Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako toivoa sektiota synnytyspelon vuoksi?

Vierailija
03.08.2015 |

Pelottaa aivan jumalattomasti synnytys ja se kipu. Pelottaa etten kestä sitä ja että en osaa ponnistaa kunnolla/oikein. Luultavasti menisin vain paniikkiin enkä saisi vauvaa turvallisesti ponnistettua ulos. Tapahtuuko sektio nukutuksessa? Tai saako siihen jotenkin itse vaikuttaa? Pyydän vielä anteeksi typeristä kysymyksistä.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:28"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:23"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:18"]Siksi onkin tärkeää, että et tee päätöstä itse etkä myöskään palstan perusteella. Ei se sektio ole mikään onnellisuusautomaatti, vaan oikeasti hyvinsujunut alatiesynnytys on parempi vaihtoehto sekä äidille että lapselle, josta toipuu nopeammin.

Lantion ulkomitoista ei voi päätellä lantion sisämittoja ja synnytyksen kannalta vain sisämitta on ratkaiseva. Se tutkitaan kyllä viimeisessä lääkärintarkastuksessa ja jos on aihetta epäillä lantion ahtautta, pääsee kuvattavaksi. Jos tulossa oleva vauva on liian suuri lantion mittoihin nähden, saa sektion. Pieni koko ei siihen kuitenkaan automaattisesti oikeuta, koska se ei tarkoita automaattisesti sitä, että lantio on ahdas.

On oikeasti tärkeää, että sektion riskeistä puhutaan, sillä se ei ole mikään "vetskari auki ja kiinni" -toimenpide, vaikka pääasiassa ihan turvallinen synnytystapa toki sekin.
[/quote]

Mutta jos jo ulkoisesti näkee että lantio on todella kapea niin ei se sisäisesti siitä hirveästi voi kasvaa. Ei tosta läpi mahtuisi edes pieni nukke.
[/quote]

Naisen keho on suunniteltu synnytystä varten. Se lapsi siitä kyllä mahtuu tulemaan. Lääkärit ei anna synnyttää alakautta jos siitä olisi pelkoa, että jää jumiin
[/quote]
Miksi sitten ennen kuoltiin niin usein synnytykseen? Ohiksena tuohon luonnollisuuteen "ennenkin" -ajatukseen.
[/quote]

Koska synnytyksessä on muitakin komplikaatioita kun ahdas lantio. Lisäksi siihen aikaan ei ollut apukeinija saada lasta maailmaan muuten, kun punnertamalla.

Vierailija
22/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:29"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:25"]Jos se synnytys noin pelottaa niin jättäkää ne lapset hankkimatta tai adoptoikaa. Tiedätte jo raskautuessa että jotenkin se lapsi sieltä ulos pitää saada
[/quote]
Olepa vaikka hiljaa.
[/quote]
Enpä ole. Fakta asiahan se on. Ärsyttää kun porsijat tulee itkemään kuinka pelottaa se itse tietoisesti alulle saatu lapsi tänne punnertaa. Lapsen hankkiminen on tässä maailmassa täysin vapaaehtoinen juttu. Ethän mene esim hyppäämään laskuvarjolla tai benjiä jos kovasti pelottaa? Ja kyllä. Niitä voi verrata koska molemmat ovat yhtä vapaaehtoisia
[/quote]
Oliko jotain ihan asiaakin? Jos kerran ärsyttää niin klikkaa itsesi pois tästä keskustelusta. Niin helppoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:29"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:25"]Jos se synnytys noin pelottaa niin jättäkää ne lapset hankkimatta tai adoptoikaa. Tiedätte jo raskautuessa että jotenkin se lapsi sieltä ulos pitää saada
[/quote]
Olepa vaikka hiljaa.
[/quote]
Enpä ole. Fakta asiahan se on. Ärsyttää kun porsijat tulee itkemään kuinka pelottaa se itse tietoisesti alulle saatu lapsi tänne punnertaa. Lapsen hankkiminen on tässä maailmassa täysin vapaaehtoinen juttu. Ethän mene esim hyppäämään laskuvarjolla tai benjiä jos kovasti pelottaa? Ja kyllä. Niitä voi verrata koska molemmat ovat yhtä vapaaehtoisia
[/quote]
Jaa että pitäisit nyt sitten tehdä abortti tämän synnytyspelon vuoksi? Just joo. Haluan kyllä lasta enemmän kuin mitään muuta, mutta en silti tälle pelolle mitään voi. Ja tiedän kyllä että se lapsi on saatava ulos tavalla tai toisella. En ole niin tyhmä. -_-

