Auttakaa tyhmää! Mitä äitiysloman jälkeen tapahtuu?
Eli meille syntyi kesällä lapsi. Olin työtön ennen lapsen syntymää. Saan nyt bruttona n. 700 €, käteen jää siis noin 500€. Mies tienaa bruttona noin 3500 €. Äitiysloma (?) loppuu mulla helmikuussa, mitä sitten? Mitä rahaa saan ja kuinka paljon? Olenko tyhmä kun ymmärsin ettei saada mitään rahaa sen jälkeen, kun miehellä niin hyvät tulot?
Kommentit (32)
Haloo 17. Ei sellaista olekaan kuin kodinhoitotuki.
Hei 19; kommentoija 17 on silti aikalailla oikeassa pääpointi suhteen; ennen kotihoidontukea haetaan vanhempainrahaa. Eihän äitiysrahakaudelta hypätä suoraan kotihoitotukeen.
Eikä sellaistakaan ole kuin kotihoitotuki.
Eikö tuossa ylempänä ole ihan virallinen kelan linkki, jossa puhutaan kotihoidontuesta?
Jos haluat tehdä töitä osa-aikaisesti voit saada joustavaa hoitorahaa.
No ei voi saada, miehen tulot on liian isot!
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 09:54"]
HALOO AP JA MUUT; nyt menee väellä vellit ja puurot sekaisin. Äitiysrahajakson jälkeen tulee vanhempainrahakausi. Sitten vasta kodinhoitotukikausi.
Ainoastaan yksi on huomannut koko ketjun aikana... Hienosti sujuu kansalta luetun ymmärtäminen...
[/quote]HALOO ITSELLES
Pitää osata lukea myös rivien välistä. Jos ap kirjoittaa, että äitiysloma loppuu helmikuussa, niin on oletettavaa, että ap kirjoittaa sekä äitiyslomasta, että vanhempain vapaasta yhteensä.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 09:59"]
Hei 19; kommentoija 17 on silti aikalailla oikeassa pääpointi suhteen; ennen kotihoidontukea haetaan vanhempainrahaa. Eihän äitiysrahakaudelta hypätä suoraan kotihoitotukeen.
[/quote]Eihän kukaan niiin ole väittänytkään.
Jaa-a, itse sain käteen kh tukea 441€/kk. 2v. ja 3v. kotona silloin
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 09:54"]
HALOO AP JA MUUT; nyt menee väellä vellit ja puurot sekaisin. Äitiysrahajakson jälkeen tulee vanhempainrahakausi. Sitten vasta kodinhoitotukikausi.
Ainoastaan yksi on huomannut koko ketjun aikana... Hienosti sujuu kansalta luetun ymmärtäminen...
[/quote]Ja näin sujuvasti sä siirsit ketjun sivuraitelle. Olennaista avauksessa ei ole oikeat nimitykset, vaan mitä tulee äitiysloman (sis. vanhempainvapaan) jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 09:36"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 02:01"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 01:49"]Se kotihoidontuen määrä näkyy Kelan sivuilla. On n. 300 e kuussa. Siitä verot pois. Lisäksi tietysti lapsilisä. Muita tuloja et siis saa. Näin mullakin. Kolme lasta ja pari vuotta saan tuon 300 e kk ja lapsilisät päälle. Jotkut kunnat mksavat ns. kuntalisää. Esim. Vantaa n.150 e kuussa alle 1.5 v ikäisestä. [/quote] Okei, kiitos! Taitaa olla siis fiksuinta mun siirtyä työttömäksi. Typerältä kuulostaa, ja tuntuu mutta ei taida tolla rahalla oikein toimeen tulla.
[/quote]
Huomioithan, että voit joutua myös töihin, jos ilmoittaudut työnhakijaksi ja silloin on oltava lapselle hoitopaikka. Isommassa kaupungissa asuvalle hoitopaikan saaminen ei ole ihan niin yksinkertaista, että viedään lapsi lähimpään hoitopaikkaan. Joudutte myös maksamaan täyden hoitomaksun, koska miehesi on töissä.
[/quote]
Minä olen työtön, eikä lapsi ole hoidossa vaan kotona. Jos töitä löytyy, kaupungin pitää tarjota hoitopaikka kahdessa viikossa. Tässä kaupungissa ei makseta kuntalisää, joten mielestäni ainut järkevä vaihtoehto oli jäädä työttömäksi eikä kotihoidontuelle.