*ällövaroitus* laktoosi-intoleranssi ja verta ulosteessa
Eli, olen kolmeakymppiä lähestyvä nainen ja mulla on teini-iässä todettu laktoosi-intoleranssi ja olen siitä asti käyttänyt pelkästään laktoosittomia tuotteita. Nyt kuitenkin parin viime kuukauden aikana on alkanut ulosteen mukana tulemaan kirkasta verta. Ulostaminen ei satu tai ole vaikeaa. Mistä tämä voisi johtua? Tietääkö kukaan/onko kokemuksia?
Kaipaisin asiallisia vastauksia, että onko tämä niin vakavaa että pitää käydä tutkimuksissa vai korjaantuuko ruokavalion muutoksilla?
Syön terveellisesti, liikun säännöllisesti enkä syö valmisruokaa, teen kaiken itse ja paljon salaattia ja vihanneksia.
Kiitos.
Kommentit (18)
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 18:33"]Lääkäriin
[/quote]
Onko tosiaan niin vakavaa? Tottakai menen jos tilani sitä vaatii, mutta toivoin ehkä vähän lievempää tuomiota. :/
-ap
Kirkas veri taitaa yleisesti tulla pukamista. Mutta varulta olisi tietenkin hyvä käydä lääkärissä :)
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 18:37"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 18:33"]Lääkäriin
[/quote]
Onko tosiaan niin vakavaa? Tottakai menen jos tilani sitä vaatii, mutta toivoin ehkä vähän lievempää tuomiota. :/
-ap
[/quote]
Kukaan ei voi tietää mistä tuo voisi johtua eli kyllä lääkäri on oikea os.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 18:38"]Kirkas veri taitaa yleisesti tulla pukamista. Mutta varulta olisi tietenkin hyvä käydä lääkärissä :)
[/quote]
Voiko pukamat tulla vain noin yhtäkkiä? En ole synnyttänyt tms.
-ap
Ulosteen mukana tuleva veri, kirkas tai tumma, on aina syy hakeutua tarkempiin tutkimuksiin eivätkä pukamat sellaisenaan ilman vakavampien sairauksien pois sulkemista kelpaa selitykseksi verenvuodolle. Kahden kuukauden ajan jatkunut vuoto on todellakin syy hakeutua lääkäriin.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 18:39"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 18:37"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 18:33"]Lääkäriin
[/quote]
-ap
[/quote]
Kukaan ei voi tietää mistä tuo voisi johtua eli kyllä lääkäri on oikea os.
[/quote]
Okei. Kiitos vastauksesta, raidan varata ajan heti huomenna.
-ap
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 18:39"]Ulosteen mukana tuleva veri, kirkas tai tumma, on aina syy hakeutua tarkempiin tutkimuksiin eivätkä pukamat sellaisenaan ilman vakavampien sairauksien pois sulkemista kelpaa selitykseksi verenvuodolle. Kahden kuukauden ajan jatkunut vuoto on todellakin syy hakeutua lääkäriin.
[/quote]
Aivan, en ole kiinnittänyt huomiota tuohon pahemmin, koska verenvuoto on niin pientä (hieman ensimmäisellä pyyhkäisyllä pienestä). Ajattelin sen johtuvan laktoosi-intoleranssista jos se olisi jotenkin "pahentunut" ja olisin saanut vahingossa laktoosia jostain.
Mutta näiden vastausten jälkeen varaan lääkäriajan heti huomenna! Kiitos teille, en olisi muuten edes harkinnut lääkärillä käyntiä ellen olisi tätä kirjoittanut tänne, koska ajattelin sen tosiaan johtuvan tuosta ns "ruokavammasta". :)
-ap
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 18:45"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 18:39"]Ulosteen mukana tuleva veri, kirkas tai tumma, on aina syy hakeutua tarkempiin tutkimuksiin eivätkä pukamat sellaisenaan ilman vakavampien sairauksien pois sulkemista kelpaa selitykseksi verenvuodolle. Kahden kuukauden ajan jatkunut vuoto on todellakin syy hakeutua lääkäriin.
[/quote]
Aivan, en ole kiinnittänyt huomiota tuohon pahemmin, koska verenvuoto on niin pientä (hieman ensimmäisellä pyyhkäisyllä pienestä). Ajattelin sen johtuvan laktoosi-intoleranssista jos se olisi jotenkin "pahentunut" ja olisin saanut vahingossa laktoosia jostain.
Mutta näiden vastausten jälkeen varaan lääkäriajan heti huomenna! Kiitos teille, en olisi muuten edes harkinnut lääkärillä käyntiä ellen olisi tätä kirjoittanut tänne, koska ajattelin sen tosiaan johtuvan tuosta ns "ruokavammasta". :)
-ap
[/quote]
Pienestä = pienesti, syytän puhelinta. Heh :)
- ap
Mi[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 18:45"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 18:39"]Ulosteen mukana tuleva veri, kirkas tai tumma, on aina syy hakeutua tarkempiin tutkimuksiin eivätkä pukamat sellaisenaan ilman vakavampien sairauksien pois sulkemista kelpaa selitykseksi verenvuodolle. Kahden kuukauden ajan jatkunut vuoto on todellakin syy hakeutua lääkäriin.
[/quote]
-ap
[/quote]ei laktoosi-intoleranssi aiheuta verenvuotoa.
Ja lääkärin tsekkauksesta ei todellakaan ole mitään haittaa ja näitä asioita ei kannata hävetä yhtään, vaan hoitaa paikat kuntoon.
Kannattaa tosiaan käydä lääkärillä, minä kävin myös juuri samasta syystä ja suolesta löytyikin tähystyksessä kasvain. Olen nuori (25 vuotias), joten aina ei kannata tuudittautua siihenkään ettei nuorella voi mitään vakavaa olla. En halua pelotella ja minun tilanteeni on äärimmäisen harvinainen (ja todennäköisesti geneettinen), mutta kyllä verenvuodon syy pitää aina selvittää :)
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 18:47"]Mi[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 18:45"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 18:39"]Ulosteen mukana tuleva veri, kirkas tai tumma, on aina syy hakeutua tarkempiin tutkimuksiin eivätkä pukamat sellaisenaan ilman vakavampien sairauksien pois sulkemista kelpaa selitykseksi verenvuodolle. Kahden kuukauden ajan jatkunut vuoto on todellakin syy hakeutua lääkäriin.
[/quote]
-ap
[/quote]ei laktoosi-intoleranssi aiheuta verenvuotoa.
[/quote]
Okei, selvä, kiitos tiedosta. Tätä pyysinkin - neuvoja, tietoja ja kokemustam Tosiaan, itse vain omassa päässäni "järkeilin" sen johtuvan siitä (koska en kai halunnut ajatella mitään vakavampaa), mutta ilmeisesti ei. Kiitos teille näistä vastauksista! Nyt hoidan asian kuntoon heti ensimmäiseksi huomenna!
-ap
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 18:50"]Kannattaa tosiaan käydä lääkärillä, minä kävin myös juuri samasta syystä ja suolesta löytyikin tähystyksessä kasvain. Olen nuori (25 vuotias), joten aina ei kannata tuudittautua siihenkään ettei nuorella voi mitään vakavaa olla. En halua pelotella ja minun tilanteeni on äärimmäisen harvinainen (ja todennäköisesti geneettinen), mutta kyllä verenvuodon syy pitää aina selvittää :)
[/quote]
Minulla ikää taas 28 piakkoin, kiitos myös sinun vastauksesta kun, ettei nuoruudella ole kannata "ratsastaa" näiden asioiden kustannuksella. Et pelotellut, vaan on ihan hyvä, että kerroit myös sinun tilanteestasi. Enemmän vaan sain motivaatiota käydä tutkituttamassa itseni, kiitos siis myös sinulle, vaikka tilanteesi onkin harvinainen! :)
- ap
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 18:49"]Ja lääkärin tsekkauksesta ei todellakaan ole mitään haittaa ja näitä asioita ei kannata hävetä yhtään, vaan hoitaa paikat kuntoon.
[/quote]
En häpeä tätä yhtään eikä lääkäriin meneminen tämän kanssa ole mikään kynnys. Halusin vain täältä kysellä ns. "alustavia tietoja" mitä kannattaisi tehdä. :)
Sain vastaukseni ja olen kiitollinen siitä. Kerrankin av-palstasta on jotain hyötyä sen ikuisen "vittuilun" ja panettelun lisäksi! :)
-qp
Kävikö ap lääkärissä? T mobiilin 4
Minulla todettiin laktoosi-intorelanssi 10 v.sitten.Ja minullakin todettiin ärtynyt paksuoli,verta tuli myös.Sain hyvät lääkkeet sisätautilääkäriltä.Somac,litalgin ja maitohappobakteereja otan joka päivä.Nyt kä vin keliakia verikokeissa ja odotan tuloksia.Olen 32 vuotias.
Kun perussairaus on todettu, en menisi pelkän verenvuodon tähden jollei ole paljon. Kärsit ehkä ärtyneestä suolesta. Kipuja, kouristuksia?
Lääkäriin