Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Subjektiivista päivähoitoa vastustavien työpaikat ja turvaverkot

Vierailija
04.08.2015 |

Kysymys subjektiivista päivähoitoa vastustaville: onko teillä varmat työpaikat ja hyvät turvaverkostot? Minusta nimittäin tuntuu, että olisi helppo vastustaa kaikkien oikeutta päivähoitoon, jos työpaikka on odottamassa ja lapsen saa halutessaan vaikka isovanhemman hoiviin.

Minulla ei ollut vanhempain- ja hoitovapaalla työpaikkaa odottamassa, eikä meillä ole ketään, jolle olisimme lapsen laittaneet tarvittaessa hoitoon. 2,5-vuotias oli kevään puolipäivähoidossa noin kymmenen päivää viikossa, jotta saisin lukea pääsykokeeseen. Sain opiskelupaikan.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 16:51"]

Et sitten työttömänä ollessasi ollut halukas tekemään sairauslomasijaisuuksia tai muita "nopeita"työpätkiä?? Itse olen useamman lähiseudun kunnan sijaisrekistereissä ja lisäksi parin rekryfirman listoilla, ja todellakin menen töihin vaikka päivän parin varoajalla. Että voin näin tehdä, lapsilla on oltava hoitopaikat valmiina. Ja lapsia kohtaan on myös tärkeää, että eivät ole "heittopusseina" ykdi tuolla ja toinen toisessa hoitopaikassa ja taas kuukauden päästä jossain muualla! Työhaluisella työttömällä (aktiivisella ja työkykyisellä) pitää olla mahdollisuus ottaa töitä vastaan nopeastikin ja tietenkin tarvittaessa käydä työhaastatteluissa ja soveltuvuuskokeissa. Epäilys herää, että näillä kyllä minä vain työttömänä heti irtisanoin hoitopaikat ja hoidin lapsia 24/7 -ihmisllä on joko ollut huonot työllistymishalut ja -aktiivisuus tai sitten erittäin hyvät turvaverkot. t.akateeminen työtön/pätkätyöläinen

[/quote]

En ole tuo jolle vastasit, mutta on paljon aloja, joissa ei ole samanlaisia sijaispankkeja kuin esimerkiksi hoito - ja opetusalalla, eikä sijaisia käytetä koska työt eivät ole sellaisia, että voit napata siihen tuntemattoman ihmisen muutamaksi tunniksi.  Eihän me tiedetä tän kirjoittajan koulutusta. Jos ala on sellainen, että niitä päivän pätkiä ei ole ylipäänsä tarjolla, voi aivan kaikessa rauhassa luottaa siihen, että hoitopaikka on valmiina kun työt alkavat.

Vierailija
42/55 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 16:51"]Esimerkiksi työkaverini urputtaa kun vaimonsa saattaisi joutua hoitamaan vauvaa ja 4v lasta kotona. Sitä en ymmärrä. Toinen pitäisi kai saada ehdottomasti vietyä täyshoitoon. Miksi?
[/quote]
Sulla taitaa olla helpot lapset tai sitten todella vähän omaa elämää?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 16:57"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 16:51"]Esimerkiksi työkaverini urputtaa kun vaimonsa saattaisi joutua hoitamaan vauvaa ja 4v lasta kotona. Sitä en ymmärrä. Toinen pitäisi kai saada ehdottomasti vietyä täyshoitoon. Miksi?
[/quote]
Sulla taitaa olla helpot lapset tai sitten todella vähän omaa elämää?!
[/quote]
Heh:) Varmaan molemmat

Vierailija
44/55 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 16:57"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 16:51"]Esimerkiksi työkaverini urputtaa kun vaimonsa saattaisi joutua hoitamaan vauvaa ja 4v lasta kotona. Sitä en ymmärrä. Toinen pitäisi kai saada ehdottomasti vietyä täyshoitoon. Miksi? [/quote] Sulla taitaa olla helpot lapset tai sitten todella vähän omaa elämää?!

[/quote]

Lapsien tekeminen on oma valinta. Jos helppous ja "oma elämä" on ne prioriteetit tässä elämässä, ei kannata tehdä lapsia. 

Vierailija
45/55 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 16:56"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 16:51"]

Et sitten työttömänä ollessasi ollut halukas tekemään sairauslomasijaisuuksia tai muita "nopeita"työpätkiä?? Itse olen useamman lähiseudun kunnan sijaisrekistereissä ja lisäksi parin rekryfirman listoilla, ja todellakin menen töihin vaikka päivän parin varoajalla. Että voin näin tehdä, lapsilla on oltava hoitopaikat valmiina. Ja lapsia kohtaan on myös tärkeää, että eivät ole "heittopusseina" ykdi tuolla ja toinen toisessa hoitopaikassa ja taas kuukauden päästä jossain muualla! Työhaluisella työttömällä (aktiivisella ja työkykyisellä) pitää olla mahdollisuus ottaa töitä vastaan nopeastikin ja tietenkin tarvittaessa käydä työhaastatteluissa ja soveltuvuuskokeissa. Epäilys herää, että näillä kyllä minä vain työttömänä heti irtisanoin hoitopaikat ja hoidin lapsia 24/7 -ihmisllä on joko ollut huonot työllistymishalut ja -aktiivisuus tai sitten erittäin hyvät turvaverkot. t.akateeminen työtön/pätkätyöläinen

[/quote]

En ole tuo jolle vastasit, mutta on paljon aloja, joissa ei ole samanlaisia sijaispankkeja kuin esimerkiksi hoito - ja opetusalalla, eikä sijaisia käytetä koska työt eivät ole sellaisia, että voit napata siihen tuntemattoman ihmisen muutamaksi tunniksi.  Eihän me tiedetä tän kirjoittajan koulutusta. Jos ala on sellainen, että niitä päivän pätkiä ei ole ylipäänsä tarjolla, voi aivan kaikessa rauhassa luottaa siihen, että hoitopaikka on valmiina kun työt alkavat.
[/quote]
Totta kai aloissa on eroja, kuten on myös sijaispätkien pituuksissa (pisimmät omalla kohdallani ovat olleet useita kuukausia, en todellakaan väheksyisi!). Teen itse opettajan sijaisuuksia, myös sellaisia, joihin en ole muodollisesti täysin pätevä. Ja rekryfirman kautta olen myös tehnyt muutaman "keikan" oman alan ulkopuolelta.

Tietysti sitä voisi myös odotella kotona juuri sitä omaa koulutusta vastaavaa vakityötä, joka tulee viikkojen varoajalla.. Itse teen kuitenkin kaikkeni työllistyäkseni.

Vierailija
46/55 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 17:01"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 16:57"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 16:51"]Esimerkiksi työkaverini urputtaa kun vaimonsa saattaisi joutua hoitamaan vauvaa ja 4v lasta kotona. Sitä en ymmärrä. Toinen pitäisi kai saada ehdottomasti vietyä täyshoitoon. Miksi? [/quote] Sulla taitaa olla helpot lapset tai sitten todella vähän omaa elämää?!

[/quote]

Lapsien tekeminen on oma valinta. Jos helppous ja "oma elämä" on ne prioriteetit tässä elämässä, ei kannata tehdä lapsia. 
[/quote]

Niin mäkin ajattelisin. Jos eu kahta lasta kykene hoitamaan muutamaa vuotta niin on tosiaan varmaan parempi jättääniiden hankinta siihen.

Vierailija
47/55 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 17:05"]

[/quote] Niin mäkin ajattelisin. Jos eu kahta lasta kykene hoitamaan muutamaa vuotta niin on tosiaan varmaan parempi jättääniiden hankinta siihen.

[/quote]

Niin. Nelivuotias (johon viestissä viitattiin) on jo kuiva, syö itse, on kaikin puolin jo puhetta ymmärtävä ja omatoiminen kaveri.  Ei mitenkään vaikea hoidettava, vaikka samalla hoitaa vauvankin. Mulle tulee mieleen yksinkertaisesti se, että vanhemmat ei tiedä miten lasta hoidetaan arkipäivässä. Eivät ole sitten vauvaiän sitä tehneet esikoisenkaan kanssa. Ei osata hallita sitä arkea, kun on yksin lasten kanssa, ei rytmittää päivää, hankkia sosiaalisia kontakteja, ei antaa lapselle virikkeitä ja tehdä tää kaikki vielä niin että jaksaa olla läsnä ja suurinpiirtein hyvällä tuulella. Voihan olla ettei äiti sitä haluakaan tehdä, mutta kyllä usein on näinkin, että äiti ei vaan osaa. Hän pelkää sitä, että omat hermot ei kestäisi, jännittää toisia ihmisiä ja pelkää ottaa heihin kontaktia että saisi lapselle kavereita, ja ylipäänsä hänellä on jonkin este siihen, ettei halua opetella sitä arkea lapsiensa kanssa. Tuntuu kuin osa vanhemmista olisi itsekin jotenkin niin laitostuneita, että kun se ei olla töissä tai muussa jonkun muun määräämässä rytmissä, ollaan ihan hukassa sen oman elämän kanssa, ja kun lapsen päivähoito loppuu, ollaan ihan hukassa sen lapsen kanssa. Että mitä hittoa, minunko ois nyt muka elettävä tämä oma elämäni tässä? Minunko tässä pitäisi hoitaa tämä minun lapseni?  Eikö kukaan muu voisi nyt tulla ja kertoa että mitä teen? 

Vierailija
48/55 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastustan subjektiivista päivähoito-oikeutta. Hoidin itse lapset kotona 3v ja 5v asti. Lapsille ei todellakaan ollut mitään vaihtoehtoista hoitopaikkaa, opiskelin osan kotihoitovuosista.

Mitään varmoja työpaikkoja ei nykypäivänä ole.

Vierailija
49/55 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 17:20"]Vastustan subjektiivista päivähoito-oikeutta. Hoidin itse lapset kotona 3v ja 5v asti. Lapsille ei todellakaan ollut mitään vaihtoehtoista hoitopaikkaa, opiskelin osan kotihoitovuosista.

Mitään varmoja työpaikkoja ei nykypäivänä ole.
[/quote]
Onko sinusta myös ok, että pieniä lapsia palloteltaisiin päivähoitopaikoista toiseen? Niitä varmoja työpaikkoja kun ei ole, moni tekee erilaisia pätkätöitä.

Vierailija
50/55 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 17:11"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 17:05"]

[/quote] Niin mäkin ajattelisin. Jos eu kahta lasta kykene hoitamaan muutamaa vuotta niin on tosiaan varmaan parempi jättääniiden hankinta siihen.

[/quote]

Niin. Nelivuotias (johon viestissä viitattiin) on jo kuiva, syö itse, on kaikin puolin jo puhetta ymmärtävä ja omatoiminen kaveri.  Ei mitenkään vaikea hoidettava, vaikka samalla hoitaa vauvankin. Mulle tulee mieleen yksinkertaisesti se, että vanhemmat ei tiedä miten lasta hoidetaan arkipäivässä. Eivät ole sitten vauvaiän sitä tehneet esikoisenkaan kanssa. Ei osata hallita sitä arkea, kun on yksin lasten kanssa, ei rytmittää päivää, hankkia sosiaalisia kontakteja, ei antaa lapselle virikkeitä ja tehdä tää kaikki vielä niin että jaksaa olla läsnä ja suurinpiirtein hyvällä tuulella. Voihan olla ettei äiti sitä haluakaan tehdä, mutta kyllä usein on näinkin, että äiti ei vaan osaa. Hän pelkää sitä, että omat hermot ei kestäisi, jännittää toisia ihmisiä ja pelkää ottaa heihin kontaktia että saisi lapselle kavereita, ja ylipäänsä hänellä on jonkin este siihen, ettei halua opetella sitä arkea lapsiensa kanssa. Tuntuu kuin osa vanhemmista olisi itsekin jotenkin niin laitostuneita, että kun se ei olla töissä tai muussa jonkun muun määräämässä rytmissä, ollaan ihan hukassa sen oman elämän kanssa, ja kun lapsen päivähoito loppuu, ollaan ihan hukassa sen lapsen kanssa. Että mitä hittoa, minunko ois nyt muka elettävä tämä oma elämäni tässä? Minunko tässä pitäisi hoitaa tämä minun lapseni?  Eikö kukaan muu voisi nyt tulla ja kertoa että mitä teen? 
[/quote]

47 jatkaa. Juuri tämä. Meillä oli raskas elämäntilanne, mies teki pitkää päivää ja rakennettiin taloa. Jouduin muutaman kerran sairaalaan ja siinä meni miehen kesäloma, kun hoiti lapsia. Vaan ei kertaakaan tullut mieleen, että jonkun muun olisi pitänyt lapseni hoitaa. Saati että olisin vienyt esikoisen hoitoon, kun kuopus syntyi. Vastenmielinen ajatus. Kuopus oli kehno nukkuja, mutta pian ne vuodet menivät, enkä antaisi heidän kanssaan viettämiäni vuosia millään pois.

Vierailija
51/55 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 17:27"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 17:20"]Vastustan subjektiivista päivähoito-oikeutta. Hoidin itse lapset kotona 3v ja 5v asti. Lapsille ei todellakaan ollut mitään vaihtoehtoista hoitopaikkaa, opiskelin osan kotihoitovuosista. Mitään varmoja työpaikkoja ei nykypäivänä ole. [/quote] Onko sinusta myös ok, että pieniä lapsia palloteltaisiin päivähoitopaikoista toiseen? Niitä varmoja työpaikkoja kun ei ole, moni tekee erilaisia pätkätöitä.

[/quote]

Nykyään sen hoitopaikan saa pitää "varalla", ja lapsi pääsee sitten samaan päiväkotiin missä oli ennen kuin äiti jäi uudelleen äitiysvapaalle. 

Vierailija
52/55 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] 47 jatkaa. Juuri tämä. Meillä oli raskas elämäntilanne, mies teki pitkää päivää ja rakennettiin taloa. Jouduin muutaman kerran sairaalaan ja siinä meni miehen kesäloma, kun hoiti lapsia. Vaan ei kertaakaan tullut mieleen, että jonkun muun olisi pitänyt lapseni hoitaa. Saati että olisin vienyt esikoisen hoitoon, kun kuopus syntyi. Vastenmielinen ajatus. Kuopus oli kehno nukkuja, mutta pian ne vuodet menivät, enkä antaisi heidän kanssaan viettämiäni vuosia millään pois.

[/quote]

Tässä oli hyviä ajatuksia. Elämä itsessään on stressaavaa. Ei sitä stressiä pidä pelätä eikä vältellä, se omasta jaksamisesta jo etukäteen huolehtiminen vie sen energian jota tarvittaisiin ihan tähän elämiseen. Stressitekijöiden tunnistaminen on eri asia kuin sellainen toimintamalli, että painetaan paniikkinappulaa heti  kun alkaa vähän väsyttää ja ärsyttää ja todetaan että no nyt en varmasti pärjää enkä jaksa. Mitäpä, jos vaikkapa pärjääkin ja jakasaakin? Mitäpä jos se vaikka onkin juuri tätä elämää, että sitä eletään rohkeasti ja yritetään parhaansa vaikka se ei olisikaan sellaista, mitä etukäteen kuvitteli? Siitähän se itsetunto äitinä muodostuu, että tietää että selviää ja on selvinnyt, vaikka onkin ollut vaikeaa. 

Vierailija
53/55 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 17:45"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 17:27"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 17:20"]Vastustan subjektiivista päivähoito-oikeutta. Hoidin itse lapset kotona 3v ja 5v asti. Lapsille ei todellakaan ollut mitään vaihtoehtoista hoitopaikkaa, opiskelin osan kotihoitovuosista. Mitään varmoja työpaikkoja ei nykypäivänä ole. [/quote] Onko sinusta myös ok, että pieniä lapsia palloteltaisiin päivähoitopaikoista toiseen? Niitä varmoja työpaikkoja kun ei ole, moni tekee erilaisia pätkätöitä.

[/quote]

Nykyään sen hoitopaikan saa pitää "varalla", ja lapsi pääsee sitten samaan päiväkotiin missä oli ennen kuin äiti jäi uudelleen äitiysvapaalle. 
[/quote]
En puhu äitiylomasta, vaan työttömyydestä ja pätkätöistä, ns. epätyypillisistä työsuhteista.
Mainitsemaasi hoitopaikkatakuuta ei edelleenkään ole monessa Suomen kunnassa.

Vierailija
54/55 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] En puhu äitiylomasta, vaan työttömyydestä ja pätkätöistä, ns. epätyypillisistä työsuhteista. Mainitsemaasi hoitopaikkatakuuta ei edelleenkään ole monessa Suomen kunnassa.

[/quote]

No niin, tässä puhutaan kahdesta eri asiasta. Siitä, onko lapsella hoidon tarve ja siitä, eikö ole. Sinun esimerkissäsi lapsella on hoidon tarve. Lapsi saa hoitoa. Kaikki ok.

Vierailija
55/55 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 18:10"] [/quote] En puhu äitiylomasta, vaan työttömyydestä ja pätkätöistä, ns. epätyypillisistä työsuhteista. Mainitsemaasi hoitopaikkatakuuta ei edelleenkään ole monessa Suomen kunnassa.

[/quote]

No niin, tässä puhutaan kahdesta eri asiasta. Siitä, onko lapsella hoidon tarve ja siitä, eikö ole. Sinun esimerkissäsi lapsella on hoidon tarve. Lapsi saa hoitoa. Kaikki ok.
[/quote]
Aha, eli työtön/pätkätyöläinen voi jatkossakin luottaa siihen, että samaan tuttuu ja turvalliseen hoitopaikkaan saa aina työpätkientyöpätkien, sijaisuuksien ajaksi lapset vaikka päivän, parin varoitusajalla? Tällä hetkellähän näin ei ole, mikäli luopuu hoitopaikoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän