Voiko talvella pärjätä ei-talviasuttavalla mökillä?
Sähkö on ja tulisijat, mutta ei juoksevaa vettä.
Kommentit (38)
Jos on takka ja puita paljon, niin pärjää.
Koko ajan pitää kyllä olla tuli uunissa.
Olen yöpynyt hirsimökissä kun oli yli 20 astetta pakkasta. Mökissä patterit ja takka. Yöllä heräsin siihen että oli kylmä, sillä takka oli sammunut. Mutta se vaatii asennetta olla mökillä talvella.
Onko ”takka” jonkinlainen varaava tulisija? Tiiltä vai peltinen?
Mistä sinne saa veden?
Hankkisin sellaisen makuupussin, joka on tarkoitettu nukkumiseen kylmässä. Itse ostin koko perheelle jo ennen tätä sotaa sellaiset. 90cm leveät mukavuusmakuupussit, en halua minään muumiona maata, vaan kyetä levittämään jalkojani jne. Pussi oli niin lämmin, etten pystynyt käyttämään sitä kotini (100-vuotias vanha hirsitalo) lattialla, missä on kylmempää luonnostaan :D
Se on tarkoitettu tilanteeseen, jossa huonelämpötila on about 4 astetta yöllä. Se toimii vielä jonnekin -13 asteeseen. Sain vielä alesta, hinta oli 74€/kpl.
Etelän kermaperseet ei pärjää. Minä olen ollut monet kerrat mökillä talvella. Takkaa tulta ja paljon vaatetta. Järvestä avannosta saunavesi ja juomavesi tietty kaupungista.
Onko makeaa vettä lähellä? Jos ostaisi vedensuodattimen, niin miksei.
Kyllä, toki vapaa-ajanvietto-ongelmia ei ole tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinne saa veden?
Hankkisin sellaisen makuupussin, joka on tarkoitettu nukkumiseen kylmässä. Itse ostin koko perheelle jo ennen tätä sotaa sellaiset. 90cm leveät mukavuusmakuupussit, en halua minään muumiona maata, vaan kyetä levittämään jalkojani jne. Pussi oli niin lämmin, etten pystynyt käyttämään sitä kotini (100-vuotias vanha hirsitalo) lattialla, missä on kylmempää luonnostaan :D
Se on tarkoitettu tilanteeseen, jossa huonelämpötila on about 4 astetta yöllä. Se toimii vielä jonnekin -13 asteeseen. Sain vielä alesta, hinta oli 74€/kpl.
Se oli siis tämä.
https://www.vaeltajankauppa.fi/epages/vaeltajankauppa.sf/fi_FI/?ObjectP…
Muistin näköjään väärin, se toimii vielä -18 asteessa! Ovat meidän perheen henkivakuutus ❤️
Ei ollut tämä sama kauppa, ja niitä oli myös sinisinä, niissä oli se käsittämätön 25% alennus, joten ostin pois!
Koska tarkoitus on nimenomaan käyttää kotona/muualla, minne mennään autolla, ei retkeilyssä, niin painolla ja koolla ei ollut väliä. Ja toivon, että ovat kestäviä, ja sitä varten olen varannut myös jeesusteippiä :D
Vielä on vedensuodatin hankintalistalla.
Vettähän on piha pullollaan kun on lunta. Ottaa sieltä sankoon ja kiehauttaa. Puhdasta se pääosin on kun ei ole katupölyä eikä saasteita mitä kaupungeissa on.
Sähköä ja puita kuluu. Miten peseytyminen? Sauna kai on ja kaivo tms mistä saa vettä?
Vierailija kirjoitti:
Etelän kermaperseet ei pärjää. Minä olen ollut monet kerrat mökillä talvella. Takkaa tulta ja paljon vaatetta. Järvestä avannosta saunavesi ja juomavesi tietty kaupungista.
Jaa joku elokapina alapeukuttaa.
Mökissä on kaksinkertaiset ikkunat, ei kovin hyvä eristys, mutta ollaan oltu siellä kyllä pikkupakkasella. Vesi ehkä järvestä avannosta (?) tai lumesta sulattamalla, kuten ehdotettiinkin. Toimiiko ulkohuussi talvella kuinka pitkään säännöllisessä käytössä, vai pitäisikö miettiä muita ratkaisuja?
Voi, jos kerran tulisija on ja jopa ilman sitäkin, ulkona voi kokkailla, valoa saa paristokäyttöisistä lampuista ja kynttilöistä ja on olemassa myös erilaisia lämmittimiä, esim kaasulla toimivia, jotka ei tarvitse sähköä eikä puita/savupiippoa tai Vettä saa tekemällä avannon tai lumesta.
Nykyajan ei-talviasuttavat mökit ovat luultavasti mukavampia kuin ne, missä vielä sata vuotta sitten asuttiin vakituisesti. Jos on sähköt, niin elämästä saa jo suorastaan helppoa.
Porakaivo ei varmaan olisi hullumpi sijoitus jos asut koko talven.
Meidän talo vastaa nykymittapuulla ei-talviasuttavaa mökkiä ja hyvin pärjätään täällä ympäri vuoden. Juokseva vesi kyllä on omasta kaivosta, mutta saunaa ei, eli jos menisi sähköt poikki, vedenlämmitys pitäisi hoitaa kattiloissa puuhellalla.
Eli pärjää, jos on lämpöä ja vettä.
Selviää, mutta se on kallista ja työlästä. Joku vesilähde pitää olla hakuetäisyydellä, vaikka juoksevaa vettä ei olisikaan.
Lapsena oltiin vuosittain talvella hirsimökissä, mikä ei ollut mitenkään eristetty, seinissä oli tilkkeet hirsien välissä. Pohjan ja katon eristyksestä en osaa mitään sanoa. Sai sitä kauan lämmitellä avotakalla ja kaasulämmittimellä, sähköjä ja vettä ei ollut. Juomavedet kuskattiin aina mukana ja vähäiset tiskivedet sulatettiin lumesta. Iltapäivästä mentiin ja en muista, että olisi pipoa tarvinnut nukkuessa tai edes makuupussia.
Tottakai, menee vaan paljon sähköä ja puita. Mikö määrittelee sen onko talviasuttava, eristyksen puute, yksinkertaiset ikkunat?