Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Subjektiivista päivähoitoa vastustavien työpaikat ja turvaverkot

Vierailija
04.08.2015 |

Kysymys subjektiivista päivähoitoa vastustaville: onko teillä varmat työpaikat ja hyvät turvaverkostot? Minusta nimittäin tuntuu, että olisi helppo vastustaa kaikkien oikeutta päivähoitoon, jos työpaikka on odottamassa ja lapsen saa halutessaan vaikka isovanhemman hoiviin.

Minulla ei ollut vanhempain- ja hoitovapaalla työpaikkaa odottamassa, eikä meillä ole ketään, jolle olisimme lapsen laittaneet tarvittaessa hoitoon. 2,5-vuotias oli kevään puolipäivähoidossa noin kymmenen päivää viikossa, jotta saisin lukea pääsykokeeseen. Sain opiskelupaikan.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme molemmat yrittäjiä, ei mitään sukulaisapuja ollut koskaan. Itse rakennettu turvaverkko maksullisten palvelujen avulla. Lapset oli kotihoidossa 4- ja 6-vuotiaiksi, tein omat työni iltaisin ja viikonloppuisin.

Vierailija
2/55 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista olekaan kuin varma työpaikka :) Mutta joo, esikoisen jälkeen ei ollut työpaikkaa odottamassa, toisen jälkeen oli, eikä tukiverkkoja. Onnittelut opiskelupaikasta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitään perhevapaita en voinut pitää, kuukauden täystauko oli molempien kanssa. Muuten olisi mennyt asiakkaat.

2

Vierailija
4/55 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en varsinaisesti vastusta enkä puolusta subjektiivista päivähoito-oikeutta. Ymmärrän tilanteita, kuten esim. tuo pääsykokeisiin luku, tai väsynyt/masentunut äiti/isä, lapsen kehitykselle tarpeellinen päivähoito jne.

Toisaalta olen tässä vuosien varrella katsellut vierestä myös niitä tilanteita, kun vedotaan esim. siihen että on niin raskasta, ja viedään lapsi päiväkotiin vaikka itse ollaan kotona, ja sen päälle on perhetyöntekijää, srk:n vapaaehtoisia, kavereita, isovanhemmat, tukiperhe ja kaikki mahdolliset, niin että onhan se nyt tietysti aika rankkaa kuskata sitä lasta jatkuvasti jonkun muun hoidettavaksi. Mun omat lapset on olleet päivähoidossa vain ja ainoastaan kun on ollut pakko, pari päivää viikossa 4-6 tuntia kerrallaan muutamia kuukausia. Miehen kanssa on soviteltu menoja ja vaihdettu lastenhoitovuoroa lennosta, koska on haluttu antaa lasten kasvaa rauhassa kotona. Tukiverkostoja ei ole ollut eikä ole nytkään, en ole ikinä pyytänyt ketään hoitamaan lapsiani (paitsi tietysti niiden isää), mutta jos joku on pyytänyt saada hoitaa heitä, olen kyllä ihan ilolla sen ottanut vastaan.

Teen itse töitä pph:na, ja arvostan kyllä sitä, että vanhemmat pyrkivät pitämään lastensa hoitopäivät lyhyenä. Yhtä lailla arvostan sitä, että vanhemmat ilmoittavat etukäteen, jos ovat menossa työpäivän jälkeen jonnekin ja siksi lapsi on pidempään hoidossa, vaikka periaatteessa mulle ei tietysti kuulu mihin he hoitoajan käyttävät. Mutta mulle on sattunut sellaiset asiakkaat, että katsovat itsekin että on lapsen kannalta parempi jos hoitoaikaa on mahdollisimman vähän.

Vierailija
5/55 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n tapauksessa hoito olisi voinut olla hoitaja kotona, puistotäti tai kerho.

Vierailija
6/55 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä, vastustanko subjektiivista päivähoitoa vai en. Jos toinen vanhempi on kotona, mutta sairastaa tai etsii aktiivisesti töitä tai opiskelee tai on kotikonttorissa työskentelevä yrittäjä, on ihan perusteltua viedä lapset päivähoitoon. Jos nuoremmalla lapsella on vakavia sairauksia ja hänen kanssaan ravataan sairaalassa, lääkärissä, hoidoissa ja kuntoutuksissa, on varmasti ihan hyvä, jos isompi pääsee päivähoitoon eikä tarvitse päivästä toiseen roikkua vanhemman ja pikkusisaruksen mukana. Maahanmuuttajalapsille on varmasti hyvä päästä päivähoitoon oppimaan kieltä, vaikka äiti olisi kotona, muuten ei koulu suju. Näitä esimerkkejä on varmasti paljon.

Sitten mulla on tuttava- ja ystäväpiirissä tapauksia, joissa ihan terveet, työssäkäyvät fiksut vanhemmat vie lapsen päiväkotiin ollessaan itse vuosilomalla työstään. En myös ihan ymmärrä sitä, että kotona äitiyslomalla terveen vauvan kanssa oleva terve äiti vie 3-vuotiaan päiväkotiin. Subjektiivista oikeutta väärinkäytetään.

Minulla itselläni on vakityö ja kohtuullinen turvaverkko. Ei suuri turvaverkko ja ei hoitopaikkoja pilvin pimein ole, mutta on kuitenkin.

Vierailija
7/55 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulla on ollut vakityöpaikat siitä lähtien kun valmistuin.  Lapsia on ollut kolme pienin ikäeroin ja isovanhemmat 200 ja 400 km päässä. Tukiverkostossa on ollut naapurustoa, siskoni, työkavereiden babysitterikäistä jälkikasvua ja jokusen kerran MLL:n tätejä. Pääasiassa olemme kuitenkin selvinneet itse arjen sumplaamisesta, vaikka työt ovatkin olleet haastavia ja vaatineet kummaltakin vanhemmalta mm. paljon matkustamista.

Minulle on nimen omaan turhakehoidattaminen se kaikkein vastenmielisin asia: hyvinvoivien lasten hyvinvoipa äiti vie vanhemmat lapset hoitoon, koska sitä, tätä ja tuota.... ilman kunnon syytä.  Erityisen karsaasti katson kokopäivähoitoa tällaisessa tapauksessa.

Vierailija
8/55 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:26"]

Sellaista olekaan kuin varma työpaikka :) Mutta joo, esikoisen jälkeen ei ollut työpaikkaa odottamassa, toisen jälkeen oli, eikä tukiverkkoja. Onnittelut opiskelupaikasta!

[/quote]

Ei ole, mutta on eri asia etsiä töitä lähihoitajana kuin graafisena suunnittelijana. :) Ja kiitos!

- ap

Vierailija
9/55 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:42"]

Ap:n tapauksessa hoito olisi voinut olla hoitaja kotona, puistotäti tai kerho.

[/quote]

Hoitajaa ei löytynyt, puistotätejä ei ole ja kerhoon emme mahtuneet. Hyviä ideoita toki, ja kaikkia yritettiin.

Vierailija
10/55 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tilanne: esikoinen on viisi ja vauva syntyy kohta. Mun mielestä olisi kohtuutonta ottaa esikoinen pois pk:sta kokonaan - siellä on kaverit ja siellä oppii asioita eskaria ja koulua varten. Kesälomalla on jo nähty, että meidän vanhempien seura ei tosiaan riitä. Esikoinen on ollut samassa pk:ssa 1,5-vuotiaasta lähtien ja pk on rutiinia ja arkea. Hoitopäiviä on jatkossa 11 kuukaudessa. Lisäksi jos esikoinen jäisi nyt hoidosta pois, menettäisi paikan lähieskarista.
.
Aion itse opiskella vauvan ehdoilla äitiysloman aikana, jotta työllistyisik paremmin jatkossa. Esikoisen kotona ollessa se ei onnistuisi.

Vierailija
11/55 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä niin, vastustajat on yleensä nitä joilla tukiverkot on. Omat lapset oli tarhassa koska se oli meidän tukiverkko. Eivät ole koskaan ollut kenenkään hoidossa ja ikää on jo  11 ja 13v. Nuorin ollut kaksi yötä valmennusleirillä ja ei kuulemma enää mene.

Kaverilla lapsi hoidossa. Mies mamu ja kaverin vanhemmat on kuolleet.

En tiedä muita joilla ei ole tukiverkkoja. Meillä siis oli täys nolla asteella tukiverkko. Olen tyytväinen että lapset oli aikanaan tarhassa. Vanhemmalla on lievä kehitysvamma. Pelottavaa se on jos edes hädän hetkellä kukaan ei auta. Onneksi lapset on jo teinejä.

Vierailija
12/55 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kun koulu alkoi niin aina ovat olleet kotona. 12

Vierailija
13/55 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kotikoulussako?

Vierailija
14/55 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta yksi iso ongelma on tuo nro 11 mainitsema juttu - jos otat työttömyyden kohdatessa lapsen pois päiväkodista, mutta saatkin parin kuukauden sisällä uuden duunin, et välttämättä saa lasta enää samaa, tuttuun, lähellä olevaan päiväkotiin, jonne kulkeminen on helppoa ja vaivatonta. Tällaisessa tilanteessa moni pitää lapsen hoidossa, jotta varmistaa hoidon jatkuvuuden. Kun resurssit pidetään koko ajan niin tiukalla, että missään ei ole yhtään löysää, tulijoiden sijoittaminen hoitoon on aikamoinen palapeli. Tämä yhteiskunnan käytäntö ei tue sitä ajatusta, jota päättäjätkin toivovat, että lasta ei pidettäisi päiväkodissa "turhaan".

t. 7

Vierailija
15/55 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 18:15"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 18:10"] [/quote] En puhu äitiylomasta, vaan työttömyydestä ja pätkätöistä, ns. epätyypillisistä työsuhteista. Mainitsemaasi hoitopaikkatakuuta ei edelleenkään ole monessa Suomen kunnassa. [/quote] No niin, tässä puhutaan kahdesta eri asiasta. Siitä, onko lapsella hoidon tarve ja siitä, eikö ole. Sinun esimerkissäsi lapsella on hoidon tarve. Lapsi saa hoitoa. Kaikki ok. [/quote] Aha, eli työtön/pätkätyöläinen voi jatkossakin luottaa siihen, että samaan tuttuu ja turvalliseen hoitopaikkaan saa aina työpätkientyöpätkien, sijaisuuksien ajaksi lapset vaikka päivän, parin varoitusajalla? Tällä hetkellähän näin ei ole, mikäli luopuu hoitopaikoista.

[/quote]

Hyvä, että työttömät on voineet luottaa siihen tuttuun ja turvalliseen hoitopaikkaan. Mä en ole ollut päivääkään elämässäni työtön, olen hoitanut lapset kotona niin pitkään kuin mahdollista, ja nyt kahden viikon päästä palaan työelämään ja alan kuskata kahta lastani kahteen eri päiväkotiin, joista kumpikaan ei ole lähipäiväkoti.

Vierailija
16/55 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis lapsen paikanhan voi pitää maksamalla, ei lapsen tarvii siellä silti olla!

Vierailija
17/55 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:14"]

No siis lapsen paikanhan voi pitää maksamalla, ei lapsen tarvii siellä silti olla!

[/quote]

Yhteiskunnan kannalta kuluja syntyy siitäkin, joka ei ole paikalla, mutta jolle on paikka varattu.

Vierailija
18/55 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:22"]

Kysymys subjektiivista päivähoitoa vastustaville: onko teillä varmat työpaikat ja hyvät turvaverkostot? Minusta nimittäin tuntuu, että olisi helppo vastustaa kaikkien oikeutta päivähoitoon, jos työpaikka on odottamassa ja lapsen saa halutessaan vaikka isovanhemman hoiviin.

Minulla ei ollut vanhempain- ja hoitovapaalla työpaikkaa odottamassa, eikä meillä ole ketään, jolle olisimme lapsen laittaneet tarvittaessa hoitoon. 2,5-vuotias oli kevään puolipäivähoidossa noin kymmenen päivää viikossa, jotta saisin lukea pääsykokeeseen. Sain opiskelupaikan.

[/quote]

Mikäli subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta luovuttaisiin, se merkitsisi sitä, että päivähoitopaikan saa silti tarpeeseen. Sinulla oli selvästi tarve, joten olisit hoitopaikan saanut, vaikka subjektiivista hoito-oikeutta ei nykylaajuudessaan olisikaan. 

Vierailija
19/55 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:40"]

Mä en varsinaisesti vastusta enkä puolusta subjektiivista päivähoito-oikeutta. Ymmärrän tilanteita, kuten esim. tuo pääsykokeisiin luku, tai väsynyt/masentunut äiti/isä, lapsen kehitykselle tarpeellinen päivähoito jne. Toisaalta olen tässä vuosien varrella katsellut vierestä myös niitä tilanteita, kun vedotaan esim. siihen että on niin raskasta, ja viedään lapsi päiväkotiin vaikka itse ollaan kotona, ja sen päälle on perhetyöntekijää, srk:n vapaaehtoisia, kavereita, isovanhemmat, tukiperhe ja kaikki mahdolliset, niin että onhan se nyt tietysti aika rankkaa kuskata sitä lasta jatkuvasti jonkun muun hoidettavaksi. Mun omat lapset on olleet päivähoidossa vain ja ainoastaan kun on ollut pakko, pari päivää viikossa 4-6 tuntia kerrallaan muutamia kuukausia. Miehen kanssa on soviteltu menoja ja vaihdettu lastenhoitovuoroa lennosta, koska on haluttu antaa lasten kasvaa rauhassa kotona. Tukiverkostoja ei ole ollut eikä ole nytkään, en ole ikinä pyytänyt ketään hoitamaan lapsiani (paitsi tietysti niiden isää), mutta jos joku on pyytänyt saada hoitaa heitä, olen kyllä ihan ilolla sen ottanut vastaan. Teen itse töitä pph:na, ja arvostan kyllä sitä, että vanhemmat pyrkivät pitämään lastensa hoitopäivät lyhyenä. Yhtä lailla arvostan sitä, että vanhemmat ilmoittavat etukäteen, jos ovat menossa työpäivän jälkeen jonnekin ja siksi lapsi on pidempään hoidossa, vaikka periaatteessa mulle ei tietysti kuulu mihin he hoitoajan käyttävät. Mutta mulle on sattunut sellaiset asiakkaat, että katsovat itsekin että on lapsen kannalta parempi jos hoitoaikaa on mahdollisimman vähän.

[/quote]

Sanot ymmärtäväsi masennuksen/väsymyksen, mutta silti tuomitset, kun joku saa näihin tukea. Vai käsitinkö väärin?

Vierailija
20/55 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:20"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:22"]

[/quote]

Mikäli subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta luovuttaisiin, se merkitsisi sitä, että päivähoitopaikan saa silti tarpeeseen. Sinulla oli selvästi tarve, joten olisit hoitopaikan saanut, vaikka subjektiivista hoito-oikeutta ei nykylaajuudessaan olisikaan. 

[/quote]

Minä en aina ihan luota siihen, että yhteiskunnan määrittelyt ihmisten tarpeista osuvat kohdalleen. Kuka pystyy käsi sydämellä vannomaan, että vanhempi voi oikeasti luottaa siihen, että lapsen saa päiväkotiin pääsykoeprojektin vuoksi? Liian monesti on itsellekin käynyt näiden yhteiskunnallisten "tukiverkkojen" kela-työkkäri-kunta -kolminaisuudessa niin, että toinen lupaa toista ja toinen toista, totuus ei ole sitten kumpaakaan. Nyt on sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnassa yksi valitus vetämässä, kyllä sieltä rahaa tulee takautuvasti, mutta tarve on silloin mennyt jo ohi. Ei päivähoitoon lastaan laittavaakaan lohduta tippaakaan, jos hallinto-oikeus kahden vuoden päästä kertoo, että joo, kyllä teillä olisi ollut oikeus siihen päivähoitopaikkaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme