Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 60- ja 70-luvuilla oli muodissa valkoiset sukkahousut?

Vierailija
02.08.2015 |

Oliko siihen jokin sen ajan kulttuuriin liittyvä syy? Vai tehtiinkö sukkiksien alkuaikoina vain valkoisia sukkahousuja?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runsaat mustat säärikarvat korostuivat mukavasti valkoisissa sukkahousuissa.

Vierailija
2/28 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 19:21"]

Runsaat mustat säärikarvat korostuivat mukavasti valkoisissa sukkahousuissa.

[/quote]Mutta ne sukkahousut oli aika paksut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloinhan tehtiin kaikenvärisiä sukkahousuja.60-luvulla jolloin sukat vaihtuivat sukkahousuihin,oli väreinä lähinnä ihonväri ja mustaakin käytettiin paremmin hautajaissukkana.70-luku oli värien ilotulitusta,aloitin itse silloin keskikoulun,ja meillä oli yksi ihana naisopettaja,jolla oli aina asuun sopivat sukkahousut,hän piti paljon hameita niin että sukkikset näkyivät,oli sinisiä,keltaisia,punaisia....Minäkin kerkisin käyttää niitä,kun olin vähän vanhanaikainen,että käytiin enimmäkseen hametta,vaikka muoti oli nuorisolle leveäpunttiset farkut.Nyt kaipaan värikkäitä sukkahousuja,mutta niitä näkyy vain pienimmissä kokonumeroissa,ei mahdu minulle.Valkea oli,totta vie,yksi väri,minäkin käytin,rippijuhlissani minulla oli mm. valkoiset sukkahousut.Nykymuodissa ihmettelen tätä,että kylmemmillä ilmoilla ei "saa" pitää ohuita sukkahousuja,vaikka tarkenisi.Voisi käyttää vaikka uhuempia alla ja 40-denieriset päälle,tai oikeasti paksut.Ne voisi ottaa työpaikalla pois.Olen niin vanhanaikainen,56 v,että minusta paksut sukkikset tai sukat tekevät naisesta lapsellisen näköisen.Tulee mieleen oma lapsuus kun pikkutytöillä oli "suloisenpaksut" villasukkahousut.Aikuisilla ei ikinä.Säärien kuului kuultaa,äitinipiti sukkien alla kylmällä vaaleita puuvillasukkia,jotka loivat illuusion ohuiden sukkien kuullosta.Nyt annetaan ymmärtää,ettei ole sopivaa pukeutua talvella ohuisiin sukkiksiin,vaikka ei joutuisi palelemaan.Olen siis tyylitön.

Vierailija
4/28 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 19:40"]

Nyt annetaan ymmärtää,ettei ole sopivaa pukeutua talvella ohuisiin sukkiksiin,vaikka ei joutuisi palelemaan.

[/quote]Anteeksi, en ymmärrä tätä lausetta.

Vierailija
5/28 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitän sinulle:Luin tässä kerran jotain muotijuttua aiheesta,miten pukeutua,kun hakee töitä,meneee siis työpaikkahaastatteluun.Jutussa oli kauniita ja tyylikkäitäkin asuja,oli siis talviaika.Yksi lause huusi meikäläisen silmille:Valitse tummat tai värikkäämmät tai kuvioidut sukkahousut jos puet hameen tai mekon.Ohuet sukkahousut eivät kuulu talvikauteen.Jäin miettimään,että olen tainnut saada työpaikkani kesäkaudella  kun ei ole sukkahousuihin törmännyt.Minulla paksuin sukkahousu on 40 tai kork.50 deniä.Kyllä vanhana tarkenee.

Vierailija
6/28 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 19:49"]

Selitän sinulle:Luin tässä kerran jotain muotijuttua aiheesta,miten pukeutua,kun hakee töitä,meneee siis työpaikkahaastatteluun.Jutussa oli kauniita ja tyylikkäitäkin asuja,oli siis talviaika.Yksi lause huusi meikäläisen silmille:Valitse tummat tai värikkäämmät tai kuvioidut sukkahousut jos puet hameen tai mekon.Ohuet sukkahousut eivät kuulu talvikauteen.Jäin miettimään,että olen tainnut saada työpaikkani kesäkaudella  kun ei ole sukkahousuihin törmännyt.Minulla paksuin sukkahousu on 40 tai kork.50 deniä.Kyllä vanhana tarkenee.

[/quote]ok

Vierailija
7/28 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä,että siis valitse paksut tummat tai jne.Jutussa oli sitten tarjolla monenlaisia paksuja palmikkoneule-ym.virityksiä.

Vierailija
8/28 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välilyönti pisteen ja pilkun jälkeen.

Kiits.

t. pilkunviilaaja

Vierailija
9/28 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 19:51"]

Lisään vielä,että siis valitse paksut tummat tai jne.Jutussa oli sitten tarjolla monenlaisia paksuja palmikkoneule-ym.virityksiä.

[/quote]Ei kai nyt jonkun muotilehden "totuuksia" tartte niin tosissaan ottaa? :) Aikuisen naisen.

Vierailija
10/28 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 02:11"]

Kuka muistaa 60-luvun valkoisen huulipunan?

[/quote]

Onko tosiaan sellaistakin ollut? Itse olen katsonut valokuvista, että helmat olivat todella korkealla. Ja alla sitten ne valkoiset sukkahousut.

Vierailija
11/28 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap on saanut noin monta alapeukkua...?

Vierailija
12/28 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idea oli siis ilmeisesti se, että sukkahousut "näkyivät". Eri värit ja valkoinen erottuivat. Ihan hauska muoti oikeastaan. 80-luvulta muistan ylenpalttiset kuviot, joista monet näyttävät nyt melko mauttomilta, vaikka väri oli yleensä musta.

Vierailija
13/28 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se luku oli täyttä paskaa, nyt kaikilla riittää tekem... Somettamista.

Vierailija
14/28 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka muistaa 60-luvun valkoisen huulipunan?

Vierailija
15/28 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoisia oli pikku tytöillä mekon kanssa.

Vierailija
16/28 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi 80-luvulla oli muodissa olkatoppaukset?

Miksi 90-luvulla oli muodissa....?

Miksi 00-luvulla oli muodissa....?

Miksi nyt on muodissa....?

Mä en näemmä edes tiedä mitä on ollut muodissa aikuistumiseni jälkeen :) Mutta valkoiset sukkikset oli aikoinaan muidissa ihan vaan muodin vuoksi. Rahat pois ja uutta tavaraa kaikille... aattele jos ei olis muotia, ei tarvitsisi ravata kaupassa ostamassa uusia vaatteita koko aikaa, mihin sen kaiken ajan laittaisikaan.

Vierailija
17/28 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minkä takia viimeiset kymmenen vuotta on käytetty legginsejä hameen tai mekon alla? Miettikää, miten typerältä tyyli näyttää jälkikäteen, pitkät kalsarit vilkkuvat hameen alla. On helppo keksiä perusteluja, kuten ne lämmittävät ja peittävät ihon virheet, mutta ei siitä mihinkään pääse, että rumiahan ne ovat. Sama juttu värikkäiden sukkahousujen kanssa. Kun minihameet tulivat muotiin, korostivat värikkäät sukkikset minimittaa ja siten niillä oli omana aikanaan perusteltu tarkoitus. Tällaiset kokeilut jäävät kuitenkin aikansa muotioikuiksi eikä niistä tule klassisen tyylin osia.

Vierailija
18/28 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 08:52"]

No minkä takia viimeiset kymmenen vuotta on käytetty legginsejä hameen tai mekon alla? Miettikää, miten typerältä tyyli näyttää jälkikäteen, pitkät kalsarit vilkkuvat hameen alla. On helppo keksiä perusteluja, kuten ne lämmittävät ja peittävät ihon virheet, mutta ei siitä mihinkään pääse, että rumiahan ne ovat. Sama juttu värikkäiden sukkahousujen kanssa. Kun minihameet tulivat muotiin, korostivat värikkäät sukkikset minimittaa ja siten niillä oli omana aikanaan perusteltu tarkoitus. Tällaiset kokeilut jäävät kuitenkin aikansa muotioikuiksi eikä niistä tule klassisen tyylin osia.

[/quote]

Oli niitä leggareita 80-luvullakin! Ja jos leggarit ovat pitkät kalsarit, t-paita on sitten varmasti kalsaripaita.

Vierailija
19/28 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 08:01"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 14:42"]

Miksi ap on saanut noin monta alapeukkua...?[/quote]

Ehkä siksi, että meillä 1960-70-luvuilla eläneillä ei ole mitään havaintoa valkoisista sukkahousuista. En edes ymmärrä, mistä sellainen mielikuva on tullut, että ne olisivat olleet silloin pitempäänkin muotia. Onko se vaan joku yksittäinen lehtijuttu vai mikä?

Kyllä silloin aikuiset tätini ja äitini käyttivät ruskeita nailonsukkahousuja, mutta ainakin 60-luvulla vielä enemmän sukkia, sukkanauhojen kera. Toki paksumpia sukkia ja sukkahousuja oli silloin vaikka minkä värisinä, myös mustina ja valkoisina.

[/quote]

Olen syntynyt 1972 ja muistan valkoiset sukkahousut.... olisko kuitenkin ollut 80-luvun alkuvuosia.

Vierailija
20/28 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 19:12"]

Oliko siihen jokin sen ajan kulttuuriin liittyvä syy? Vai tehtiinkö sukkiksien alkuaikoina vain valkoisia sukkahousuja?

[/quote]

Nailonsukkien alkuaikoina 40-50 luvulla tehtiin vain kokonaan läipinäkyviä vaaleanruskeita, ja se väri valikoitui myös sukkahousujen perusväriksi aikoinaan.

Valkoiset sukat ja sukkahousut kuuluivat alunperin pikkutyttöjen ja sairaanhoitajien "univormuun", mutta yleistyivät sittemmin aikuisilla naisilla mutta katosivat jostains syystä 80-luvun jälkeen.

Mielestäni valkoiset sukkahousut näyttävät sieviltä ja siveiltä. Ne ei tietenkään sovi kaikentyylisille säärille eikä kaikenväristen vaatteiden kanssa, mutta vaalean ja joissakin tapauksissa tummankin yksivärisen juhlamekon kanssa kyllä. Odotan ihan niiden paluuta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi