Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako toivoa sektiota synnytyspelon vuoksi?

Vierailija
03.08.2015 |

Pelottaa aivan jumalattomasti synnytys ja se kipu. Pelottaa etten kestä sitä ja että en osaa ponnistaa kunnolla/oikein. Luultavasti menisin vain paniikkiin enkä saisi vauvaa turvallisesti ponnistettua ulos. Tapahtuuko sektio nukutuksessa? Tai saako siihen jotenkin itse vaikuttaa? Pyydän vielä anteeksi typeristä kysymyksistä.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isossa leikkauksessa on aina vakavat infektioriskit. Halusin sektion pelon takia, mutta en saanut, ehkä en vaatinut tarpeeksi. Jouduin käymään psykologilla ja kätilöllä keskustelemassa synnytyspelosta ja ne puhui mut ympäri. Synnytys kesti 18 h eli ihan tarpeeksi kauan. Enempää en ole tehnyt, pian on lapsemme 18-vuotispäivä.

Vierailija
2/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro neuvolassa että sinua pelottaa synnytys ja pyydä että pääsisiit pelkopolille tai vastaavaan keskustelemaan. Älä lue tämmöisiä keskusteluja! Ne lisäävät pelkoasi. Muista että usein anonyymillä keskustelupalstalla tulee kaikki ääriesimerkit kerrottua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:59"]Kerro neuvolassa että sinua pelottaa synnytys ja pyydä että pääsisiit pelkopolille tai vastaavaan keskustelemaan. Älä lue tämmöisiä keskusteluja! Ne lisäävät pelkoasi. Muista että usein anonyymillä keskustelupalstalla tulee kaikki ääriesimerkit kerrottua.

[/quote]

Olet oikeassa. Ei olisi pitänyt kysyä tätä täältä. Pelko senkus kasvoi.

Vierailija
4/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sektiossa oteta vähän sisäelimiäkin hetkeksi ulos vatsasta jotta kohtuun pääsee käsiksi?

Vierailija
5/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:37"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:32"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:29"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:26"]Mulle on tehty suunniteltu pelkosektio, mutta olen synnyttänyt sitä ennen useamman kerran alakautta. Sektio tehdään puudutuksessa ja sairaalassa luulutavasti yrittävät sua "ympäripuhua" synnyttämään alakautta. Joillain onnekkailla alakautta synnyttäminen käy helposti ja siitä toipuu tosi nopsaan, toisilla sit taas sektio on paras kokemus ikinä. Mee pelkopolille, ne auttaa sua. [/quote] Miltä se sektio tuntui? Sattuiko itse toimenpide? Tajusitko kokoajan mitä tapahtuu jne? Nyt alkoi jännittämään tuo sektiokin. Voi apua. :(

[/quote]

Tottakai siinä tajuaa koko ajan, mitä tapahtuu. Ei se ole miellyttävää, kun tietää että maha on auki ja on täysin lääkäreiden armoilla. Kyllä minä synnyttäisin alateitse sata kertaa mieluummin, jos vain voisin.

t. sektion kokenut (ei pelkosektio)
[/quote]
Nyt senkus pelko vain kasvaa. Perkele. Jätän kohta synnyttämättä koko vauvan.
[/quote]
Heh, täällä toinenkin jota pelottaa sekä alatie- että sektiosynnytys... Ei olisi kolmatta synnytystapaa? -_-
Olen niin varma, että alatiessä lantioni murtuu ja lapsi saa aivovaurion happivajewsta, ja sektiossa tulee sitten taas joku komplikaatio joista on jo ahkerasti ehditty pelotella.

Vierailija
6/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:07"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:37"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:32"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:29"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:26"]Mulle on tehty suunniteltu pelkosektio, mutta olen synnyttänyt sitä ennen useamman kerran alakautta. Sektio tehdään puudutuksessa ja sairaalassa luulutavasti yrittävät sua "ympäripuhua" synnyttämään alakautta. Joillain onnekkailla alakautta synnyttäminen käy helposti ja siitä toipuu tosi nopsaan, toisilla sit taas sektio on paras kokemus ikinä. Mee pelkopolille, ne auttaa sua. [/quote] Miltä se sektio tuntui? Sattuiko itse toimenpide? Tajusitko kokoajan mitä tapahtuu jne? Nyt alkoi jännittämään tuo sektiokin. Voi apua. :(

[/quote]

Tottakai siinä tajuaa koko ajan, mitä tapahtuu. Ei se ole miellyttävää, kun tietää että maha on auki ja on täysin lääkäreiden armoilla. Kyllä minä synnyttäisin alateitse sata kertaa mieluummin, jos vain voisin.

[/quote]
[/quote]
Heh, täällä toinenkin jota pelottaa sekä alatie- että sektiosynnytys... Ei olisi kolmatta synnytystapaa? -_-
Olen niin varma, että alatiessä lantioni murtuu ja lapsi saa aivovaurion happivajewsta, ja sektiossa tulee sitten taas joku komplikaatio joista on jo ahkerasti ehditty pelotella.
[/quote]

Niinpä! Muakin pelottaa ettei vauva mahdu lantiosta läpi ja jää jumiin ja saa juuri jonkun happivajeen tai jotain vielä pahempaa. Mulla todella kapea lantio ja olen muutenkin todella pieni/siro. Sektio ei niinkään ole pelottanut aiemmin, mutta täällä olevat kommentit saivat nyt sitäkin pelkäämään. ._.

Vierailija
7/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pelännyt sektiossa sitä, että olen maha auki leikkauspöydällä. Olin maailman parhaiden ammattilaisten käsissä ja itse ei tarvinnut kuin ottaa rauhallisesti ja jutella todella mukavan anestesialääkärin kanssa. Jokainen meistä pelkää varmasti jotain synnytyksessä, on se sitten miten vain tapahtuva. Nyt AP:n kannattaa mennä sinne pelkopolille puhumaan siitä, mikä tarkalleen pelottaa ja miksi ja etsiä yhdessä parasta tapaa kohdata pelko - on se sitten keskusteluapu tai suoraan lupaus pelkosektiosta.

Minua aina hävettää naissukupuolen puolesta, kun luen keskusteluita jossa alatie- ja sektiosynnyttäneet keskustelevat ja tulee kiistaa siitä, mikä on "parempi tapa". Synnytys on häviävän pieni osa äitiyttä ja siitä ei saa mitalia, tuli lapsi maailmaan millä tavalla tahansa. Olisi mahtavaa jos annettaisiin jokaisen tuoda lapsensa maailmaan itselleen parhaiten sopivalla tavalla, ilman että siitä v*ttuiltaisiin tai sitä väheksyttäisiin myöhemmin. Tajuammeko me naiset edes, mitä kammottavia joskus olemme toisiamme kohtaan tällaisesta, lopulta ihan pikkuasiasta pitkässä juoksussa? MIKSI? Äitiys tai synnytys ei ole naisen mitta, siinäKÄÄN ei tarvitsisi kilpailla.

T. nr 3

Vierailija
8/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:10"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:07"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:37"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:32"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:29"]

[/quote]

[/quote]
[/quote]
[/quote]

Niinpä! Muakin pelottaa ettei vauva mahdu lantiosta läpi ja jää jumiin ja saa juuri jonkun happivajeen tai jotain vielä pahempaa. Mulla todella kapea lantio ja olen muutenkin todella pieni/siro. Sektio ei niinkään ole pelottanut aiemmin, mutta täällä olevat kommentit saivat nyt sitäkin pelkäämään. ._.
[/quote]
Sama. Eka halusin sektion, mutta siitä sitten peloteltiin niin että nyt en halua sitäkään. Pelkopolille ole menossa, nyt on rv 20+0 niin aikaa vielä on...

Vierailija
9/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi onkin tärkeää, että et tee päätöstä itse etkä myöskään palstan perusteella. Ei se sektio ole mikään onnellisuusautomaatti, vaan oikeasti hyvinsujunut alatiesynnytys on parempi vaihtoehto sekä äidille että lapselle, josta toipuu nopeammin.

Lantion ulkomitoista ei voi päätellä lantion sisämittoja ja synnytyksen kannalta vain sisämitta on ratkaiseva. Se tutkitaan kyllä viimeisessä lääkärintarkastuksessa ja jos on aihetta epäillä lantion ahtautta, pääsee kuvattavaksi. Jos tulossa oleva vauva on liian suuri lantion mittoihin nähden, saa sektion. Pieni koko ei siihen kuitenkaan automaattisesti oikeuta, koska se ei tarkoita automaattisesti sitä, että lantio on ahdas.

On oikeasti tärkeää, että sektion riskeistä puhutaan, sillä se ei ole mikään "vetskari auki ja kiinni" -toimenpide, vaikka pääasiassa ihan turvallinen synnytystapa toki sekin.

Vierailija
10/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:15"]Minä en pelännyt sektiossa sitä, että olen maha auki leikkauspöydällä. Olin maailman parhaiden ammattilaisten käsissä ja itse ei tarvinnut kuin ottaa rauhallisesti ja jutella todella mukavan anestesialääkärin kanssa. Jokainen meistä pelkää varmasti jotain synnytyksessä, on se sitten miten vain tapahtuva. Nyt AP:n kannattaa mennä sinne pelkopolille puhumaan siitä, mikä tarkalleen pelottaa ja miksi ja etsiä yhdessä parasta tapaa kohdata pelko - on se sitten keskusteluapu tai suoraan lupaus pelkosektiosta.

Minua aina hävettää naissukupuolen puolesta, kun luen keskusteluita jossa alatie- ja sektiosynnyttäneet keskustelevat ja tulee kiistaa siitä, mikä on "parempi tapa". Synnytys on häviävän pieni osa äitiyttä ja siitä ei saa mitalia, tuli lapsi maailmaan millä tavalla tahansa. Olisi mahtavaa jos annettaisiin jokaisen tuoda lapsensa maailmaan itselleen parhaiten sopivalla tavalla, ilman että siitä v*ttuiltaisiin tai sitä väheksyttäisiin myöhemmin. Tajuammeko me naiset edes, mitä kammottavia joskus olemme toisiamme kohtaan tällaisesta, lopulta ihan pikkuasiasta pitkässä juoksussa? MIKSI? Äitiys tai synnytys ei ole naisen mitta, siinäKÄÄN ei tarvitsisi kilpailla.

T. nr 3
[/quote]
Puhut asiaa! Täällä AV:lla ylistetään näitä alatiesynnyttäjiä ja miinustellaan kaikkea sektioon liittyvää. En ymmärrä miksi näistä asioista pitää kiistellä. Olisi vielä yksi kysymys. Tunteeko siinä leikkausvaiheessa yhtään mitään? Kipua, epämukavia tuntemuksia kun vatsaa leikellään? Vai onko keho ihan tunnottomassa tilassa?

Vierailija
11/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektio tehdään tavallisesti epiduraalipuudutuksessä kuten alatiesynnytyskin. Äiti on siinä hereillä mutta ei tunne mitään. Sektiohaava on heti synnytyksen jälkeen kipeä, mutta kipu menee ohitse parissa viikossa, ellei haava tulehdu.

Sektio tehdään nukutuksessa vain hätätapauksessa.

Minä toivoin pelkosektiota, mutta en saanut. Pakotettiin synnyttämään alateitse, kuten täällä Porissa on tapana. Ei onnistunut, kohtu repesi pahoin, minut kiidätettiin nukutukseen ja tehtiin sitten se sektio. En aio tehdä toista lasta, koska minulle sanottiin, että aina yritetään ensin alakautta, myös minun kohdallani mahdollisissa seuraavissa synnytyksissä.

Vierailija
12/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:18"]Siksi onkin tärkeää, että et tee päätöstä itse etkä myöskään palstan perusteella. Ei se sektio ole mikään onnellisuusautomaatti, vaan oikeasti hyvinsujunut alatiesynnytys on parempi vaihtoehto sekä äidille että lapselle, josta toipuu nopeammin.

Lantion ulkomitoista ei voi päätellä lantion sisämittoja ja synnytyksen kannalta vain sisämitta on ratkaiseva. Se tutkitaan kyllä viimeisessä lääkärintarkastuksessa ja jos on aihetta epäillä lantion ahtautta, pääsee kuvattavaksi. Jos tulossa oleva vauva on liian suuri lantion mittoihin nähden, saa sektion. Pieni koko ei siihen kuitenkaan automaattisesti oikeuta, koska se ei tarkoita automaattisesti sitä, että lantio on ahdas.

On oikeasti tärkeää, että sektion riskeistä puhutaan, sillä se ei ole mikään "vetskari auki ja kiinni" -toimenpide, vaikka pääasiassa ihan turvallinen synnytystapa toki sekin.
[/quote]

Mutta jos jo ulkoisesti näkee että lantio on todella kapea niin ei se sisäisesti siitä hirveästi voi kasvaa. Ei tosta läpi mahtuisi edes pieni nukke.

Vierailija
13/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:18"]Siksi onkin tärkeää, että et tee päätöstä itse etkä myöskään palstan perusteella. Ei se sektio ole mikään onnellisuusautomaatti, vaan oikeasti hyvinsujunut alatiesynnytys on parempi vaihtoehto sekä äidille että lapselle, josta toipuu nopeammin.

[/quote]
Vähän tuntuu ettei siihen mainostettuun magneettikuvaukseenkaan pääse kuin todella eritystapauksissa. Sitä jo lääkärillä lohduteltiin että kuvaus tehdään jos "havaitaan epäsuhtaa", mutta vauvan pitää varmaan painaa vähintään 20kg ja äidin olla 130cm ja lantion sisäänpäinkasvanut.. Sori, lievästi kyyninen päivä. -se toinen pelkäävä

Vierailija
14/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se synnytys noin pelottaa niin jättäkää ne lapset hankkimatta tai adoptoikaa. Tiedätte jo raskautuessa että jotenkin se lapsi sieltä ulos pitää saada

Vierailija
15/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:25"]Jos se synnytys noin pelottaa niin jättäkää ne lapset hankkimatta tai adoptoikaa. Tiedätte jo raskautuessa että jotenkin se lapsi sieltä ulos pitää saada
[/quote]
Olepa vaikka hiljaa.

Vierailija
16/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:23"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:18"]Siksi onkin tärkeää, että et tee päätöstä itse etkä myöskään palstan perusteella. Ei se sektio ole mikään onnellisuusautomaatti, vaan oikeasti hyvinsujunut alatiesynnytys on parempi vaihtoehto sekä äidille että lapselle, josta toipuu nopeammin.

[/quote]

Mutta jos jo ulkoisesti näkee että lantio on todella kapea niin ei se sisäisesti siitä hirveästi voi kasvaa. Ei tosta läpi mahtuisi edes pieni nukke.
[/quote]

Naisen keho on suunniteltu synnytystä varten. Se lapsi siitä kyllä mahtuu tulemaan. Lääkärit ei anna synnyttää alakautta jos siitä olisi pelkoa, että jää jumiin

Vierailija
17/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:23"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:18"]Siksi onkin tärkeää, että et tee päätöstä itse etkä myöskään palstan perusteella. Ei se sektio ole mikään onnellisuusautomaatti, vaan oikeasti hyvinsujunut alatiesynnytys on parempi vaihtoehto sekä äidille että lapselle, josta toipuu nopeammin.

[/quote]

[/quote]

Naisen keho on suunniteltu synnytystä varten. Se lapsi siitä kyllä mahtuu tulemaan. Lääkärit ei anna synnyttää alakautta jos siitä olisi pelkoa, että jää jumiin
[/quote]
Miksi sitten ennen kuoltiin niin usein synnytykseen? Ohiksena tuohon luonnollisuuteen "ennenkin" -ajatukseen.

Vierailija
18/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:25"]Jos se synnytys noin pelottaa niin jättäkää ne lapset hankkimatta tai adoptoikaa. Tiedätte jo raskautuessa että jotenkin se lapsi sieltä ulos pitää saada
[/quote]
Olepa vaikka hiljaa.
[/quote]
Enpä ole. Fakta asiahan se on. Ärsyttää kun porsijat tulee itkemään kuinka pelottaa se itse tietoisesti alulle saatu lapsi tänne punnertaa. Lapsen hankkiminen on tässä maailmassa täysin vapaaehtoinen juttu. Ethän mene esim hyppäämään laskuvarjolla tai benjiä jos kovasti pelottaa? Ja kyllä. Niitä voi verrata koska molemmat ovat yhtä vapaaehtoisia

Vierailija
19/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:20"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:15"]Minä en pelännyt sektiossa sitä, että olen maha auki leikkauspöydällä. Olin maailman parhaiden ammattilaisten käsissä ja itse ei tarvinnut kuin ottaa rauhallisesti ja jutella todella mukavan anestesialääkärin kanssa. Jokainen meistä pelkää varmasti jotain synnytyksessä, on se sitten miten vain tapahtuva. Nyt AP:n kannattaa mennä sinne pelkopolille puhumaan siitä, mikä tarkalleen pelottaa ja miksi ja etsiä yhdessä parasta tapaa kohdata pelko - on se sitten keskusteluapu tai suoraan lupaus pelkosektiosta.

T. nr 3 [/quote] Puhut asiaa! Täällä AV:lla ylistetään näitä alatiesynnyttäjiä ja miinustellaan kaikkea sektioon liittyvää. En ymmärrä miksi näistä asioista pitää kiistellä. Olisi vielä yksi kysymys. Tunteeko siinä leikkausvaiheessa yhtään mitään? Kipua, epämukavia tuntemuksia kun vatsaa leikellään? Vai onko keho ihan tunnottomassa tilassa?

[/quote]

Leikkausvaiheessa ei tunne kipua, mutta tuntee että jotakin tehdään. Puudutus poistaa kivuntunteen, leikkauksessa kokee lähinnä heiluntaa, kun vauvaa vedetään ulos. Minä en tiedä millaista kohdun huuhtelu on / oli kohdallani, en ole tuntenut muuta, kuin syvää rentoutta ja loppuvaiheessa väsymystä, kun lapsi oli jo ulkona ja isänsä huomassa ja kaikki oli hyvin. Leikkauksessa saatavat lääkkeet vievät kivut ja väsyttävät hieman.

Minä en koe jääneeni paitsi mistään, vaikka en vauvaa ottanutkaan rinnalle heti hänen synnyttyään. Hänellä on täysin kanssani tasavertainen isä, joka oli onnesta soikeana mitatessaan ja hoitaessaan minuuttien ikäistä poikaansa. Imetys alkoi ihan normaalisti synnytystavasta huolimatta. Jalkeilla ja täysin aktiivisena olin seuraavana aamuna, kipuja ei ollut, sillä otin säännöllisesti panadolin ja buranan - niitä samoja, joita alatiesynnyttäneet äidit samassa huoneessa nappaili ihan samaan tahtiin. Ko. lääkkeet ehkäisevät myös tulehdusta, joten siksikin niitä piti ottaa. Varoin kivutonta ja siistiä, noin 12cm haavaani vaistomaisesti ja kuljin vähän kumarassa - kätilöt kannustivat suoristamaan selän ja siitä piti aina muistuttaa itseäni. 

Jos kätilöt suhtautuivat minuun ja synnytystapaani jotenkin eritavalla kuin alatiesynnyttäneisiin, en ole sitä huomannut. Toisaalta en edes välittänyt, sillä olin täysin varma ratkaisustani ja ikinonnellinen siitä, että kaikki meni erittäin hyvin kohdallani.

T. 3

Vierailija
20/48 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:23"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:18"]Siksi onkin tärkeää, että et tee päätöstä itse etkä myöskään palstan perusteella. Ei se sektio ole mikään onnellisuusautomaatti, vaan oikeasti hyvinsujunut alatiesynnytys on parempi vaihtoehto sekä äidille että lapselle, josta toipuu nopeammin.

[/quote]

[/quote]

[/quote]
Niin niin, mutta jos jo ulkoisesti näkee ettei tuosta mitään vauvaa voi mahtua niin miten se sitten sisäisestikään mahtuisi? Ei nyt mene ihan mun järkeen. :/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan