Noloa olla raskaana/pienen vauvan kanssa viemässä isompaa tarhaan
Kyllä hävettäisi olla ihan viimeisillään raskaana/työntää pientä vauvaa rattaissa tarhalle, kun vie esikoisen alle neljävuotiaiden päiväkotiryhmään. Eikö ole kykyä perhesuunnitteluun, kun ei pysty omia lapsiaan kotona hoitamaan? Ei tulisi mieleenkään tehdä toista lasta, jos en kykenisi omiani kotona hoitamaan vaan veisin esikoisen silti tarhaan. T. kolmevuotiaan lapsen kokopäivätöissä oleva äiti.
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:48"]Kyllähän raskaana ollessa voi töissä käydä,ei se sairaus kuitenkaan ole.Olen itse käynyt töissä äitiysloman alkuun asti,n.1kk ennen synnytystä..ja vienyt 3v päiväkotiin.Tosin taitaa monella olla ajatuksena että otetaan raskaudesta kaikki hyöty irti,ja jäädään sairauslomalle,heti kun tikku näyttää plussaa=D
[/quote]
Ei kaikki voi käydä töissä raskaana ollessa, vaikka sinä olet pystynytkin. Ja kyllä, raskaus voi olla hyvinkin paljon toimintakykyä rajoittava sairauteen verrattavissa oleva tila.
Mulle oli aikoinaan tosi vaikea paikka, kun neurologi käski laittaa alle kolme vuotiaan päiväkotiin. Pojan säryt oli kuitenkin niin kovat, että kaikki oli tehtävä (säryt ja kivut loppuivat , kun poika oppi puhumaan). Siinä sitten kuskailin päiväkotiin ja pois poikaa sekä isomman että pienemmän kanssa. Enkä edes hävennyt, sillä huoli pojan terveydestä oli muiden mielipiteiden merkitystä suurempi. Poika kävi puolipäiväisenä päiväkotia eskarin alkuun asti.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:05"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 07:48"]Kyllä muakin hävettäisi jos veisin lapseni ap:n tavoin päiväkotiin. Kunnon perhe osaa suunnitella elämänsä ja taloutensa niin ettei lapsi joudu käymään päiväkodissa ennen esikoulua. Ja jos rouvan on pakko edistää uraansa niin hankkisi edes hoitajan kotiin.
[/quote]
Onnea ja menestystä vaan lapsilles. Vähän voi olla jälkeenjääneitä jos ei ennen esikoulua pääse tuon fiksumpaan seuraan.
[/quote]
Onko sulla asperger vai etkö muuten vaan ymmärtänyt, että viesti oli sarkastinen vertaus tohon ap:n viestiin? :D
No eikö se ole vaan parempi, että lapsella on ohjelmaa ja oman ikäisiä kavereita päivisin eikä tarvitse äidin ja vauvan kanssa kärvistellä kotona pahimmassa tapauksessa huomion ja tekemisen puutteena eikä sitten kehitykkään mitkään taidot?
No entäs äiti, joka vie kaikki lapset hoitoon sen jälkeen kun vauvakin jo isompi.
Noloa vain olla niin mielikuvitukseton ettei keksi tilannetta jolloin isomman tarhaanvienti on perusteltua.Kaikki eivät kailota sairauksistaan yms. muille
Mua kanssa ärsyttää aina suunnattomasti ettei ihmiset hoida itse lapsiaan kotona jos ovat työttöminä tai perhevapailla. Pk:t tupaten täynnä ja jonossa paikkaa oikeasti tarvitsevia... Mutta mulla on vauva ja 5v hoidossa 10pvää/kk, noin klo 9-15. Olen yrittäjä, teen pääosin iltatyötä jolloin mies hoitaa lapset, mutta pvällä kun vauva nukkuu paljon niin saan tehtyä esim paperihommia, tarjouksia jne. Varmaan mua kans katsotaan pitkään pk:lla ;)
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:40"]
Meille ainakin päikystä sanottiin esikoisesta et ei kannata ottaa kotiin, koska kun palaan töihin on nuorimmaisellekin sieltä paikka ( joku sisarus -koodi..)
[/quote]
No voi jumalauta. Me hoidettiin miehen kanssa molemmat lapset itse kotona kunnes pienempi täyttää nyt kohta kolme. Se oli ehdottomasti paras ratkaisu lasten kannalta, mutta nyt joutuvat menemään eri päiväkoteihin kun kaikki vapautuvat paikat menevät jo hoidossa olevien sisaruksille. Tiedän, eihän se sun syy oo, mutta ketuttaa aika armottomasti...
Joillakin on kaikki niin kamalan noloa, jopa vessapaperin osto.
Eikö sinulle ole kukaan koskaan sanonut, että kannattaa tehdä lapset lyhyellä ikäerolla, monestakin syystä? Se on perhesuunnittelua, että lasten ikäero on alla kolme vuotta. Kokeneen kätilön mukaan silloin lapset leikkivät yhdessä ja kaveritkin ovat yhteisiä. Tämä vain yksi pienen ikäeron etu.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:24"]
Meille ainakin päikystä sanottiin esikoisesta et ei kannata ottaa kotiin, koska kun palaan töihin on nuorimmaisellekin sieltä paikka ( joku sisarus -koodi..)
[/quote]
No voi jumalauta. Me hoidettiin miehen kanssa molemmat lapset itse kotona kunnes pienempi täyttää nyt kohta kolme. Se oli ehdottomasti paras ratkaisu lasten kannalta, mutta nyt joutuvat menemään eri päiväkoteihin kun kaikki vapautuvat paikat menevät jo hoidossa olevien sisaruksille. Tiedän, eihän se sun syy oo, mutta ketuttaa aika armottomasti...
[/quote]
Omapa oli valintasi. On sinulla toinenkin mahdollisuus: tee kunnallialoite (vai mikä se viralliselta nimeltään onkaan) että hoitopaikkoja lisätään siellä, missä niille on eniten tarvetta. Se on nimittäin kunnan/kaupungin omassa päätösvallassa, minkä verran missäkin on hoitopaikkoja. Kuntien päätösvaltaa EI käytä viranhaltijat vaan valtuutetut valtuustossa, hallituksessa ja lautakunnissa.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:35"]
Joillakin on kaikki niin kamalan noloa, jopa vessapaperin osto.
Eikö sinulle ole kukaan koskaan sanonut, että kannattaa tehdä lapset lyhyellä ikäerolla, monestakin syystä? Se on perhesuunnittelua, että lasten ikäero on alla kolme vuotta. Kokeneen kätilön mukaan silloin lapset leikkivät yhdessä ja kaveritkin ovat yhteisiä. Tämä vain yksi pienen ikäeron etu.
[/quote]
Pienen ikäeron haitta taas on, että lapset eivät saa riittävästi huomiota. Sekä perheen aikuisilla että lapsilla on enemmän masennusta, jos ikäero on alle kaksi vuotta. Itse sain lapseni tasan kahden vuoden ikäerolla. Esikoinen oireili aluksi vauvaa aika kovasti, mutta siitä selvittiin kun keskitin mahdollisimman paljon huomiota "pikku" esikoiseen sen sijaan että olisin lykännyt hänet hoitoon omatoimistumaan. Jos lisää lapsia meille tulee, niin kunnon ikäeroilla.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:17"]
Mua kanssa ärsyttää aina suunnattomasti ettei ihmiset hoida itse lapsiaan kotona jos ovat työttöminä tai perhevapailla. Pk:t tupaten täynnä ja jonossa paikkaa oikeasti tarvitsevia... Mutta mulla on vauva ja 5v hoidossa 10pvää/kk, noin klo 9-15. Olen yrittäjä, teen pääosin iltatyötä jolloin mies hoitaa lapset, mutta pvällä kun vauva nukkuu paljon niin saan tehtyä esim paperihommia, tarjouksia jne. Varmaan mua kans katsotaan pitkään pk:lla ;)
[/quote]
Mietin kans jotain tällaista kuvioo. Oon siis vasta raskaana, ja esikoinen on 4,5 v kun vauva syntyy. Yrittäjänä en pysty olemaan pitkään kokonaan pois töistä, ja vauvan kanssa pystyn tekemään edes pari tuntia päivässä töitä vauvan nukkuessa päikkäreitä (toivottavasti, jos se nukkuu päikkärinsä normaalisti eikä ole mahavaivainen tms), mutta esikoisen kanssa en, ja mietin pitäisinkö esikoisen puolipäiväisenä tarhassa. Sais sit nuorimmaisenkin samaan tarhaan myöhemmin osa-aikaiseks.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:40"]
[/quote]
[/quote]
Omapa oli valintasi. On sinulla toinenkin mahdollisuus: tee kunnallialoite (vai mikä se viralliselta nimeltään onkaan) että hoitopaikkoja lisätään siellä, missä niille on eniten tarvetta. Se on nimittäin kunnan/kaupungin omassa päätösvallassa, minkä verran missäkin on hoitopaikkoja. Kuntien päätösvaltaa EI käytä viranhaltijat vaan valtuutetut valtuustossa, hallituksessa ja lautakunnissa.
[/quote]
Valintani oli tuolloin paras mahdollinen, oli ihanaa olla lasten kanssa kotona. Voisin tehdä sellaisen aloitteen, että työssäkäyvien vanhempien lapset pistettäisiin etusijalle hoitopaikkoja haettaessa. Meillä ei ikävä kyllä ole mahdollista tehdä lyhennettyä työpäivää, joten lapset joutuvat suhaamaan kuljetusrumbassa silloin kun heidän kuuluisi päästä jo rentoutumaan.
En halunnut viedä 4 vuotiasta tarhaan kun olin nuoremman kanssa kotona, mutta halusi sinne. Oli 4h päivässä 4 kertaa viikossa. Siellä oli kaverit.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:24"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:40"]
[/quote]
[/quote]
Juu kyllä se itseäkin aluksi vaivasi kun isompi vietiin hoitoon kun olin kuitenkin kotona. Toisaalta en tiedä mitä se olisi tytölle tehnyt, jos olisi revitty pois rakkaiden kavereiden luota.
Ja olihan se helpotus saada kummatkin sitten samaan taloon, samojen ihanien hoitajien luo jotka tunsivat meidät entuudestaan.
Ymmärrän kuitenkin toisten kiihtymyksen näissä asioissa, itseänikin suututtaisi jos lapsia ei saisi samaan hoitopaikkaan
Mun mielestä on hyvä viedä isompi tarhaan niin tää pienempikin tulokas saa samanlaisen vauva-ajan ja huomion äidiltä kuin mitä isompikin aikanaan sai, ilman että siinä pyörii isompi kokoajan jaloissa hakemassa huomiota
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:47"]
En halunnut viedä 4 vuotiasta tarhaan kun olin nuoremman kanssa kotona, mutta halusi sinne. Oli 4h päivässä 4 kertaa viikossa. Siellä oli kaverit.
[/quote]
Mun 4-vuotias taas sanoo, että haluaisi aina olla vaan kotona ja leikkiä naapuruston lasten kanssa. Mutta ikävä kyllä meillä ei lapsi voi päättää.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:02"]
Mun mielestä on hyvä viedä isompi tarhaan niin tää pienempikin tulokas saa samanlaisen vauva-ajan ja huomion äidiltä kuin mitä isompikin aikanaan sai, ilman että siinä pyörii isompi kokoajan jaloissa hakemassa huomiota
[/quote]
Ja mun mielestä kannattaa tehdä vielä kolmas lapsi, että se pienempikin saa samanlaisen taaperoajan kuin esikoinen eikä pääse pyörimään jaloissa huomiota hakemassa.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:40"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Joo, kunnilla ois rahaa vaikka miten paljon, mutta eivät ole vaan keksineet että sen ylimääräisen hynän vois pistää vaikka päivähoitoon. Täytyypäs tehdä aloite, niin huomaavat.
Kyllähän raskaana ollessa voi töissä käydä,ei se sairaus kuitenkaan ole.Olen itse käynyt töissä äitiysloman alkuun asti,n.1kk ennen synnytystä..ja vienyt 3v päiväkotiin.Tosin taitaa monella olla ajatuksena että otetaan raskaudesta kaikki hyöty irti,ja jäädään sairauslomalle,heti kun tikku näyttää plussaa=D