Sairaalan labrassa hoitajat ei käytä hanskoja?!?!?
Jonkun aikaa jo meidän alueella on ollut käytäntönä että verikokeita ottavat hoitajat tekevät työnsä paljain käsin.
Olen erittäin pöyristynyt tästä ja ihmettelen miksi asia on näin?
Minusta tällä toiminnalla riskeerataan sekä potilaturvallisuus sekä työntekijöiden turvallisuus.
Kommentit (19)
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 23:17"]
No käsineet suojaavat työntekijää esimerkiksi siinä tapauksessa että työtä tehdessä sattuu vahinko jossa käytetty neula osuu ihoon esim horjahtaessa. Saastunut neula ei pääse rikkoman ihoa pienessä raapaisutilanteessa vaan rikkoo ensin käsineen ja suojaa näin ihoa. Tilanteessa jossa esimerksiksi sattuu vahinko ja potilas riehuu äkillisesti tai muuten verta joutuu hoitajan käsille niin käsine suojaa mikäli hoitalla olisi käsissä pieniä haavoja tai nirhaumia joita ei ehkä itsekään huomaa. Ristikontaminaation kannalta taas on parempi että hoitajalla olisi joka potilaan kohdalla vaihdettavat käsineet. Käsiä kun ei pysty vaihtamaan ja ristikontaminaation estäminen onkin näinollen siis näytteenottajan oman aseptisen omatunnon varassa, eli siis kuinka hyvin on kädet pessyt ja desinfioinut edellisen asiakkaan jälkeen. Jatkuva käsineiden käyttö auttaisi ehkäisemään näitä riskejä ja vähentäisi inhimillisen virheen aiheuttamia riskitilanteita. T:ap
[/quote]
hanskat ei suojaa pistotapaturmilta, vai minkälaisia haarniskahanskoja ajattelit hoitajien käyttävän?
tottakai hanskat (jos niitä käyttää vaihdetaan joka potilaan välissä),kädet tulee myös desinfioida joka potilaan jälkeen/hanskojen vaihdon yhteydessä. Jos on minkäänlaista vaaraa siitä, että jostain syystä hanskoja ei vaihdettaisi joka potilaan välissä, niin silloin asianmukaisesti tehty desinfektio on parempi vaihtoehto kuin tehdaspuhtaat hanskat.
totta on se, että jos potilaalla on veriteitse tarttuva tauti ja hoitajalla ihorikko kädessään, niin on mahdollista, että on riski että hoitaja saa taudin jos verta roiskuu runsaasti ihorikkoalueelle. potilaalle hanskaton hoitaja ei kuitenkaan vaaraa aiheuta.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 23:26"]Mua iljettää se haavaan laitettava lappu, jota ensin säilytetään hetki pöydän reunalla. Likaista.
En usko, että jokaisen jälkeen pesevät ja desindioivay edes.
[/quote]
Mä pesen ja desinfioin jokaisen potilaan jälkeen kädet ja sille lapulle mulla on pieni alusta jolla ei säilytetä yhtään mitään muuta ja pistän sen vielä niin päin, että sitä alustaa vasten ollut puoli jää päällepäin. Pyyhin myös sen desinfiointiaineella muutaman kerran päivässä.
Hanskojen käyttö vähentää tutkitusti käsidesin käyttöä, ja se onkin todellinen riski. Hanskojen käyttäjä saattaa tuudittautua valheelliseen turvallisuudentunteeseen ja lääppiä epähuomiossa ensin potilasta ja sitten kaikkia pintoja kontaminoiden näin kaiken. Toki on tilanteita joissa hanskat ovat hyvä ja välttämätön suojautumiskeino.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 23:26"]
Mua iljettää se haavaan laitettava lappu, jota ensin säilytetään hetki pöydän reunalla. Likaista. En usko, että jokaisen jälkeen pesevät ja desindioivay edes.
[/quote]
Verinäytteenotto ei ole steriili toimenpide. Tufferit ovat puhtaitaja yleensä rasiassa tms. josta ne otetaan juuri ennen pistopaikkaan laittoa. Jos joku hoitaja nyt pitää tufferia hetken pöydällä, niin et sinä siihen kuole, eikä se mene "likaiseksi"
Tavallisella vakuumineulalla otetussa näytteessä ei verta kovin helposti pääse putken ulkopuolelle. Hanskojen käyttäminen olisi aikamoista varjelua, kun riski saada verta käsille on tosi pieni. Hanskat haittaa näytteenottoa, niin kuin edelliset on jo kertoneet, joten mieluummin olla ilman, kun hyöty on niin pieni. Avonäytteenotossa suurin osa käyttää hanskoja, koska siinä melkein aina tirskuu verta muuallekin kuin putkeen. Avolla otetaan silloin kun vakuumilla ei syystä tai toisesta onnistu.
Mun lapselle laitettiin pisaakatetria ja kesken tultiin hoitajaa pyytämään muualle. Meinasi jatkaa sitten takaisin tultuaan samoilla hanskoilla.
.
Yths-hammaslääkäri vastasi puhelimeen monta kertaa hanskoilla ja välillä ne taas mun suuhun.
Meillä on hygieniavoitajan ohjeistus jonka mukaan kädet desinfioidaan ensin ja sitten laitetaan hanskat. Hanskat ovat potilaskohtaiset eikä niillä käpälöidä mitään pöytiä tms. Näin siis röntgenissä mutta meillä ollaan todella tarkkoja muutenkin esim. Mrsa- kantajien tai muiden pöpöjen kanssa.
No käsineet suojaavat työntekijää esimerkiksi siinä tapauksessa että työtä tehdessä sattuu vahinko jossa käytetty neula osuu ihoon esim horjahtaessa. Saastunut neula ei pääse rikkoman ihoa pienessä raapaisutilanteessa vaan rikkoo ensin käsineen ja suojaa näin ihoa.
[/quote]
Hanskat ei suojaa pistotapaturmilta, vaan pahimmassa tapauksessa raapaisee hanskojen ulkopinnalta lisää moskaa mukaansa pistohaavaan.
Kerrohan nyt niistä turvallisuusriskeistä.
T.labbis
Vähänkö oot hysteerinen. Vaatia siltä näytteen ottajalta aika hitonmoisen kokoiset avohaavat ja verikontaktin potilaasta sekä roppakaupalla huonoa tuuria lisäksi, että saisi jonkin tartunnan.
Monien mielestä hanskat pilaavat suonituntuman juurikin labranäytteitä otettaessa. Kun hoitaja desinfioi omat kätensä, niin ai aiheuta kyllä minkäänlaista vaaraa potilaalle. Ennemmin vaarassa on hoitaja, jos on esim. joku pieni haava/ihorikko kädessä ja jostain syystä potilaan verta turskahtaisi hänen käsilleen.
Olen ottanut paljon verinäytteitä kotisairaanhoidossa ja kyllä hanskat on tiellä. Vievät tuntuman siihen suoneen.
No käsineet suojaavat työntekijää esimerkiksi siinä tapauksessa että työtä tehdessä sattuu vahinko jossa käytetty neula osuu ihoon esim horjahtaessa. Saastunut neula ei pääse rikkoman ihoa pienessä raapaisutilanteessa vaan rikkoo ensin käsineen ja suojaa näin ihoa.
Tilanteessa jossa esimerksiksi sattuu vahinko ja potilas riehuu äkillisesti tai muuten verta joutuu hoitajan käsille niin käsine suojaa mikäli hoitalla olisi käsissä pieniä haavoja tai nirhaumia joita ei ehkä itsekään huomaa.
Ristikontaminaation kannalta taas on parempi että hoitajalla olisi joka potilaan kohdalla vaihdettavat käsineet. Käsiä kun ei pysty vaihtamaan ja ristikontaminaation estäminen onkin näinollen siis näytteenottajan oman aseptisen omatunnon varassa, eli siis kuinka hyvin on kädet pessyt ja desinfioinut edellisen asiakkaan jälkeen.
Jatkuva käsineiden käyttö auttaisi ehkäisemään näitä riskejä ja vähentäisi inhimillisen virheen aiheuttamia riskitilanteita.
T:ap
Mutta vaihtaisko ne hanskojakaan, vaan suojais vaan itsensä samoilla hanskoilla.
Mua iljettää se haavaan laitettava lappu, jota ensin säilytetään hetki pöydän reunalla. Likaista.
En usko, että jokaisen jälkeen pesevät ja desindioivay edes.
No käsineet suojaavat työntekijää esimerkiksi siinä tapauksessa että työtä tehdessä sattuu vahinko jossa käytetty neula osuu ihoon esim horjahtaessa. Saastunut neula ei pääse rikkoman ihoa pienessä raapaisutilanteessa vaan rikkoo ensin käsineen ja suojaa näin ihoa. Tilanteessa jossa esimerksiksi sattuu vahinko ja potilas riehuu äkillisesti tai muuten verta joutuu hoitajan käsille niin käsine suojaa mikäli hoitalla olisi käsissä pieniä haavoja tai nirhaumia joita ei ehkä itsekään huomaa. Ristikontaminaation kannalta taas on parempi että hoitajalla olisi joka potilaan kohdalla vaihdettavat käsineet. Käsiä kun ei pysty vaihtamaan ja ristikontaminaation estäminen onkin näinollen siis näytteenottajan oman aseptisen omatunnon varassa, eli siis kuinka hyvin on kädet pessyt ja desinfioinut edellisen asiakkaan jälkeen. Jatkuva käsineiden käyttö auttaisi ehkäisemään näitä riskejä ja vähentäisi inhimillisen virheen aiheuttamia riskitilanteita. T:ap
[/quote]mene nyt vaihtamaan ne hanskas ja pese kätes! Ei mulla muuta.
Eipä ihme, että sairaalabakteerit pääsevät jylläämään valtoimenaan...