Mistä tulee sanonta "potkaista tyhjää"?
Kommentit (14)
Kun ihminen on kuolinvuoteellaan, hän voi viimeisenä tekonaan nostaa jalan nopeasti ylös ja sitten takaisin alas. Jalkaa voi myös sätkytellä ilmassa. Sitten kuolee = on potkaissut tyhjää.
Olen aina ajatellut, että siitä kun ihminen kuolee ja raajat saattavat sätkiä hetken..
Mun hiiri sättkytteli takajalkaansa kun se kuoli. Potki kirjaimellisesti kyljellään tyhjään.
Heittää veivinsä = elämää verrataan laiturilla kalastamiseen: seistään virveli eli "veivi" kädessä laiturilla ja yritetään saada kalaa. Sitten kyllästytään ja heitetään veivi järveen ja lähdetään pois.
Varmaankin ennen vanhaan maaseudulla ihmiset on paljon nähneet noita kotieläimiä, jotka on kuollessaan sätkytelleet raajojaan.
Englannin kielessä sanotaan että potkaisee ämpäriä. Liittyisiköhän sekin jotenkin tuohon hirttäytymiseen, huh.
Tyhjän potkaisemiseen sisältyy myös ajatus kuoleman jälkeisestä tyhjyydestä, ihminen siirtyy tilaan jossa ei ole mitään.
Ihmiselle pistettiin pää hirttosilmukkaan ja ämpäri jalkojen alle. Ja siinä sitten tyyppi tasapainotteli epävakaalla ämpärillä, ja kun tasapaino petti ihminen "potkaisi tyhjää". Jotain tuonne päin luulen. Kädet taisi olla sidotut, tai en tiedä
Mitä oon noita gore-hirttovideoita paljon katsellu, niin yleensä hirttämisessä ei potkita ollenkaan. Uhri vain killuu narussa sätkimättä. Tähän toki vähän vaikuttaa, että katkeavatko niskat jos pudotus on pitkä.
"Kick the wind" on englannissa vanhempi muoto kuin "kick the bucket". Silloin hirttotuomiot oli yleisempiä kuin itsemurhat.
Minä olen jotenkin ajatellut sen sarjakuvatyyliin niin, että ihminen potkaisee jotain, mutta potkaisee ohi, ja keikahtaa siksi selälleen. Jää sitten siihen maate pysyväisemminkin.
Joo kävin tarkistaa, se on niin että tyypillä on ämpäri jalkojen alla ja pää hirttosilmukassa, ja ne sitten pystyivät jalkojen alta potkaisemaan sen ämpärin pois ja "potkaisivat tyhjää"
Jos jänis potkaisee ilmaan eli kirjaimellisesti "tyhjää" sen selkäranka saattaa taittua ja jänis saattaa siihen kuolla..
Hirttäytyessään ihminen potkaisee tyhjää.