Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka joudutte kuivaamaan pyykin asunnossa,

Vierailija
06.08.2015 |

miten rytmitätte pyykinpesua? Meillä viisihenkinen perhe ja pyykkiä siis tulee paljon. Kylppäri on kyllä ihan hyvänkokoinen, mutta malliltaan pitkä ja kapea, eli kuivaaminen siellä ei onnistu. Meillä pönöttää sitten kaksi telinettä milloin missäkin huoneessa. Miten muut? Pesettekö joka päivä vai pidättekö pyykkipäiviä? Pyykkipäivässä olisi tietty se etu, että telineet olis esillä vaan sen yhden päivän, mutta telineille mahtuu 4 koneellista ja meillä tulee kyllä viikossa enemmän. Ärsyttävä pyykkiloukku!

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 11:21"]Mä en haluais tornia. Oon sen verran vihree, että on musta turhaa energiankulutusta :) Enkä myöskään viittis laittaa siihen rahaa. Ap
[/quote]
Me kuivataan rummussa vaan liinavaatteet, loput telineillä tai jos on paljon pyykkiä niin kuivataan hetki rummussa ja sitten loppuun telineillä (lyhentää kuivatusaikaa). Ei sitä kuivausrumpua tietty tarvi hankkia jos ei halua, mutta ei sillä myöskään tarvitse kuivattaa kaikkea riihikuivaksi.

Vierailija
22/81 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustukaa kylppäriin suunniteltuihin kuivaustelineisiin, esim sellaisiin hattutelineen näköisiin, tai sitten pari narua kattoon?
Systeeminä se, että yhtenä päivänä pidätte pyykkipäivän jolloin pestään isot pyykit ja telineet on esillä, mutta sitten pesette ns. ylläpito kokeellisia (alkkareita jne) pitkin viikkoa ja ne kuivuvat sitten kylppärin naruilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ihminen ole sottainen, jos pesee usein pyykkiä :O Puhtaaksihan vaatteet, lakanat ja pyyhkeet koneessa tulevat. Meillä pyörii päivittäin 2 koneellista, koska koko ajan on jotakin kierrossa vaatteista liinavaatteisiin, tyynyistä käsipyyhkeisiin.

Vierailija
24/81 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 11:21"]Mä en haluais tornia. Oon sen verran vihree, että on musta turhaa energiankulutusta :) Enkä myöskään viittis laittaa siihen rahaa. Ap
[/quote]

Ikeassa on pyykinkuivausteline, joka taittuu tosi pieneen tilaan. Se on korkea ja siihen mahtuu! Meillä on sellainen kylppärissä, musta. Sopii kapeaankin tilaan :)

Vierailija
25/81 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sama juttu, kylppäriin ei mahdu teline. Pyykkiä kun tulee niin pestään, kaksi kuivaustelinettä joista tarvittaessa toinen olkkarissa ja toinen makkarissa. Jos tulossa vieraita yritetään ennakoida niin ettei ole pyykkiä kuivumassa. Jos yllärivieraita niin teline siirretään makkariin jossa harvemmin kukaan vieras käy. Vähän hankalaahan tuo on mutta kaikkeen tottuu :)

Vierailija
26/81 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kodinhoitohuone, joka on pyhitetty pyykkäämiselle. Pyykkikone ja kuivausrumpu pönöttää vierekkäin kaapistossa. Kuivuri on nykyisin lämpöpumppumalli, joten se ei edes lämmitä tilaa kuten vanhat lämmittävät mallit. Narukuivattavia ovat ainoastaan jotku "erikoisvaatteet", kuten nyt vaikka rintaliivit yms. Ulkona ei kuivata mitään muuta kuin matot, mutta ne kyllä pestäänkin pihalla painepesurilla.

Jokapäiväinen arkielämä kannattaa tehdä helpoksi, se on sitä millä elämästä tulee kivaa.

Valitettavasti moni suunnittelee kotiaan siltä varalta kun tulee vieraita tai järjestetään juhlat.

Vierailija
27/81 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kai olet siinä tapauksessa hankkiutunut eroon halogenilampuista, ja käytät vain ledejä? Käsitätkö ollenkaan kuinka minimaalisen vähän pyykinkuivauskone käyttää energiaa? Et varmaan ikinä käy saunassa? Etkä lämmitä kämppääsi... Etkä käytä uunia..

Vierailija
28/81 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinä päivinä meillä on yksi kapeampi teline parvekkeella. Muulloin sitä ei oikeastaan käytetä, koska siihen ei mahdu kunnolla pyykkiä. Olkkarin nurkassa mahtuu olemaan tornikuivausteline johon menee hyvin pyykkiä. Saunassa on narut jotta lakana saa lauteitten päälle riippumaan. Kuivausrumpua ei asuntoon saa. 

Vierailija
29/81 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 11:21"]

Mä en haluais tornia. Oon sen verran vihree, että on musta turhaa energiankulutusta :) Enkä myöskään viittis laittaa siihen rahaa. Ap

[/quote]

Virheluulo. Aika moni kuvittelee että pyykit kuivaa huoneenlämmössä ilmaiseksi, mutta ei se ole niin. Vettä haihduttavat pyykit ottavat energiaa veden haihduttamiseen ja se vaatii ihan yhtä paljon energiaa kuin se että ne pyykit kuivaisi kuivausrummussa. Tietysti jos asuu vuokralla ja vuokraan kuuluu lämpö, muttei sähkö, niin silloin tietysti rumpukuivaus on vuokralaiselle kalliimpaa, mutta vihreyden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, ainoastaan siitä että missä laskussa se kuivaus maksetaan.

Vierailija
30/81 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pyykkiteline olohuoneessa, mutta ei haittaa kun pestään pyykkiä vaan max kerran viikossa ja pyykit yleensä kuivuu yön yli. Isommat lakanat yms kuivatetaan saunassa tai ovien päällä.

Vierailija
31/81 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 11:22"]

Miksi et kuivaa parvekkeella? Sinne voi laittaa useamman narun sinästä seinään. Parvekkeelle mahtuu kätevästi myös monta pyykkitelinettä. Pyykin kuivaaminen asunnossa voi aiheutta myös homeongelman, koska ilma koko ajan kostea.

[/quote]

Talvella usein suurempi ongelma on liian kuiva ilma ja siihen pyykin kuivaus sisällä tuo helpotusta.

Vierailija
32/81 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki nyt hyvä ihminen kuivausrumpu ja heti. Muutimme uuteen taloon pari kuukautta sitten, ja hankimme tänne kuivausrummun ja tiskikoneen, ja kyllä on helpottanut elämää todella paljon. En enää ikinä suostuisi käyttämään niin paljon aikaa pyykin ripustamiseen!

Vierailija
33/81 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 11:36"]

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 11:21"]

Mä en haluais tornia. Oon sen verran vihree, että on musta turhaa energiankulutusta :) Enkä myöskään viittis laittaa siihen rahaa. Ap

[/quote]

Virheluulo. Aika moni kuvittelee että pyykit kuivaa huoneenlämmössä ilmaiseksi, mutta ei se ole niin. Vettä haihduttavat pyykit ottavat energiaa veden haihduttamiseen ja se vaatii ihan yhtä paljon energiaa kuin se että ne pyykit kuivaisi kuivausrummussa. Tietysti jos asuu vuokralla ja vuokraan kuuluu lämpö, muttei sähkö, niin silloin tietysti rumpukuivaus on vuokralaiselle kalliimpaa, mutta vihreyden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, ainoastaan siitä että missä laskussa se kuivaus maksetaan.

[/quote]

Ilmeisesti olet omakotitaloasukas? Nimittäin ihmettelen tuota viittausta vuokralaiseen. Jos asuu kerrostalossa, niin kyllä se lämpö kuuluu yhtälailla osakkeenomistajan vastikkeeseen. Ei lämmöstä laskuteta erikseen osakkeenomistajaakaan.

Vierailija
34/81 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivuri. Taivaan lahja.

Vierailija
35/81 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksiössä ja pyykkinarut on olkkarissa. Onneksi ei tule paljoa pyykkiä. Käytän pesukoneen aina ylimääräisen kerran linkouksella, jotta pyykistä tulee mahdollisimman kuivaa. Vessassa on rättipatteri, millä kuivaan lakanat ja pyyhkeet.

Vierailija
36/81 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki vastaajalle 10

Lakanoita ei todellakaan kannata kuivata ovien päällä ja vahingoittaa maalipintaa.

Lakanat voi taittaa neljään osaan ja kuivata kuivaustelineellä. Ne kuivuvat alle päivässä, jos laittaa lakanan kahden kuivausnarun yli. 

Vierailija
37/81 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunassa kaksi isoa taittotelinetta, toinen alalauteilla, toinen lattialla. Saunan kattoon vedetty narut. Patterit täysillä ja lattialämmitys, 8h kestää kuivata 4 koneellista pyykkiä. Oskarioksat kaksi kappaletta kylppärissä, aina tilaa kuivata pyykkiä.

Vierailija
38/81 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on seinästä seinään pingotettu teline kylppärissä ylhäällä ja siellä lattialämmityksen ansiosta pyykki kuivaa yössä, aamulla viikkaan sen pois. Voi pestä vaikka koneellisen tai kaksi päivässä.

Vierailija
39/81 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuivausrummuissakin on eroja, niistä löytyy todella vähän energiaa kuluttavia malleja - ja kuten joku jo kirjoittikin, pyykkien kuivaaminen huoneilmassa kuluttaa sekin energiaa.

Meillä on kodinhoitohuone, joten kuivausteline on siellä. Meillä kuivataan rummussa ainoastaan vuodevaatteet ja pyyhkeet, joskus kiireessä myös muita vaatteita. 

Sille, joka kauhisteli pyykkimäärää: kyllähän pienessäkin perheessä syntyy pyykkiä, kun lakanat vaihdetaan viikon välein, pyyhkeet pari kertaa viikon aikana. Lisäksi tähän päivittäin vaihdettavat vaatteet (alusvaatteet, sukat, trikoopaidat) + muut vaatteet (tuskin kukaan nyt samoja farkkuja käyttää viikon pesemättä?). Urheiluvaatteet + muu satunnainen pyykki. Kyllä meilläkin tulee monta koneellista viikossa, ja olemme pieni perhe (äiti ja kaksi teini-ikäistä lasta). Itse en ainakaan tunge pesukonetta ihan täyteen (en tosin pese puolityhjänäkään), koska se heikentää pesu- ja huuhtelutulosta.

Ap:na ostaisin kuivausrummiun, jolla kuivaisin ainakin vuodevaatteet ja pyyhkeet. Muulle pyykille pitäisin pari pyykkipäivää viikossa, näin pyykkitelineet eivät olisi koko aikaa esillä, mutta pyykkiä ei kertyisi liikaa kerralla pestäväksi (jos siis pesisi vain kerran viikossa).

Vierailija
40/81 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 11:34"]

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 11:21"]Mä en haluais tornia. Oon sen verran vihree, että on musta turhaa energiankulutusta :) Enkä myöskään viittis laittaa siihen rahaa. Ap [/quote] Kai olet siinä tapauksessa hankkiutunut eroon halogenilampuista, ja käytät vain ledejä? Käsitätkö ollenkaan kuinka minimaalisen vähän pyykinkuivauskone käyttää energiaa? Et varmaan ikinä käy saunassa? Etkä lämmitä kämppääsi... Etkä käytä uunia..

[/quote]

Ledejä vain käytössä. Saunaa ei ole. Lämpö aika pienellä ja sekin kaukona. Kyllä me nää mietitään huolella, älä huoli. Rumpu vie enemmän energiaa, kuin narukuivatus. Lisäksi pyyki syö meillä jo nyt niin paljon sähköä, ettei huvita lisätä sitä.

Meillä on kaksi urheilevaa teiniä ja kaksi ahkerasti liikkuvaa aikuista ja sormiruokaileva vauva. Kyllä sitä pyykkiä tulee sellainen 6-7 koneellista viikossa. Kesällä tosiaan osan saa ulos, meillä rivitalo ilman omaa pihaa. Ja talvella kuivaan ilmankosteuden vuoksi mielelläni makkarissa. Asunto on vanha 30-luvun epäkäytännöllinen kämppä, joten näitä ihmekikkoja pitää keksiä. Lähinnä mä nyt pohdin, että jos siirtyisi yhteen pyykkipäivään (tai kahteen) ja pesis silloin pyykkiä aamusta iltaan. Sais loppuviikon olla kämpässäni telineittä. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi