Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin tehdä jotain, jolla on merkitystä

Vierailija
07.03.2022 |

Viime aikaisten tapahtumien myötä omalla kohdallani on noussut yhä kiihkeämpi halu tehdä jotakin, jolla olisi oikeasti merkitystä. Olen 28-vuotias, mara-puolella tällä hetkellä töissä. Tarkoituksena on ollut seuraavassa yhteishaussa hakeutua uudelleenkoulutettavaksi.

Maailma ahdistaa, sota ahdistaa. Entä jos sitä tulee tänne? Mitä iloa minusta on tarjoilijan papereilla? Olen miettinyt jopa armeijan käymistä, ikärajahan sinne on 29 vuotta eli viimeisiä hetkiä vietäisiin sen puolesta. Vai pitäisikö kouluttautua sairaanhoitajaksi? Leikkaussalin puoli kiinnostaisi kyllä.

On vain niin turha olo. Ja osin masentaa, kun miettii että mitä järkeä lähteä kouluttautumaan vaikka kemian insinööriksi, jos kaikki romahtaa tässä muutaman vuoden sisällä... Tahtoisin tuntea oloni merkitykselliseksi, siltä että teen jotain oikeasti tärkeää. Joka tapauksessa olen alan vaihtoa miettinyt, nyt vain nousee kysymysmerkiksi mikä ala.

Muita? Ajatuksia, neuvoja?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on hyvä aika pohtia, koska yhteishaut starttaa.

Tee lista asioista tai arvoista jotka on sulle merkityksellisiä ja lähde haarukoimaan sen kautta.

Vierailija
2/11 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttaudu puutarhuriksi tai eräoppaaksi.

"Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito,

eikä sekään ole tärkeää."

"Luonto on paras puutarhuri."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit myös miettiä, että täytyykö kaiken elämässäsi olla merkityksellistä? Riittäisikö se, että työsi lisäksi osallistuisit vapaaehtoistyöhön, edes satunnaisesti. Kehittäisit jotain taitoja, joista on apua muille ihmisille. Vanhusten ulkoilutus, eläinsuojeluyhdistyksessä vapaaehtoisena toimiminen, SPR, vapaapalokunta?

Maailmanpelastamistarkoituksessa valittu ammatti ei välttämättä ole kovin hyvä idea. Kun realiteetit iskevät päin naamaa (et oikeasti voikaan pelastaa kaikkia maailman koralliriuttoja), niin löydätkö edelleen mielekkyyden sen työn tekemiseen, vai katoaako siltä kokonaan pohja?

Mikä nykyisessä työssäsi on sellaista, että et koe sitä tärkeäksi/merkitykselliseksi? Työelämässä erilaisten töiden piirteet löytyvät yllättävän monista eri töistä, jos lähdet asiakaspalvelutyöstä toiseen asiakaspalvelutyöhön, ei se työn sisin olemus muutu mihinkään.

Ei ole pakko opiskella kemian insinööriksi. Voit hakeutua töihin jätevesilaitokselle - siellä tehtävä työ on yhteiskunnallisesti erittäin tärkeää! Jos rahasta ei ole tiukkaa, niin voit hakeutua alkutuotantoaloille, maatalouteen tai metsätalouteen. Etenkin metsäpuolelle tarvitaan naisia, koska heidän kykynsä hahmottaa tilanteita on erilainen kuin miehillä, ja koska machovaatimus ei sokaise, niin ei tarvitse hajottaa joka paikkaa...

Vierailija
4/11 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, puutarhuri voisi kyllä sopia. Olen vain kuullut ettei töitä kauheasti ole, ainakaan ympärivuotisesti.

Kemian tai energiatekniikan insinööriä olin alunperin miettinyt, mutta nyt on mennyt tosiaan mietinnät uusiksi. Tutkiminen kiinnostaa bifyke-aineet Hoitoalakin kiinnostaisi, mutta sen alan ongelmat ovat niin paljon olleet tapetilla etenkin viime aikoina, että väkisinkin se syö halua hakeutua sinne... Mara-puolella on aika lailla sama meno nimittäin, ja niistä syistä haluaisin alalta pois.

Vierailija
5/11 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta pois suomesta,saat paremman naapurimaan

Vierailija
6/11 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuut toimeen nuorten sällien kanssa ja voisit kuvitella kestäväsi sitä kehnoa läppää intin ajan, hae, jos vielä ehdit!

Mä suoritin naisten vapaaehtoisen 26-vuotiaana, ja oli helkkarin hyvä kokemus. Tiedän vastuuni, jos poikkeustila tulee.

Arvostan ajatuksiasi.

Vierailija
7/11 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuut toimeen nuorten sällien kanssa ja voisit kuvitella kestäväsi sitä kehnoa läppää intin ajan, hae, jos vielä ehdit!

Mä suoritin naisten vapaaehtoisen 26-vuotiaana, ja oli helkkarin hyvä kokemus. Tiedän vastuuni, jos poikkeustila tulee.

Arvostan ajatuksiasi.

Tätä olen kyllä miettinyt nuorempanakin. Silloin se vain kaatui nuoruuden epävarmuuteen, en mä kuitenkaan osaa tai pärjää jne. Nyt olen siinäkin hoksannut vihdoin sen, että totta kai pärjäisin siinä missä kuka tahansa muukin. Huono läppä ei ole ongelma, olen perusluonteelta melko pitkäpinnainen + vuosien aspatyö on opettanut suodattamaan jos jonkinlaiset haukut ja huudot toisesta korvasta sisään, toisesta ulos... Lehmänhermot löytyy :D

Vierailija
8/11 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit myös miettiä, että täytyykö kaiken elämässäsi olla merkityksellistä? Riittäisikö se, että työsi lisäksi osallistuisit vapaaehtoistyöhön, edes satunnaisesti. Kehittäisit jotain taitoja, joista on apua muille ihmisille. Vanhusten ulkoilutus, eläinsuojeluyhdistyksessä vapaaehtoisena toimiminen, SPR, vapaapalokunta?

Maailmanpelastamistarkoituksessa valittu ammatti ei välttämättä ole kovin hyvä idea. Kun realiteetit iskevät päin naamaa (et oikeasti voikaan pelastaa kaikkia maailman koralliriuttoja), niin löydätkö edelleen mielekkyyden sen työn tekemiseen, vai katoaako siltä kokonaan pohja?

Mikä nykyisessä työssäsi on sellaista, että et koe sitä tärkeäksi/merkitykselliseksi? Työelämässä erilaisten töiden piirteet löytyvät yllättävän monista eri töistä, jos lähdet asiakaspalvelutyöstä toiseen asiakaspalvelutyöhön, ei se työn sisin olemus muutu mihinkään.

Ei ole pakko opiskella kemian insinööriksi. Voit hakeutua töihin jätevesilaitokselle - siellä tehtävä työ on yhteiskunnallisesti erittäin tärkeää! Jos rahasta ei ole tiukkaa, niin voit hakeutua alkutuotantoaloille, maatalouteen tai metsätalouteen. Etenkin metsäpuolelle tarvitaan naisia, koska heidän kykynsä hahmottaa tilanteita on erilainen kuin miehillä, ja koska machovaatimus ei sokaise, niin ei tarvitse hajottaa joka paikkaa...

Puhut ihan asiaa. VPK:ta ja Vapepan toimintaan lähtemistä olen kyllä miettinyt. Voihan se olla fiksua että lähtisi vaikka niistä liikkeelle, lapsenaskelin, katsotaan jos maailmanpelastusinto vie sitten pidemmälle...

Vierailija
9/11 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkityksellisyyden tunnetta voit kohottaa myös muilla elämän osa-alueilla. Ei meidän ihmisarvo määräydy työn, alan, koulutuksen tai sen puutteen perusteella ja on paljon muuta missä voit tehdä merkityksellisiä asioita kuin työ. Vapaaehtoistyön tiedetään tutkitusti nostavan omaa merkityksellisyyden tunnetta ja kohottavan mielialaa. Ala vaikka sijaiskodiksi paikalliselle eläinsuojeluyhdistykselle (niistä on huutava pula) tai käy kärräilemässä vanhuksia ulkoilemassa lähimmässä vanhustentalossa. Tuo että työn kautta kaikki merkityksellisyys aukeaa on harhaa.

Vierailija
10/11 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

imutuksella olisi minulle ainakin merkitystä, ja arvostaisin sitä kovasti.

Vierailija
11/11 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upitellaas jos löytyisi vielä kommenttia. Tuntuu hyvältä kuulla muidenkin kommentteja, eikä vain omassa päässä pyöritellä näitä ajatuksia :)

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän