saunominen synntyksen jälkeen
moikka
onko kellään tieto kuinka nopeasti voi mennä saunaan synnytyksen jälkeen? entä milloin voi tehdä vatsalihaksia. itselläni synnytyksestä on 2 viikkoa ja saunaan tekisi mieli.
Kommentit (4)
Hei tuo pisti silmään :) *tahtoo tietää lisää* Siis miksi vatsoja ei saa reenailla heti? Mun pitää sitten alottaa ensivuoden puolella salilla muu reenaus, jos varsinaisesti vatsoja ei saa hurjana tehdä.
Eli vatsalihaksia ei kannata treenata heti sen takia, että ne ovat raskauden aikana jotenkin venyneet erilleen ja kestää aikansa, että ne palautuvat takaisin oikeille paikoilleen. Jos alkaa treenata liian aikaiseen, eivät välttämättä palaudu oikeille kohdilleen vaan jäävät väärään paikkaan ja tästä johtuen se massu ei sitten ehkä treenannukaan sen näköiseksi kuin on tarkoitus.
Eli tästä johtuen odotan vielä varmuuden vuoksi vajaan 5kk ennen kuin teen yhtäkään vatsalihasliikettä x)
E ja tyttö 5vkoa
Saunaan voi rauhassa mennä, kunhan ei ota kovia löylyjä ja käyttää laudeliinaa.
Ennen kuin alkaa tehdä varsinaisia vatsalihasliikkeitä, kannattaa kuntouttaa lantionpohjan lihakset ja poikittaiset vatsalihakset, muuten vatsalihaksiston keskelle syntynyt vako ei umpeudu hyvin. Poikittaisille vatsalihaksille mä tein sellaista liikettä, jossa mentiin selinmakuulle polvet koukussa. Siitä nostin lantion ylös (lantionpohjan lihakset tiukkoina!) ja liu' utin toista jalkaa pitkin lattiaa. Jalka takaisin ja toisen jalan liu' utus. Tätä niin kauan kuin jaksaa pitää lantion paikallaan, lantio ei siis saisi keinua.
Saunaan voi mennä heti ja kotona meninkin (vähintäänkin julkisissa saunoissa käyttöön pefletti tulehdusriskin vuoksi).
Vatsalihaksista olen kuullut jopa puolen vuoden suosituksen, joten itse aion vasta n. 5kk päästä alkaa treenata vatsaa, mieluummin pelaan varman päälle kuin alan treenata liian aikaiseen jonka johdosta lopputulos olisi varmasti muuta kuin hyvä.