Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiaa yliopistosta

Vierailija
07.03.2022 |

Olen nyt muutaman vuoden opiskellut yliopistossa ja koen opiskelun osittain olevan epätasa-arvoista. Useilla opintojaksoilla on ryhmätöitä tai paritöitä joihin opiskelijat saavat itse valita ryhmän/parin. Vaihtoehtona on usein myös että tehtävät saa tehdä yksin.
Mutta mitenkäs kun ei haluaisi tehdä yksin, vaan aina jää yksin? Olen AINA kysynyt ryhmästä kaveria/ryhmää itselleni, mutta kaikilla on jo omat kaveripiirit/ryhmät joissa haluavat tehdä työnsä ja minä jään 95% ajasta tekemään töitäni yksin. Olen hyvä opiskelija ja saan hyviä numeroita, mutta olisihan se välillä ihan mukavaa että suuremmissa ryhmätöissä pystyisi jakamaan panosta myös muillekin, ettei aina tarvitsisi yksinään pohtia asioita ja lukea 1000 sivua kirjoja.
Pääpointtinani siis se, että toiset tekevät 4hlö ryhmissä työt ja työt jakautuvat useammalle vrt. minä teen yksin ja raadan hulluna päästäkseni samaan tulokseen. Eipä ole reilua ei..

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko antanut palautetta kurssien pitäjille että toivoisit parien/ryhmien arpomista? Jos kukaan ei tuo ilmi tuota toivetta niin ei kurssien pitäjät välttämättä tule ajatelleeksi että jotkut kärsivät asiasta. Monet tekevät ihan mielelläänkin yksin.

Vierailija
2/21 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo reilua ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ala? Kuulostaa oudolle..

Vierailija
4/21 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko antanut palautetta kurssien pitäjille että toivoisit parien/ryhmien arpomista? Jos kukaan ei tuo ilmi tuota toivetta niin ei kurssien pitäjät välttämättä tule ajatelleeksi että jotkut kärsivät asiasta. Monet tekevät ihan mielelläänkin yksin.

Olen antanut ja aina luvataan että palautteeni otetaan huomioon. Mitään ei kyllä ole tapahtunut..

Ap

Vierailija
5/21 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaka..

Ap

Vierailija
6/21 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut kurssilla jossa ryhmät perustuisivat joihinkin yläasteklikkeihin, aina on kurssin pitäjä tehnyt jaon.

Vierailija
7/21 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yliopiston opettaja, ja ikinä en anna kenenkään tehdä ryhmätöitä yksin kuin ihan todella perustellusta syystä. Ryhmätyön idea on tehdä ryhmässä ja vaihtaa ajatuksia ja yhdistää osaamisia. Miksei opettajat yhdistä teillä ryhmiä, jos ne on eri kokoisia? Antaisin kyllä palautetta.

Vierailija
8/21 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ollut kurssilla jossa ryhmät perustuisivat joihinkin yläasteklikkeihin, aina on kurssin pitäjä tehnyt jaon.

Näin minäkin ajattelin että yliopistossa sentään asiat olisivat toisin. Ala on kuitenkin sellainen että sitä pääsee (vai joutuu?) työskentelemään monelaisten ihmisten kanssa. Ja jos jo opinnoissa totutaan siihen että Elli-Leena ja Mirja-Marjatta saa aina tehdä yhdessä, niin onhan se kova paikka sitten työelämässä kun joutuukin työskentelmään Riuska-Riitan kanssa, joka ei ehkä olekkaan se oma bestis ja asiat mene aina yksiin. Ja jo lähtökohtaisesti että saadaan suurimmaksi osaksi tehdä omissa porukoissa tehtävät, on mielestäni todella epäreilua.

Vierailija
9/21 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä kadehtisi noita ryhmissä töitä tekeviäkään. Ainakin meillä on usein ihan randomilla tehdyt ryhmät ja aina siihen omaan ryhmään on sattunut jotain ihme hiihtäjiä jotka joko eivät tee juuri mitään, eivät muka ehdi tehdä juuri mitään tai tekevät ihan vasemmalla kädellä. Kiva juttu kun itse haluaisi panostaa niin sitten se muiden osuus työstä voi olla ihan ala-arvoista ja tuntuu vaikuttavan myös siihen omaan arvosanaan.  Usein tuntuu että mielummin tekisi vain ihan yksin.

Vierailija
10/21 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaka..

Ap

Olishan se pitänyt arvata!

Jos et osaa puhua häistä,astioista,koruista,meikeistä,hienoista viineistä,asunnoista,sisustuksesta.......olet menetetty tapaus! EI sua oteta piireihin.

Vierailija
11/21 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli opiskelijana poika, jota muut ei ottaneet koskaan ryhmiin. Oli tyhmä tai yksinkertainen, laiska, kykenemätön pitämään kiinni aikatauluista, syytti aina muita omasta saamattomuudestaan. Ei pystynyt ottamaan palautetta vastaan. Haastoi riitaa, sanoivat toiset. Tuli liian lähelle silloin, kun puhutin häntä.

En todellakaan pakottanut ketään tekemään töitä hänen kanssaan.

Vierailija
12/21 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yliopiston opettaja, ja ikinä en anna kenenkään tehdä ryhmätöitä yksin kuin ihan todella perustellusta syystä. Ryhmätyön idea on tehdä ryhmässä ja vaihtaa ajatuksia ja yhdistää osaamisia. Miksei opettajat yhdistä teillä ryhmiä, jos ne on eri kokoisia? Antaisin kyllä palautetta.

Monesti opettajat kysyvät opintojakson alussa, että haluatteko että hän määrää ryhmät/parit vai haluatteko päättä itse. No tietenkin kaikki muut sanovat että haluavat itse päättää ja minä sanon että opettaja voisi päättää. Sitten saan osakseni tuimia katseita ja yleensä tilanne päätyy siihen että kaikki saavat päättää ryhmänsä itse ja minä jään yksin.

Ap

Vierailija
13/21 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhyy! Korkeasti koulutetulla elitistillä on niin vaikeaa! Sinä, kuten muutkin korkeasti koulutetut, kostat kuitenkin amiksille katsomalla heitä alaspäin ja kohtelemalla kuin juoppoja.

Vierailija
14/21 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomaassa on henkisen sekä fyysisen väkivallan perinne joka ilmenee jokaisessa opinahjossa sekä kotona, että työpaikkassa joten en ihmettele tilannetta yhtään :(...

Vierailija
15/21 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmätyötä ovat perseestä. Ihan sama saako itse valita ryhmät vai määrääkö ohjaaja. Kavereista voi yhtäläisesti olla joko hikipinkoja päällepäsmäreitä tai laiskoja ja tyhmiä vetelyksiä kuten määrätyissäkin ryhmissä . Vmäisimpiä on parityöt, joissa kaveri on idioootti.

Vierailija
16/21 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhyy! Korkeasti koulutetulla elitistillä on niin vaikeaa! Sinä, kuten muutkin korkeasti koulutetut, kostat kuitenkin amiksille katsomalla heitä alaspäin ja kohtelemalla kuin juoppoja.

Kiitos kun mainitsit :) Minä en käytä alkoholia kuin harvoin.

Ap.

Vierailija
17/21 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä kadehtisi noita ryhmissä töitä tekeviäkään. Ainakin meillä on usein ihan randomilla tehdyt ryhmät ja aina siihen omaan ryhmään on sattunut jotain ihme hiihtäjiä jotka joko eivät tee juuri mitään, eivät muka ehdi tehdä juuri mitään tai tekevät ihan vasemmalla kädellä. Kiva juttu kun itse haluaisi panostaa niin sitten se muiden osuus työstä voi olla ihan ala-arvoista ja tuntuu vaikuttavan myös siihen omaan arvosanaan.  Usein tuntuu että mielummin tekisi vain ihan yksin.

Ymmärrän hyvin tämänkin pointin. Mutta itse suoriudun opinnoistani erittäin hyvin, enkä ole mikään lusmuilija. Siksi ihmettelenkin tätä asiaa.

Ap

Vierailija
18/21 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan kuulosta reilulta. Minä opiskelin kasvatustieteitä ja joka kurssilla joko opettaja määräsi/arpoi ryhmät tai ryhmäjako tehtiin aakkosjärjestyksessä nimilistan perusteella.

Vierailija
19/21 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palaute ei auta, niin sitten voi avata suunsa siinä vaiheessa kun ryhmiä muodostetaan. Sanot ettet halua olla aina yksin, ja että yksin tekeminen ei ole ryhmätyötä, vaan vaadit että opettaja muodostaa ryhmät tasapuolisesti.

Vierailija
20/21 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin tämänkin pointin. Mutta itse suoriudun opinnoistani erittäin hyvin, enkä ole mikään lusmuilija. Siksi ihmettelenkin tätä asiaa.

Ap

Olisiko sinulle siis ihan ok että

-työnjako menee epätasaisesti, mutta sama numero tulee kaikille. Ne jotka eivät tee paljon mitään saavat siivelläsi hyvän numeron.

- Työt jaetaan. Koska muut eivät välitä laadusta, eli tekevät omat osuutensa heikommin kuin sinä, saat myös sinä reilusti huonomman arvosanan työstä kuin olisit itsenäisesti tehden saanut.

-Muut hermostuvat, jos yrität parantaa heidän työnsä laatua, koska "tämä kelpaa kyllä". Tai huomaat että jotain on kokonaisuudessa pielessä, mutta korjaaminen vaatisi että luet toistenkin aineistot.

-Olet mukana satunnaisesti arvotussa ryhmässä, jossa muut tapaavat muutenkin toisiaan. Kun pitäisi suunnitella työtä, puhutaan aiemmista tai tulevista bileistä. Sinua pidetään ryhmässä ylimääräisenä.

Tämä on nimittäin todellisuus monista yhteisistä ryhmätöistä erilaisilla kokoonpanoilla. Olisin kovin mielellään tehnyt ennemmin yksin ryhmätyöt!

Ryhmätöiden työnjaon seurauksena muutenkin jää iso osa alan tiedosta katveeseen. Opiskelun tarkoitus kun on tehdä myöhemmin alan töitä ja osata hyvin asiat...

Yksi oikein hyvä muisto kyllä on. Sattumalta opintojen lopulla yhden kurssin parityössä tutustuin toiseen tavoitteelliseen ihmiseen. Hänen kanssaan jatkossa pyrimme samoille kursseille. Kun olimme isommissa ryhmissä, saatoimme yhdessä todeta nuo alussa mainitsemani ongelmat ja vähän nauraakin sille :-) Tutustuminen muihin on ryhmätöiden hyvä puoli, mutta tuuriakin tarvitaan.

-Eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme