Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amiksen käynyt:tunsitko olevasi liian fiksu amikseen?

Vierailija
03.08.2015 |

Jos, ärsyttikö opiskelu? Teitkö jotain asialle, esim. kouluttauduit lisää? Tuli mieleen kun luin noita kuvauksia ammattikoulussa opiskelusta.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunsin, en meinannu edes päästä opiskememaan koska olin niin fiksu. Valitsijat pelkäsivät että kyllästyisin...

Vierailija
2/22 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntui siltä. Olin luokkani paras ja osa luokallani olleista oli ihan tyhjäpäitä. Ennen amista olin käynyt hetken yliopistoa ja tällä hetkellä luen avoimen AMK:n opintoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa a, olen aina pitänyt itseäni ihan tavikseni ja keskinkertaisena. Amiksessa opiskelu oli mukavaa ja sopivan haastavaa. 

En kouluttautunut lisää, koska toimin nyt ammatissa, josta pidän.

Vierailija
4/22 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole hirveän turhauttavaa? kyselee AP

Vierailija
5/22 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkittäin kyllä tunsin. Ei se nyt sinänsä ollut ongelma, koska ehdin myös tahdä paljon enemmän kuin moni muu. Siinä missä osa luokasta teki vielä ensimmäisiä perustöitä, tein itse jo toista tai kolmatta lisätyötä. Enemmän siinävain oppi ja sai kokeilla erilaisia asioita. Ja yleisaineissa olin sitten yhtä tyhmä kuin muutkin :)

Olen kyllä kouluttautunut lisää, tosin edelleen amiksessa, koska tykkään tästä alasta ja työstäni. Suunnitelmissa on käydä vielä yksi koulutusohjelma.

Vierailija
6/22 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen siis 2:lle ja 3:lle, terv AP

Vierailija
7/22 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunsin. Olihan se kokemus

Vierailija
8/22 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävin amiksen ja keskiarvo oli 4.75 eli suurin osa numeroista oli vitosia, nelosia vähän ja pari kolmosta, joista toinen oli metallityönkurssista, joka ei liittynyt omaan alaan, mutta oli pakollinen. 

vitosia sai suht helposti, kuunteli tunnilla ja joskus luki kokeisiin. 

Sen jälkeen olen opiskellut amk:ssa ja nykyään yliopistossa, tosin amis opetti sen, että kovalla motivaatiolla ja hyvillä numeroilla ei tee paskaakaan. 3 Vuotta olin KOKO koulun paras keskiarvoa katsottaessa, ja palkkioksi sain jonkun 20 euron stipendin. Samalla kun autopuolen rasvanäpit sai jotain 500e stipendejä. Niin kyllähän se opetti jotakin.

Eikä noista papereista ole muuta hyötyä ollut, kuin että pääsi helposti amk:hon. 

Yliopistolla koitan päästä niin helpolla kuin vain voi, eikä ole oikeastaan motivaatiotakaan yrittää parastaan, koska todennäköisyys, että saisi edes töitä on aika pieni ilman suhteita, jotka merkitsee koulumenestystä enemmän. Eli tentteihin luen vähän/joskus en yhtään ja numerot pomppii 1-4 välillä, luennoilla käyn jos käyn mutta en tee ollenkaan muistiinpanoja.

Ei se amis turhauttavaa ollut, oli kiva pärjätä kun vielä uskoin, että siitä saisi palkkioksi töitä tai kunniaa. 

Ja jos joku ei amista pääse läpi, täytyy olla erittäin tyhmä ihminen, koska amis on käytännössä helvetin helppoa kauraa.

Vierailija
9/22 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhautti välillä ihan kamalasti...  Alkoi uusi mielenkiintoinen kurssi, mutta anti oli usein lähellä nollaa. Toisaalta teki minun itsetunnolleni hirveän hyvää huomata, että olen joissain asioissa hyvä. Vaikka koulutuksena en saaut ihan niin paljo irti kuin toivoin, niin henkisellä puolella varmaan sitäkin enemmän. 

-Kolmonen

Vierailija
10/22 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, mutta toisaalta olinkin muita muutaman vuoden vanhempi. 

Kävin merkonomitutkinnon ja jonkun kurssin ensimmäisillä tunneilla oikeasti tyyliin opeteltiin avaamaan tietokone ja lähettämään sähköpostia. Silti jotkut olivat ihan ihmeissään, että miten tähän sähköpostiin saa muka otsikon...

Lisäksi muistan ikuisesti kun yksi tyttö ihmetteli kovaan ääneen, että mikä on sotu. Joku vinkkasi, että sosiaaliturvatunnus. Tyttö oli aivan ällistynyt että mikä se oikein on.

Vierailija
11/22 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunsin olevani liian fiksu, mutta nautin silti opiskelusta. Olin jo käynyt yo-tutkinnon niin amiksessa otin aika rennosti. Ei onneksi tarvinnut opiskella amismatikkaa tms, olisin varmaan kyllästynyt kuoliaaksi. Voisin ehkä kouluttautua lisää, mutta alallani on tasan yksi ylempi koulutusvaihtoehto ja se ei oikeastaan kiinnosta.

Olen siis hetken opiskellut AMK:ssa ja olisin päässyt yliopistoonkin, mutta halusin amikseen. Vaikeampi oli amikseen päästä kuin noihin muihin. Jos joskus kyllästyn tähän alaan niin ehkä keksin jotain muuta.

Vierailija
12/22 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tunsin. Helpoin koulu, jonka olen käynyt, keskiarvo 4,9 ja samalla kirjoitin E:n ylioppilaspaperit. Jatkoin opiskelua yliopistossa.

Vierailija
13/22 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelen ammattikoulussa. Valmistun ensi vuonna merkonomiksi ja olen 19v.

Sanotaanko nyt vaikka näin, että tämä ala ei ole minun juttuni ollenkaan. En pidä yhtään esimerkiksi aiheista tai aineista, jotka liittyvät itse alaan, mutta rakastan atto- aineita. Äidinkieli, yhteiskuntaoppi, englanti, ruotsi, psykologia sun muut kiinnostavat minua paljon enemmän, kuin tylsät ja yksinkertaiset tunnit esimerkiksi kassakoneen käytöstä tai kirjanpidosta. Tutkin ja luen näistä (atto-aine) aiheista myös paljon vapaa- ajallani. 

Koen, että valitsin väärin aikanaan siinä yhteishaussa. Lukio olisi ollut paljon enemmän juttuni, mutta en taas ole hyvä matemaattisissa aineissa ja siksi opo leimasikin minut sitten heti sellaiseksi, joka ei tulisi pärjäämään siellä. Vain ja ainoastaan sen takia, että matemattiset aineet ei suju. 

Toisinaan koen oloni tylsäki ja turhanpäiväiseksi istuessani tietokoneella tunnilla suunnitellen jotain typeriä näyteikkunoita, mutta toisaalta olen silti onnellinen, että on edes joku ammatti kun valmistuu. :) 

Ensi vuonna olisi taas haku jatko-opintoihin ja ajattelin hakea oikikseen. 

Vierailija
14/22 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Opiskelen aikuispuolella. Porukka on fiksua ja kokenutta. Aiempi tutkinto FM.

Vierailija
15/22 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunsin ja siksi lopetinkin koulun ensimmäisen vuoden jälkeen siirtyäkseni lukioon. 

Vierailija
16/22 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä tunsin. Mulla oli taustalla lukio ja yo-tutkinto, ja siksi amiksessa ei tarvinnut opiskella mitään yleisaineita kuten matikkaa tai kieliä. Mutta suurin osa omaan alaan liittyvistä teoriaopinnoistakin tuntui todella helpolta. Ihmettelin, kuinka paljon luokkakaverit takkusivat näiden kurssien kanssa.

Toisaalta käytännön tunneilla osat vaihtuivat. Opiskelin siis alaa, joka pitää sisällään lähinnä käsillä tekemistä. Tämä vaatii sellaisia kädentaitoja, joita minulla ei ollut ennen amista. Lähdin siis siltä osin aivan nollasta liikkeelle. Monella luokkakaverilla taas oli jo aika paljon pohjatietoja ja -taitoja näistä käytännön jutuista. Minä opin ne vasta koulussa.

Eli tältä osin amis oli kuitenkin nappivalinta, vaikka välillä turhauttikin. Opin ne taidot, joita työelämässä tarvitsen ja sain työpaikan. Samalla alalla olen edelleen, kohta kymmenen vuotta valmistumisesta. Enkä ole katunut päivääkään.

Vierailija
17/22 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amk on amis

Vierailija
18/22 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 00:01"]

Amk on amis

[/quote]

AMK - ammattiKORKEAkoulu (toisen asteen koulutuksen jälkeen)

Amis - ammattikoulu (toisen asteen koulutus)

Vierailija
19/22 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunsin. Nyt opiskelenkin yliopistossa. 

Vierailija
20/22 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tunsin olevani liian älykäs mihinkään kouluun, nyt olenkin kouluttamaton vanha juoppo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi