Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa yksikin syy, mitä haittaa Suomen Nato-jäsenyydestä olisi?

Vierailija
07.03.2022 |

Jos ja kun Suomi liittyy Natoon, siihen ei liity Suomelle haittaa.
Jos joku niitä haittoja keksii, millaisia ne ovat?

Kommentit (102)

Vierailija
1/102 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Natoon ha heti

Vierailija
2/102 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyötyä. Jenkkien tukikohtia Suomeen?

Nou thänks.

Kehitetään mielummin omat ydinpommit ja ohjukset, omat turvatakuut niin loppuu se vi tun vikinä rajojen takana!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/102 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän antaisi päinvastoin meille oikean turvan Venäjää vastaan.

Mitkään nämä hehkutetut "allit" eivät sitä tee.

Vierailija
4/102 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne eskaloituu. Eskaloituminenkin voi eskaloitua eskaloitumistaan.

Vierailija
5/102 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittoudumme ulkopoliittisesti kehitysmaiden kanssa. Kyllä minulle USA yhteistyö käy aivan hyvin.

Vierailija
6/102 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyödyt ovat isommat kuin haitat. Venäjä ei ole hyökännyt Nato-maahan. Mutta kun Suomi on niin lälly, ettei se mene Natoon, ei vaan kansaa pidetään Venäjän pelon takia löysässä hirressä. Ansaitsemme parempaa.

Vierailija
7/102 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Natoon liittyminen tarkoittaisi sitä että venäjä on voittanut ja ollaan aika kusessa sen jälkeen.

Se nimenomaan tarkoittaisi, ettei Venäjä voi voittaa, koska Nato on täysin ylivoimainen vastus sille.

Vierailija
8/102 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanne eskaloituu. Eskaloituminenkin voi eskaloitua eskaloitumistaan.

Mitäs sitten tehdään jos se eskaloituu eskaloitumistaan ilman, että tehdään mitään? Ei tuossa reilu kuukausi sitten kukaan uskonut siihenkään, että venäläiset alkaisivat teurastamaan ukrainalaisia siviileitä.

Vierailija
9/102 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erkki tuomioja ja tarja halonen joutuisi tunnustamaan olleensa koko poliittisen uransa väärässä ja tätä ei tule tapahtumaan. Siksipä suomi ajautuu ennemmin sotaan venäjän kanssa kuin että suomi onnistuisi liittymään natoon riittävän ripeästi sodan välttääkseen. Omat poliitikot tulee kaatamaan tämän nato hankkeen ja nuo on täysin vakuuttuneet siitä että ne tekee oikein. Jälkeenpäin ne tulee syyttämään natoon liittymistä halunneita sodasta jonka itse aiheutti jarrutuksellaan. 

Vierailija
10/102 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Natoon liittyminen tarkoittaisi sitä että venäjä on voittanut ja ollaan aika kusessa sen jälkeen.

Voittanut? Venäjän yksi päätavoite on estää uusien maiden liittyminen NATOon joten miten ihmeessä se olisi voittanut jos Suomi liittyy? Joku ihmeen venäläinen logiikka sinulla.

Vierailija
11/102 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyötyä. Jenkkien tukikohtia Suomeen?

Nou thänks.

Kehitetään mielummin omat ydinpommit ja ohjukset, omat turvatakuut niin loppuu se vi tun vikinä rajojen takana!

Kansainvälisillä sopimuksilla on rajattu pois mahdollisuus, että uudet maat saisivat kehittää omia ydinaseita. Katso, mitä Iranille on tapahtunut. Jos Suomi ryhtyisi tuollaiseen puuhaan, joutuisimme hyvin pahaan kauppasaartoon kaikkien länsimaiden taholta, eikä Venäjäkään tietysti moista hyväksyisi. Tuo olisi siis taloudellinen itsemurha.

Vierailija
12/102 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi joutuisi NATO:ssakin "nettomaksajan" asemaan ja maksaisi kätevästi ainakin Baltian puolustuskuluja.

Vierailija
13/102 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erkki tuomioja ja tarja halonen joutuisi tunnustamaan olleensa koko poliittisen uransa väärässä ja tätä ei tule tapahtumaan. Siksipä suomi ajautuu ennemmin sotaan venäjän kanssa kuin että suomi onnistuisi liittymään natoon riittävän ripeästi sodan välttääkseen. Omat poliitikot tulee kaatamaan tämän nato hankkeen ja nuo on täysin vakuuttuneet siitä että ne tekee oikein. Jälkeenpäin ne tulee syyttämään natoon liittymistä halunneita sodasta jonka itse aiheutti jarrutuksellaan. 

Päinvastoin. Eduskuntavaaleihin on aikaa vain vuosi ja yleinen kansalaismielipide on koko ajan tärkeämpi ja tärkeämpi puolueille. Jos yli puolet kansasta kannattaa NATO-jäsenyyttä, se on tärkein vaaliteema jos jäsenyys ei ole jo ennen sitä toteutunut. Aika harva poliitikko uskaltaa kovin avoimesti vastustaa asiaa jota enemmistö äänestäjistä kannattaa.

En usko että puolueet haluavat NATO-vaaleja joten kyllä asia pitää hoitaa sitä ennen.

Vierailija
14/102 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jäsenmaksut nyt ainakin. Samoin ne velvoitteet muita Nato-maita kohtaan. Ja minä en ainakaan tiedä, mitä se tarkoittaisi nykyisien puolustusvoimien ja esimerkiksi asevelvollisuuden suhteen, joten en kyllä innosta puhkuen sinne ole menossa. 

Kai sille on olemassa syyt, miksi sinne ei nyt kovin hätäisesti olla ryntäämässä. Luotan, että nämä toppuuttelijat tietävät syyt paremmin kuin minä. 

Vierailija
15/102 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi joutuisi NATO:ssakin "nettomaksajan" asemaan ja maksaisi kätevästi ainakin Baltian puolustuskuluja.

Ei NATOssa makseta suoraan muiden kuluja. Se tapa jolla kuluja voisi tulla olisi se jos Suomi sijoittaisi joitain joukkoja pysyvästi Viroon tai lähettäisi jotain aseita sinne.

Vierailija
16/102 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä väite ei pidä paikkaansa. Kukin Nato-maa maksaa omat puolustusmenonsa, Suomesta ei tehtäisi tulonsiirtoja Baltian maiden tai yhtään minkään Nato-maan puolustusbudjetin kasvattamiseksi.

Natolla on toki omat hallinnolliset kulunsa, Suomen osuus niistä olisi 30-50 miljoonaa. Lähde: https://yle.fi/uutiset/3-12330047

Vierailija
17/102 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jäsenmaksut nyt ainakin. Samoin ne velvoitteet muita Nato-maita kohtaan. Ja minä en ainakaan tiedä, mitä se tarkoittaisi nykyisien puolustusvoimien ja esimerkiksi asevelvollisuuden suhteen, joten en kyllä innosta puhkuen sinne ole menossa. 

Kai sille on olemassa syyt, miksi sinne ei nyt kovin hätäisesti olla ryntäämässä. Luotan, että nämä toppuuttelijat tietävät syyt paremmin kuin minä. 

Se tarkoittaisi aika vähän. Varusmiehiä ei lähetetä ulkomaille vaan sinne menevät vain ja ainoastaan vapaaehtoiset sellaisiin tehtäviin hakeneet, ihan kuten ulkomaanoperaatioihin tähänkin asti.

Käytännössä NATO-jäsenyys auttaisi Suomea niin että saisimme kriisitilanteessa sellaista asellista apua jonka kyvyt ovat meillä itsellämme vajavaiset. Esim. ilmavavonta (tutkakoneet), elektroninen sodankäynti, ohjustorjunta ja meripuolustus. Saisimme luultavasti myös muiden maiden ilmavoimien koneita tukemaan ilmapuolustusta.

Vierailija
18/102 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä tiivissä paketissa tietoa Naton vaikutuksista asevelvollisuuteen, puolutusvoimiin ym. Tiedot myös Nato-jäsenyyden hintalapusta. https://yle.fi/uutiset/3-12330047

Jos haluaa pidemmin perehtyä asiaan, voi lukea vaikka Ulkoministeriön viimeisimmät selvitykset Nato-jäsenyyden vaikutuksista. Nämä ovat jo hyvin perusteellisia raportteja. Mutta tuosta uutisesta jo selviää aika moni perusjuttu.

Vierailija
19/102 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoat syyt ovat suomettuminen ja menneisyyteen katsominen, sekä tosiasioiden kieltäminen.

Vierailija
20/102 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tarkoittaisi aika vähän. Varusmiehiä ei lähetetä ulkomaille vaan sinne menevät vain ja ainoastaan vapaaehtoiset sellaisiin tehtäviin hakeneet, ihan kuten ulkomaanoperaatioihin tähänkin asti.

Käytännössä NATO-jäsenyys auttaisi Suomea niin että saisimme kriisitilanteessa sellaista asellista apua jonka kyvyt ovat meillä itsellämme vajavaiset. Esim. ilmavavonta (tutkakoneet), elektroninen sodankäynti, ohjustorjunta ja meripuolustus. Saisimme luultavasti myös muiden maiden ilmavoimien koneita tukemaan ilmapuolustusta.

Olisiko sitten esimerkiksi puolustusvoimien hankinnatkin edelleen Suomen hallinnassa kokonaan, vai voiko Nato esittää tällaisiin asioihin omat vaatimuksensa? Ja vaikuttaisiko se jollain tavalla Venäjän välisiin diplomaattisuhteisiin? (Siis muulla tavalla kuin että Putin ei tykkää.) Voisiko Suomi sen jälkeen olla esimerkiksi rauhanneuvottelijaosapuolena tällaisissa kriiseissä tms vai olisiko kaikki tällainen Naton alaisuudessa? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän