Kuinka usein käytte gynekologilla?
Siinäpä se kysymys otsikossa jo tulikin. Itse en ole käynyt kertaakaan, mikä jaksaa ystäviäni ihmetyttää. En kuitenkaan tiedä, miksi sinne menisin itseäni esittelemään. Mitään vaivaa ei ole enkä ole koskaan seurustellut tai harrastanut seksiä, joten ehkäisyäkään en tarvitse. Onko joku kansalaisvelvollisuus käydä avaamassa haaransa siellä vaikkapa kerran vuodessa?
Kommentit (30)
En ole käynyt koskaan. Kerran kävin papakokeessa, kun tuli kutsu joukkoseulontaan, ja hoitaja sanoi, ettei sillekään ole niin tarvetta, kun en ole harrastanut seksiä.
En oo koskaan käyny ja mua pelottaa sit kun se joskus on edessä.. Millain siellä edes pitäis olla? Kukaan ei oo koskaan kattonu mun alapäätä, kun minä ja ex poikaystävä... :D Nii ällöttää jo ajatus et joku ventovieras sitä kattelis ja sörkkis..
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 18:50"]Kävin tänä vuonna kun ikäluokkani oli kutsuttu papakokeeseen. Sitä ennen kävin kolmisen vuotta sitten.
[/quote]
No sitä ei gyne ota eikä siinä tehdä sisätutkimusta jne.
Käyn seulontapapassa 5 voden välein ja gynegologilla n. 2 vuoden välein ihan vain perustarkastuksessa. Jos on perhesuunnitteluneuvolan kirjoilla, se riittänee. Äitysneuvolan asikaat ovat hyvässä kontrollissa. Jos ei mihinkään em. piirin kuulu, gynegologikäynnit voi aloittaa näitten systeemien jälkeen. Fiksu gynegologi kylä kertoo, milloin syytä seuraavaksi tulla. Omani suosittelee siis n. 2 vuoden välein. Sen verran kannataa itsestään huolta pitää, että tämän kulun itselleen suo. Käyttäähän sitä autoakin huollossa ja kampaajalle yms. kuluu moninkertainen summa.
No olettepas te nuoretkin ihmiset ihme niuhoja. Seksistä puhutaan ja pintaa näytetään, mutta sitten kun pitäisi käydä lääkärillä, olette kuin islaminuskoiset . Laittakaa burkha päähän, ettei näy punastelu! Olen ihan pöyristynyt, menkää nyt hyvät ihmiset asiallisesti tutkimuksiin. Papat ja rintasyöpäseulonnat ja tutkimukset ajallaan. Itse käyn n. parin vuoden välein ja olen yli 50 v. Ei hävetä, enkä puhu ronkkimisesta tai haarojen levittelystä...
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 21:00"]Kerran kahdessa vuodessa. Missään virallisissa ohjeistuksissa ei suositella käyntiä joka vuosi jos ei ole gyn.sairauksia eikä tarvitse lääkereseptejä. Ammattipiireissä gynekologilla ravaajat tunnetaan ns. " helpon rahan" tuojina. Se on joku kumma legenda, että pitäisi käydä joka vuosi. Kaikilla ei todellakaan ole tarvetta. Kaksi sisartani ovat lääkäreitä eivätkä hekään käy joka vuosi.
[/quote]
Lääkärit nyt etenkän ei käy itse missään lääkärissä. Terapoivat itse itseään.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 21:23"]
No olettepas te nuoretkin ihmiset ihme niuhoja. Seksistä puhutaan ja pintaa näytetään, mutta sitten kun pitäisi käydä lääkärillä, olette kuin islaminuskoiset . Laittakaa burkha päähän, ettei näy punastelu! Olen ihan pöyristynyt, menkää nyt hyvät ihmiset asiallisesti tutkimuksiin. Papat ja rintasyöpäseulonnat ja tutkimukset ajallaan. Itse käyn n. parin vuoden välein ja olen yli 50 v. Ei hävetä, enkä puhu ronkkimisesta tai haarojen levittelystä...
[/quote]
Mistä tää nyt tuli? Tässä ketjussa gynellä käymättömistä monet taitavat olla neitsyitä, eikä niitä papa-testejä eikä tietääkseni rintasyöpäseulontojakaan tee gynekologit...? Ja tosiaan se kerran vuodessa käyminen ei ole missään tapauksessa tarpeellista terveelle ihmiselle, siitäkin ollaan täällä jo puhuttu. Mutta joo, jatka omasta erinomaisuudestasi nauttimista.
Kyllä se minusta tuntui aika ikävästi juurikin ronkkimiselta, kun neitsyenä ja koskaan seurustelemattomana kävin niissä sisätutkimuksissa. En osannut ajatella, ettei siihen olisi tarvinnut suostua.
En edelleenkään puhu seksistä tai paljastele mitään pintoja kuin omalle miehelle. Kyllä olen vähän häveliäs ja tuntuu inhottavalta joutua riisuutumaan ja näyttämään niin yksityisiä alueita, liekö sitten noiden aiempien lääkärikokemusten ansiota. Mutta kyllä minäkin sinne sisätutkimukseen ja papa-kokeeseen menen viimeistään kun tämä kierukka täytyy ottaa pois. -9-
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 20:57"]Liian harvoin. Monta vuotta on taas vierähtänyt, mutta en saa asiaa hoidettua.
[/quote]
Sama. Viime kerrasta nyt 5 vuotta. Pitäisi kyllä mennä. Nyt synnytyksestä kohta vuosi. Onkohan muuten niin, että pitäisi käydä synnytyksen jälkeen? Huoh, taidan huomenna varata ajan. Varaa säkin. :)
Papa- koe suositusta on harvennettu. 5 - vuoden välein riittää, jos ei jotain erityistä syytä ole ottaa useammin. Olin itse toukokuussa gynegologilla, eikä ottanut papa - näytettä vaikka edellisestä 3 vuotta. Sanoi vain, että mene sitten kun kutsutaan, 5 v. välein riittää.