70-luvun Aihe vapaa
Joko on ollut? En ainakaan keksinyt oikeita hakusanoja.
Mutta katsotaan, tuleeko tästä mitään.
Tämä kirjoituskoneella kirjoittaminen on kovin hidasta. En ehtinyt viedä tänään postiin, joten vien sitten huomenna. Kun vien huomenna täällä maalla, postiauto vie kaupunkiin, mistä se lähtee eteenpäin. Jos vien jo ennen aamupostiauton tuloa, se ehtii ehkä jo keskiviikkona perille. Mutta jos ei ehdi siihen, sitten se on torstaina. Lähden muuten itsekin sitten postiautolla kaupunkiin samalla. Takaisin tullaan tullaan linja-autolla. Pitäisi ostaa uudet leveälahkeiset vakosamettihousut, paitapusero itselle ja tyttärelle olkalaukku kouluun. Hän haluaa sellaisen vihreän, missä on hevosen kuva.
Kommentit (240)
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:41"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:04"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:38"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:34"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:06"]
Mekin soitetaan mummolle käsivälitteisesti. Siellä se kylän Sentraalisantra vaan välillä kuuntelee linjalla. Ihan jäi kerran kiinni. Puhelimessa sanoin, että tullaan viikon päästä, mutta päästiinkin kyydillä ja menimme aiemmin. Kylällä näki tuo meidät ja kysyi " eikös teidän pitänyt tulla vasta ensi viikolla!" ( tämä juttu on tosi)
[/quote]
Nyt on kyllä väärä vuosikymmen. Ei ollut 70-luvulla enää tietoakaan sentraalisantroista, vaan automaattikeskukset alkoivat hoitamaan puhelujen välityksen jo 60-luvun alusta lähtien.
[/quote]
Näin. Ja Radio Luxemburgiakin on meidän takapajuisessa maalaissuvussa alettu kuunnella jo 50-luvulla. 70-luvulla ostettiin levyjä ja kasettejakin.
[/quote]
Ehkä, mutta tuo viittasikin siihen että suomen radiosta ei tullut juurikaan tietyntyyppistä musiikkia yle-monopolin aikaan ja kuulin oikeasti koulussa jostain radio luksenpurista jota koitin löytää illalla matkaradiosta. Joskus taisi onnistua mutta yleensä jäi pelkkään rätinään ja suhinaan.
Oli meillä tietty kasetteja ja myöhemmin levyjäkin, ne vaan tuppasi olemaan jotain finnhitsiä tai hurriganesta tai 60-luvun beatlesta tai mitä näitä 60-luvun rokkibändejä oli joita ylelläkin soitettiin harvakseltaan kunnes paikallisradiot avasivat musiikkimaailmaani.
[/quote]
Tottahan 70-luvullakin radio Luxenburgista höpistiin ja minäkin sitä kanavaa yritin etsiä, vaan en koskaan löytänyt.
Toi nyt on ihan täyttä kuraa, ettei muka jo 70-luvun alkupuolella olis oltu ajan hermolla musiikin suhteen. Niin Zeppelin, Purple, Uriah Heep, kuin muutkin 70-luvun alun bändit oli hyvin tiedossa ja kuuntelussa. Itselläni tuli purkka ja jytä vaiheen jälkeen progevaihe ja etenkin Pink Floyd kolahti. Myös JethroTull oli kovasana ja Emerson Lake Palmeriakin kuuntelin. Musakirjastossa tuli käytyä tiuhaan tahtiin.
[/quote]
Radio Luxembourgia varten piti rakentaa erikoisantenni, ja niitä viriteltiin just 50-luvulla. 70-luvun nuoriso totesi, että ei kuulu matkaradiosta, ja lähti sinne musakirjastoon. Näin ainakin meidän suvussa. Mutta tosiaan 70-luvulla Suomessakin oli paljon kulttuuri- ja elintasoeroja, niin kuin tästä ketjusta huomaa. Vielä ei muuten ole kukaan lähiönuori käynyt dissaamassa maalaisjunttiserkkuja.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 00:09"]Alkon tiskillä on niin ikävää kun ei osaa lausua ulkolaisten juomien nimiä. Sanoin vähän leikkimielellä Erkin pikakivääri ja myyjä katsoi moittivasti ja pyysi poistumaan. Kyllä nolotti.
[/quote]
Ai, me ei ainakaan mitään vieraita nimiä aleta lausumaan ja sanotaan Erkin pikakivääri ja Porvoon Lankku niin myyjä ymmärtää kyllä.
Nyt neuvoja! Mistä saa kunnollisia lapsentyttöjä?
Luulisi, että kun äitiyslomaa on ne kokonaiset kaksi kuukautta, siinä ehtisi jonkun kunnon tytön löytää. Vaan ei. Ensimmäinen vaikutti ihan hyvältä, vasta kansalaiskoulusta valmistunut 15-vuotias, todistuksessa käytös kymmenen. Mutta jo toisella viikolla oli jättänyt lapsen yksin kun oli joku poikaystävä viekotellut ulos mopediajelulle. Sitä ei sitten katseltu hetkeäkään pitempään.
Seuraava oli vanhempi ihminen mutta osoittautui juoppolalliksi. Viinalta haisi, kun illalla tultiin kotiin, ja lapsi itki märissään. Lähtö sillekin. Nyt kuljetan lasta mukana töissä ja maitokaupan oveen laitoin lapun LAPSEN HOITAJAA ETSITÄÄN KIIRE. HYVÄ PALKKA 200 MK. Ei ole tullut yhtään vastausta. Mitä tehdä???
Naapurin Tainan kanssa keinutaan pihalla ja lauletaan sen toivelauluvihoista hittibiisejä. Eilen kun kotona lauloin sitä Kelpaisiko seksi-biisiä niin äiti antoi tukkapöllyä ja kielsi laulamasta. Miks? Kysynkö Umalta?
Saan ensi viikolla sellasen piippiraudan, jolla saa kätsästi laitettua Farrah-kampauksen.
Sirun kans pähkäiltiin, että ostetaanko viikonlopuks Mieto Karjala, vai Omppolomppo. Kaikki juo nykyään Omppolomppoo, mutta mä kyllä halauaisin Miedon Karjalan, jotenkin tykkään sen mausta. Hessu kyllä yritti ehdottaa Vinettoo, kun se on niin halpa, mutta mä sanoin heti, että mä en kyllä mitää pultsareitten juomia ala lipittään.
Mitä oootte mieltä, kumpi olis parempi? Hessun isoveli lupas hakee. Mennään lauantaina Ritulle kotibileisiin, niiden porukat lähtee viikonlopuks mökille, eli on tässä vielä muutama päivä aikaa päättää.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:34"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:06"]
Mekin soitetaan mummolle käsivälitteisesti. Siellä se kylän Sentraalisantra vaan välillä kuuntelee linjalla. Ihan jäi kerran kiinni. Puhelimessa sanoin, että tullaan viikon päästä, mutta päästiinkin kyydillä ja menimme aiemmin. Kylällä näki tuo meidät ja kysyi " eikös teidän pitänyt tulla vasta ensi viikolla!" ( tämä juttu on tosi)
[/quote]
Nyt on kyllä väärä vuosikymmen. Ei ollut 70-luvulla enää tietoakaan sentraalisantroista, vaan automaattikeskukset alkoivat hoitamaan puhelujen välityksen jo 60-luvun alusta lähtien.
[/quote]
Olipas! Olen viettänyt lapsuuteni ja nuoruuteni Kainuussa. Meille tuli puhelin vuonna 1973 ja keskuksen kautta kulki kaikki puhelut. Keskus ei tykännyt, jollei tiennyt puhelinnumeroa valmiiksi. Kunnan sisällä pyöri samat numerot eri kylillä ja piti osata pyytää "kirkonkylä 73" tai "Mätäsmäki 28". Kaukopuhelun tilaaminen oli oma lukunsa. Sittemmin tuli automaattikeskus ja puhelinnumeroihin tuli kolme numeroa lisää, kun ne kunnan sisäiset puhelinnumerot piti eriyttää jotenkin. Tämä tapahtui 70-80-lukujen taitteessa.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 03:54"]Radiossa kerrottiin äsken että joku Zim Morrison on kuollut. Nyt meidän 16 vuotias Liisa itkee silmiä päästään tyttöjen kammarissa. Mikä se semmonen Zim Morrison oikeen on?? Joku ulkomaanelävä varmaan? Liisa vaan huutaa että olen kalkkis, kun yritin siltä kysyä...
[/quote]
Öö se on Jim Morrison!
Oletteko kuulleet? Elvis on kuollut! Ja tämä ei ole vitsi.
Ihan kauhea se Lapuan patruunatehtaan räjähdys. Niin paljon jäi pieniä lapsia. Onkohan niille järjestetty jotain keräystä?
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:24"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 06:36"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 06:35"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 21:28"]
Minulle luvattiin Jopo pyörä , kun ölen koko kesän kitkenyt kasvimaata.
[/quote]
Ai te olette niitä kommunisteja? Meidän isä sanoo, että Savolta ei osteta mitään, kun ne ovat kommunisteja. Tarjallakin on poni, vaikka sen äiti on Savolla töissä. Mutta ne eivät kuulemma silti ole kommunisteja. Minä säästän ja ostan itselleni kombin sitten kun on 500 markkaa tilillä. Kombeja myydään osuusliikkeellä.
[/quote]
Luulen, että tätä viestiä on valotettava osalle väkeä. Savo oli Kuopion seudulla E-liikkeen nimi silloin kun itse 70-luvulla olin koululainen ja E-liike miellettiin siihen aikaan todella vasemmistolaiseksi liikkeeksi, mitä se kai olikin. Lapsuudestani vain muistan, että osa ihmisistä ei käynyt ko. liikkeessä ollenkaan, ja sitä todellakin sanottiin kommunistien kaupaksi. Olin alaluokilla, joten muistikuvani eivät ole ihan tarkkoja. Nimi muuttui muistaakseni 70-luvulla jossain vaiheessa, eli muistikuvat ovat sieltä alkupuolelta.
[/quote]
Jäi vielä se pois, että Jopoja oli myynnissä tuolla Savolla, siihen aikaan todellakin pienissäkin kaupoissa oli vaikka mitä ja tosiaan Jopoa ei osa halunnut, koska ne miellettiin että niillä ajaa vain kommunistit. Ei me lapset tajuttu mikä se kommunisti on, mutta vanhemmilta kuultiin.
[/quote]
Aikas paljon politiikasta tiedän ja tiesin jo 70-luvulla ja duunariperheen lapsi kun olin, niin tottahan meillä vasemmalle kallellaan oltiin ja vaikka tehdaspaikkakunnalta olen, jossa politiikka oli vahvasti läsnä, niin minulle oli kyllä täysin uusi tieto, että Jopolla olisi ollut jotain tekemistä politiikan kanssa. Meilläpäin ainakin Jopoja oli niin porvareiden, kuin duunareiden lapsillakin. Minulla oli Nopsa ja siskollani Start Family.
Tosin eipä tuo uusi tieto ollut, että porvaripuolella oli ties mitä fobioita. Meitä ei koskaan kielletty käymästä missään kaupassa, tai kellään kavereilla, vaikka olisivat kuuluneet mihin puolueeseen, mutta monia porvariperheitä tiesin, joissa oli kielletty käymästä E-liikkeissä. Kuitenkin aina on vasemmistoa syytelty siitä, että he muka sotkivat politiikkaa joka paikkaan. Ainakin meidän paikkakunnalla asia oli totaalisesti toisinpäin ja niin se on ollut näköjään ainakin jossain määrin teilläkin.
E-liike muuten oli vahvasti demareiden käsissä, että se siitä sen kommunistisuudesta.
[/quote]
Me kyllä käytiin ainoastaan Elannossa, vaikka se oli ihan huono meidän kylällä, koska k-kauppa oli porvarien kauppa. Partioon ei saatu mennä samasta syystä.
Ja vaikka oltiin demareita niin meidän kylällä vasemmistolaisuus oli niin harvinaista, että kyllä kommariksi huudeltiin.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:33"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:03"]
Meillä on tässä kaupunginosassa nyt kolme autoa, talkkarin Kupla, naapurin Mini ja meidän Mosse. Talvella niitä hinataan ja työnnetään käyntiin, kun ei ole lohkolämmittimiä eikä edes pakkasnesteitä. Vedet lasketaan autosta yöksi pois ja aamulla kaadetaan takaisin.
[/quote]
Tässäkin taidetaan olla 60-luvulla. 70-luvulla alkoi olla auto jo lähes joka perheessä. Meidän pienessä omakotilähiössä meidän perhe oli viimeisten joukossa, joille tuli auto ja meillekin se tuli jo 60-luvun puolella, tosin niukasti, eli vuonna 1969.
[/quote]
Meidän perheeseen tuli auto 70-luvulla ja aivan varmasti niitä ei ollut joka perheessä. Junalla käytiin pitkään pohjanmaalla mummolassa, kun autoa ei ollut. Eikä meidän perhe ollut mitenkään poikkeus. En muista montaakaan perhettä lähikerrostaloista, joissa auto olisi ollut. 70-luvun loppua kohti autot lisääntyivät toki.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:34"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:06"]
[/quote]
[/quote]
Olen syntynyt 1967. Meille tuli puhelin kotiin, kun olin 8-vuotias, vuonna 1976. Puhelin oli vaaleankeltainen, jossa oli kierrettävä numerolevy. Muualle soitettiin automaattisesti, mutta mummolle ja tädille Pohjois-Karjalan lääniin piti soittaa keskukseen, " Saanko T.... 14? Eli kyllä, ihan varmasti 70-luvulla oli käsivälitteistä puhelintoimintaa Suomessa. Ja siellä kylällä se sentraalisantra. Myöhemmin tuli automaattiseksi ja neljä numeroa lisää eteen ja suuntanumero, jos kauempaa soitti. Mummoni taloudessa taasen oli puhelin ollut jo kylän ensimmäisinä, ukki kun oli taksiyrittäjä. T. Eka mummolle soittanut.
Terveiset täältä armeijan harmaista vai pitäisiköhän sanoa sinisistä kun ilmavoimissa ollaan.
Kuinka siellä kotipuolessa on voitu nämä ensimmäiset viikot?
Me päästiin viime sunnuntaina jopa sotilaskotiin ja lomille pääsystä on ollut puhetta. On vaan aika pitkä matka tulla junalla sinne hämeeseen täältä Pohjanmaalta. Tulomatkakin kesti reilu viitisen tuntia, jos pääsen lauantaina klo 12 niin aikataulujen mukaan olen kirkonkylällä vasta viiden jälkeen, onneksi lättähattu kulkee liki kotia niin voin jäädä ennen kirkkoa pois kyydistä. Takaisin täytyykin lähteä jo hyvissä ajoin sunnuntaina ettei myöhästy.
Meillä on täällä kova kuri ja paljon kaikenlaista tekemistä. Osa hieman sotaisampaa ja osa vähemmän. Joka ilta on saanu väsyneenä painaa pään tyynyyn.
Tupakkamiehillä ollu vaikeampaa kun ei päässyt tupakkatauolle moneen päivään.
Kahveeta täällä saa vaan keskiviikkona ja sunnuntaina, muuten on teetä. Muuten ruokaa on riittävästi kunhan on tottunu vähän vaatimattomampaan eikä valita.
Joka aamu aloitetaan viiden kilometrin lenkillä, tehdään sellainen kovavauhtinen että ehtii suihkuun ja aamupalalle. Jotenkin tuntuu että pitävät siinä suhteessa muita kovemmalla kun meistä pitäisi tulla ohjaajaoppilaita.
Aseet saatiin kun kolmas viikko alkoi, se viikko harjoiteltiin iltaisin tykkihallissa konepistoolien ja kiväärien purkua ja kasausta, putsaamista unohtamatta. Näytettiin meille se rynnäkkökiväärikin mutta se on kuulemma maavoimien ase.
Polkupyörät kuitattiin kanssa, niillä liikutaan muuten aika harvoin. Enimmäkseen ollaan oltu jalkamiehinä.
Marssittu on ja paljon on ollut suunnistus, urheilu ja voimisteluharjoituksia.
Lentokentällä ollaan käyty ja tutustuttu Saab Safiriin ja Fouga Magisteriin. Ne onkin hienoja koneita. Miggiä ei olla nähty vielä läheltä.
Kunhan tämä peruskoulutuskausi loppuu parin kuukauden päästä niin päästään lentoteoriaan ja käytäntöön käsiksi. Odotan sitä innolla.
Mutta nyt tarvii mennä, päivystäjä kävi ilmoittamassa että valmistautukaa komppanian päällikön tarkastukseen. Se onkin kova sälli, aloittanut ilmavoimissa jo mersujen aikaan. Mutta siitä lisää kunhan pääsen lomille.
Näkemiin ja terkut kotiväelle!
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 23:00"]
Mun serkku pääs käymään Helesingissä ja näkin siellä kuulemma homon. En kyllä usko. Oli kuulemma ollu korvakoru sillä homolla. En kyllä sitäkään usko.
[/quote]
Tämä nyt meni ihan kansalaiskoulutasolle. Huomaa että oppikoululaiset eivät käy täällä.
Hallitukseenkin on otettu yksi naisministeri - jotain kulttuurihommia pusaamaan. Älytöntä. Neukkulasta haetaan taas mallia.
[/quote]
Meillä on vielä vanha televisio, eikä meillä näy kuin yksi kanava. Onneksi naapurilähiö ja lauantaitanssit tulevat ykköskanavalta.
[/quote]
Onneks täällä Tampereella on Tv 2! Virginialainen on ihana. Trampas musta söpöin.
Olipa lystiä kuulla sinusta pitkästä aikaa! Tulin nyt vain nopeasti piipahtamaan, sillä pitää mennä kohta purkamaan laukut ja lajittelemaan perheemme viikon pyykit.
Usko tai älä, me ollaan tänään palattu telttaretkeltä Lapista! Mies osti keväällä uuden oranssin vankkuriteltan ja hyvin meille kolmelle siellä uni maistui. Vain ensimmäisenä yönä tytön oli hankala nukahtaa, kun jäi kuuntelemaan sen pyykkipojilla kiinnitetyn sadesuojamuovin kahinaa, ja oli kuulemma liian valoisaakin.
Kyllä oli kauniit maisemat. Ja mäkäräisiä niin vietävästi. Lähetin teille kortin, se onkin varmasti jo tätä lukiessasi tullut perille. Tyttö nukkui tänään paluumatkalla sikeästi takapenkillä pitkällään. Laiton sille täkin päälle ja tyynynkin pää alle, että on sitten rattoisa automatka. Keski-Suomen hiekkateillä vähän jännitti, ettei se tipahda lattialle, mutta ei tippunut, kun kurkottelin etupenkiltä ja pidin siitä vasemmalla kädelläni kiinni.
Siihen se vasta heräsi, kun isänsä Mikkelin maalaiskunnan Shellin kohdalla ilmoitti kovaan ääneen, että vie meidät kaikki syömään huoltoasemalle! Kylläpä maistui porsaanleike taivaalliselta. Edellisen kerran olinkin käynyt ravintolassa syömässä vuonna -68 isäni 60-v. syntymäpäivillä, muistat varmaan, tehän olitte siellä mukana.
Voi hyvin ja kirjoittele taas, kun marjankeruultasi ehdit!
PS. Vien ensi viikolla filmin kehitykseen isolle kirkolle valokuvaliikkeeseen, niin voin sitten seuraavassa kirjeessä lähettää sinulle meistä pari kuvaa Kilpisjärveltä.
PSS. Kävittekö te telttailemassa tänä kesänä?
Mieliruokani koulussa on maksakastike. Mutta kanari-sotosta en tykkää lainkaan.
Kotona meillä on ruokana melkein aina perunoita ja ruskeaa soosia.
Minulla on tänään nimipäivä, naapurin Helvi antoi lahjaksi itse tekemänsä pannumyssyn ja pinon lukemiaan Jaana-lehtiä. Keiteltiin sitten kahvit ja tarjosin tunnelikakkua.
Jaahas, Kekkonen sitten jatkaa presidenttinä ilman valitsijamiesvaaleja. Mitähän tästä maasta tulee, kun Kekkonen joskus vanhenee? Ei täällä muita sopivia presidenttejä ole näköpiirissä. En minä ainakaan Veikko Vennamoa haluaisi presidentiksi. Onneksi Vennamo jäi puolueensa kanssa tappiolle tässä asiassa. Turhathan ne vaalit olisivatkin, koska Kekkonen valittaisiin kuitenkin ja Kekkonen on hyvä presidentti.
Täällä taas Meiju, se Puotinharjun muija, moi! Mä meen tänään taas hoitaan Sjöblumien lapsia Vuosaareen, mitä oon tehnyt melkein koko kesän. Ne maksaa mulle hyvin, 10 markkaa päivä mistä mulle jää femma kun annan mutsille vuokra- ja ruokarahaa. Mut Sjöblumit onkin rikkaita, ne käy molemmat stadissa duunissa ja asuu omakotitalossa Rastilassa. Mutsi sanoo et Rastilassa asuu parempaa väkee, kun se on sellaista ranta-aluetta. Meen tosta Puotinharjun ostarilta 96:lla Vuosaareen ja duunin jälkeen nennään rastilan kallioille dokaan muijien kans. Mallu on pöllinyt sen faijapuolelta pullon ruskaa ja me vedetään se ja lähetään sitten Puotilaan säpiseen. Petsku asuu Puotilassa niin ehkä
mä näen sen. Ja huomenna mennään stadiin ostaan teinikalenterit ja Max Factorin kakkumaskaraa. Me mennään keskikoulun kolmannelle niin Tuijan systeri neuvoo miten pitää meikkaa ja olla et näyttää kovikselta.