avioliitto: sukunimi ei vaihdu, vaihtuuko passi?
häät on viikonloppuna, ja olen pitänyt itsestäänselvänä ettei passia tarvitse vaihtaa jos ei sukunimi vaihdu - eihän passissa lue mitään siviilisäädystä. ensi viikolla ollaan lähdössä häämatkalle ja poliisin passi-toimiston puhelinpalvelu oli jo kiinni tältä päivältä ... eli tietääkö mammat? tarviiko mut nyt sitten hakea joku pikapassi vai saanko pitää vanhan passin?
Kommentit (15)
Vaihtuu joo ja sulta vaihdetaan myös sukuelimet pian ihan erilaisiin.
Tietenkin täytyy vaihtaa. Voit myös saada sakot, jos pidät mukana vanhaa passiasi - sehän on laiton asiakirja sen jälkeen, kun olet mennyt naimisiin.
Siis miksi oi miksi pitäisi hankkia uusi passi?!?!?!
Olet ilmeisesti mies, koska sukunimesi ei vaihdu. Pärjäät itse edelleen vanhalla passilla, mutta vaimosi pitää liittää passiisi, jos haluaa jatkossa liikkua mukanasi.
Pitääkö erotessakin hankkia uusi passi???
Aivan.
Tietenkin erotessa pitää uusia passi kuten avioituessakin, koska et ole enää samalla siviilisäädyllä ja siksi passi ei ole enää voimassa. Perusasia.
Siis ei tietenkään täydy vaihtaa. Kuten sanoit, eihän siinä passissa sanota mitään siviilisäädystä. Eli millä lailla uusi passi olisi erilainen vanhaan jos nimi on sama? Niinpä..ei millään lailla. Henkilöllisyytesi on edelleen ihan sama, olit naimisissa tai et. Vain nimen vaihtuessa pitää vaihtaa passi, koska silloinhan et ole enää samanniminen henkilö kuin passissa.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 14:13"]
Tarvii uuden... Siihen sun passiin laitetaan miehes sormenjäljet että ulkomailla tietävät kuka sut omistaa.
[/quote]
Kyllä. Minun passissani on vain lapsi merkittynä. Mieheni passissa on paikka vaimolle, mutta jostain syystä en ole saanut vielä itseäni sinne liitettyä. Ehkä nyt kun passini menee vanhaksi, eikä lastakaan saa uuteen, niin mennään kaikki miehen passiin. Tulee halvemmaksi.
Tottakai uusi passi pitää hankkia. Samoin kuin lapsi on vanhemman passissa, myös vaimo on miehen passissa. Muista, että tarvitset miehen lallekirjoituksen passihakemukseesi. Soita passitoimistoon ja kysy, kelpaako se jos lähetät miehen suostumuksen skannattuna vai pitääkö käydä paikanpäällä.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 14:06"]
Olet ilmeisesti mies, koska sukunimesi ei vaihdu. Pärjäät itse edelleen vanhalla passilla, mutta vaimosi pitää liittää passiisi, jos haluaa jatkossa liikkua mukanasi.
[/quote]
lollers.
-AP
Peukutuksista päätellen iso osa lukijoista ei ymmärrä ironiaa. Luetaan sanasta sanaan ja ymmärretään sanatarkasti. Huoh.
kiitos asiallisista vastauksista, niitäkin taisi olla joukossa muutama. tiesin että kysymys oli tyhmä mutta aloin panikoimaan viime metreillä ja epäilemään itseäni - onneksi kukaan muu av-mamma ei ole päiviä ennen häitä sekoillut ja epäillyt järjenjuoksuaan?
(lähinnä olin yhtäkkiä paranoidi siitä että tieto siviilisäädystä on jotenkin enkoodattu passin tietoihin, onhan passissa muutakin tietoa kuin se näkyvä, eli nimi jne. toki oletan että mahdolliset lisätiedot, jotka passivirkailijat koneellaan näkee on sellasia jotka tulee tietokoneelta ja päivittyvät sitä kautta, ei sillä että virkailijoita kiinnostaisi siviilisäätyni.... joo lopetan nyt ennen kuin hajoan)
Tietysti tarvitset uuden passin. Passiin ujutetaan pieni siru, joka takaa sulle vip-palvelun kaikilla maailman lentokentillä ja satamissa. Kuuluthan nyt avionsäätyyn, joka on yhteiskunnan tukipönkä. Tietty jos et tätä palvelua jostain syystä halua käyttää niin ei tarvitse uusia.
Sama käy.