~~TouKoTaaperTajiEn perjantai~~
Huomenia, aloitanpa ketjua kun unta ei riittänyt ihan aamuun asti.
Kommentit (30)
Eli täällä viikkoja noin 7 kasassa, la nettilaskurien mukaan 24.5. Toinen lapsi olis tuloillaan, mulla ennestään poika 1 v.2 kk.
Tämä alkuraskaus ollut melko helppo, kuten ensimmäinenkin eli ei pahaa oloa eikä kuvotusta. Ainut mikä on erilaista on väsymys, eli illalla 8 aikoihin vois jo mennä nukkumaan, paitsi että kun poika menee vasta 9-10 välillä joten pitää valvoa siihen asti:) Ja jatkuva nälkä vaivaa, se ei yllätys!
Sain tiistaina varattua neuvola-ajan ja ekan ultran, siihen viikolle 11. Kyllä sitä odottelee näkevänsä pikkuisen ultrassa, ajateltiin sen jälkeen kertoa läheisille vasta. Masukin on ihan vähän alkanut pömpöttää, en tiedän johtuuko sen tuosta suklaansyönnistä vai mistä..
t:Minnis rv 7
Täällä jatkuu väsymys, kuvotus ja pissalla ravaaminen. Alavatsa pömpöttää mun mielestä ällösti, johtuen tuosta löllöstä ylimääräisestä pullataikinasta, mistä en kertakaikkiaan ole päässyt eroon. Housut vähän kiristää, mutta ei paljon vielä onneksi. Vielä kun ei viitsisi mammahousujakaan lähteä ostamaan, kun viikkoja on vielä niin vähän.
Tuo kuvotus on ollut sellaista tunnetta niin kuin lapsena, kun oli syönyt liian paljon pullataikinaa ja turvotti ja öklötti.
Onko muilla ollut ongelmana huono fyysinen jaksaminen? Eilen menin työpaikalla raput ylös pukukaapille mikä siis tarkoittaa 3 kerrosväliä, niin meinasi kyllä yrjö lentää siellä ylhäällä ja happi loppua. Onkohan nyt jo hb tipahtanut?! Eikai se näin aikaisin voi!?
Hyvää perjantaipäivää kaikille!
-Pirpaliina ja " Mauno-mato" rv7+0-
Kiitos kaikille kannustuksista ja voimahaleista! Tänään on jo vähän eilistä parempi mieli. Tuhruvuotokin loppui eilen illalla. Yritän nyt koittaa ajatella edes vähän positiivisemmin, vaikka pelko persiissä onkin kova. Parin viikon sisällähän tämä selkiää.
pirpaliini: mitä tuo hb tipahtaminen tarkoittaa? Minulta otettiin maanantaina verenkuva ja siinä myös tuosta hb lääkäri sanoi että on hyvä? Tietääkö joku miksi se tippuu tai mistä se johtuu?
Muuten kuuluu ihan hyvää, heikko olo,muttei hätää kun saa kotona huilailla. Vatsa kyl turvottaa ja joku sanoikin että olo on kuin olisi syönyt liikaa pullataikinaa. Kyllä olo on aivan sellainen.
[color=blue] Mukavaa alkavaa viikonloppua kaikille. [/color]
Sunnuntaina plussasin. Ajattelin, että pitää tulla tänne kyselemään, joko toukokuisille löytyy oma kestestluryhmä. Löytyykö?
Maha on neljäs, en oikein usko vieläkään. Mutta työnimen väsäsin. Kahvi välillä tökkii, lievä kuvotus ja tiheä virtsaamistarve.
Jos tästä johonkin, ajattelin käydä ultrassa yksityisellä ja mennä neuvolaan vasta viime hetkellä. Mihinkään sokerirasituksiin en mene (?). Mieli voi toki vielä muuttua.
Niin sitä jo miettii ensi kesää ja hoitoratkaisuja ja mitä kaikkee sit vauvan kans tehdään ja mitä sitä pystyikään. Tarttis oikeesti vaan olla tässä ja nyt :-)
" Tuure" rv 6 +jotain
Nukuttas...
Itkettäs...
Oksuttas...
Kiukuttas..
Siinä tän päivän teema <3
meil työnimi on _vaan_ juniori.. Äidin vötkäletoukka =D
oikeesti täytys päästä ostaa housuja mut menee tää ainut vapaa vloppu sit muuten muis jutuis =(
kaippa son noustava, esikoinen huutelee vieres äitiä.. Nukkuu viel laitojen takana.. Eipähä karkaa ;)
jaksuja ja vloppuja!
Rv 7+2
Hei vaan,
Täällä on rv 7+2 ja LA 16.5.07. Ihan erilaista kuin ekan kanssa. Kuvottaa jonkin verran, puskee kylmää hikeä ja kuumaa. Ahtaissa paikoissa tulee tosi huo olo esim. bussi.
Ihanaa aikaa sitli. Mulla on jo kahden viikon kuluttua neuvola ja sieltä sitten ultra-aika saadaan.
Maha turvottaa, illalla kiristää farkut paljon. Töissä yritän peittää vielä, kaiketi luulevat, että entisä kiloja ;)
Kaikkea hyvää odotukseen,
Juu ja nälkä on ihan mahoton.
joku kysyi siitä hemoglobiinista (Hb)
Veri laimenee raskausaikana fysiologisesti, koska kiertävä verimäärä lisääntyy. Hemoglobiini laskee raskauden aikana 10-20%. Kun se on alle 100g/l raskauden keskikolmanneksella ta alle 105g/l loppukolmanneksella, pidetään tilaa anemiana. Jos anemia kehittyy vähitellen, voi ainoa oire olla lisääntynyt väsymys, hengenahdistus, sydämentykytys ja sormien puutuminen. Iho ja limakalvot ovat yleensä kalpeahkot. Tavallisin syy on raudanpuute. Äiti kuluttaa rautaa sekä omaan,että sikiön verenmuodostukseen ja kohtulihaksen kasvattamiseen. Selvään riskiryhmään kuuluvat ne naiset joiden edellisestä synnytyksestä on kulunut vajaat kaksi vuotta tai joilla on monisikiöinen raskaus. Omatoimisesti rautaa ei välttämättä kannata kovin aikaisin aloittaa syömään,sillä ilmeisesti alkuraskauden rautalisä voi olla sikiölle haitallinen. (Lähde:Eskola Kaarina & Hytönen Eeva 2002, Nainen hoitotyön asiakkaana, WSOY, 159-160)
No niin, se siitä. Toivottavasti hieman selvensi.
Itselläni pahoinvointi yllätti sitten oikein voimalla eilen. En pystynyt menemään töihin enkä tänäänkään mene. Huomenna yritän sitten jo mennä. Lisäksi huomasin vessassa käydessäni että paperiin jäi hieman jotain värillistä. Ei selkeää verta, mutta sellaista haalean oranssia tai jotain. Säikähdin vähän, mutta ilmeisesti niinkauan kun se ei ole selkeää verta eikä kipuja ole niin hätää ei ole ja yritän elää sen mukaan. Nyt päiviä kasassa 8+3
Hyvää päivänjatkoa kaikille
Kaikilla tuntuu olevan aika kurja olo. Mä olen vaan väsynyt ja selkää särkee. Ei ole huonoa oloa. Toi selkäsärky on kyllä aika ärsyttävä. Joku päivä tästä aiheesta oli oikein joku pino. Pitää käydä etsimässä löytyiskö se vielä. Tää jomottelu alkoi melkein plussan myötä ja aluksi se oli tosi lievää, mutta nyt eilen ja tänään jo aika ikävää.
Kipu on sellasta, kun kannattelis jo isoakin mahaa eli lihakset tai joku siellä särkee alaselässä. Eilen nostelin paria laatikkoa töissä ja sitten olin pitkään huonossa asennossa ja se selvästi pahensi kipua. Eihän siinä mitään kun vaan selkä särkis, mutta nyt kun kipu on voimakkaampi niin se heijastuu masuunkin. Ja se on vähän kurjaa.
Varasin eilen alkuraskauden ultran Femedasta, Larkio-Miettiselle, jota tuttava suositteli. Kuulemma kohtuu hintainenkin. Kelan jälkeen hänellä jäi itselle maksettavaa 70¿.
Yritän varmaan tänään tai maanantaina soitella neuvolaan, kun siellä on kuulemma pahasti ruuhkautuneet ajat. Sinne on siirretty paljon ihmisiä toisen neuvolan alueelta tähän meidän neuvolaan, eikä heille meinata löytää aikoja. Siskoni ei nimittäin melkein saanut pojalleen aikaa 3-vuotis tarkastukseen.
Nyt lopetan ruikutuksen...
Tervetuloa sydämmellisesti kaikki uudet! Itsekin olen ihan tuore tapaus, kun viikkoja vasta 5+2 ja la 30.5.
Vesuviolle, toivottavasti ylimääräiset värit jäivät nyt tuohon yhteen kertaan. Ei ole kivaa. Itsekin joka kerta tarkistelen paperin vessassa. Varmaan seuraavat 7kk ainakin :)
Laru rv 5+2
Silmät ristissä ollaan.
Olisi voinut nukkua vielä paljon pidempään, mutta esikoinen heräsi...
Tänään ajattelin neuvolaan soittaa ja varata ensimmäisen ajan.
Nyt meen kuitenkin lepäilemään, kun esikoinen niin kiltisti leikkii. Jospa vois nukkua lyhyet aamupäiväunet...
[color=green]-sammakko rv 6+0
kävin aamulla lääkärissä. ja on edelleen kaikki hyvin. vauva on kasvanut viikossa reilut 135% eli pituutta on nyt enemmän kuin tuplasti.
alkuraskauden vuodoista lääkäri sanoi, että niitä ei voi itse aiheuttaa eikä estää. ne vain tulee joillekin naisille. siihen tietysti voi liittyä jonkun verran isompi riski, muttei sitä kannata ennenaikaisesti murehtia.
kaikkea_uutta rv8+1
keijo.annikki kyseli " työnimestä" ... Esikoisen työnimi oli tuo " Pinsku" tulee nimestä Pinjamiina jonka keksin sillon odotuksen alussa kun nimiä pohdittiin. Pinjamiinaa ei kuitenkaan nimekseen saanut (eikä edes toiseksinimekseen) mutta täällä netissä on tuo meidän neiti siis ollut alusta asti Pinjamiina eli " Pinsku" =)
Välillä sillon mietittiin että mitä jos tuleekin poika? Joten välillä kutsuttiin masua myös Onnimanniksi..=)
Vielä ei ole masulle virallista työnimeä keksitty, mutta tuoksi onnimanniksi välillä kutsuttu. Samoin Pipariinaksi. Mulle on kuitenkin tullut vähän sellainen olo, että tyttö tulisi. Mutta saa nähdä!
Olo on ollut nyt ihan hyvä. kunhan vaan muistaa syödä usein! Uni on kyllä maistunut. Viime yönä 10,5h! Ja päiväunet on todennäköisesti edessä kun neiti menee nukkumaan! =)
Tuutupii: Olitkos se sinä kun eilen kerroit, ettei lääkäri antanut paljoa toivoa? Mitenkäs se sellaiseen tulokseen tuli, jos sun esikoinenkin on hedelmöittynyt viikkoa oletettua myöhemmin? En halua vaan piristää ja luoda turhia toiveita jos näin ei ole, siis jos lääkärillä oli joku selkeämpi syy tähän kommenttiinsa, mutta minusta ainakin kuulostaa, että taas olisi kaynyt samalla tavalla kuin esikoisestakin! Näin maalaisjärjellä ajateltuna!
nti.tuikkeelle anteeksi! Mullakin taitaa olla tuossa tekstin ymmärtämisessä ongelmia! =) (Viitaten eiliseen kirjoitukseen) En usko että sillä nyt niin merkitystä on onko ne rasvattomia vai " rasvallisia" =) Mutta kiusaa tosiaan neuvola-tätiä kyselemällä!
Pikku-tyyppi toivoi (joku päivä, vähän myöhässä kommentoin=) että kakkonen tulisi olemaan yhtä helppo, kuin esikoinen! Vähän samaa toivon minäkin! neiti kun yleensä nukkuu n. 11h yössä heräämättä! Että samanlainen olisi tervetullut! =) Vaikka yleensä sitä kuulee, että kakkonen olisi ihan erilainen ja yleensä vielä se hankalampi tapaus! Toivotaan että näin ei meidänkohdalla olisi! =)
Kyllä sellainen " hankalampi" vauvakin on tervetullut...
Nyt leikkimään Pinskun kanssa...
-Alpukka rv8+5 & " Pinsku" 1v
[color=orange]Hyvää viikonloppua kaikille!!
Kaikille uusille TERVETULOA!!:)
PIRPALIINA kyseli fyysisestä jaksamisesta....täälä välillä niin laiskottaa et kakkavaipan vaihtaminenkin tuntuu olevan kamalan suuri homma ja hiki puskee päälle:( ja välillä pojan pesut on niin suuri homma ettei millään jaksais,mutta pakko!että tääläkin tuo jaksaminen on välillä vähän heikonlaista. tänään on kylläkin ihmeen pirteä päivä:) käytiin pojan kans lennkillä ja sinne tuo ukkeli nyt jäi pihalle nukkumaan rattaisiin:) saan hetken istua tietokoneella=)
kovin monella tuntuu tänään olevan huonovointinen päivä...jaksuja!!! on tää niin ailahtelevaa välillä ainakin omalla kohdalla....oireita ei paljon ole,mutta siilti välillä tulee niin laiskankohtauksia ettei jaksas liikuttaa mitään ruumiinosaa!!voisin vaan maata sängyllä laiskana....
onneks nyt tuntuu olevan virtaa...ja perjantai perjantai ihanaa viikonloppu lähellä ja ukkoakin näkee enemmän kotona!!!!=)
KAIKKEA_UUTTA ihanaa että lääkärissä selvisi kaiken olevan hyvin:)
ja olikohan muita ultrassa käyneitä......en muista nyt...mutta toivottavasti kaikilla vauvat sielä köllöttelee tyytyväisenä:)
työnimistäkin joku kyseli.....meillä ei varsinaista työnimeä masuvauvalle ole,mutta välillä kutsun sitä mölliksi...en tiiä mistä oon tollasen päähän saanu,mut jo kuumeiluaikana mietin et se on mölli!!
nyt ei muista muuta.....kahvia alkoi tekemään mieli(sori jos joku voi pahoin kun kuuleekin sanan kahvi:/) mulle kahvi maistuu hyvin...:)
kysytäänpä nyt siitä puheen ollen,voi olla et on jo puhetta ollukkin,mutta kuinka moni vielä juo/pystyy juomaan kahvia??
nyt menoksi....moikka moi ja hyvää perjantaita kaikille=)
toymama&" mölli" rv 7+1
Olipa surullisia uutisia eilisessä pinossa. Toivotaan Tuutupii, että hedelmöittyminen olisi tosiaan tapahtunut luultua myöhemmin! Suuren suuri halaus sinne! Onneksi tuhruttelut on kuitenkin loppuneet :)
Tervetuloa uudet ja onnittelut plussasta! :)
Täällä ollaan taas kipeänä :( Just 3 viikkoa sitten olin antibioottikuurilla poskiontelontulehdusta vastaan ja taas on sellanen olo, että poskiontelot on taas tulehtuneet... Kurkku kipeä, ja nuhanenä:( Huomenna olis polttarit ja mä en kestä jos en voi osallistua sinne :( Voihan valituksen valitus :/
pikku-tyyppi kyseli työnimestä, esikoine oli papu ja tämä uusin tulokas on onni-ilona :) Isomummu puhui esikoista pitkään papuksi :) Annettiin kuulemma niin vaikea nimi ( ihan perussuomalainen ) että papu on helpompi muistaa :) Olis pitänyt tehdä esikosta Paavo, niin lempinimi olis voinu pysyä samana ;)
Alpukka kirjoitti tyttö olosta, mulla on kanssa. Kun raskaus on ihan erilainen kun tuosta pojasta... No pojalle olis jo monta nimeä valmiina :)
Nyt menee ihan höpinäksi, tuskin kukaan jaksaa edes lukea.. :)
Hyvää viikoloppua kaikille, jos en ehdi täällä käymään!
onnipapunen 8+3 tai 8+6 " iivari" 1 v
Joo, eli eilen kun kävin ultrassa, piti olla rv 6+4, mutta löytyi sikiöpussi, joka vastasi vain viikkoja 5+2 tai 5+3. Eli hedelmöityminen tapahtunut yli vkon myöhemmin kuin menkkojen mukaan laskettuna. Näin oli tosiaan myös esikon kanssa. Tässä ei sinänsä olisi mitään itkettävää, mutta lääkärin mielestä en olisi voinut sitten saada plussaa jo 10.9. (kun hedelm. 4./5.9.) eli hedelmöitys on hänen mukaansa tapahtunut aikaisemmin ja siksipä pussin koko on liian pieni ja kehitys pysähtynyt = tuulimuna.
Kovin oli vakuuttunut asiastaan ja puhui tyyliin " kun vuoto alkaa ja nyt kun tämä menee kesken..." Mutta toisaalta en ymmärrä, miksei haaleaa (siis tosiaankin haaleaa) plussaa voisi saada Aconin 10:llä jo seuraavana sunnuntaina, jos maanantaina on hedelmöitynyt. Ja kun en edes tiedä, mikä mun kierron pituus oli: kaksi edellistä olivat 21 ja 38 pvä, joten ota siitä nyt selvää, on ihan hyvin voinut olla vaikka 35 ja siihen suhteutettuna tuo 4.-5.9. hedelmöityminen on sopiva.
Tosiaan, 2 vkon kuluttua kontrolli, jos vuoto ei ala.
Sinänsä olen saanut hieman lisätoivoa tämän palstan teksteistä. Esim. niistä, joissa vaikkapa vkolla 9 diagnosoitu tuulimuna onkin vkolla 11 ihan elävä sikiö. Jos toivoo, että tosiaan viikkoja on nyt tuo 5+3, ultralöydökset olivat ihan normaalit ja toivoa vielä on. Yritän jaksaa sinnitellä pari viikkoa, vaikka kyllä eilen itkin silmät päästäni. Ja vielä kun mieskin on työmatkalla - ei ollut edes lohduttavaa syliä. Äitille en halunnut mennä parkumaan, kun ei vielä koko raskaudesta (?) tiedä ja jos jotain tällaista puhuisin sille, saisi varmaan sydärin huolesta ja joutuisi samantien sairaalaan...
Onneksi te olette olemassa! Tällainen vertaistuki on aivan ihana asia!
Piti eilen kirjoitella kuulumisia taas " pitkän" sivustaseurailun jälkeen.. mutt Tuutupiin viesti sai niin pahalle mieleelle, että meni ihan fiilikset. Toivotaan todellakin sydämen pohjasta asti, että kaikki on hyvin! <3
ON:Nyt on alkanut tulla pientä etovaa oloa.. Vähänkin oudot hajut saa yökkäyksen partaalle. Selkäsärkyjä on myös minulla, ei pahoja mutta sellaista pientä jomotusta. Iltaisin masussa velloo ja todella vaikea keksiä asentoa missä olisi hyvä nukkua! =/
Toymama: täälä kahvi maistuu myös. Montahan kuppia on se max mitä saa juoda? (tietenkin kokonaan ilman olisi parempi) Itse juon n.3 kuppia, vähintään 1 on saatava heti aamulla, että saa silmät kunnolla auki. Joka olisi suotavaa tuon pikku-ukon kanssa touhutessa. :) Puistoon on lähdettävä, oli sää mikä tahansa. Tuppaa tuota ebergiaa olevan senverran runsaasti. :D
Mitähän muuta.. työnimeä ei ole vielä keksitty tai mietitty.. vauvaksi vaan sanotaan :) Esikoinen oli Väpä
täytyy mennä.. Jaksuja kaikille!
Tiitiäinen, pikku-ukko ja musuvauva 5+5
Moikka Tuutupii ja muut myös,
Tiedän erittäin hyvin mitä sinä läpikäyt nyt. Olin itse vastaavassa tilanteessa viime huhtikuussa ja koska olen nyt täällä Toukotaapertajissa, niin arvata sen saattaa ettei hyvin käynyt.
Sinulla on kuitenkin vain viikkoa pienempi vauva, itselläni 3 viikkoa, joten niiden odotusviikkojen ajan en itse kovasti jaksanut uskoa, että hyvin kävisi. Olen tottunut, että minun pitää kokea kaikki aina kantapään kautta.
Mutta, mutta molempia tarinoita löytyy, sekä hyvin että huonosti päättyviä. Muista, että ero on vain viikko, se on hyvä. Entä onko sinulla raskausoireita? Jos on, niin sekin on hyvä merkki. Vatsan kasvu ei valitettavasti kerro kuulemma mitään. Itselleni sanottiin, että kohtu on niin tyhmä, että se jatkoi kasvamista, vaikka vauva ei enää sitä tehnytkään.
Toivon kovasti, että kaikki päättyy hyvin, koska se on niin raskasta, kun on jo ehtinyt iloita ja sitten se otetaankin pois. Mutta muista, jos näin tulee kuitenkin käymään, niin hän ei vain ollut elinkelpoinen yksilö ja luonto auttoi sinua ratkaisussa, ettet joudu sitä itse tekemään esim rakenneultran jälkeen.
Isosti tsemppiä ja muista, että positiivinen mieli on teille kummallakein hyväksi!!!
T: Hetan-äiti rv8+1
Tylsää kun perjantai on menettänyt merkityksensä kun lauantainakin pitää töihin.. aion sen homman kyllä lopettaa joulun jälkeen..saa hyvällä mielellä lopettaa kaikki ressaavat asiat:)
Tänään ei oksu meillä kyläillyt, kun heti sängystä noustessa join tuoremehua ja söin viilin. Huono olo oli kyllä..mutta ei tarvinnut oksentaa..*koputtaa puuta* iltaahan on vielä jäljellä pitkästi..
Työnimistä..Meillä jo ennenkuin tästä nappulasta oli tietoakaan, mies sanoi että jos raskaaksi joskus tuun, niin sen " nimi" on pupli... nyt hän muisti sen sitten, ja pupli on ollut.. Miehen logiikalla kun sehän on vedessä ;)
Tsemppiä ja voimia sairastavalle onnipapuselle ja muille pahan olon (henkisen tai fyysisen) kanssa kärvisteleville!!
Kuuluillaan taas!! T:Mirage + pupli 7+6/8+1..en vieläkään osaa päättää kumpaa uskon..tosin luulis neuvolatätin olevan mua fiksumpi..;)
Eilinen ilta päättyi uupumuksen kera närästykseen. Voi pahkeinen, viime raskaudessa se oli kroonista ja sitä vaivaa en halua. Etovaa oloa ei vielä ole ollut, mutta ehkä viimeksi kärsin tämänkin edestä, kun voin pahoin koko raskauden ajan :( Juu ja turvotustakin ilmestyi.
Onhan tää toisaalta yhtä valittamista, mutta toisaalta aivan ihanaa :D
Tänään ajattelin ottaa yhteyttä neuvolaan, toivottavasti saisin ajan nopeasti niin virallistuisi sitten tämäkin odotus.
Kyssäri: Onko teillä mitä lempinimeä jo masulle?
Meillä on AatuEetu
rv jotain kuusi?