Jauhelihan paistamisesta.. Olenkohan ainoa?
Nyt kun meillä on ollu vähän tiukempaa taloudellisesti, on minun pitäny ostaa pääsääntöisesti halvempaa jauhelihaa.. Mikä tarkoittaa, että se on tyyliin 23% rasvaa.. Hyi!
Olenkin ruvennu tekemään niin, että kun olen jonkin aikaa ruskistanut lihaa (ja rasva ruvennut irtoamaan) kaadan lihan seasta liiat rasvat pois.. En pidä ällörasvaisesta ruuasta.. Varsinkin jossain keiton pinnalla lilluva rasvakerros on ällö.. Olenko ihan outo?
Kommentit (25)
vinkki: purat sen jauhelihan niihin erillisiin nauhoihin ja paistat ne nauhat silleen jokaisen erikseen, tietty samalle pannulle mahtuu useampia. Nää paistetut nauhat voi kätevästi sitten puristaa paiston jälkeen jolloin niistä saa rasvan sisältä. Lopuksi pyyhit huolella ulkopuolen esim. talouspaperiin.
Huom, varovasti siinä puristusvaiheessa kun pannulta otettu paistettu liha on kuumaa, samoin se rasva.
Meillä kuusi lasta ja nirso mies enkä periaatteesta halua raahata monta kertaa viikossa kalleinta jauhelihaa kaupasta. Rahasta ei ole pulaa, mut en halua tuhlata ruokaan, mut en tarjota huonoakaan. Ostetaan lihatilalta suoraan 10-20kg naudan jauhelihaa pakkaseen ja pakastaa sen n. puolen kilon pusseihin. Halvempaa kuin kaupan huonolaatuinen ja paljon parempaa! Nyt kun oltiin reissussa asuntoautolla niin ostin kaupan jauhelihaa ja kukaan ei syönyt... maistui ja haisi kaikkien mielestä siltä itseltään...
[quote author="ExoPol" time="05.08.2015 klo 18:47"]Vinkki: Osta laadukkaampaa (ja kalliimpaa) jauhelihaa ja jatka sitä soijarouheella. Maussa tai rakenteessa et huomaa mitään eroa.
[/quote]
Ketäköhän sinäkin yrität huijata? Kyllä sen huomaa kilometrin päähänkin, että on soijarouhetta mukana. Sitä paitsi 2 sanaa, Hyi H E L V E T T I!!!
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 18:56"]Mun mielestä se vaikuttaa jotenkin lisätyltä nesteeltä. Vaikka paistan tosi kuumalla pannulla, niin se irtoava nestemäärä on tosi iso. Jauheliha vaan lilluu siiinä.
[/quote]
Jännä ettei mulla irtoa kovinkaan paljoa tuota nestettä, ihan sama minkä tuotemerkin lihaa on. Käytätkö rasvaa paistamiseen? Sitähän rasvaisempi jauheliha ei tarvitse, sen kun lätkäisee kuumalle pannulle.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 18:56"]Mun mielestä se vaikuttaa jotenkin lisätyltä nesteeltä. Vaikka paistan tosi kuumalla pannulla, niin se irtoava nestemäärä on tosi iso. Jauheliha vaan lilluu siiinä.
[/quote]
Liian kylmä pannu tai liikaa kylmää lihaa kerralla.
Rasvaa se irtoava ei ole aloittajallakaan. Vaan nestettä