Saako toivoa sektiota synnytyspelon vuoksi?
Pelottaa aivan jumalattomasti synnytys ja se kipu. Pelottaa etten kestä sitä ja että en osaa ponnistaa kunnolla/oikein. Luultavasti menisin vain paniikkiin enkä saisi vauvaa turvallisesti ponnistettua ulos. Tapahtuuko sektio nukutuksessa? Tai saako siihen jotenkin itse vaikuttaa? Pyydän vielä anteeksi typeristä kysymyksistä.
Kommentit (48)
Sektion jälkeen kipuja vasta onkin. Ainakin minulla oli aivan järkyttävät kivut, vahvoista lääkkeistä huolimatta. Normisynnytyksen jälkeen tuskin on sellaisia. Sektio tapahtuu nukutuksessa vain kiireellisissä tapauksissa. Sektion jälkeen joutuu myös olemaan kauemman sairaalassa ja ainakin minulle tuli komplikaatioita, jotka pitkittivät entisestään sairaalassaoloaikaa ja toipumista. Lapsi saa sektiosynnytyksessä heikomman bakteeriflooran, ja se voi vaikuttaa hänen terveyteensä hyvin pitkän aikaa, kukaties koko elämän ajan. Minä en suosittele sektiota, ellei ole aivan pakko.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:26"]Mulle on tehty suunniteltu pelkosektio, mutta olen synnyttänyt sitä ennen useamman kerran alakautta.
Sektio tehdään puudutuksessa ja sairaalassa luulutavasti yrittävät sua "ympäripuhua" synnyttämään alakautta.
Joillain onnekkailla alakautta synnyttäminen käy helposti ja siitä toipuu tosi nopsaan, toisilla sit taas sektio on paras kokemus ikinä.
Mee pelkopolille, ne auttaa sua.
[/quote]
Miltä se sektio tuntui? Sattuiko itse toimenpide? Tajusitko kokoajan mitä tapahtuu jne? Nyt alkoi jännittämään tuo sektiokin. Voi apua. :(
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:27"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:24"]
Saa toivoa. Mutta että saisi sen pitää VAATIA ja ennenkaikkea olla varma siitä, että sen haluaa ja muuhun ei suostu. Minä olin ja sain sektioni. Paras kokemus ikinä, kipuja aivan minimaalisesti ja 9 pisteen vauva. Kotiutus 3pv sektion jälkeen. Kaikille ei sovi, minulle (hyväkuntoinen, perusterve ja normaalipainoinen) sopii.
[/quote]
10 pisteen vauva ja kotiutus samana päivänä. Alatiesynnytys. :) Hyväkuntoinen, perusterve ja normaalipainoinen olen minäkin.
[/quote]
Onnittelut siitä. Mutta missasit pointin kovaa ja korkealta, tämä ei ollut kilpailu näissä asioissa, vaan asiaa kysyvälle ihmiselle vastaaminen taustatietoineen.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:29"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:26"]Mulle on tehty suunniteltu pelkosektio, mutta olen synnyttänyt sitä ennen useamman kerran alakautta. Sektio tehdään puudutuksessa ja sairaalassa luulutavasti yrittävät sua "ympäripuhua" synnyttämään alakautta. Joillain onnekkailla alakautta synnyttäminen käy helposti ja siitä toipuu tosi nopsaan, toisilla sit taas sektio on paras kokemus ikinä. Mee pelkopolille, ne auttaa sua. [/quote] Miltä se sektio tuntui? Sattuiko itse toimenpide? Tajusitko kokoajan mitä tapahtuu jne? Nyt alkoi jännittämään tuo sektiokin. Voi apua. :(
[/quote]
Tottakai siinä tajuaa koko ajan, mitä tapahtuu. Ei se ole miellyttävää, kun tietää että maha on auki ja on täysin lääkäreiden armoilla. Kyllä minä synnyttäisin alateitse sata kertaa mieluummin, jos vain voisin.
t. sektion kokenut (ei pelkosektio)
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:32"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:29"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:26"]Mulle on tehty suunniteltu pelkosektio, mutta olen synnyttänyt sitä ennen useamman kerran alakautta. Sektio tehdään puudutuksessa ja sairaalassa luulutavasti yrittävät sua "ympäripuhua" synnyttämään alakautta. Joillain onnekkailla alakautta synnyttäminen käy helposti ja siitä toipuu tosi nopsaan, toisilla sit taas sektio on paras kokemus ikinä. Mee pelkopolille, ne auttaa sua. [/quote] Miltä se sektio tuntui? Sattuiko itse toimenpide? Tajusitko kokoajan mitä tapahtuu jne? Nyt alkoi jännittämään tuo sektiokin. Voi apua. :(
[/quote]
Tottakai siinä tajuaa koko ajan, mitä tapahtuu. Ei se ole miellyttävää, kun tietää että maha on auki ja on täysin lääkäreiden armoilla. Kyllä minä synnyttäisin alateitse sata kertaa mieluummin, jos vain voisin.
t. sektion kokenut (ei pelkosektio)
[/quote]
Nyt senkus pelko vain kasvaa. Perkele. Jätän kohta synnyttämättä koko vauvan.
No ei se sektio kyllä miltään tunnu. Siis mikä ihmeen kohdun huuhtelu? Mä en kyllä tuntenut mitään sellaista tai se oli niin vähäistä etten edes rekisteröinyt. Mulla meni toipuminenkin tosi hyvin, olin laitoksella viisi päivää ja kotona en enää tarvinnut särkylääkkeitä. Kaveri on kokenut sekä normaalin alatiesynnytyksen että sektion ja sanoi että sektiosta toipuminen oli helpompaa. Näinkin päin se voi olla.
Mä taas pelkäsin yli kaiken et joutuisin sektioon! Iso leikkaus ja ne kivut sen jälkeen...
Mulla, kuten monilla muillakin, ponnistusvaiheen supistukset olivat täysin kivuttomia! Se tietysti sattui kun vauva tuli ulos, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä kipua. Ei siis epiduraalia ollut mulla.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:24"]
Saa toivoa. Mutta että saisi sen pitää VAATIA ja ennenkaikkea olla varma siitä, että sen haluaa ja muuhun ei suostu. Minä olin ja sain sektioni. Paras kokemus ikinä, kipuja aivan minimaalisesti ja 9 pisteen vauva. Kotiutus 3pv sektion jälkeen. Kaikille ei sovi, minulle (hyväkuntoinen, perusterve ja normaalipainoinen) sopii.
[/quote]
10 pisteen vauva ja kotiutus samana päivänä. Alatiesynnytys. :) Hyväkuntoinen, perusterve ja normaalipainoinen olen minäkin.