuu jossain kauempana. Mutta kun uhka tulee tarpeeksi lähelle, niin alkaa ahdistus ja myötätuntokin kenties. Oma napa ja oma perse ja sitä rataa....
Ja siitä samasta tosiasiasta ne sodatkin nousee, mikä on sinänsä aika ironista. Mutta jos kaikki tuntisivat empatiaa ja lähimmäisenrakkautta kaikkia muita kohtaan, niin ei taitaisi yhtään sotaa syttyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkisesti heikon ihmisen piirre. Relisienssikin on ominaisuus, jota voi kehittää. Suomalaiset on sisukasta kansaa, ole sinäkin. Tarvittaessa ammattilaiselta apua.
Resilienssilläkin on rajansa. Ensin kaksi vuotta pandemiaa ja päälle täysin perusteeton ja raaka sota.
Empatia ja uupuminen ovat inhimillisiä piirteitä. Toiset ihmiset ovat herkempiä kuin toiset.
Sitä resilienssiä voi kasvattaa. Pandemia aika ei ollut mitenkään erityisen haastava. Sota on tottakai nyt kamala asia, mutta siihenkin voit alkaa varautumaan, esim ilmoittautumalla maanpuolustuskursseille tai asepalvelukseen. Omasta yliherkkyydestä voi opetella pois.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tää on kova paikka koko Euroopalle... Kun ei yhtään tiedä, mihin tilanne lopulta johtaa...
Se johtaa Venäjän totaaliseen hajoamiseen ensi viikolla kun maassa on 145 miljoonaa vihaista kansalaista, joilla ei ole enää rahaa ja ruokaa. Venäjän nimeksi voisi vaihtaa Siperian kadonnut keisarikunta.
Vierailija kirjoitti:
Ahdisti, erityisesti Jesidien kansanmurha ihan älyttömästi. Samoin kuin Uiguurit vaikkei siellä soditakaan. Mikä saa sinut ajattelemaan että ei??
Jos täysmittainen ydinsota tulee, se on käytännössä ihmiskunnan loppu. Ensin auringonsäteet estyvät tulipaloissa tulevien ja ylös ilmakehään nousevien hiukkasten vuoksi. Otsonikerros tuhoutuu siinä samalla samoista hiukkasista johtuen. Maaperä on täynnä radioaktiivisuutta. Ruuan tuotantomahdollisuudet kutistuvat lähes nolliin ja lisäksi tuotettu ruoka, vesi jne. on kaikki radioaktiivista.
Jäljelle jääneet palavat karrelle siinä kohtaa, kun n. 10 vuoden ajalla ilmakehän tuhkat sataa alas ja aurinko alkaa paistaa täydeltä terältä. UV-indeksi 35, siltä ei suojaa kuin umpinaiset tilat, ei auta ikkunat tai kankaat.
On aivan sama onko Suomessa (todennäköisesti onni, koska tuhoutuisi kerralla) vai kitumassa jossain kaukaisessa saarivaltiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän tyyppiset viestit on saaneet tosi paljon alapeukkuja, vaikka kysymykset on ihan hyviä ja relevantteja.
Se nyt vain valitettavasti on niin, että isoa osaa ihmisistä ei hetkauta tuon taivaallista asiat, jotka tapahtuu jossain kauempana. Mutta kun uhka tulee tarpeeksi lähelle, niin alkaa ahdistus ja myötätuntokin kenties. Oma napa ja oma perse ja sitä rataa....
Ja siitä samasta tosiasiasta ne sodatkin nousee, mikä on sinänsä aika ironista. Mutta jos kaikki tuntisivat empatiaa ja lähimmäisenrakkautta kaikkia muita kohtaan, niin ei taitaisi yhtään sotaa syttyä.
Kyllä ahdisti. Pitääkö tähän nyt luetella kaikki alkaen kylmän sodan vuosista, jolloin kolmas maailmansota oli mahdollinen? Falklandin sota, josta itse pelkäsin uuden maailmansodan alkavan?
Totta hemmetissä tämä tilanne pelottaa eniten, koska rajanaapurina on sotaa käyvä valtio, asumme Itä-Suomessa ja meillä on parikymppisiä poikia.
No tavallaan, kyllä. Mulla on venäläinen sukunimi ja Lidl ilmoitti poistavansa tuotteita, ettei tule vahingossakaan "ikäviä mielleyhtymiä venäläisyyteen".
Jos olisin tuote, niin Lidl poistaisi minut.
Siitä sitten kaupoille. En ole enää tervetullut Lidliin.
Jeesus on ainoa, joka voi antaa ihmiselle turvan, tulevaisuuden ja toivon. Kuolemanpelko poistuu vain uskoontulon myötä. Vaikka olosuhteet olisi mitkä tahansa niin sydämessä voi olla rauha. Tämä maailma ei ole muuttumassa paremmaksi, huonompaan suuntaan mennään.
”Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Viheriäisille niityille hän vie minut lepäämään; virvoittavien vetten tykö hän minut johdattaa. Hän virvoittaa minun sieluni. Hän ohjaa minut oikealle tielle nimensä tähden. Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en minä pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani; sinun vitsasi ja sauvasi minua lohduttavat.”
Ps. 23:1-4
”Rauhan minä jätän teille: minun rauhani-sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö.” Joh. 14:27
”Vaikka sotajoukko asettuisi minua vastaan, ei minun sydämeni pelkäisi; vaikka sota nousisi minua vastaan, siinäkin minä olisin turvassa.” Ps. 27:3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdisti, erityisesti Jesidien kansanmurha ihan älyttömästi. Samoin kuin Uiguurit vaikkei siellä soditakaan. Mikä saa sinut ajattelemaan että ei??
Puhuin yleisellä tasolla, ei silloin hirveästi julkisesti keskusteltu vaikka Jesideistä ja Uiguureista eikä siitä heidän kohtalostaan aiheutunut mittavaa ahdistusta yleisessä keskusteluissa. Heille ei myöskään kerätty samassa mittakaavassa vaikka rahaa tai viety avustuksia. Tai lähdetty auttamaan heitä. Nyt boikotoidaan kaikkea Venäjään liittyvää, jopa ruokaa..
En tiedä miksi jotkut tuo esiin heti Afganistania yms. kyllä minä surin kovasti Afganistanin naisten ja lasten puolesta, muusikoidenkin, kun piti heittää soittimet pois ettei taleban tapa :(
Ja kyllä, minua surettaa myös ukrainalaisten puolesta. Ja luultavasti suurinta osaa surettaa moni asia, turha ulista että yyyhyyy te välitätte vaan Ukrainasta!!! Ehkä on mahdollista välittää monesta asiasta, ja suurin uutinen ja kriisi nyt yleensä saa sen huomion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuin yleisellä tasolla, ei silloin hirveästi julkisesti keskusteltu vaikka Jesideistä ja Uiguureista eikä siitä heidän kohtalostaan aiheutunut mittavaa ahdistusta yleisessä keskusteluissa. Heille ei myöskään kerätty samassa mittakaavassa vaikka rahaa tai viety avustuksia. Tai lähdetty auttamaan heitä. Nyt boikotoidaan kaikkea Venäjään liittyvää, jopa ruokaa..
Älä nyt viitsi! KUKA pystyy menemään kommunistisen Kiinan vankileireille viemään näille ihmisille apua? Ei kukaan. Siellä saa napin otsaan jos menee, ja ensinnä sinne ei myöskään pääse! Kiinalaiset eivät edes myönnä näiden paikkojen olemassaoloa eivätkä varmasti päästä sinne ulkopuolisia. Jos rahoja kerättäisiin, eivät ne tosiaan menisi perille vaan kiinalaiset ne pitäisi. Kyllä Kiinaa on boikotoitu! Itse boikotoin edelleen.Täydellinen boikotti vain on varsin hankala, koska Kiina on saanut niin ison taloudellisen ja tuotannollisen aseman, kun länsimaat ympäristö kiihkoilussaan ovat siirtäneet tehtaita sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et puhunut yleisellä tasolla kun kysyit ”ahdistiko teitä”? Se on ihan suora kysymys sinulta täällä kirjoittaville. Olen lahjoittanut rahaa Jesidien auttamiseksi pakolaosleireillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt viitsi! KUKA pystyy menemään kommunistisen Kiinan vankileireille viemään näille ihmisille apua? Ei kukaan. Siellä saa napin otsaan jos menee, ja ensinnä sinne ei myöskään pääse! Kiinalaiset eivät edes myönnä näiden paikkojen olemassaoloa eivätkä varmasti päästä sinne ulkopuolisia. Jos rahoja kerättäisiin, eivät ne tosiaan menisi perille vaan kiinalaiset ne pitäisi. Kyllä Kiinaa on boikotoitu! Itse boikotoin edelleen.Täydellinen boikotti vain on varsin hankala, koska Kiina on saanut niin ison taloudellisen ja tuotannollisen aseman, kun länsimaat ympäristö kiihkoilussaan ovat siirtäneet tehtaita sinne.
Tätähän minä tarkoitin, ihana kun halutaan tahalteen väärin ymmärtää se pointti. Muuta tapaa auttaa maailman monissa kriiseissähän ei ole kuin mennä Kiinaan vankileirin portille..(facepalm)
Tottakai Afganistan ahdisti, mutta pitää muistaa että muslimit tykkää elää niin. Räjäytellä ja raiskata toisiaan, alistaa 50% väestöstään ihan oman maansa sisällä. Kiduttaminen on vain sharia lakia ja sekoilu on sääntö eikä poikkeus. Ukrainassa on hyökätty kansaa vastaan joka haluaisi rakentaa rauhassa maansa Eu kelpoiseksi valtioksi.
Ahdistaa.
Täysin tarpeeton sota. Mielipuolinen.
Kun korona alkoi itkin kaksi vuorokautta sisimmässä oli ajatus: kaikki muuttuu.
Ihmettelin hieman miksi koin sen niin vahvasti, nyt luulen että jotenkin "tiesin" vuosia kestävän koetusten ajan alun. Korona jyllää yhä taustalla, ja nyt sota euroopassa, todellakin kaikki on muuttunut.
Nuorison tulevaisuus sodan osapuolilla tuhoutunut. Suomi sodan uhan alkaessa pudota yllemme jne.
Kyllä: ahdistaa. Voin "vain" rukoilla rauhaa ja armoaan.