Vierailija
24/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:29"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:20"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:15"]Minä en pelännyt sektiossa sitä, että olen maha auki leikkauspöydällä. Olin maailman parhaiden ammattilaisten käsissä ja itse ei tarvinnut kuin ottaa rauhallisesti ja jutella todella mukavan anestesialääkärin kanssa. Jokainen meistä pelkää varmasti jotain synnytyksessä, on se sitten miten vain tapahtuva. Nyt AP:n kannattaa mennä sinne pelkopolille puhumaan siitä, mikä tarkalleen pelottaa ja miksi ja etsiä yhdessä parasta tapaa kohdata pelko - on se sitten keskusteluapu tai suoraan lupaus pelkosektiosta.

Minua aina hävettää naissukupuolen puolesta, kun luen keskusteluita jossa alatie- ja sektiosynnyttäneet keskustelevat ja tulee kiistaa siitä, mikä on "parempi tapa". Synnytys on häviävän pieni osa äitiyttä ja siitä ei saa mitalia, tuli lapsi maailmaan millä tavalla tahansa. Olisi mahtavaa jos annettaisiin jokaisen tuoda lapsensa maailmaan itselleen parhaiten sopivalla tavalla, ilman että siitä v*ttuiltaisiin tai sitä väheksyttäisiin myöhemmin. Tajuammeko me naiset edes, mitä kammottavia joskus olemme toisiamme kohtaan tällaisesta, lopulta ihan pikkuasiasta pitkässä juoksussa? MIKSI? Äitiys tai synnytys ei ole naisen mitta, siinäKÄÄN ei tarvitsisi kilpailla.

T. nr 3 [/quote] Puhut asiaa! Täällä AV:lla ylistetään näitä alatiesynnyttäjiä ja miinustellaan kaikkea sektioon liittyvää. En ymmärrä miksi näistä asioista pitää kiistellä. Olisi vielä yksi kysymys. Tunteeko siinä leikkausvaiheessa yhtään mitään? Kipua, epämukavia tuntemuksia kun vatsaa leikellään? Vai onko keho ihan tunnottomassa tilassa?

[/quote]

Leikkausvaiheessa ei tunne kipua, mutta tuntee että jotakin tehdään. Puudutus poistaa kivuntunteen, leikkauksessa kokee lähinnä heiluntaa, kun vauvaa vedetään ulos. Minä en tiedä millaista kohdun huuhtelu on / oli kohdallani, en ole tuntenut muuta, kuin syvää rentoutta ja loppuvaiheessa väsymystä, kun lapsi oli jo ulkona ja isänsä huomassa ja kaikki oli hyvin. Leikkauksessa saatavat lääkkeet vievät kivut ja väsyttävät hieman.

Minä en koe jääneeni paitsi mistään, vaikka en vauvaa ottanutkaan rinnalle heti hänen synnyttyään. Hänellä on täysin kanssani tasavertainen isä, joka oli onnesta soikeana mitatessaan ja hoitaessaan minuuttien ikäistä poikaansa. Imetys alkoi ihan normaalisti synnytystavasta huolimatta. Jalkeilla ja täysin aktiivisena olin seuraavana aamuna, kipuja ei ollut, sillä otin säännöllisesti panadolin ja buranan - niitä samoja, joita alatiesynnyttäneet äidit samassa huoneessa nappaili ihan samaan tahtiin. Ko. lääkkeet ehkäisevät myös tulehdusta, joten siksikin niitä piti ottaa. Varoin kivutonta ja siistiä, noin 12cm haavaani vaistomaisesti ja kuljin vähän kumarassa - kätilöt kannustivat suoristamaan selän ja siitä piti aina muistuttaa itseäni. 

Jos kätilöt suhtautuivat minuun ja synnytystapaani jotenkin eritavalla kuin alatiesynnyttäneisiin, en ole sitä huomannut. Toisaalta en edes välittänyt, sillä olin täysin varma ratkaisustani ja ikinonnellinen siitä, että kaikki meni erittäin hyvin kohdallani.

T. 3
[/quote]

Kiitos! Nyt tuntuu jo hieman paremmalta. :)

Vierailija
25/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:29"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:23"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:18"]Siksi onkin tärkeää, että et tee päätöstä itse etkä myöskään palstan perusteella. Ei se sektio ole mikään onnellisuusautomaatti, vaan oikeasti hyvinsujunut alatiesynnytys on parempi vaihtoehto sekä äidille että lapselle, josta toipuu nopeammin.

Lantion ulkomitoista ei voi päätellä lantion sisämittoja ja synnytyksen kannalta vain sisämitta on ratkaiseva. Se tutkitaan kyllä viimeisessä lääkärintarkastuksessa ja jos on aihetta epäillä lantion ahtautta, pääsee kuvattavaksi. Jos tulossa oleva vauva on liian suuri lantion mittoihin nähden, saa sektion. Pieni koko ei siihen kuitenkaan automaattisesti oikeuta, koska se ei tarkoita automaattisesti sitä, että lantio on ahdas.

On oikeasti tärkeää, että sektion riskeistä puhutaan, sillä se ei ole mikään "vetskari auki ja kiinni" -toimenpide, vaikka pääasiassa ihan turvallinen synnytystapa toki sekin.
[/quote]

Mutta jos jo ulkoisesti näkee että lantio on todella kapea niin ei se sisäisesti siitä hirveästi voi kasvaa. Ei tosta läpi mahtuisi edes pieni nukke.
[/quote]

Naisen keho on suunniteltu synnytystä varten. Se lapsi siitä kyllä mahtuu tulemaan. Lääkärit ei anna synnyttää alakautta jos siitä olisi pelkoa, että jää jumiin
[/quote]
Niin niin, mutta jos jo ulkoisesti näkee ettei tuosta mitään vauvaa voi mahtua niin miten se sitten sisäisestikään mahtuisi? Ei nyt mene ihan mun järkeen. :/
[/quote]

Koska se lantio joustaa synnyttäessä. Siksi monelle tulee liitoskipuja, koska ne liitokset löystyy. Yleensä myös lapsi suhteutuu äidin kokoon ja jos lapsi on kovin iso, niin lääkäri kyllä ehdottaa itse sektiota

Vierailija
26/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:31"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:29"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:25"]Jos se synnytys noin pelottaa niin jättäkää ne lapset hankkimatta tai adoptoikaa. Tiedätte jo raskautuessa että jotenkin se lapsi sieltä ulos pitää saada
[/quote]
Olepa vaikka hiljaa.
[/quote]
[/quote]
Jaa että pitäisit nyt sitten tehdä abortti tämän synnytyspelon vuoksi? Just joo. Haluan kyllä lasta enemmän kuin mitään muuta, mutta en silti tälle pelolle mitään voi. Ja tiedän kyllä että se lapsi on saatava ulos tavalla tai toisella. En ole niin tyhmä. -_-
[/quote]

Jätä raskautumatta niin ei tarvitse tehdä aborttia. Ja vahinko raskaudesta selviää käyttämällä tuplaehkäisyä. Jos sen pelon sijaan ajattelisi että minä itse päätin hommata lapsen synnyttämällä joten minun tehtäväni se on tänne pusertaa

Vierailija
27/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä se lapsen iso koko ole sektion syy, vaan lapsen koko suhteessa lantion kokoon.

Minulla on pienikokoisia kavereita, joilta on leikattu 3-kiloinen vauva, koska katsottiin että ei mahdu. Yhtä lailla on pienikokoisia kavereita, jotka ovat synnyttäneet yli 4-kiloisen alakautta, ja hyvin on mahtunut. Vauvan koko oli tiedossa etukäteen. Minulla on myö suurikokoisia kavereita, joilta on leikattu yli 4-kiloisia lapsia, koska on katsottu, että se ei mahdu.

Kukaan ei ole joutunut lähtemään kokeilemaan "josko se mahtuisi".

Vierailija
28/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:36"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:31"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:29"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:25"]Jos se synnytys noin pelottaa niin jättäkää ne lapset hankkimatta tai adoptoikaa. Tiedätte jo raskautuessa että jotenkin se lapsi sieltä ulos pitää saada
[/quote]
Olepa vaikka hiljaa.
[/quote]
[/quote]
[/quote]

Jätä raskautumatta niin ei tarvitse tehdä aborttia. Ja vahinko raskaudesta selviää käyttämällä tuplaehkäisyä. Jos sen pelon sijaan ajattelisi että minä itse päätin hommata lapsen synnyttämällä joten minun tehtäväni se on tänne pusertaa
[/quote]

Miksi jättäisin "raskautumatta", jos haluan lapsen? Muiden lietsoman pelon vuoksi? Tiedän että se lapsi pitää tänne pusertaa tai leikata ulos. Ja jos sulla ei ole mitään hyvää sanottavaa niin ole hiljaa. Et ole vastannut aloitukseen millään tavalla. Jos et sektiosta mitään tiedä/ ei ole kokemusta niin mene pois.

Vierailija
29/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:36"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:31"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:29"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:25"]Jos se synnytys noin pelottaa niin jättäkää ne lapset hankkimatta tai adoptoikaa. Tiedätte jo raskautuessa että jotenkin se lapsi sieltä ulos pitää saada
[/quote]
Olepa vaikka hiljaa.
[/quote]
[/quote]
[/quote]

[/quote]
Säälin lapsiasi.

Vierailija
30/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Vierailija
31/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tiedät varmasti että et halua alatiesynnytystä, niin älä alatiekiihkoilijoiden anna pelotella itseäsi sektiolla.

Suunnittelu sektio on rutiinia ja nopeasti ohi.

Ihmeellistä miten täällä luotetaan että painoarviot yms lapsesta pitää.

Harvan lantiota oikeasti tutkitaan synnytystapa-arviomielessä!

Vierailija
32/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi asun pk-seudulla ja sain sektioni. Muuten olisi jäänyt väliin äitiys. Vaihtoehtona oli synnytys Tallinnassa.

Vierailija
33/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 13:12"]Jos tiedät varmasti että et halua alatiesynnytystä, niin älä alatiekiihkoilijoiden anna pelotella itseäsi sektiolla.

Suunnittelu sektio on rutiinia ja nopeasti ohi.

Ihmeellistä miten täällä luotetaan että painoarviot yms lapsesta pitää.

Harvan lantiota oikeasti tutkitaan synnytystapa-arviomielessä!
[/quote]
:)

Vierailija
34/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:02"]Eikös sektiossa oteta vähän sisäelimiäkin hetkeksi ulos vatsasta jotta kohtuun pääsee käsiksi?
[/quote]No ei oteta sisäelimiä ulos vatsasts. Kun lapsi on syntynyt ja kohdun haavaa ommellaan, silloin kohtu käännetään vatsanpeitteiden päälle, jotta haava saadaan ommeltua. Mitään elimiä ei poisteta. Vatsaontelo kuivataan taitoksilla ja imulla, mitään huuhteluja ei tehdä. Haava suljetaan kerroksittain. Terveisin Leikkurihoitsu.

Vierailija
35/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän pääkaupunkiseudulta yhden naisen, jolta pelkosektio evättiin. Osti sen sitten yksityisenä palveluna Hyvinkäältä tai Riihimäeltä, en muista kummasta sairaalasta. Minulle sanottiin siinä yhdessä ja ainoassa pelkosektiokeskustelussa, jossa kävimme, että ketään ei pakoteta synnyttämään alateitse. Mutta ilmeisesti tässä on vaihtelua. Minä olin vankkumaton päätöksessäni synnyttää sektiolla ja aika nopeasti lääkäritkin sen havaitsivat ja sain toiveeni läpi, onneksi. Olisin muuten selvittänyt mistä tuon leikkauksen saa, ottanut ajoissa yhteyttä hyvämaineisiin yksityislääkäreihin siellä ja matkustanut ko. maan turvallisimpaan sairaalaan sitä varten. 

Olen ollut kaveripiirini ja työpaikkani "Go-to-girl", jonka pakeille on tultu, kun on haluttu tietoa elektiivisestä sektiosta. Olen kertonut kaikille kokemuksestani rehellisesti ja painottanut, että olin alusta alkaen sujut sen kanssa, että sektio on leikkaus siihen kuuluvine riskeineen ja minä ja mieheni hyväksyimme ne. Olen tukenut ystäviä ja tuttuja heidän synnytyspelossaan ja kannustanut menemään pelkoklinikalle puhumaan. Kenellekään en tuputa tätä, toivoisin että kaikki naiset saisivat  oletusarvoisesti _valita_ sen tavan, jolla synnyttävät. Joillekin se on lääkkeetön luomu, toisille kotisynnytys kätilön kanssa, jollekin elektiivinen sektio, jollekin taas kipulääkitty alatiesynnytys. Pointtini on se, että tulevat äidit tarvitsevat tukea ja tietoa, sekä tunteen siitä, että heitä kuunnellaan ja heillä on mahdollisuus vaikuttaa synnytykseensä. Yllätyksiä ja onnettomuuksia sattuu, mutta että ainakin lähtökohta olisi sen äidin hyvään informaatioon perustuva valinta.

Minäkin olen kuullut monenlaisia kysymyksiä sektioon liittyen, juuri tuollaisia "nostetaanko kaikki elimet pöydälle", "joutuuko sitä leikkausta katselemaan itse", "eikö siitä tule koko mahan poikki iso haava" ja "mitä jos puudutus loppuu yht'äkkiä"? Elimiä ei nosteta leikkauspöydälle, operaatiota ei katsella itse vaan eteen laitetaan kangasverho, oma haavani on juuri bikinirajalla ja 3v leikkauksen jälkeen 10cm pituudeltaan eikä edes kauhean havaittavissa, ja jos puudutus loppuu, sitä saa lisää - anestesialääkäri on siinä vierellä koko ajan, niinkuin kaikissa leikkauksissa.

Ennen omaa sektiotani luin paljon asiasta netissä ja ihmettelin näkemyksiä ja mielipiteitä keskustelupalstoilla. Hauskin oli se, että sektiolla syntyneet eivät ole syntyneet ollenkaan, heillä ei kuuluisi olla syntymäpäivää :D. 

Me naiset emme voita mitään sillä, että maalailemme kauhutarinoita synnytyksestä sitä kokemattomien mieleen. Emme sillkään, että lyttäämme toinen toistamme tahallamme. Miksi siis tekisimme niin? Saako siitä hyvän mielen, että pelottelee toista naista? Jos saa, niin miksi? Onko omasta synnytyksestä jäänyt jotakin puuttumaan?

Sektion vaarallisuudesta toisin esiin vielä seikan, josta mieheni ja pelkokeskustelussa mukana ollut synnytyslääkäri olivat samaa mieltä: kaikki sektiot komplikaatioineen tilastoidaan samassa köntässä; eli niin elektiiviset kiireettömät sektiot, kiireelliset sektiot ja hätäsektiot - kaikki samaan syssyyn ja siitä saadaan riskiluvut. Pieleen mennyt alatiesynnytys, joka muuttuu hätäsektioksi on täysin eri asia, kun kiireetön ja hallittu operaatio. Hätäsektiossa synnytystä on usein jo yritetty useita tunteja ja äiti sekä vauva voivat olla jo heikossa kunnossa, tällöin leikkauksen jälkeinen tilannekin voi olla huono - johtuen siihen johtaneista tilanteista. Jos elektiiviset ja hätäsektiot tilastoitaisiin erikseen, tulisi esiin se, miten paljon vähemmän komplikaatioita suunnitelluista sektioista seuraa verrattuna hätäsektioihin, eli että elektiivinen sektio on melkoisen turvallinen.

T.3

Vierailija
36/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
37/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa toivoa. Mutta että saisi sen pitää VAATIA ja ennenkaikkea olla varma siitä, että sen haluaa ja muuhun ei suostu. Minä olin ja sain sektioni. Paras kokemus ikinä, kipuja aivan minimaalisesti ja 9 pisteen vauva. Kotiutus 3pv sektion jälkeen. Kaikille ei sovi, minulle (hyväkuntoinen, perusterve ja normaalipainoinen) sopii.

Vierailija
38/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:24"]Saa toivoa. Mutta että saisi sen pitää VAATIA ja ennenkaikkea olla varma siitä, että sen haluaa ja muuhun ei suostu. Minä olin ja sain sektioni. Paras kokemus ikinä, kipuja aivan minimaalisesti ja 9 pisteen vauva. Kotiutus 3pv sektion jälkeen. Kaikille ei sovi, minulle (hyväkuntoinen, perusterve ja normaalipainoinen) sopii.
[/quote]

Olen aika huono vaatimaan asioita. :( Miten sitä kannattaisi uskottavasti vaatia? Mitä sinä sanoit?

Vierailija
39/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa, mutta sektiokaan ei ole kivuton. Tai itse toimenpide toki on, mutta tunto siinäkin on tallella, eikä esim. kohdun huuhtelut ja muut tunnu kauhean kivalt,a vaikka eivät kipeitä olekaan. Sektio on keskisuuri leikkaus ja siitä toipuminen ottaa oman aikansa ja omat kipunsa. Haava kohdussa voi haitata seuraavia raskauksia ja synnytyksiä.

Sektio ei tapahdu nukutuksessa kuin hätätilanteessa, sillä nukutusaineet vaikuttaisivat myös vauvaan.

Omalla kohdallani synnytyspelko oli lähinnä sairaalapelkoa ja siihen sektio olisi ollut vain huonompi ratkaisu.

Vierailija
40/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tehty suunniteltu pelkosektio, mutta olen synnyttänyt sitä ennen useamman kerran alakautta.
Sektio tehdään puudutuksessa ja sairaalassa luulutavasti yrittävät sua "ympäripuhua" synnyttämään alakautta.
Joillain onnekkailla alakautta synnyttäminen käy helposti ja siitä toipuu tosi nopsaan, toisilla sit taas sektio on paras kokemus ikinä.
Mee pelkopolille, ne auttaa sua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme