Lapsenvahdiksi 4€ tunti, lähtisitkö? Kummitäti kysyi
Olen 15v enkä saa viikko- tai kuukausirahaa. Vahtisin hänen 3- ja 5v lapsiaan 4 tuntia päivässä. Kyllähän tuosta toisaalta kertyisi hyvin rahaa, mutta esim. kaverini saa samasta hommasta 10€ tunti.
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ihmiset, ystävät, sukulaiset auttavat toisiaan ihan ilmaiseksi. Eihän tässä mistään työsuhteesta ole kysyymys. 4 euroa korvausta sukulaislapselle on ihan ok. Voithan yrittää tinkiä palkkiota vaikka eurolla ylöspäin. Neuvottelutaitoja kannattaa harjoitella!
Tai sitten kannattaa opetella sanomaan ei ja todeta, että vastuu on aivan liian iso, en suostu sitä ottamaan. Ei siis pidä vedota palkan pienuuteen vaan työtehtävään. Yleensä kieltävä vastaus aiheuttaa vastalauseita, mutta hankala äidin on sanoa, että ei nää meidän lapset nyt niin arvokkaita ole, jos joku mittatappio sattuu tulemaan.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ihmiset, ystävät, sukulaiset auttavat toisiaan ihan ilmaiseksi. Eihän tässä mistään työsuhteesta ole kysyymys. 4 euroa korvausta sukulaislapselle on ihan ok. Voithan yrittää tinkiä palkkiota vaikka eurolla ylöspäin. Neuvottelutaitoja kannattaa harjoitella!
Jos sinä hoidat tuttujen lapsia ilmaiseksi päivittäin, se on sinun asiasi. Minä en hoida eikä hoida lapsetkaan. Se, että ihminen on lapsi ei tarkoita sitä, että pitäisi tehdä palkatta tai pimeänä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos maksaisi hoitajalle 10e/h, sama kun jäisi itse kotiin hoitamaan niitä lapsia sitten… Pienipalkkaisissa hommissa jää alle tuon käteen tunnissa.
Kenenkään ei ole pakko palkata hoitajaa. Lapset voi viedä päiväkotiin tai hoitaa itse. En minäkään palkkaa siivoojaa, tulee halvemmaksi siivota itse. Ei ole muiden ongelma, jos en pysty ostamaan kaikkia haluamiani palveluja.
Kenelläkään ei ole subjektiivista oikeutta saada lapsilleen omaa lastenhoitajaa haluamallaan hinnalla.
Vastaat täysin ohi aiheen kommentista. Kommentissa tosettiin vain, että jos pitäisi maksaa hoitajasta vähintään kymppi, niin monelle pienipalkkaiselle se ei ole realismia, kun maksat enemmän tunnista kuin jä käteen eli parempi jäädä hoitamaan itse kotiin lapset. Sillä taas ei ole mitään tekemistä sen kanssa, kellä on oikeus ja halu mihinkin.
Vierailija kirjoitti:
Olin vuonna 2011 ensimmäistä kertaa kesätöissä juurikin 15-vuotiaana. Työ oli nurmikon leikkuuta ja muita puistohommia. Työaika oli 8h +30 min palkaton ruokatauko. Palkka kahdelta viikolta oli 200 euroa. Tuosta kun laskee tuntipalkan, niin se oli 2,5 €.
On aika paljon muuttunu nuorten kesätyöt, jos niistä nykyään maksetaan nelinkertaisia summia...
Yllättävän nuoriinkin dementia iskee - kaupunkien ja kuntien kesätyöntekijöiden työaika 6h/päivä
Älä missään nimessä lähde tuollaisella orjapalkalla! kaverisi 10e/h kuulostaa hyvälle, lapsissa on iso vastuu ja palkka nuorellekin sen mukainen. Itse aikuisena velana en vahtisi kenenkään lapsia vaikka maksettaisi 20e/h. :D
Vierailija kirjoitti:
Jos työ on pimeää työtä, työnantaja säästää. Itse en päästäisi lasta pimeään työhön, koska siinä työntekijältä puuttuu kaikki turva, jota laki antaa työntekijälle. Jos jotain sattuu, kukaan ei korvaa.
Jännä miten ihmisiltä unohtuu terve järki, kun ovat alaikäisille tuputtamassa pimeää työtä. Näinkö tosiaan opetatte lapsille heidän arvonsa eli että ovat arvottomia?
Tämäkin näkökulma, että opetetaan nuorille pimeänä työn tekemisen olevan ihan ok silloin kun se sattuu jonkun tarkoitusperiin sopimaan.
Lisäksi vielä lastenhoitotyön arvostaminen, että siitä vähäpätöisestä hommasta riittää 4€/h. Ei ihme, ettei hoivatyötä arvosteta. En ymmärrä, omat lapset ovat ihmiselle tärkein asia maailmassa. Miksi ei hommaa ammattilaista hoitamaan heitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos maksaisi hoitajalle 10e/h, sama kun jäisi itse kotiin hoitamaan niitä lapsia sitten… Pienipalkkaisissa hommissa jää alle tuon käteen tunnissa.
Kenenkään ei ole pakko palkata hoitajaa. Lapset voi viedä päiväkotiin tai hoitaa itse. En minäkään palkkaa siivoojaa, tulee halvemmaksi siivota itse. Ei ole muiden ongelma, jos en pysty ostamaan kaikkia haluamiani palveluja.
Kenelläkään ei ole subjektiivista oikeutta saada lapsilleen omaa lastenhoitajaa haluamallaan hinnalla.
Vastaat täysin ohi aiheen kommentista. Kommentissa tosettiin vain, että jos pitäisi maksaa hoitajasta vähintään kymppi, niin monelle pienipalkkaiselle se ei ole realismia, kun maksat enemmän tunnista kuin jä käteen eli parempi jäädä hoitamaan itse kotiin lapset. Sillä taas ei ole mitään tekemistä sen kanssa, kellä on oikeus ja halu mihinkin.
Vastasin nimenomaan kommenttiin. Jos ei ole varaa maksaa lastenhoitajalle, sitten ollaan ilman. Jokainen voi laittaa lapsensa päiväkotiin. Mikä kohta tässä on vaikea ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Sukulaiselle? Onko tarkoitus pitää lapsi töissä koko kesäloman?
Käypä tuntipalkka oli MLL:lla joskus noin 10 vuotta sitten 4 siis neljä euroa tunnilla... Se maksetaan kun menee nykyvarakkaiden kotiin hoitaamaan muksuja... Oliko se muuten tunnilta vai koko pestiltä???
Ainakin se oli järkyttävää kuin hoitajana vielä kaiken lisäksi 'näitä työnantajia' itseään paljon t-pi henkilö... Pikkurahan sijasta parempi tehdä ihan ilmaiseksi jotta ei tule sotkuja verettäjän kanssa... verettäjä voi todellakin käydä kimppuun jonkun neljän euronkin takia... tuli yks kaks veretysmalli kun aikaisemmin oli ollut veretöntä...
Vierailija kirjoitti:
Hoidan lähisukulaisten lapsia silloin tälloin ja tietysti ilmaiseksi. Mutta koko kesää en vahtisi ilmaiseksi eikä niin tee teinityttärenikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastasin nimenomaan kommenttiin. Jos ei ole varaa maksaa lastenhoitajalle, sitten ollaan ilman. Jokainen voi laittaa lapsensa päiväkotiin. Mikä kohta tässä on vaikea ymmärtää?
Et edelleenkään näytä ymmärtävän kommenttia. Päiväkodin olemassa ololla ei nyt ole mitään tekemistä asian kanssa. Yhtä hyvin voitaisiin perustella sitten hoitajalle maksettavaa palkkaa esim. max 120e/kk, kun päiväkotikaan ei enempää kustanna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin vuonna 2011 ensimmäistä kertaa kesätöissä juurikin 15-vuotiaana. Työ oli nurmikon leikkuuta ja muita puistohommia. Työaika oli 8h +30 min palkaton ruokatauko. Palkka kahdelta viikolta oli 200 euroa. Tuosta kun laskee tuntipalkan, niin se oli 2,5 €.
On aika paljon muuttunu nuorten kesätyöt, jos niistä nykyään maksetaan nelinkertaisia summia...
Yllättävän nuoriinkin dementia iskee - kaupunkien ja kuntien kesätyöntekijöiden työaika 6h/päivä
Tämän vuoden alaikäisten Tutustu työelämään ja tienaa palkka on kahdelta viikolta 380€, sisältää työtä 60 tuntia kymmenenä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin vuonna 2011 ensimmä
istä kertaa kesätöissä juurikin 15-vuotiaana. Työ oli nurmikon leikkuuta ja muita puistohommia. Työaika oli 8h +30 min palkaton ruokatauko. Palkka kahdelta viikolta oli 200 euroa. Tuosta kun laskee tuntipalkan, niin se oli 2,5 €.On aika paljon muuttunu nuorten kesätyöt, jos niistä nykyään maksetaan nelinkertaisia summia...
Tytär oli viime kesänä Helsingin kaupungin kesätöissä kuukauden 8h/pv 5pv/viikko
Sai tuolta kuukaudelta 1000 e ja kyllä teki ihan töitä tuon koko ajan syödä sai omat eväänsä työaikana. Eli ei kovinkaan iso tuntipalkalla ollut
Näitä mainostetaan työhön tutustumisen nimessä mut ihan kunnolla saa töitä painaa koko työsjan
Mieti jaksatko sitoutua noin pitkäksi aikaa. Jos ne on kivoja muksuja, niin kyllä kannattaa suostua. Ulkoilette, syötte välipalaa, luette tai pelailette ja katsotte vaikka lastenohjelmia. Kahdessa kuukaudessa tienaat ainakin 500,- ja samalla autat kummitätiä ja luot läheiset suhteet jänen lapsiinsa. Ihan hyvä diili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et edelleenkään näytä ymmärtävän kommenttia. Päiväkodin olemassa ololla ei nyt ole mitään tekemistä asian kanssa. Yhtä hyvin voitaisiin perustella sitten hoitajalle maksettavaa palkkaa esim. max 120e/kk, kun päiväkotikaan ei enempää kustanna.
Ymmärrän erinomaisesti. Mikä kohta sinulla jäi ymmärtämättä? Kenelläkään ei ole subjektiivista oikeutta saada lastenhoitajaa pimeästi tai pilkkahinnalla. Jos ei ole varaa maksaa, ollaan ilman. Näin toimitaan muidenkin asioiden kohdalla. Kaikkea ei saa, mitä haluaa.
Päiväkodin kulut maksaa lähes kokonaan veronmaksajat. Ei päivähoitomaksu kata päivähoidon kuluja edes työntekijöiden palkkojen osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se ikä merkitsee palkkauksessa? Varmaan 60 v varhaiskasvattajan tulisi saada 30 e/h palkkaa, jos se 25v vastaavaa työtä tekevä saa 12 e/h.
A) alaikäinen ei voi olla vastuussa lapsista - aikuinen sen sijaan voi olla.
B) voitkin avartaa mieltäsi ja miettiä joukon muita asioita, esim. kehittyvä kasvava nuori vs. aikuisen aivot jne…
Ja silti olet sitä mieltä, että se teini on kykevä olemaan vastuussa pienistä lapsista, kunhan palkka on tarpeeksi pieni? Jos maksetaan 10 e/h, ei työ enää onnistu ja lapset ovat vaarassa?
Sukulaisteinipojille ei varmaan tällaisia 4€/h lastenhoitotarjouksia tule?
Mikä siinä oikein on, että suvun nuoret naiset katsotaan sopiviksi piioiksi jos mihinkin hoito-ja keittiöhommaan. Hoitamaan pikkurahalla lapsia ja ”vähän auttelemaan” keittiössä kun muut juhlivat.
Sopiva korvaus olisi vähintään 100€/vko (=16h) ja työtä max kuukauden kesällä.
Jos tekisit työtä pidempään, se pitäisi huomioida palkassa ja sun etuina (jos sitoudut pitkäksi aikaa, sulla pitäisi olla oikeus esim sairausajan korvaukseen).
Vastuu on kuitenkin iso, ja sitoutuminen pitkä.
T. Varhaiskasvatuksen ope
Eli 6 e tunnilta on sopiva.saman saa alle 18v pääksunkseudulla kesätöissä kaupungilla