Kuinka länsi voi pärjätä jos suorittavaan työhön ei löydy työntekijöitä?
Britanniassakin ammattikuskeja ei saa mistään. Pärjääkö länsi pitkällä tähtäimellä pelkällä paperin pyörittämisellä?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne "isot" tuet on se että 500e jää aivan kaikkiin elämisen kuluihin mitä on.
Varastoduunar7n palkka on nousi 15vuodessa jopa 1e/h!!
En voi mennä duuniin noilla palkoilla kun ei yksinkertaisesti olisi varaa ylläpitää autoa että pääsis sinne duuniin.Minä teen työtä ja tuon verran jää vuokran jälkeen. Sinä et tee vapaaehtoisesti mitään ja me muut maksamme elämisesi. Ei kovin reilua?
reiluudesta tai oikeudenmukaisuudesta on turha puhua tässä yhteiskunnassa niin kauan kuin palkka työllä ei elä. kenenkään tulot tällä elintasolla ei saisi olla alle 2000€ oli elämän tilanne mikä tahansa.
-eri
Kyllä aikuisen sinkku ihmisen elämä 2000 euron bruttopalkalla on aikamoista köyhäilyä ainakin PK-seudulla, kun vuokra/vaatimattoman asunnon lainanlyhennys syö nettopalkasta helposti ainakin puolet, usein enemmänkin.
Olen itse elänyt sekä 2000, 2600 että 3400 bruttopalkoilla viimeisen kymmenen vuoden aikana ja rehellisesti voin todeta, että vasta tuolla "suurimmalla" palkalla työssäkäynnissä alkaa olla motivaatiota ja taloudellista järkeä (jää joka kuukausi hieman sukanvarteen säästöön ja voi vapaa-ajalla tehdä muutakin kuin nyhjätä pa:na kotosalla).
2000 brutolla en enää itse lähtisi töihin, mieluummin jäisin työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme siinä on, että markkinatalous ei hyödytä suorittavaa porrasta edes silloin, kun on työvoimapulaa. Osaako joku selittää?
Ei Suomessa ole markkinataloutta vaan korporatismi. Omistajat ja johtajat vievät kaikki rahat ja kinuavat kaikki yritystuet.
Se vaan, että jos suorittavaa työtä tekevien palkkoja nostettaisiin, niin kaikki muutkin hinnat nousisivat.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa syy liian helpot ja isot tuet kotona makoilijoille eli näille ns. mielenterveyskuntoutujille jotka trollailevat täällä.
Työmarkkinatuki on 660 jos 2 lasta, miten maksat asuntolainan nyt kun ruoan hinta nousee ja partureilta, ravintoloilta ja vaatekaupoilta vähenevät asiakkaat?
Jos yritys on ulkomaalainen ja ottaa ulkomaalaisen työntekijän niin tämän työntekijän ei tarvitse maksaa veroja Suomeen 6 kuukauteen, voiko yritys sitten ottaa taas uuden työntekijän?
Mikä ihme siinä on, että markkinatalous ei hyödytä suorittavaa porrasta edes silloin, kun on työvoimapulaa. Osaako joku selittää?