Olenko ainoa, jolla Ukrainan tilanne alkaa jo vaikuttaa mielenterveyteen?
Korona-aika on mennyt ihan kohtuullisesti sinnitellen, mutta nyt alkaa tuntua siltä, että ei vain jaksa enää. Näin uutisissa kuvan kadulle menehtyneestä ukrainalaisperheestä, joka oli yrittänyt paeta. Yritän olla lukematta liikaa juttuja, mutta on silti sydän syrjällään kun ajattelen, että Venäjä pommittaa nyt siviilejä kostona sotaretkensä epäonnistumisesta. Eikö me oikeasti voida tehdä mitään?
Olenko ainoa, jolla alkaa jo ottaa hengen ja terveyden päälle?
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surettaa ne viattomat siviilit siellä. Ja maataan puolustavat miehet toki myös.
Luin juttua, jossa oli kuvia eri tilanteista Ukrainan soda.sta. Kun tuli kuva hiuksensa menettäneistä syöpää sairastavista lapsista katsomassa telkkaria, en pystynyt enää jatkamaan lukemista.
Niin äärettömän epäreilua, että Ukrainan kansa joutuu näin kärsimään.
Rukoilen rauhaa maailmaan.Meillä on Suomessakin hiuksensa menettäneitä syöpälapsia, jotka katsovat jopa televisiota joskus. Miksi et heitä sure?
Noita miksi et niitä ja miksi et niitä- kysymyksiä voi esittää äärettömiin. Yksinkertaisesti sen takia koska nyt puhutaan Ukrainan sodasta ja sen koskettavuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ahdistaa koko kokonaisuus ja tulevaisuus, kun mailma on vielä sekaisemmin, kuin ehkä koskaan.
Pelottaa vielä enemmän, mitä naapurissa tapahtuu, kun päivä päivältä talouspakotteet alkavat tuntua ja näkevät konkreettisesti mitä länsi sai aikaiseksi ja lisäksi erikoisoperatio epäonnistuu totaalisesti ja kansalla asiat kurjistuu.
Tietysti olen huolissani Ukrainalaisista, mutta riski Suomelle tikittää naapurissa.
Niin siis sanoitko oikeasti ”erityisoperaatio”???
Vauhdilla nyt sitä trollausta, kohta teillä ei olekaan nettiä enää.
Vaikeuksia aiheuttaa trollata kun ei saa sanoa ”sota”. Toivottavasti saavat erityisvaivoistaan lisää ruplia. Eikun…!
Ihan vakavissaan aika huolestuttavaa miten paljon noita on. Huomaa miten pilkut on väärissä paikoissa ja kielioppi muutenkin viturallaan. Tuossakin viestissä noin sata virhettä. Yritys kova kuitenkin. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää mikä tuo koko kuvio on. ”Da
Tatjana, mene vjauva pjalstalle ja sinä sano: Venäjä suuri pelottava hjuva”.
Itseäni ärsyttää suunnattomasti syyllistävä huomauttelu siitä, että moni kokee enemmän myötätuntoa Ukrainan kuin lähi-idän sotien uhreja kohtaan. Eri tieteenalojen lukuiset tutkimukset osoittavat ihmisen samaistuvan helpommin ryhmiin, jotka ovat kulttuurisesti (sis. tavat, ulkoinen olemus, historia ym.) lähellä itseä ja oman kulttuurin arvoja ja normeja. Täysin luonnollinen taipumus kaltaisellemme laumaeläimelle. En minäkään oleta, että Mosambikissa kansalaiset ovat menettäneet yöunensa itä-Euroopan sodan takia.
Mua ehkä eniten ahdistaa se, kuinka aivopestyjä venäläiset ovat. Siis vielä enemmän kuin Neuvostoliiton aikana. Kansa ei edes halua nousta vastarintaan. Sekin on outoa että Putinin olinpaikka tiedetään, eikä edes länsi tee asialle mitään.
Tänään ostin kotimaista meetvurstia.
Ei tehnyt mieli venäläistä meetvurstia.
Kyllä Venäjä on kus i sinta pas kaa mitä maan päältä löytyy.
Kyllä se alkaa pikkuhiljaa rassata itse kutakin.
Aika synkäksi vetää mielen väliin, kun on muitakin murheita.
Masentaa ja kovin.
Voin myöntää, että pelkotiloja on ollut. Suomi ja Ukraina kun ovat kuin siamilaiset kaksoset Venäjän rajalla... Tuntuu, että Venäjä suhtautuu molempiin jotenkin "ominaan", jollain kieroutuneella tavalla... Etupiirinään vähintään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se alkaa pikkuhiljaa rassata itse kutakin.
Aika synkäksi vetää mielen väliin, kun on muitakin murheita.
Masentaa ja kovin.
Ei rassaa, kun ei anna rassata.
Ei yhtään ota mielenterveyden päälle mikään, ei korona, ei sodat. Kun mieli on vahva ja kaikenlaisesta omasta "sodasta" selvinnyt, niin ei pää leviä enää ainakaan muiden maiden murheista, eikä pikku k-flunssasta, mitä muuten ei ole kukaan tuttu vielä saanut, en itsekään.
Nyt nukkumaan levollisin mielin :)
Ahdistaa oikeasti.
Paitsi, että tuolla kuolee ihmisiä, on tässä riski sodan eskaloitumisesta.
Jos Venäjä onnistuu tavoitteissaan Ukrainassa ja Putin pysyy vallassa, ei Venäjän laajeneminen lopu tähän.
Nykyisenkin sodan talousvaikutukset vaikuttavat suoraan minuun.
Et ole ainoa... Eniten mua ahdistaa tässä se että ei taida olla olemassa enää minkäänlaista ennustettavaa tulevaisuutta.
Jos ei olisi poikia ( joita menisi tykinruuaksi jos suomeen hyökättäisiin) nykyisin toki tytötkin tähän joutuisivat. Ei ihan niinpaljon ahdistaisi.
Nyt olen ihan raunioina.
NATOon nopeasti nyt kun venäjä ei ehtisi väliin, kun joukot Ukrainassa.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielenterveys on loistavassa kunnossa. Sen sijaan järkyttynyt siitä kuinka sairaita ihan normaalilta jopa fiksuilta vaikuttavat ihmiset voi olla. Olen nähnyt ja kokenut paljon hulluja juttuja. Ja niille jotka myhäilevät: olis kantsinu olla ihmisten kanssa tekemisissä. Jos ei ole, onko tämä kakki tapahtunut joku normaali seuraus siitä.
Sieltähän se narsku ilmestyi paukuttelemaan henkseleitään, säälittäviä olette.
Henkisesti heikon ihmisen piirre. Relisienssikin on ominaisuus, jota voi kehittää. Suomalaiset on sisukasta kansaa, ole sinäkin. Tarvittaessa ammattilaiselta apua.
Vierailija kirjoitti:
Henkisesti heikon ihmisen piirre. Relisienssikin on ominaisuus, jota voi kehittää. Suomalaiset on sisukasta kansaa, ole sinäkin. Tarvittaessa ammattilaiselta apua.
Resilienssilläkin on rajansa. Ensin kaksi vuotta pandemiaa ja päälle täysin perusteeton ja raaka sota.
Empatia ja uupuminen ovat inhimillisiä piirteitä. Toiset ihmiset ovat herkempiä kuin toiset.
Te ketkä pelkäätte Venäjän toimien laajenemista, niin miettikäähän vähän. Arvioiden mukaan Ukrainan sota maksaa Venäjälle kaikki kustannukset huomioiden 20 miljardia päivässä. Eli Suomen valtion vuosibudjetti palaa kolmessa päivässä. Myös Venäjän armeijan kyvyttömyys on tullut hyvin ilmi. Ei tuolla persaukisella valtiolla ole mitään rahkeita hyökätä enää muihin maihin, eikä se pysty edes Ukrainaa pitämään hallinassaan, vaikka tämän taistelun voittaisikin.
Ydinaseiden käyttöä en myöskään pelkäisi, sillä kaikilla on siinä liikaa menetettävää - myös Venäjän sotilasjohdolla on perhettä, joka siitä kärsisi samalla mitalla. Täytyy muistaa, että silloin kun USA käytti ydinasetta, sillä ei ollut pelkoa vastaiskusta. Nyt siihen pystyy monet Venäjän viholliset.
Eniten minua tässä ahdistaa tieto ihmisten kärsimyksestä ja siitä millaisia lieveilmiöitä mm. monien mielenterveudelle nämä jatkuvat kriisit aiheuttavat.
Koronasta aiheutunut huoli- ja ahdistusmoodi on jäänyt ihmisillä päälle. Ei osata irrottautua ja media pistää vettä myllyyn koko ajan. :(
Vuonna 2008 Venäjä hyökkäsi Georgiaan. Oliko silloin Suomessa hirveä ahdistusaalto? Ei. Vuonna 2014 Venäjä miehitti Krimin (jolle tämä sota on nyt jatkoa). Oliko hirveää pelkoa silloin? Ei.
Georgia ja Ukraina olivat osa Neuvostoliittoa, Suomi ei. Venäjä tuskin näkee Suomen asemaa ihan samalla tavalla kuin noiden kahden entisen neuvostotasavallan. Ja toisaalta taas Venäjä on uhitellut koko 2000-luvun esim. varoittelemalla Suomea Natoon liittymisestä. Siinä mielessä ei kovin paljon uutta auringon alla.
Itse en pidä todennäköisenä sitä, että Venäjä hyökkäisi Suomeen ainakaan lähiaikoina. Mutta onhan tämä medialle kieltämättä herkullinen aihe, millä mässäillä nyt, kun koronatilanne on rauhoittumassa. Ja mikäänhän ei myy yhtä hyvin kuin pelko.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ärsyttää suunnattomasti syyllistävä huomauttelu siitä, että moni kokee enemmän myötätuntoa Ukrainan kuin lähi-idän sotien uhreja kohtaan. Eri tieteenalojen lukuiset tutkimukset osoittavat ihmisen samaistuvan helpommin ryhmiin, jotka ovat kulttuurisesti (sis. tavat, ulkoinen olemus, historia ym.) lähellä itseä ja oman kulttuurin arvoja ja normeja. Täysin luonnollinen taipumus kaltaisellemme laumaeläimelle. En minäkään oleta, että Mosambikissa kansalaiset ovat menettäneet yöunensa itä-Euroopan sodan takia.
Näinhän se on, mutta mielestäni ei ole mitenkään hieno asia, että suurimmalla osalla ihmisistä kyky empatiaan on näin rajallinen. Ei todellakaan mikään ylpeyden aihe.
Pitäisi olla täysin itsestään selvää, että samanlaista se inhimillinen kärsimys on joka maailman kolkassa. Sota aiheuttaa samaa tuhoa ja tuskaa kaikkialla.
No sen on kyllä huomannut, että tällä propagandalla (natoon, natoon, natoon, nyt on oiva tilaisuus natokiimaisilla, se pitää käyttää hyväksi) ja median rummutuksella (klik,klik,klikki-uutisia, jippii, me tienataan tällä), on saatu osa jo aika sekopäiseksi.
Kun minua on lähinnä huvittanut koko tilanne ja on ollut vain mielenkiintoista seurata tätä kummankin puolen propaganda-sotaa, niin pikkaisen on alkanut säälittämään ne, jotka tuntuu ihan aidosti pelkäävän. Itse en pelkää, kun ei ole mitään pelättävää, eikä menetettävää. Sillä tavalla on todella vapaa.